Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni bra!

Senator

Moderator
Det har varit mycket negativt om särskilt Lufthansa på senare tid. Jag står själv i klagokören då jag har under 18 år varit en "Fanhansa" och tyckt att Lufthansa har alltid levererat en stabil kundupplevelse. Ombord deras produkt (inklusive Lufthansa First) upplever jag inte samma sak längre och väljer andra bolag istället. Men, som Miles & More Senator tycker jag livet fortfarande är bra gällande andra upplevelser. Här kommer ett axplock av bra saker mellan februari och juni som babyhjärnan har glömt posta

Tack för att du flyger Lufthansa First

Photo 2018-04-08, 20 38 20.jpg


Photo 2018-04-08, 20 38 33.jpg


Photo 2018-04-08, 20 40 54.jpg


Photo 2018-04-08, 20 39 14.jpg


Jag gillar postalt. Jag tycker det är snyggt att skicka ut en sådan anteckningsbok till oss. Jag vet att minst två andra Senatorer här på BC som också flyger Revenue First ibland fick samma.

Grattis på födelsedagen

Också ett postalt utskick som är snyggt. Varje år, M&M har ett bra CRM system i ryggen.

Photo 2018-06-10, 16 51 28.jpg


Photo 2018-06-10, 16 51 45.jpg


Photo 2018-06-10, 16 52 04 v2.jpg


Till och med lite fyndigt för att vara tyskt :p

"When shit hits the fan"

Min sista resa innan Mini-Senator så hamnade jag i en av vinterns stormar på USA:s Östkust. Vaknade en fredagsmorgon och alla LH/LX/OS flyg från BOS, PHL, IAD, JFK/EWR var inställda. Jag har en Z-klass med paid upgrade till A-klass på LH401 från JFK till FRA på eftermiddagen.

Kudos till både LH/LX som jobbade hårt att hitta alternativ tillsammans med mig. Det blev tillslut EWR-FLL, MIA-ZRH-ARN i fullpris J-klass hem.

Dock "glömde" vi alla min A-klass uppgradering och när jag skulle göra mina utlägg en månad senare insåg jag detta. Ringde då Lufthansa First-linjen som beklagade sig himla mycket, och 48t senare var mitt AMEX krediterat. Så det går om viljan finns o_O

Summa summarum: jag känner alltid som SEN att jag tagit hand om i alla lägen. Men Lufthansa måste göra något med produkten i luften. Den är inte ens medelmåttig längre, den är under medels.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
När jag flög sist till Singapore hade jag anslutningsresan med LH. Den klantade de till, men jag måste säga att de verkligen gjorde sitt yttersta för att ställa saker och ting tillrätta.

När jag kom till Frankfurt hade de redan bokat om mig på LHs flyg till Singapore dagen efter och när jag inte var nöjd med detta så tog damen i kassan 45 minuter på sig att försöka få fatt i Singapore airlines biljettkontor så jag skulle komma med deras flyg nästa dag istället (det var ju SQ jag bokat med).

Under tiden som hon höll på att ringa Singapore i Singapore, förklara för folk att det står en kund här med Star Alliance Gold; hur hjälper vi honom osv, så skickade hon iväg folk att hämta vatten och chips. Mannen i kassan sidan om skrattade och skämtade med mig och sa att han kunde helt förstå att jag inte ville flyga LH till Singapore innan 2020 när nya kabinen kommer.

Det slutade med att de inte lyckades biljettera, utan bara reservera så jag fick komma tillbaka nästa morgon och lösa detaljerna med First Class-disken vilka också var otroligt hjälpsamma. Att jag var guldkund gjorde att jag hamnade på Sheraton istället för något hotell dit jag var tvungen att ta skyttel vilket också gjorde att det kändes värt att ha tjänat in guldet.

Jag kände mig sedd som kund, deras bemötande höll mig på gott humör, jag kände att de gick över vad man kunde förvänta sig av dem och jag var nöjd när jag gick därifrån trots en 14-timmars försening.

Resten av flygresan lämnar ju en del att önska, men det är inte Lufthansas fel.
 

palmen

Moderator
Skickade in lite synpunkter til Lufthansa för 10 dagar sedan efter min First resa som det uppstod lite problem med på hemresan med Lufthansa.
[HJÄLP] Hong Kong till Europa idag (2018-07-08) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Att saker inte går som förväntat händer ju ibland, skickade in både beröm till medarbetaren i Hong Kong som löste nya resa hem enlgit mina önskemål samt beröm till crew ombord som var grymt bra. Det negativa var som sagt att bagaget försvann i några dagar och att jag i onödan stod och väntade på det i Köpenhamn 30 minuter när det hade fastnat i Singapore vilket jag tycker Lufthansa borde ha informerat mig om redan i Frankfurt då jag hade ungefär 3h där.

