I maj forrige år lancered flyselskabet Etihad et af de mest spektakulære produkter i årtier – The Residence. For godt 25.000 Dollars får men sin egen lejlighed på flyselskabets Airbus A380 med opholdsrum, soveværelse med dobbeltseng samt badeværelse med bruser. Desuden får man egen butler. På trods af det heftige prisskilt har produktet solgt rigtigt godt.

The Residence har siden december 2014 været at finde på Etihads Airbus A380 som pt anvendes på strækningen Abu Dhabi- London. Til sommer indsættes Airbus A380 i trafik fra Abu Dhabi til Sydney og i december til New York. Etihads tyske markedschef fortæller BusinessClass at modtagelsen har været utroligt positiv og at man på de fleste flyvninger mellem Abu Dhabi og London har haft passagere i The Residence.

Vi havde også mulighed for at tale med en af de 13 butlere som arbejder ombord. Butleren klarer al servering og service i The Residence og er sammen med purseren og kaptajenen den eneste person som ved hvem der faktisk bor i The Residence under flyvningen. At kaptajnen ved det er primært fordi han har ansvaret for flyvningen og afhængig af passageren kan der være særlige sikkerhedshensyn.

– Resten af kabinebesætningen ved det ikke og må heller ikke snakke om det, fortæller butleren.

Etihad The Residence

Etihad The Residence – Den kombinerede spisestue og opholdsstue

Photo: Jacob Molin

Vi spørger hvilke typer af passagerer som har boer i The Residence i løbet af de godt fem måneder produktet har været på markedet.

– Til forskel fra hvad mange tror har der ikke været mange kendisser, kongeligheder eller sheikher fra Golfen. Tværtimod har det primært været almindelige velhavende mennesker, enten dem som for alvor vil have noget ekstra eller de som bare vil have en smertefri rejse og har råd til at betale for det. Nogle passagerer har ønsket den fulde oplevelse ombord med alt hvad det indebærer, andre passagerer har medført minimalt arbejdet for mig. De lægger sig med det samme de kommer ombord, spiser morgenmad og går af uden at gøre meget væsen af sig.

Hvis man booker The Residence har man adgang til en speciel servicetelefon hvor man kan få hjælp med alt der har med flyvningen at gøre. Man kan eksempelvis bestemme hvilken mad man vil spise ombord og hvilken vin man vil drikke.

– Hvad mad angår kan vi i princippet ordne hvad som helst, bare vi får ønskerne i god tid. Normalt bliver man som passager i The Residence ringet op af vores servicedisk og får mulighed for at komme med ønsker, derudover findes der altis en standardmenu man kan bestille fra. Ombord er det vores galley coordinator som klarer tilbereder og anretter maden mens det er jeg som butler der klarer serveringen.

Etihad The Residence

Morgenmad på sengen i Etihad The Residence

Photo: Jacob Molin

Som rejsende i The Residence sørger vi for dit favoritmærke af toiletprodukter på badeværelset eller en specialpude til sengen.

– En passager ville have en Playstation koblet til TV’et ombord – det klarede vi.

Man kan også, på forhånd, komme med ønsker til lyssætningen i The Residence som reguleres ved hjælp af kabinens mood lighting.

For at blive butler i The Residence kræves en solid erfaring fra serviceindustrien.

– Jeg arbjedet flere år i hotelindustrien i Tyskland, på flere store hoteller men blev til sidst træt af det. Jeg søgte til Etihad og blev ansat og avancerede så småt til Food & Beverage Manager med ansvar for mad og drikke ombord, noget der i sig selv kræver flere års erfaring. Da man lancerede The Residence blev jeg tilbudt jobbet som butler. Vi rejste til London i efteråret for at blive uddannede, to uger på et universitet og en uge på Savoy Butler Academy.

Etihad The Residence

Etihad The Residence

Photo: Jacob Molin

Etihad The Residence

Etihad The Residence

Photo: Jacob Molin

Etihad The Residence

Butlere i Etihad The Residence udenfor Savoy Butler Academy

Photo: Etihad Airways