Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Gus

Medlem
Jag har tänkt att hyra en sk. Campervan på Nya Zeeland, i mitt fall blir ungefär en Toyota Previa(minibuss). Har grävt runt rejält bland villkoren för olika kort; men jag har väldigt svårt att hitta om ett sådant fordon täcks av de försäkringar som ingår. Har idag Bank Norwegian, och i deras villkor så ska det vara en "personbil klass 1", men jag kan inte hitta någon sådan klassifikation på nyzeeländska bilar, är det någon som har erfarenhet av att hyra en liknande bil och kan dela med sig av några tips?

Tack på förhand!
Jag bokade en campervan på Nya Zeeland för två år sedan, använde då Santander "mitt kort" och den försäkringen gällde. Det kortet kan man inte ansöka om längre, men "mitt kort +" verkar ha liknande villkor! :)

För övrigt, grattis till den typ coolaste resan man kan göra! :D

Ps. Jag har även Norwegian-kortet med tillhörande hyrbilsförsäkring. Bra att du gjorde mig uppmärksam på att försäkringen inte verkar gälla husbilar, om jag skulle hyra en sådan i framtiden igen.
 

erc

Medlem
Gick genom mina befintliga förutsättningar för självriskeliminering och noterar att min utökade hemförsäkring (Swedbank/Tre Kronor) täcker maximalt två ersättningar om vardera max SEK10000 per år.

Så det måste ju inte nödvändigtvis vara en kortförsäkring som täcker behovet.
 

Berglund

Medlem
Så det måste ju inte nödvändigtvis vara en kortförsäkring som täcker behovet.
Helt rätt! Det enda man ska vara lite vaksam på är om hemförsäkringen stoppar in självriskförsäkringen under resemomentet och alltså då kräver att du är ”på resa”. Det finns också de som då undantar hyrbil i Sverige eller på den egna orten. Olika lösningar passar olika personer mer eller mindre bra, så länge man själv känner att man har något som passar är det bara att gratulera!
 

Cremant

Medlem
Som sällan-hyrare har jag nyttjat mitt Scandic Mastercard, (som lanserades i höstas). Villkoren är bla max 2 skador ersätts per år och max 20 000kr ersättning per skada och hyrtid max 21 dagar. (Många max blev det!!)
Självrisk i försäkringen är 250kr och detta exempel ger de själva på en händelse:
Du har en försäkring som reducerar din skadekostnad till 7 000 kr i ditt hyreskontrakt och råkar skada sidospegeln samt göra en repa i lacken. När du lämnar tillbaka bilen konstaterar hyrbilsfirman att det kostar 6000 kr att åtgärda skadorna och att du ska betala det till hyrbilsfirman. Du har då möjlighet att få 5750 kr ersatt via din försäkring i kortet efter självrisken för kortförsäkringen, 250 kronor är dragen.

Bra villkor som passar mig! Sen blir det ju lite sköna poäng in på Scandic-kontot när jag betalar bilhyran med kortet. Fint för en som bor mer på hotell i Sverige än flyger runt i världen... :D

Räcker det att bilhyran betalas med Scandic Mastercard eller är det som för övriga kort - att även "resan" etc ska betalas med kortet?
 

Tolle

Medlem
(Admin får gärna flytta frågan till rätt tråd ifall det är för OT.)

Hämtade ut en minibuss på Hertz Budapest flygplats igår, hade förbokat med betala på plats. Väl på plats så frågar dem om super cover som vi tackar nej till. Då vill dem reservera 2100 euro på kreditkortet vilket jag är medveten med, dock har jag bara 15k limit på Norwegian kortet så jag ger SAS MC Premium till henne.

När alla papper är klara menar hon att bilen ska betalas efter återlämning vilket innebär att Norwegians försäkring inte går igång på hyran innan vi lämnat tillbaka bilen. De vägrar låta oss betala i förväg för det ”funkar alltid såhär”. Till slut nöjer vi oss med att min IF hyrbilsförsäkring täcker 10 000kr i självrisk och deras var 1100 euro som högst.

Vad tror ni Norwegians försäkringsutgivare säger om detta ifall något skulle ske?
 
Vad tror ni Norwegians försäkringsutgivare säger om detta ifall något skulle ske?

Jag tror nog att försäkringsgivaren hade sagt att om du inte betalat med kortet, har du ingenting att hämta från dem. Man måste se till att man har tillräcklig kreditgräns för att hantera det som kan inträffa. Det gäller inte bara reservationen, utan om en skada hade inträffat hade hyrfirman även dragit självrisken från ditt kort, och det hade dröjt någon/några veckor innan försäkringshandläggningen gjort en insättning för att täcka den. Under tiden däremellan nyttjas din kredit.
 

Sialon

Medlem
Mycket intressant läsning!

Min fråga och slutsats blir då. Rätta mig om jag har fel!.
Jag tex reser till USA och betalar min flygresa med mitt Amex Elite för att maxa EB intjäningen men betalar hyrbilen med Amex Platinum. Om jag gör så då gäller inte hyrbilsförsäkringen för Platinumkortet!?
 

Gerad88

Medlem
Mycket intressant läsning!

Min fråga och slutsats blir då. Rätta mig om jag har fel!.
Jag tex reser till USA och betalar min flygresa med mitt Amex Elite för att maxa EB intjäningen men betalar hyrbilen med Amex Platinum. Om jag gör så då gäller inte hyrbilsförsäkringen för Platinumkortet!?
75 procent av resan måste vara betald med amex Platinum.
 
Toppen