“Vi lytter, vi er innovative, vi skal forsøge at være lidt mere interessante og lidt hurtigere end vi har været tidligere. Mere kreativitet og en række forandringer er undervejs. Dette bør være gode nyheder for dem der rejser meget” Sådan indleder Allister Paterson vores samtale om hvad der skal ske hos Finnair, blandt andet  en fuldstændig gennemgang af bonusprogrammet Finnair Plus, nye fly og rabbaterede billetter i business class. Han er Senior Vice President og Chief Commercial Officer i Finnair, så han bør vide hvad han snakker om.

Finnair i Skandinavien

Med en flyvetid på 1 time og 35 minutter mellem København og hubb’en i Helsinki og kun 45 minutter fra Stockholm indleder vi med at spørge Allister Paterson om hvordan han ser på det Skandinaviske marked og om der findes et potentiale der? – Skandinavien er ikke vores hjemmemarked, men det er ikke langt fra at være det, det er i hvert fald et nøglemarked for os hvor vi absolut vil være med og hvor vi skal levere, svarer han. Han nævner at Finnair i dag trafikerer de vigtigste destinationer i Skandinavien men at man også kigger på flere muligheder, dog skal der være et marked og en logik med destinationen for Finnair. I første omgang handler strategien i Skandinavien om at knytte byerne til hubb’en i Helsinki for derfra at kunne flyve videre mod Asien, hvor Finnair er stærke. Han nævner også at de gerne vil være lidt stærkere og præstere lidt bedre i Skandinavien end de gør i dag.

Nye destinationer og nye markeder

Præcis som med Skandinavien handler Finnairs generelle strategi i første omgang om at knytte Europa og Asien sammen. Den lidt specielle situation for er at det hjemlige finske marked er for lille, der findes helt enkelt ikke tilstrækkeligt med finner der vil rejse til udlandet. Der er heller ikke tilstrækkeligt med udlændinge som vil flyve til Finland. Transfertraffikken er altså uhørt vigtig men kræver også at det fungerer i hele systemet. – Hvis vi øger antallet af sæder til Asien kræver det også at vi øger antallet af sæder til de Europæiske destinationer for at det skal gå op, forklarer Allister Paterson. Det skal fungerer i begge ender. Dette er både til fordel og til ulempe for Finnair. Helsinki er en lille og effektiv hubb, men det er ekstremt trangt på visse tider af døgnet, alt sammen for de smidige forbindelsers skyld. Ligeså har der været meget snak om at åbne yderligere destinationer i Asien, men det kræver en tilsvarende ekspansion i Europa for at få de nødvendige transferpassagerer. Finnair flyver i dag på fuld kapacitet indenfor Europa og der er faktisk ikke fly tilovers til nye ruter. Desuden har Finnair en ganske stor Airbus-flåde som snart skal skiftes ud.

Schengenterminalen Helsingfors Vanda flygplats

“Asienterminalen” i Helsinki Vantaa lufthavn

Foto: Jacob Molin

Men potentialet findes. I Asien flyver Finnair i dag til 13 destinationer og at øge antallet af destinationer er en vigtig del af fremtiden for Finnair. Allister Paterson vil ikke nævne nogle konkrete destinationer, men siger at de har et antal som de overvejer og at Kina er et ganske sikkert kort. De nye Airbus A350, som leveres fra Airbus i løbet af 2015, giver visse muligheder for ekspansion og fokus er på Asien for denne flytype. Indenfor Europ dækker de i dag de fleste nøgledestinationer og fokus ligger mere på at øge antallet af sæder til eksisterende destinationer end på at åbne nye ruter. Nordamerika er også et interessant marked ifølge Paterson, med eksempelvis Miami som ny destination i år. Med et nyt joint-venture over atlanten åbnes der også flere interessante muligheder.

