Senaste nytt

BAEC Tier Points Run tråd

Senator

Moderator
@Canadien nu blir det lite blandning av olika frågor här. Men du minns Lufthansa/Swiss dealen till Karibien? Det finns British Airways också:
INNC47U6 BA I Round-Trip 23393(SEK) B
Inte snorbilligt men:
MIN STAY: 3 dagar
ADV PUR: 7 dagar
STOPOVER:
UNLIMITED STOPOVERS PERMITTED ON THE OUTBOUND AND ON
THE INBOUND FARE COMPONENTS
LIMITED TO 2 FREE AND UNLIMITED AT EUR 200.00
EACH.
TRANSFERS:
6 TRANSFERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT - 3 IN EACH
DIRECTION
ROUTING:
1. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MIA-BA/AA-AUA
2. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MAD-IB/BA-MIA-BA/AA-AUA
3. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MIA-AV/AA-BOG-LA-AUA
4. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MAD-IB/BA-MIA-AV/AA-BOG-LA-AUA
5. STO-IB/BA-LON-FLL-MIA-AV/AA-BOG-LA-AUA
6. STO-IB/BA-LON-MIA-US/BA/AA-BOG-LA-AUA
7. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MAD-IB/BA-BOG-LA-AUA
Detta var ARN-AUA

Kollade även på ARN-NAS:
1. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MIA-UP/BA/AA-NAS
2. STO-IB/BA-LON-IB/BA-MAD-IB/BA-MIA-UP/BA/AA-NAS
3. STO-IB/BA-LON-FLL-MIA-UP/BA/AA-NAS
4. STO-IB/BA-LON-IB/BA-NAS
5. STO-IB/BA-LON-ORL-UP-NAS
ca 2.000kr billigare.

Summa summarum: ingen bra ur TP men sista-minuten till Nordamerika med stopover eller, kombinerat med Bogota är det ganska bra :)
 

NotRyan

Medlem
Jag funderar på hur många TP man får HNL-LAX om man bokar en fare G0AKVSIH? Matrix säger booking code I vilket också visas när man söker flighterna medan farebasis (och Expertflyer) antyder G. Det vore inte så kul att räkna med 140 TP och få 20....

Fare 1: Carrier AA G0AKVSIH HNL to SJC (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code I
Covers HNL-LAX (First), LAX-SJC (First)

Enligt expertflyer så är det bokningsklass G men seatas i First
2019-02-20 (4).png


Är detta någon sorts av instant upgrade fare, och hur många TP ger en sån?
 

Flying Finn

Medlem
@Senator, tackar för att du delade med dig den där!

AUA är ju inte precis en intressant destination med Americans billiga I-klassens fares från Europa som slutar i Karibien, bl.a. AUA (samma variant finns till nästan hela Karibien, förutom typ US Virgin Islands och Kuba), och är förmångliga för affärsklass över Atlanten, eftersom AA flyger endast en gång i veckan till AUA från MIA, så du måste älta på ön oberoende gillar du det eller ej. :) LATAM och stopover i Kolumbien väcker mitt intresse, för den kan då kombineras med en anhängande resa med LATAM eller AA ex-BOG.
 

Senator

Moderator
Jag funderar på hur många TP man får HNL-LAX om man bokar en fare G0AKVSIH? Matrix säger booking code I vilket också visas när man söker flighterna medan farebasis (och Expertflyer) antyder G. Det vore inte så kul att räkna med 140 TP och få 20....

Fare 1: Carrier AA G0AKVSIH HNL to SJC (rules)
Passenger type ADT, one-way fare, booking code I
Covers HNL-LAX (First), LAX-SJC (First)

Enligt expertflyer så är det bokningsklass G men seatas i First
Visa bifogad bild 86935

Är detta någon sorts av instant upgrade fare, och hur många TP ger en sån?

