Senaste nytt

Kort med självriskeliminering för hyrbil?

Canadien

Medlem
Jag vill inte på något vis låta påskina att det är bättre men Norwegian Bank har ett kreditkort, som är gratis. Till kortet kan du välja att köpa till deras "rena hyrbilsförsäkring", dvs inte ett delmoment i en reseförsäkring. Norwegian kortets hyrbilsförsäkring kommer från AIG och eftersom den är en ren hyrbilsförsäkring finns där heller inget krav om att du måste vara på resa, ha övernattning eller liknande. Det enda kravet är att du har betalat hyrbilsförsäkringen med Norwegiankortet. Tilläggsförsäkringen kostar 249kr per år och du kan läsa villkoren här:
https://www.banknorwegian.se/Documents/SE/CreditCard/Hyrbilsförsäkring villkor.pdf

Är du ute efter maximala Eurobonuspoängen är det förstås mer fördelaktigt att köpa någon av de försäkringar som @Dr. Miles så generöst har tipsat om och sedan betala dina kommande Avishyror (förmodar jag ;) ) med ditt vanliga Amex. Den separata försäkringen kostar något mer än den via Norwegiankortet men ger dig å andra sidan friheten att betala med annat kort.
Kan du länka till var Dr Miles tipsar om dem, minns att jag sett dem men sökt på massa olika sökord i forumet men inte hittat den tråden... Jo Norwegian kan funka i sista hand, täcker dock max två incidenter per år, men är ju en bra start.
 

Berglund

Medlem
Kan du länka till var Dr Miles tipsar om dem...
Jag vill minnas att det var i "Avis 10000 Eurobonuskampanj" tråden men sedan hamnade ett antal av inläggen där offtopic och bröts ut, oklart om hans inlägg var med i de som bröts ut och vart det i så fall tog vägen.

De två separata försäkringarna som @Dr. Miles nämnde var:
Worldwide Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire
Car Hire Insurance Comparison | Car Hire Excess | iCarhire©
Jag minns dock inte vilken som slutligen rekommenderades.

Då jag själv hyr bil/får hyrbil bokad åt mig någonstans 20-25 gånger per år och endast haft en enda skada genom alla år, passar Norwegians försäkring för mig. Den har 500kr i självrisk, täcker upp till 20 000kr per incident och maximalt 40 000kr, dvs två skador, per år. Har du inte Norwegiankortet idag och vill bli värvad för att få 200 cashpoints, är du välkommen att skicka PM.
 

Dr. Miles

Expert
Är du ute efter maximala Eurobonuspoängen är det förstås mer fördelaktigt att köpa någon av de försäkringar som @Dr. Miles så generöst har tipsat om och sedan betala dina kommande Avishyror (förmodar jag ;) ) med ditt vanliga Amex. Den separata försäkringen kostar något mer än den via Norwegiankortet men ger dig å andra sidan friheten att betala med annat kort.
Exakt min poäng!
 

Nikje

Medlem
Jag vill minnas att det var i "Avis 10000 Eurobonuskampanj" tråden men sedan hamnade ett antal av inläggen där offtopic och bröts ut, oklart om hans inlägg var med i de som bröts ut och vart det i så fall tog vägen.

De två separata försäkringarna som @Dr. Miles nämnde var:
Worldwide Car Hire Excess Insurance | insurance4carhire
Car Hire Insurance Comparison | Car Hire Excess | iCarhire©
Jag minns dock inte vilken som slutligen rekommenderades.

Då jag själv hyr bil/får hyrbil bokad åt mig någonstans 20-25 gånger per år och endast haft en enda skada genom alla år, passar Norwegians försäkring för mig. Den har 500kr i självrisk, täcker upp till 20 000kr per incident och maximalt 40 000kr, dvs två skador, per år. Har du inte Norwegiankortet idag och vill bli värvad för att få 200 cashpoints, är du välkommen att skicka PM.
Här är tråden om hyrbilsförsäkringar med bra info från bl a @Myllys35 Försäkring hyrbil (självriskeliminering) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Fyll gärna på, imorgon är det dags för första och då ska jag ha köpt..;)
 

ZZZebra

Medlem
Jag ville inte hålla koll på kreditkortsreglerna samt att jag vill kunna betala med lämpligt kreditkort. Vill även att försäkringen skall gälla även om jag inte bokat resa eller hotell i samband med bilhyran.