Fremtiden for business class – billigere business class og enkeltbilletter undervejs

På langdistanceruterne ser Allister Paterson fortsat et potentiale i at tilbyde business class, da der findes en efterspørgsel fra forretningsverdenen. I august offentligjordes en helt ny business class som vil være at finde på Finnairs nye Airbus A350. På kortere ruter indenfor Europa ser han business class som et mere marginelt produkt, men anser at det stadig har et formål. – Hvis vi skal tilbyde et konkurrencedygtigt businessclassprodukt mellem fx Tyskland og Kina kræver det at vi har det på hele flåden hele vejen. Business class i Europa er vigtigt som en forsættelse på vores langdistanceprodukt, men også for point-to-point rejser. Dog bliver produkterne naturligvis noget forskellige. Han siger at Finnair ikke har planer om at fjerne business class og at de ser business class som et vigtigt produkt som kan være lønsomt sålænge man opbygger og sælger det rigtigt.

Finnair A350 Business class cabin 2

Finnairs nye business class på Airbus A350

Paterson afslører også at de overvejer at lancerer rabatterede business class billetter indenfor Europa. Han ser definitivt muligheden for at tilbyde billigerer businessclassbilletter med restriktioner, primært til point-to-point-rejser. Han fortæller også at de i løbet af august lancerer prisværdige enkeltbilletter på flere markeder, heriblandt i Skandinavien. Finnair har traditionelt arbejdet med tur-og-returbilletter men Paterson ser både et behov for og en fornuft i at tilbyde billige enkeltbilletter.

Economy comfort – Finnairs nye premium economy

Sperkulationerne har været mange, vil Finnair også introducere en tredje kabineklasse ombord på langdistanceflyene? Svaret kom godt en time før interviewet. Istedet for svaret fik vi i interviewet med Allister Paterson forklaringen på hvorfor man valgte det nye koncept Economy Comfort, en separat sektion på økonomiklasse snarere end en separat kabineklasse. – Vores undersøgelser viser at det ikke var det vores passagerer ville have. For at skabe et rigtigt premium economy produkt behøves nye og anderledes sæder der koster mere i indkøb og skal sælges på en anderledes facon. For at det skal gå op skal man have et andet prisskilt. I dag koster premium economy ofte 50-100% mere, undersøgelsen viste at vores kunder ikke var villige til at betale for det. Vores kunder nævnte at de vil have et produkt der er lidt mere komfortabelt og det er lige præcis hvad vi har skabt.

Finnair Economy Comfort

Finnairs nye Economy Comfort

Foto: Jacob Molin

Det nye Economy Comfort bliver naturligvis lidt af en chance da det er noget Finnair ikke har gjort tidligere, men Paterson tror satsningen vil lykkes. – At betale 50% mere for billetten er mange penge, at købe et sæde i Economy Comfort koster 50 euro ekstra, det er et rigtigt godt køb. Han pointerer at produktet stadig er noget andet en almindelig økonomiklasse med mere benplads. På Economy Comfort får man eksempelvis en bedre nakkestøtte, bedrer høretelefoner, toiletartikler samt separat ombordstigning. Læs mere om Economy Comfort her.

Samarbejde og konkurrence

Konkurrence beskriver Allister Paterson som en “slagmark” med eksempelvis Norwegians Ekspansion og flyselskaberne i Mellemøsten der åbner nye ruter til Nordeuropa. Det indebærer at ny kapacitet kommer ind på markedet og at Finnair bliver nødt til at tage kloge og gennemtænkte beslutninger når man diskuterer nye ruter. SAS ser han som hovedkonkurrenten, noget de har været i mange år og formentlig bliver ved med at være længe endnu. På spørgsmålet om eventuel fusion mellem SAS og Finnair svarer han at de kigger på alle mulighed og ikke lukker nogle døre. Paterson anser at der i dag findes for mange flyselskaber på det nordeuropæiske marked og at vi i Europa ofte følger det som sker i Nordamerika. Der har der været flere store fusioner, noget han tror snart kommer i Europa. Paterson ser en fremtid med tre store flyselskaber i Europa – IAG, Air France & KLM og Lufthansa, men han ser også andre typer af samarbejder og fusioner udenfor de traditionelle alliancer og peger på hvad nogle af flyselskaberne i Mellemøsten gør. – Industrien vil fortsat forandres men trenden vil ikke ændres, man behøver stordriftsfordele, bredde og effektivitet for at klare sig i denne branche. Dette opnåes ved fusioner, forklarer han. Finnair har i dag et meget nært samarbejde med Flybe som flyver et antal kortere ruter mellem Finland og Nordeuropa. Paterson fortæller at de er meget tilfredse med samarbejdet og hvad der er blevet leveret og håber på et fortsat godt samarbejde i fremtiden.