Booking code I borde betyda I-klass. Så då talar vi om
HNL-LAX 140 TP
LAX-SJC 40 TP

Great Circle Mapper

Intressant nog åkte jag LAX-SJC den första dagen när American slutade med P/A/F inrikes som gav 60 TP och gick över till I, D, J :(
 

Flying Finn

Medlem
Gjorde ett tankefel som naturligtvis inte går att rätta till nu mera. :D

"är förmångliga för affärsklass över Atlanten, eftersom American Airlines flyger endast en gång i veckan till AUA från MIA"

Alltså: Europe-Karibien är förmångliga för affärsklass över Atlanten som I-klassens fare hos AA, men INTE p.g.a. att American Airlines flyger endast en gång i veckan till AUA. ;) Men att dalta en vecka på Aruba är kanske inte något alla på BC.se (ink. jag) vill göra. :)

Så kom jag även fel ihåg varför jag minns tidtabellen... :confused:

AUA är den enda destinationen som ger 4 x 140 TPs med Karibien-dealen och då med routingen DFW-AUA-DFW. Hur det kommer sig att jag kände till den, så orsaken är att jag kollade det alternativet kring jul när jag planerade inför 2019. Rutten från DFW trafikeras en gång i veckan (kom bara ihåg fel avgångsort i USA) och endast vissa årstider, medan MIA-AUA är den enda dagliga rutten årent runt med AA till Aruba, men den ger endast 40 TPs. :)

Flygtidtabellen med AA från DFW med 140 TPs är god endast för en som antingen ligger i det karibiska solskenet i en vecka eller flyger utanfört OW till t.ex. Venezuela. Det finns mindre pinsamma sätt att göra TP runs i mitt tycke. ;) Men som sagt så även Europa-Karibien-faren kan ge 4 x 140 TPs och detta undantag är då Aruba via Texas, fast vanligen är det bara 2 x 140 TPs.
 

Flying Finn

Medlem
Sitter och skakar framför datorn efter att spänningen har lagt sig. :confused: Det är på riktigt rätt så spännande och nervöst att boka en resa som man väntat på i flera år i princip. Typ "orsaken till varför jag är en medveten resenär."

Min första First! :eek:

Jo, minsann, det blev en lång timme att bearbeta min routing, tidtabell och bokning, plus sedan efter långa sekunder att vänta i telefon för att UuA gick igenom. Nu är jag 1360,89 € och 47 500 Avios fattigare. Pengarna gick på nätet för en t/r i Club World med henne - Queen of the Skies och Avios gick till CW -> First. Behövde inte betala extra i skatter eller bränsletillägg. Kollade naturligtvis först award-tillgången för UuA.

Min reaktion när jag upptäckte dealen på FlyerTalk och uppfattade att det är ju än optimal rutt med 747-400 för dryga 9 timmar i First, så min reaktion var typ när Homer Simpson får fnatt och blir extatisk. :D

BA First 01.jpg

Och så positioneringen:

BA First 02.jpg

Ursprungligen skulle jag boka min första resa med Babybus efter träffen i Barca, men det blev nu ad-hoc redan 2019 en t/r i First och med planmodellen jag har alltid velat göra den premiären med. :confused: Bara jag får mitt Gold tillbaka i maj, så blir det 1A/1K, vilket jag hoppas finns ännu då ledigt.

För att inte gå off-topic, så faren i CW är bra för TP runs. Ca. 1400 € med skatter, oberoende av avgångspunkten i Tyskland.

Min resa är inte det, men delar faren med mig p.g.a. potentialen:
  • inga datumbegränsningar
  • boka senast 50 dagar innan avgång
  • stanna minst lör-sön efter TATL, 12 mån max
  • 1 stopover i LON, MAD eller HEL - 150€
Faren funkar från hela Tyskland, men rekommenderar HAM, FRA, DUS, TXL, STR och MUC för OW-positionering ARN-HEL-XXX och v.v. med AY.

Detta är endast ett exempel jag grejade för er, men ni kan använda er egna kreativitet. IB via MAD? AA 757 på EDI-PHL/PHL-EDI (april-oktober)? AY via H:fors? Babybus? :)

STR-YVR.jpg


Troligen finns inte faren i många dagar efter att typ halva FlyerTalk och övriga spekulanter bokar.
 

Senator

Moderator
Bra pris @Flying Finn men tyvärr 50 dagar! Det var nytt ;) 28, 60, och 90 dagar har jag sätt men inte 50.

Nu vill inte jag vara den som är den, men jag upplever (trots att jag är väldigt förtjust i B747-400ER) att just First på denna är sist på min lista på "London Airways". Jag rangorndar:
A380
B789
B77W
B772
B744
i fallande skala. Om du kan få 1A eller 1K är dessa "bäst"
 
Toppen