Det er svært ikke at blive imponeret over hvordan luftfartselskaberne fra Golfen konkurrerer med hinanden i sine forsøg på at overgå de andre selskaber med produktudvikling og luksus. På ITB-messen i Berlin kunne vi imponeres over Qatar Airways seneste version af en 1.klasses-suite, nu er det Etihad som kommer med nye produkter for rejsende i 1. klasse. Det er tale om en egen lejlighed i luksusklassen, helt foran i maskinen med stue, badeværelse og soveværelse, og om nye, enorme suiter i 1. klasse, med kun to passagerer på hver række, som kommer indenfor det næste stykke tid. Begge nyheder er helt unikke indenfor luftfarten.

“The Residence By Etihad” er navnet på Etihads seneste og helt revolutionerende produkt for 1. klasse, og produktet vil være tilgængeligt når man flyver med selskabets Airbus A380-maskiner.  Og ja, det er både luksiøst og en lille revolution. Kun en eller to rejsende per fly kan bestille dette, til gengæld får man sin helt egen sektion af maskinen med personale, som kun og alene er ombord for at betjene de(n) rejsende i sektionen. Dette er det tætteste man kan komme på at flyve med sit eget private jetfly. Etihad selv kalder konceptet for ”the world’s most luxurious living space in the air”.

Etihad The Residence dining room

Etihad The Residence dining room

Foto: Jacob Molin

The Residence vil være tilgængelig på overetagen af Airbus A380-maskinen, og kan rumme enten en eller to personer. Der er kun en The Residence-lejlighed pr. maskine, og den er beliggende helt foran til venstre i maskinen. I lejligheden er der en stue med spisebord og et 32-tommers fjernsyn, soveværelse med dobbeltseng og et badeværelse med brusebad. Lejligheden er i øvrigt udstyret med et væld af spændende detaljer, og der er brugt mange penge på indretningen, f.eks er sofaen i stuen lavet af det samme slags læder som normalt bliver brugt hos Ferrari.

Etihad The Residence butlers

Etihad The Residence butlers

Foto: Jacob Molin

Alle passagerer får også adgang til sin egen butler, som naturligvis har gennemgået The Savoy Butler Academy i London, og adgang til en privat VIP-concierge på landejorden, som hjælper med al slags assistance før, under og efter rejsen. Her kan man få hjælp med alt fra transporter til bestilling af det man ønsker at spise og drikke. Alt kan blive arrangeret efter den rejsendes ønsker, og i princip kan man f.eks bestille hvad som helst at spise. Også toiletprodukterne tilpasses efter de personlige ønsker, hvis man vil have badeværelset fyldt op med artikler fra f.eks Dior, ja så er det det man får.

Til forskel fra Emirates er der heller ingen begrænsninger i hvor meget man kan gå i bad, hvis man vil stå i badet i timevis kan man bare gøre det. Da det kun og alene er passagererne i The Residence som har adgang til at gå i bad, har lejligheden sit eget vandrensningssystem, og vandet bliver genbrugt og recirkuleret.

Det hele er meget imponerende, og hele konceptet er ikke mindre end fantastisk. The Residence er helt privat, og de øvrige passagerer vil ikke have en idé om hvem som er ombord i denne del af maskinen, ikke engang alle dele af kabinepersonalet vil have adgang til området eller viden om hvem som flyver med idag. Men så er det også en bekostelig omgang, en billet tur/retur vil have en pris på omkring 28.000 USD for en langdistancetur.

Etihad The Residence bedroom

Etihad The Residence

Foto: Jacob Molin

För den som kan leve under lidt mere simple forhold, men stadig meget behageligt og luksiøst, kan man i selskabets Airbus A380-maskine bestille“First Apartments”, som er navnet på Etihads nye 1.klasses-suite. Der er ni First Apartments i hver Airbus A380-maskine, med en 1-1 konfiguration, dvs et sæde på hver sin side af midtergangen, dette er noget helt nyt indenfor hele industrien. Normalt er der jo to midtergange. Dette gør at pladsen ombord bliver meget større og ikke mindst bredere end tilfældet er idag, helt 74% mere plads handler det om, og derfor er der nu plads til både en stol og en separat seng. Alle suiter har desuden døre som kan lukkes, egen minibar, garderobe og et toiletskab med et spejl.

Etihad First Apartment

Etihad First Apartment

Foto: Jacob Molin

Hos Etihads nye Boeing 787 Dreamliner kan man ikke bestille hverken The Residence eller First Apartments, men dog en forbedret 1.klasses-suite -”First Suite”. Her er standarden blevet opgraderet med flere nye finesser, blandt andet er der kommet en ordentlig minibar. First Suite er i det store og hele bygget med udgangspunkt i den aktuelle 1.klasse-suite som BusinessClass testede i slutningen af 2013. Dette er en rummelig suite med døre som kan lukkes, og med et sæde som kan blive helt horisontelt og fladt i nedfoldet position. Det er stadig tale om en 1-2-1 konfiguration, men med en let bøjet midtergang, dette er også noget som ikke tidligere har været tilgængeligt i luften. Lige som hos Singapore Airlines Suites, kan armlænet i midten forsvinde ned, og lave de to sæder om til en dobbeltseng.

