Qatar Airways er det første flyselskab der begynder at flyve med den nye Airbus A350, en flytype som generelt anses for at være Airbus svar på Boeings 787 Dreamliner. Vi fik en eksklusiv mulighed for at kigge ind i det nye fly nogle få dage før den første ruteflyvning.

Den officielle premiereflyvning afgår i midten af januar og premiereruten bliver Doha-Frankfurt og ikke Doha-London som tidligere har været brugt af Qatar Airways til lancering af nye produkter. I løbet af 2015 vil Finnair og Vietnam Airlines også begynde at flyve med Airbus A350 og senere hen også Skandinaviske SAS. I alt har Airbus solgt 778 fly til 41 flyselskaber, hvilket er en rekord for Airbus. Qatar Airways har bestilt 80 fly.

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Foto: Jacob Molin

Qatar Airways version af Airbus A350 har kun business class og economy class ombord. Qatar Airways administrerende direktør Akbar Al-Baker forklarer at man kun vil beholde første klasse på Airbus A380 der anvendes på nogle af de vigtigste og største ruter. På de andre ruter er det tilstrækkeligt med business class, som han anser holder så højt niveau sammenlignet med de fleste konkurrenter at det rækker for de fleste forretningsrejsende. Qatar Airways har heller ikke premium economy ombord.

Som nævnt bliver Doha-Frankfurt premiereruten og derefter venter Doha-New York. I øvrigt vil flytypen blive anvendt på sekundære destinationer i Europa og en del destinationer i fjernøsten, ruter der i dag flyves med Dreamlineren og frem for alt som med Airbus A330 som den nye flytype bliver en direkte erstatning for.

Vi tager et kig ombord og bliver budt velkommen af to glade stewardesser.

Qatar Airways Airbus A350 XWB crew

Qatar Airways Airbus A350 XWB crew

Foto: Jacob Molin

Business Class på Airbus A350

Business class er placeret længst fremme i flyet og består af 36 sæder, ni rækker med en 1-2-1-konfiguration. Sædet er i grunden det samme som på Airbus A380 og Boeing 787 Dreamliner med nogle mindre afvigelser i designet. Den største forskel er at man på Airbus A350 har en del mørkt træ i kabinen, samme design som findes ombord på Qatar Airways nye Airbus A380.

Sædet er absolut et af de bedre i industrien og en konfiguration med 1-2-1 indebærer at samtlige passagerer har direkte adgang til midtergangen. Sædet bliver, når det lægges ned, helt horisontalt fladt og er således en behagelig seng på hele 80 tommer (203 cm). Skærmen er 17 tommer stor og har HD-opløsning og AVOD (Audio Video On Demand).

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Kabineindretningen i business class er let genkendelig for dem der har rejst med Qatar Airways Dreamliner – fem rækker længst fremme mellem første og anden dør. På Dreamlineren findes derefter to sæder i midten mens der på Airbus A350 findes yderligere fire rækker, det indebærer en forøgelse af sædeantallet fra 22 til 36 på Airbus A350.

En anden forskel fra Dreamlineren er vindueskodderne som på Airbus A350 er af traditionel model, mens de på Dreamlineren er elektronisk styrede og desuden med et solbeskyttelsesalternativ som giver en mørkeblå afskærmning mod solen mens det stadig er muligt at se ud.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Foto: Jacob Molin

I øvrigt er servicekonceptet det samme på Airbus A350 som på andre flytyper på samme rute.

Loungeområde i business class

Præcis som på Dreamlineren findes der ved anden dør et lille loungeområde for passagerer på business class. På Airbus A350 er dette betydeligt større og har desuden to store buffetborde til drikkevarer og snacks mellem måltiderne. Også her er designet anderledes med mørkt træ og en speciel tagdekoration – slet ikke ulig den som findes på Airbus A380. De aviser og magasiner der på Dreamlineren findes i et stort stativ er på Airbus A350 flyttet til mindre hyller ved siden af buffetbordene.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Loungeområdet i business class

Foto: Jacob Molin

Economy Class på Airbus A350

Economy class består af 247 sæder placeret i en 3-3-3 konfiguration. Sæderne er 18 tommer brede, hvilket er ganske godt for at være økonomiklasse. Airbus A350 XWB er et af de bredeste fly i industrien (XWB står netop for extra wide body) og det havde rent praktisk været muligt at presse ti sæder ind i bredden. Benpladsen ligger på 32 tommer, cirka normalen for økonomiklasse, og hver sæde har engen 10,6 tommmers HD-skærm med AVOD (Audio Video On Demand).

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Netop sædebredden er det som mærkes mest når man prøvesidder sædet, for en normalstørelse voksen er det ikke trangt af at være økonomiklasse. Også benpladsen er tilstrækkelig uden der er tale om nogen overflod.

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Qatar Airways Economy Class Airbus A350

Foto: Jacob Molin

Elektroniske displays och bagagehyller

Airbus A350 har til forskel fra de fleste andre flytyper elektroniske displays til eksempelvis at vise at sikkerhedsbæltet skal spændes og elektroniske apparater slukkes. Det smarte ved dette er at hver enkelt flyselskab kan designe sine egne skilte og det er muligt at roterer mellem flere forskellige skilte.

Qatar Airways Airbus A350 XWB

Elektroniske displays

Foto: Jacob Molin

Også bagagehyllerne er anderledes i forhold til de fleste andre flytyper, bagahyllen åbnes nedad og er meget rummelig grundet et ander design. Dette giver plads til mere håndbagage ombord.

Qatar Airways Business Class Airbus A350

Nye bagagehyller

Foto: Jacob Molin