Svaret kom idag och det är verkligen inte ett copy paste svar utan de har adresserat alla punkter som jag skrev om samt att de erbjuder sig att betala för alla mina utlägg jag behövde göra när väskorna var borta (detta var aldrig något jag krävde eller efterfrågade). Detta var dock redan clearat genom min försäkring på Amex Platinum kortet så jag har redan blivit ersatt för extra utgifter.

Även om det tog 10 dagar att få svar så var det väl ändå OK, de hade dessutom försökt ringa mig men då det var ett UK-nummer valde jag att inte svara. De hade dock talat in på telefonsvararen och meddelade att jag skulle få ett mail med all info.
Slutet gott, allting gott.
 

Sweden

Medlem
Har tillbringat en långhelg i Barcelona. Idag söndag hade jag min hemresa kl 12.45 med LH till Frankfurt och sedan hem till Stockholm med Lufthansas sista flyg till Stockholm. Beräknad landning 23.35. När jag bokade biljetten (Business) för ett drygt halvår sedan var biljett med kortare transfer mycket mycket dyrare, så jag hade medvetet en transit i Frankfurt på över 6 timmar... :D

Kom till Barcelona flygplats ca 11.30, skulle försöka byta plats ombord så gick till incheckningen. Tjejen vid incheckningen kollade på min biljett. Hon frågade om jag hade någon avsikt med den långa transfern i Frankfurt på 6 timmar, hon upplyste mig om att hon kunde boka om mig till Stockholm via Munchen, med beräknad landning på Arlanda 17.50! Yes, nästan 6 timmar tidigare på Arlanda.

Med ett jubel inombords accepterade jag hennes förslag, hon frågade om jag kunde garantera att jag omedelbart kunde bege mig till gaten då boardingen skulle börja om ca 10 min. Hon ringde gaten och förvarnade att jag var på väg.

Med snabba steg begav jag mig till Priority lane, säkerhetskontrollen gick på mindre än 5 min. Mär jag kom till gaten hade boardingen redan börjat. Med businessbiljett hade jag tydlig prioboarding och kom snabbt ombord. När boardingen var klar kom en glad purser och tackade mig personligen att jag var så snabb.

Oerhört trevlig och skojfrisk crew på flighten till Munchen. Stort tack Lufthansa för att ni bokade om mig till tidigare flighter. Hade jag inte tagit vägen via incheckningen hade jag haft mina 6 timmars transit i Frankfurt...:p
 
Last edited:

Vixit

Medlem
Skickade in lite synpunkter til Lufthansa för 10 dagar sedan efter min First resa som det uppstod lite problem med på hemresan med Lufthansa.
[HJÄLP] Hong Kong till Europa idag (2018-07-08) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det negativa var som sagt att bagaget försvann i några dagar och att jag i onödan stod och väntade på det i Köpenhamn 30 minuter när det hade fastnat i Singapore vilket jag tycker Lufthansa borde ha informerat mig om redan i Frankfurt då jag hade ungefär 3h där.

Har du Lufthansas app på din telefon och lagt in dina bokningar där? Då brukar man dels få meddelanden när baggaget accepterats vid check-in samt meddelande (genom app och SMS) när du landat någonstans men väskan inte kom med. Du kan till och med se bag scan checkpoints. Ifjol flög jag DME-FRA-BRU med väska, piloten på sista sträckan gjorde push-back precis på utsatt tid, vi landade i Bryssel 10 minuter före tidtabell (till pilotens stolthet) och på scannen såg jag sedan att min väska registrerats förgäves vid vår Frankfurt-gate bara fyra minuter efter att vi lämnat gaten. Hade föredragit att vi landat enligt tidtabell men med väskan... :( Fast även då plingade telefonen till när jag slog på den igen i BRU efter landning, så jag visste direkt att den inte var med.
 

palmen

Moderator
Har du Lufthansas app på din telefon och lagt in dina bokningar där? Då brukar man dels få meddelanden när baggaget accepterats vid check-in samt meddelande (genom app och SMS) när du landat någonstans men väskan inte kom med. Du kan till och med se bag scan checkpoints. Ifjol flög jag DME-FRA-BRU med väska, piloten på sista sträckan gjorde push-back precis på utsatt tid, vi landade i Bryssel 10 minuter före tidtabell (till pilotens stolthet) och på scannen såg jag sedan att min väska registrerats förgäves vid vår Frankfurt-gate bara fyra minuter efter att vi lämnat gaten. Hade föredragit att vi landat enligt tidtabell men med väskan... :( Fast även då plingade telefonen till när jag slog på den igen i BRU efter landning, så jag visste direkt att den inte var med.
Detta var en awardbokning med Eurobonus så jag hade den inte i Lufthansa appen, ska tänka på det i framtiden dock. Kan ju kanske underlätta en del.
 

squeezen

Medlem
detta platser väl i både bra och dåligt... men det slutade bra så lägger upp det här.