Jag har därför tecknat insurance4carhire (Car Hire Excess Insurance | Annual & Daily Policies | insurance4carhire.com WorldWide som kostar ca 600 kr/år. Jag kan dock inte uttala mig om den hjälper. Har haft ett par lindriga skador, bland annat i form av rejäla stenskott som gjort fula märken i plåten och märke i framrutan (inte spricka).

Men dessa skador har som tur är inte uppmärksammats så har inte behövt åberopa försäkringen och kan därmed inte uttala mig om hur bra skaderegleringen är. Läser man omdömen om insurance4carhire så är de blandade mellan jättenöjda och missnöjda. De som är missnöjda gnäller mest för att det tar lång tid att få ersättningen (1-2 månader) men att den till sist faktiskt betalas ut.

Vill lägga till att jag inte har några relationer i övrigt med något av firmorna som erbjuder hyrbilsförsäkring.
 

JKS

Medlem
Med andra ord - se till att det är en rejäl skada!

Precis min tanke ;)

Hittade att Swedbanks mastercard (kredit) innehåller självriskeleminering upp till 10 000 (deras guld ger upp till 15k) samt ev skada upp till 10 000 som inte löser ut självrisken. Kortet är gratis för nyckelkunder.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

patteng

Medlem
Precis min tanke ;)

Hittade att Swedbanks mastercard (kredit) innehåller självriskeleminering upp till 10 000 (deras guld ger upp till 15k) samt ev skada upp till 10 000 som inte löser ut självrisken. Kortet är gratis för nyckelkunder.

https://www.erv.se/contentassets/a9...llkor_betal_och_kreditkort_reseforsakring.pdfhttps://www.erv.se/contentassets/a9...llkor_betal_och_kreditkort_reseforsakring.pdf

Enligt denna sida så gäller Swedbanks mastercard ( Credit) endast hyror utomlands?
 
  • Gilla
Reactions: JKS

Berglund

Medlem
@JKS @patteng framför allt gäller den försäkringen enbart när du är "på resa". Det är en reseförsäkring, som i sin tur innehåller ett hyrbilsmoment. Försäkringen är inte i sig själv en separat "hyrbilsförsäkring" eller en "självriskeliminering" utan gäller endast om du köpt en resa, med kollektivt färdmedel, eller förbokad övernattning och som skall vara betalt med kortet.

Vad jag själv har hittat är det just nu endast Norwegians kreditkort som har en separat, helt fristående "hyrbilsförsäkring" / "självriskeliminering" i sitt kreditkort. Där finns inga krav om att du skall vara på resa eller liknande. Dock gäller den för maximalt två skador per år, á maximalt 10 000kr per skada.
 
Jag har tagit upp detta med Amex tidigare och lämnat exemplet "privat inkvartering" på resmålet.

Svaret blev att "kan Du visa att Du varit på annan ort med bilen så är det ok", dvs Du kan inte hyra en bil och stanna på hyresorten under t ex 1 månad.

Så svaret på alla frågorna blir "ja", men om Du är osäker så ring Amex kundservice och bli kopplad till en handläggare på Solid.

Har någon lyckats med att få tillbaka på AmEx Platinums hyrbilsförsäkring vid resa inom Sverige på annan ort men övernattning är gratis hos familj/vänner?

Jag ringde AmEx/Solid och de sa att det inte gällde utan man behöver en flygbiljett eller en förbokad hotellnatt. Jag läste igenom försäkringsvillkoren igen och där står det:
”Resa” de nieras som en Resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en Resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en ygning eller minst en förbokad över-nattning på annan plats än där den Försäkrade bor.
Det borde innefatta en förbokad gratis övernattning hos familj/vänner, eller?
 
Toppen