Etihad First Suite

Etihad First Suite

Foto: Jacob Molin

En spøjs og fin lille detalje, er det display hvor man selv kan justere sædets fasthed med mange forskellige variationer, denne funktion findes i øvrigt også hos selskabets øvrige produkter i 1. klasse og i business-sædet.

Etihad First Suite the seat

Etihad First Suite

Foto: Jacob Molin

De gamle kabinenavne, som havde fået sine navne fra ædelstene, forsvinder også nu, så Diamond First og Pearl Business skifter navn. “The Business Studio” og “Economy Smart” bliver de de nye kabinnavne når man flyver med selskabets Airbus A380 og Boeing 787 Dreamliner. Her vil man f.eks blive underholdt med et nyt Panasonic eX3 underholdningssystem, hvor der er mere end 750 timers underholdning at hente, og der er HD-skærme i samtlige bookingklasser. Systemet navigeres ved hjælp af touchscreen-fjernbetjeningskontroller, og samtlige rejsende får støjreducerende høretelefoner – noget som normalt kun er for dem som rejser på business og i 1. klasse.

Etihad Business Studio

Etihad Business Studio

Foto: Jacob Molin

Det ny business class-sæde ”The Business Studio” vil stadig være at finde i en 1-2-1 konfiguration, med sæderne placerede i et zig-zag-mønster, så at alle rejsende har adgang til midtergangen uden at være nødt til at forstyrre sidemanden. Også dette sæde er hovedsageligt bygget over det aktuelle sæde som vi tidligere har testat, dog er der nu 20% mere benplads, og designet er også blevet meget frisket op og mere moderne. Sædet ligner nu mere en suite, væggene er højere, og der en en ordentlig skærm som kan justeres til at være mellem sæderne midt i kabinen, hvis man vil have lidt mere privat ro, i fred for sidemanden.

Passagerer som rejser i 1. klasse eller på business i Airbus A380-maskinen får også adgang til The Lobby”, en lounge som ligger på overetagen mellem de to kabineklasser. Her vil der være en lædersofa, et fjernsyn og en bar hvor man kan slappe af eller konversere sine medrejsende.

Også ombordstigningen vil Etihad lave om på, det skal være mere velkomnende og mere inspirerende at komme ombord, det skal føles lidt mere som at checke ind på et lille boutiquehotel. Derfor har man på  Airbus A380 installeret døre i arabiskinspireret design, og skærme som dækker den normale indretning i løbet af ombordstigningen, dette er primært i området ved galleyet, hvor maden opbevares og bliver tilberedt. Alt for at skabe en mere hyggelig og behagelig atmosfære.

Etihad Economy Smart

Etihad Economy Smart

Foto: Jacob Molin

Sammen med lanceringen af de nye kabineklasser, skifter man også sædebetræk og porcelænet. Ombord på selskabets A380-maskiner bliver der også installeret et separat rum for bøn.

Etihads SEO James Hogan beskriver de nye produkter således: ” Etihad Airways Airbus A380 og Boeing 787 vil tilbyde de mest avancerede flykabiner indenfor industrien, og samtidigt skal vi overholde kravene til vægt, geografisk dækning og udgiftsbilledet for hvert sæde. Dette vil gøre, at vi kan tilbyde produkter som aldrig tidligere har været tilgængelige til denne kvalitet og med dette design, men vi skal gøre det til priser som er konkurrencedygtige i alle bookingklasser”.

Både Airbus A380 og Boeing 787 Dreamliner vil være i trafik fra december 2014. Den første rejse med Dreamlineren vil være til Düsseldorf, og premiereturen med Airbus A380 er sandsynligvis til London.

Hvad synes BusinessClass?

Imponerende og cool hele vejen igennem, ikke bare “The Residence” men alle produkter. Selv økonomiklasse er væsentligt forbedret med en fin HD-skærm, støjreducerende høretelefoner (som fungerer udmærket) og nakkestøtte som man selv kan regulere. Produkterne for 1. klasse, både for Airbus A380 og Boeing 787 er blandt de bedste i hele industrien. Det ny business class-sæde er også en klar forbedring sammenlignet med tidligere, den er ikke mindst meget mere elegant og mere privat med den ny skærm, og der er flere finesser. The Residence er naturligvis toppen af kransekagen, blandt det mest imponerende vi nogensinde har oplevet indenfor luftfartsindustrien. Det lader til at der ikke er nogle begrænsninger på hvad man kan bestille eller forvente fra VIP-conciergen, som klarer i princip alt man kan tænke sig i forvejen, eller fra butlern, som er den eneste ombord, som har kontakt til den rejsende i løbet af turen.

Etihad sætter virkelig en helt ny standard for tingene, og det mest imponerende er at de har formået at holde informationen lukket indenfor selskabet, på trods af måneder af forberedelser, test af produkterne og fokusgrupper i flere byer i hele verden. Ikke noget er sluppet ud – som sagt imponerende.