Kris
Medlem
Har hamnat i limbo med en rewardsbokning. Tips och hjälp mottages tacksamt.
Bokade Hongkong-Bangkok(stopover)-Koh Samui(stopover)-Bangkok-Hongkong för någon månad sedan. Hittade rewards-platser i C och köpte för två personer med Eurobonus-poäng (via SAS, ingen 2-4-1). Köpte sen motsvarande biljett för två personer med $. Fick alla biljetter fint tillsänt via mail. So far so good.
Häromdagen så fick jag dock ett sms från SAS om att en eller flera flighter blivit inställda. Ringde SAS och frågade och de meddelade att BKK-USM-BKK blivit inställd av Thai. De sa att de inget kan göra och bad mig att kontakta Thai. Ringde Thai i Stockholm som hänvisade till Thai i Hongkong... Jag kollade lite alternativ och föreslog att Thai skulle boka om oss till en BangkokAir flight (som de har code share med) på cirka samma tid och framförallt samma datum. Skall noteras att BangkokAir flyger denna sträcka flera gånger om dagen.
Skickade mail till Thai i Hongkong med dessa explicita alternativ. De var ok att boka om min $-biljett till alternativet, men sa att SAS måste fixa min rewardsbokning. Fair enough, det är trots allt SAS som sålt mig den biljetten. Ringde SAS idag, som (no surprise) inget kan göra. Det finns inga Star Alliance reward seats längre. Kunde jag såklart räkna ut då Thai ställt in sina flighter och Thai verkar helt eller delvis slutat flyga sträckan (i alla fall i tidig Februari 2018 som det gäller). Efter en lång portion argumenterande på telefon hamnade jag i limbo där SAS erbjudande är att boka av eller boka om till ett datum där det finns lediga platser (vilket inte alls passar för min del). Mannen på SAS citerade reward regler krig inställda flyg som är "boka om till andra flyg efter bästa förmåga om och när tillgänglighet finns". Jag förstår att en support-agent inte kan ta sig vilka friheter som helst så efterfrågade någon i chefsledet att prata med. Finns dock bara på vardagar...
Har just skickat ett mail till Thai i Hongkong och bett dem fixa det, men har relativt låga förhoppningar kring detta. Mitt förslag till SAS var att kontakta Thai och lösa det på något sätt. Det finns ju trots allt busslaster med revenue-tickets på aktuell sträcka och datum med en Thai code share partner.
Några tips eller idéer om hur jag kan lösa detta? Behöver åka aktuella datum och tillsammans, så att boka om flera veckor senare är inget alternativ.
Lägger inlägget här då det involverar både Thai och SAS Eurobonus (även då biljetten i fråga med problem är köpt av SAS)
Bokade Hongkong-Bangkok(stopover)-Koh Samui(stopover)-Bangkok-Hongkong för någon månad sedan. Hittade rewards-platser i C och köpte för två personer med Eurobonus-poäng (via SAS, ingen 2-4-1). Köpte sen motsvarande biljett för två personer med $. Fick alla biljetter fint tillsänt via mail. So far so good.
Häromdagen så fick jag dock ett sms från SAS om att en eller flera flighter blivit inställda. Ringde SAS och frågade och de meddelade att BKK-USM-BKK blivit inställd av Thai. De sa att de inget kan göra och bad mig att kontakta Thai. Ringde Thai i Stockholm som hänvisade till Thai i Hongkong... Jag kollade lite alternativ och föreslog att Thai skulle boka om oss till en BangkokAir flight (som de har code share med) på cirka samma tid och framförallt samma datum. Skall noteras att BangkokAir flyger denna sträcka flera gånger om dagen.
Skickade mail till Thai i Hongkong med dessa explicita alternativ. De var ok att boka om min $-biljett till alternativet, men sa att SAS måste fixa min rewardsbokning. Fair enough, det är trots allt SAS som sålt mig den biljetten. Ringde SAS idag, som (no surprise) inget kan göra. Det finns inga Star Alliance reward seats längre. Kunde jag såklart räkna ut då Thai ställt in sina flighter och Thai verkar helt eller delvis slutat flyga sträckan (i alla fall i tidig Februari 2018 som det gäller). Efter en lång portion argumenterande på telefon hamnade jag i limbo där SAS erbjudande är att boka av eller boka om till ett datum där det finns lediga platser (vilket inte alls passar för min del). Mannen på SAS citerade reward regler krig inställda flyg som är "boka om till andra flyg efter bästa förmåga om och när tillgänglighet finns". Jag förstår att en support-agent inte kan ta sig vilka friheter som helst så efterfrågade någon i chefsledet att prata med. Finns dock bara på vardagar...
Har just skickat ett mail till Thai i Hongkong och bett dem fixa det, men har relativt låga förhoppningar kring detta. Mitt förslag till SAS var att kontakta Thai och lösa det på något sätt. Det finns ju trots allt busslaster med revenue-tickets på aktuell sträcka och datum med en Thai code share partner.
Några tips eller idéer om hur jag kan lösa detta? Behöver åka aktuella datum och tillsammans, så att boka om flera veckor senare är inget alternativ.
Lägger inlägget här då det involverar både Thai och SAS Eurobonus (även då biljetten i fråga med problem är köpt av SAS)