I kampanjen som var i somras med LX,LH companion first class offer så bokade jag och min bror in oss och vår far i Frist class CPH-FRA-PVG.
bokade via mr jet då LH själv inte kunde få till rätt flight från CPH. vi ville ha lång layover för at hinna köra Porsche.
Nu är ju Porsche samarbetet med Avis nedlagt och 6h layover känns väl mastigt även för FCT.
LH ändrade flight från CPH från 10:35 till 10:05, detta såg jag som min chans att ringa och ändra, argument var att detta ställde till för vårt inkommande tåg att tiden nu var för knapp.

Ringde först mr jet. som var i kontakt med LH och sedan återkom att det inte gick att ändra. direkt tänkte jag på Agehalls budord och hur störigt det var att jag varit "tvungen" boka via OTA för att få till rätt flighter. Suck.

Ringde LH, som sade att det inte går att ändra, då ändring av schema var mindre än en timme samt att det inte var någon risk för min connection (no shit, jag valde ju 6h där...) Hon påpekade även på klassikt otrevligt vis att "your travel agent have already checked this and we said the same to him"... Suck.

Ringde nu idag LH first class hotline +49 69 867 99444 (varför började jag inte där).
Drog caset om att det är en födelsedagspresent, en stor del av detta och anledningen till 6h layover var att köra porsche, vilket de nu slutat med, samt att tidigareläggning av första flighten gör det oerhört stressigt (även om tåget mot förmoda är i tid). Hon sade först nej och menade på att deras ansvar är biljetten (inte porsche/avis eller vilket tåg jag tar) och att ta oss till Shanghai. Jag var förstående men påpekade att en del av helheten var just first class excitement och att jag ansåg det som en den av paketet och upplevelsen som ni kanske mest blir segdragen. Dessutom påpekade jag morgonflighten från CPH till FRA brukar vara mer populär (lättsåld) än den jag ville byta till som går 13:00. Hon skulle kolla med supervisor. Tog väl ca 10-12 minuter med hissmusik sedan kom hon tillbaka och sade att det är ok, MEN ett undantag och att de kunde förstå att dessa två "yttre omständigheter" ställt till det.

TACK, nu blir det "bara" dryga 3h i FCT vilket känns lagom, man ska ju liksom orka med mat och dryck i luften också, samt att vi nu slipper upp i ottan. Biljetterna var i restricted, Business J och First A.
 

henke12

Medlem
Ringde LH, som sade att det inte går att ändra, då ändring av schema var mindre än en timme samt att det inte var någon risk för min connection (no shit, jag valde ju 6h där...)


Intressant del,
Vart står det att en tidtabellsändring måste vara >60 minuter?
Jag trodde det alltid var fri om/av-bokning vid tidtabellsändringar!
 

Senator

Moderator
Upptäckte senaste 12t en mycket trevlig policy hos Swiss. Ibland är det sjukt svårt att få en kombinerat resa med Air Canada, United, Swiss och Lufthansa att prisas korrekt online när det blandas alla bolag och med respektive code share.

Jag skall iväg till Denver nästa vecka i halvt nöje, och ombads komma till Toronto på vägen. Jag undviker gärna Lufthansa Business från Denver till Frankfurt med en gammal B747-400, men det var sjukt svårt att få någon sajt att prissätta korrekt.

Så jag bokade via Swiss.com
ARN-ZRH-JFK med Swiss
LGA-YYZ med Air Canada
DEN-FRA-ARN med Lufthansa
Ringde Senatorlinjen i Basel igår kväll som löste det jag vill ha gratis då jag vill komma hem tidigare. Det blev:
DEN-YYZ med United (Air Canada var nästan fullbokat med en J1)
YYZ-MUC under LH code share, operated by Air Canada
MUC-ARN med Lufthansa

Nu till policyn: istället för att boka av inom 24t grace period så tillåter Swiss en gratis ombokning. För mig är det sjukt användbart i lägen som ovan. Utmaning I är dock att Swissagenterna inte alltid har så bra tillgång i systemen. T.ex. så ser jag massor av Z-klass mellan LGA-YYZ med Air Canada, men de ser bara D, C och J. Utmaning II är att jag är ett klantarsle ;) så nu sitter jag med Swiss igen och pratar då jag hade bokat LGA-YYZ en hel dag fel :p. Så det blir en dyr öl med vapendragaren @sembl eftersom jag nu går på €250 rebooking. Orkar inte börja om, kan fortfarande boka av gratis men det blir ett helvete att få till detta igen, och det är inte säkert att min Z1 mellan DEN-YYZ går tillbaka till rätt inventory.
 
Last edited:
Toppen