Senaste nytt

British Airways class action lawsuit p.g.a. dataintrånget i aug/sep 2018

Maja

Medlem
LoyaltyLobby rapporterar om att en advokatfirma stämmer BA p.g.a. dataintrånget British Airways Is Being Sued In Class Action Lawsuit Over Credit Card Data Hack - You Can Join In To Collect Up To US$1,630 | LoyaltyLobby

SPG Law, BA Data Breach Compensation | SPG Law är det som handhar stämningen och de kör enligt principen "no win, no fee".

Jag är själv drabbat och funderar på hur jag ska göra om jag ska signa upp mig eller inte. Om detta dataintrång har skapat problem? Ja, framför allt tid som jag lagt på det, beställt nytt Amex och därmed gått miste om poäng i väntan på nya kortet etc. samt merjobbet att ändra alla befintliga hotell- och hyrbilsbokningar med fel kreditkort registrerat, uppdatera alla prenumeration m.m.

Har aldrig varit delaktig i någon stämning tidigare, så vet inte hur jag ska tänka.

Gissar att vi är flera som är drabbat av detta? Hur resonerar ni?

Andra som har varit med om liknande saker tidigare? Er input?

Är fullt medveten om att de strävar efter en förlikning och en högsta ersättning om £1,500 och där det sedan dras av 35% för deras omkostnader utifrån det belopp som ev. betalas ut.
 

nissefalk

Medlem
Jag funderade också på att gå med men har inte gjort det ännu, jag har inte blivit drabbad alls, jag har heller inte bytt ut mitt kort men har loggat in dagligen och kollat aktivitet på kortet

Berätta gärna hur du går vidare till sist, det känns lite som om någon annan försöker casha in på BAs misstag än de som själva drabbades.
 

Maja

Medlem
@nissefalk Självklart gör inte SPG Law detta gratis, där de deras 35% kommer in i. Jag lär dock inte processa mot BA själv, så då blir det noll kronor i ersättning.

Men har som sagt var ingen erfarenhet av den här typen av stämningar och jag har för lite kunskaper inom juridik för att vet vad som är rimligt etc. Men utifrån det jag själv har läst igenom så känns det vettigt, men det inte om det ligger en hund begraven någonstans som jag missar. Därav detta inlägg!
 

AABack2ARN

Medlem
Utmaningen är väl att lista ut vad man friskriver sig från genom att delta i denna typ av masstämning, både i händelse av förlust alternativt vinst.

Jag skulle tro (men är långt ifrån säker) att du frånsvär dig alla andra former av kompensationssökande från British Airways i just detta fall. Och i händelse av förslust skulle det kunna medföra att du inte får ersättning för faktiska kostnader som uppstår även om dessa är betydligt lägre än de teoretiska £1500 du kan få genom att delta i masstämningen. Men ta inte detta för sanning utan läs allt det finstilta.

Hanteras eventuell utbetalning som inkomst i Sverige med där till hörande beskattning?
 

Maja

Medlem
På vilket sätt har ni drabbats av intrånget?
Som jag skrev ovan, vid kontakt med Amex uppmanades jag att spärra mitt kort. Fick då ett nytt ca en vecka senare. Har därigenom fått uppdatera alla befintliga hotell- och hyrbilsbokningar med nya kortnumret samt ändra alla prenumerationstjänsten etc. där det gamla kortnumret fanns registrerat. Det jag har förlorat är tid och poäng via uteblivna betalningar som ej kinde göras via Amex-kortet i väntan på det nya.

@AABack2ARN Bra input. Måste försöka ta reda hur en ev. utbetalning sker till Sverige. Har ej funnit någon information kring detta.
 

AABack2ARN

Medlem
Semi OT: Måste man verkligen uppdatera sina bokningar med det nya kortnumret? Det har bara hänt mig en gång att jag tvingats byta kortnummer och då hade jag med mig mitt gamla fysiska kort när jag flög samt checkade in på hotellet. Har dock inget minne av att jag behövde visa det gamla kortet.
 

Maja

Medlem
Semi OT: Måste man verkligen uppdatera sina bokningar med det nya kortnumret? Det har bara hänt mig en gång att jag tvingats byta kortnummer och då hade jag med mig mitt gamla fysiska kort när jag flög samt checkade in på hotellet. Har dock inget minne av att jag behövde visa det gamla kortet.
Jag fick problem mitt under en vistelse då ett gammalt kort låg inne i en bokning utan att jag tänkte på att jag hade fått ett nytt kort och det gamla var makulerat. Mitt under vistelsen så blev jag utelåst från mitt rum, fick vackert vända ner till receptionen sent en kväll när jag kom tillbaka och märkte att jag inte nyckeln fungerade. Tog en halv evighet att reda ut. Undviker gärna att det upprepar sig framöver. Var kanske jag som hade otur, men har även läst recensioner från andra där det inte längre funnits aktuella kort och rummen har blivit avbokade etc. Och nej, inga lågprishotell utan olika Hiltonhotell. Efter det tar jag alltid det säkra före det osäkra och ser till att jag har rätt betalkort i bokningen.
 

Tonton

Medlem
Och nej, inga lågprishotell utan olika Hiltonhotell. Efter det tar jag alltid det säkra före det osäkra och ser till att jag har rätt betalkort i bokningen.

Jag bytte Amexkort tidigare i år och stötte på problem med mina hiltonbokningar eftersom jag inte hade uppdatera mina bokningar. Med det sagt så gör du rätt i att se till att uppdatera allting :)
 
Toppen