Helsinki Lufthavn

Med en stor del af virksomheden koncentreret omkring transfertrafik indebærer det også en del udfordringer for lufthavnen i Helsinki. Kommer man om morgenen eller sidst på eftermiddagen er det trangt i terminalen, er man der ved frokosttid kan der være nærmest øde samme sted. Hvilke tanker har Finnair omkring sin hubb? – Problemerne er vi helt indforståede med og vi ser i praksis to mulige alternativer. Enten skaber vi flere tider, så kaldte “banks”, på dagen med forbindelser mellem Europa og Asien, ellers så forøger vi terminalområdet i lufthavnen for at kunne klare flere fly på de tidspunkter vi fokuserer på. Det handler altså om at anvende den eksisterende lufthavn eller at skabe mere lufthavn.

Schengenterminalen Helsingfors Vanda flygplats

Mange mennesker i lufthavnen om eftermiddagen

Foto: Jacob Molin

Diskussionen med Finavia som ejer lufthavnen er i gang netop nu. De har de penge det kræver at udvide lufthavnen, eksempelvis med en ny finger. Paterson selv tror dog mere på det første alternativ, hvilket indebærer at man skaber yderligere to tidspunkter med et stort antal forbindelser mellem Europa og Asien, for at fordele passagererne bedre over dagen. – Problemet er at lufthavnen er meget tom på visse tidspunkter. Vi har tre landingsbaner og der findes allerede et stort areal på denne lufthavn som desuden er vældigt funktionelt. Jeg ville foretrække at fordele trafikken mere, siger Paterson. Men også dér findes der udfordringer. Mindre destinationer i Europa trafikeres måske med kun en enkelt eller to flyvninger om dagen, på disse destinationer skulle der være flere afgange for at skabe fornuftige forbindelser.

Finnair Plus

Også i bonusprogrammet Finnair Plus er der ting undervejs, Allister Paterson afslører at man er i gang med en fuldstændig gennemgang for at give det gamle bonusprogram en tiltrængt opfriskning. Han vil ikke sige noget om hvad det indebærer rent praktisk, men nævner alligevel at det handler om at give Finnair Plus mere liv og energi samt at tilfører flere fordele sådan at programmet giver bedre værdi. – Vi kommer til at lægge meget tid og enerig i Finnair Plus. Jeg har netop udnævnt en ny ansvarlig for programmet som er meget kundeorienteret, mit budskab til hende var “Gør det så godt som kun du kan!”. Der er mange fornyelser undervejs, men hun har brug for tid til at sætte sig ind i alt. Indenfor 6-12 måneder bør i kunne se resultater. Han ser bonusprogrammet som en absolut nødvendighed for at tiltrække de lukrative businesssegment. At drive et bonusprogram bliver desuden endnu mere relevant når man er med i en alliance, men indebærer også at forskellen mellem forskellige bonusprogrammer bliver tydeligere. Han ser et behov for visse forandringer sådan at Finnair Plus kan blive mere konkurrencekraftigt.

Et mere kundefokuseret Finnair

Allister Paterson afslutter præcis som han begyndte, med at fortælle om den forandring han vil se i Finnair. – Vi er en kundeorienteret virksomhed, sommetider taber vi dog dette fokus, specielt når der kommer ny teknologi. Vi skal være mere konsekvente og lytte mere til vores kunder for at kunne være mere attraktive – og dette er kontinuerligt. Vi forsøger nu at bliver lidt mere interaktive. Vi tester lidt nye ting, fungerer de ikke ændrer vi dem. Det bliver spændende at se hvilket resultat vores nye initiativer får.

Allister Paterson, Chief Commercial Officer Finnair

Allister Paterson, Chief Commercial Officer Finnair