Senaste nytt

I hur god tid är ni på flygplatsen?

maswan

Medlem
Hemmaflygplatsen i Ume (lokal dialekt, inte förkortning ;) ), 40 minuter innan avgång (och då lämna hemmet/arbetsplatsen 10 minuter innan det på cykel). Då har jag lite marginaler för kö om de bara har en linje i säkerhetskontrollen öppen trots tre avgångar på gång, motvind, etc.

Europeisk större flygplats minst 90 minuter innan avgång, gärna mer om mötet är slut så hänger jag hellre i en lounge än ett torg eller en korridor. För flygplatser jag känner bra (Geneve t ex) så kan jag tänka mig pruta ner det till nära 60 minuter innan avgång, men då kan man ju bli lite stressad om inte spårvagnarna fungerar som de ska... Är det första besöket på den flygplatsen/terminalen försöker jag skaffa lite extra marginaler också.

Utomeuropeiska flygplatser blir väl helt beroende på, jag försöker läsa på lite om jag kan, eller fråga lokalbefolkningen.
 

Jonas C

Medlem
Det beror helt enkelt på var ifrån och när jag flyger. På ett morgonflyg så brukar det ofta bli rätt korta marginaler då buss/tågtiderna från där jag bor till Arlanda kan vara rätt kassa. Annars brukar jag faktiskt vara ute i rätt god tid. Exempelvis om jag har ett eftermiddagsflyg så händer det att jag dyker upp runt lunch och spenderar någon extra timme i loungen, vilket är roligare än att sitta hemma och göra samma sak. Men rent generellt försöker jag se till att vara på flygplatsen runt 2-3 timmar innan avgång.
 

011430121

Medlem
Alltför god tid tycker ev. medresenärer, det betyder på ARN utrikes ca 1,5 timme innan avgång. Utomlands försöker jag att vara ca 2-3 timmar före, man vet aldrig hur långtid det tar att "ta sig igenom" på flygplatsen
 

Stefan62

Medlem
Mitt andra inlägg i tråden.

Även om det är en tjänsteresa så vill jag vara i god tid på flygplatsen på såväl ut- som returresa. Allt kan hända och jag har alltid försökt att se resan som en helhetsupplevelse och inte enbart som en transport. Vid privatresor är det än mer viktigt för mig att det blir en upplevelse.
 

Bryant

Medlem
Reser jag själv så brukar jag ta flygbussen 2h innan avgångstid. Med familjen blir det 2h eller mer på ARN innan avgång. Har också sovit på radisson sky city när vi haft avgång runt 0600.

Reser jag hem till ARN så försöker jag ha väldigt god tid på mig på flygplatsen. (2h +)

Var i London i april och då var jag på flygplatsen ca 9h innan avgång...
 
Var i London i april och då var jag på flygplatsen ca 9h innan avgång...
Samma här faktiskt ;)
London ska man inte chansa med!

1-2 timmar innan beroende på flygplats och vad resan avser brukar det väl bli, mindre flygplatser som Bromma, Östersund, Sundsvall typ 45 minuter som mest.
 

BAS

Medlem
Med familjen vill jag vara på flygplatsen minst två timmar innan avgång. Med tre barn tar det en stund med säkerhetskontroll, toalettspring, cafe/lounge mm. Brukar faktiskt inte bli någon dötid över.

De (sällsynta) gånger jag flyger med jobbet brukar jag ha 20 minuter före boarding som riktmärke.
 
Toppen