Senaste nytt

Reflektioner från Swiss nya flaggskepp: B777-300ER

Senator

Moderator
Vänner!

Det här är ingen reserapport så jag lägger några tankar och öppnar för frågor kopplat till nya B777-300ER som Swiss tog i drift den 21:e februari på sträckan Zurich till New York - JFK. Därför ligger denna i Miles and More forumet och inte som reserapport.

Jag råkade vara bokat på denna flight av mer tur, det var inte planerat. Jag hann nästan inte med flygningen, och den avgick intressant nog inte från E-pieren, men från den kombinerade B/D-piren.

Här är några reflektioner från Swiss affärsklass:
1. Stolen mycket bättre
2. Bättre luft i kabinen
3. Nya glas, tallrikar och dyl ett lyft
4. Bra IFE
5. Icke fungerande Wifi
6. Det är så enorm skillnad på vilket plats man väljer. De fönsterrader med två platser bör undvikas så långt som möjligt. De enkla platserna A och K på alla rader är i en helt egen liga. Det är nästa som att man borde få rabatt för att sitta i de andra. Eller iofs, så blir det ju lite A och B passagerare eftersom dessa platser reserveras för HON och SEN. Jag hade plats 8B som inte var någon höjdare..

Här är Seatgurus karta:
SeatGuru Seat Map SWISS Boeing 777-300ER (77W)

Jag har lagt till en karta med de bästa platserna i mitt tycke:

Swiss.JPG


På udda siffror (5, 7, 9) skall ni välja D och på de jämna (4, 6, 8) skall ni välja G om ni vill sitta i mitten.

Här kommer lite bilder från flygresan:

IMG_8409.JPG


IMG_8413.JPG


IMG_8415.JPG


IMG_8418.JPG


IMG_8419.JPG


IMG_8420.JPG


IMG_8421.JPG


Summa summarum: en bra uppgradering från det som idag finns på A330, men det är tråkigt att Swiss inte väljer access till gången från varje stol som är standard 2016... Åter igen hamnar Lufthansagruppen sådär 5 år efter marknaden.

Nya Förstaklass skall provas om 8 dagar...
 

fcx

Medlem
Trevligt, men matserveringen ser ut som intra-EU (komplett med bricka), eller är det bara ena serveringen som visas?
 

Senator

Moderator
Trevligt, men matserveringen ser ut som intra-EU (komplett med bricka), eller är det bara ena serveringen som visas?

Skolmatsalen är kvar tyvärr. Bricka för maten. Men jag tror det finns en plan att köra "Restaurant Style" som Lufthansa och Austrian.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

mha321

Medlem
Du har bara ringat in A som bästa platser - är de bättre än K enligt din mening? (har själv 4K på ZRH-YUL i maj)
 

Senator

Moderator
Du har bara ringat in A som bästa platser - är de bättre än K enligt din mening? (har själv 4K på ZRH-YUL i maj)

sanningen är att jag var inte ens på den sidan och kollade ;) men i teorin skall 5K (gissar jag du har, inte 4K) vara lika bra som 4A. Men jag tyckte själv alltid 4A på A330/340 var bättre än 5K.
 

mha321

Medlem
sanningen är att jag var inte ens på den sidan och kollade ;) men i teorin skall 5K (gissar jag du har, inte 4K) vara lika bra som 4A. Men jag tyckte själv alltid 4A på A330/340 var bättre än 5K.
Helt rätt, 5K skulle det stå. Som för övrigt gick att boka även utan SEN/HON, troligen för att telefonagenten inte kände igen sig i seatmap eller så eftersom det var väldigt nytt när jag för en gångs skull bokade långt i förväg :)

Har du någon åsikt om "lilla kabinen" (rad 4/5) vs "stora"?
 

Senator

Moderator
Helt rätt, 5K skulle det stå. Som för övrigt gick att boka även utan SEN/HON, troligen för att telefonagenten inte kände igen sig i seatmap eller så eftersom det var väldigt nytt när jag för en gångs skull bokade långt i förväg :)

Har du någon åsikt om "lilla kabinen" (rad 4/5) vs "stora"?

Alltid den lilla om det finns plats
 

olo

Medlem
Jag tolkar det som att om man reser 2 personer i sällskap så bör man välja platser i miiten (D-G), eller?
 

Senator

Moderator
Jag tolkar det som att om man reser 2 personer i sällskap så bör man välja platser i miiten (D-G), eller?

Inte nödvändigtvis så länge man inte är känslig för att flytta på sig om fönsterplatsen vill ut :) Det styr mer än annat tycker jag..
 

Senator

Moderator
Nu som jag tänker till vill jag påpeka två förbättringar:
1. Under skärmen ser ni en lucka där det går att lägga pass och annat under flyget. Ganska bra med plats
2. Bordet: kommer ut från ett utrymme mellan stolarna. Mycket bättre, mer stabilt och framförallt bättre höjd för både mat och arbete.

Ledsen att jag inte har mer detaljer, men jag jobbade 4t, sov 2t, och därmed hann jag inte med så mycket mer. Om en veckan flyger jag YUL-ZRH på plats 1A i First, då hoppas jag ta lite flera bilder och komma med lite flera reflektioner.
 
Toppen