I disse dag afholdes den årlige rejsemesse World Travel Market i London hvor blandt andet “WTM Global Trends Report 2014”, med de seneste trends indenfor rejser og turisme bliver præsenteret. Her er nogle af de nyeste trends ifølge eksperterne og hvad man forventer der vil ske i de kommende 2-5 år.

Peer-to-peer-rejser bliver stadig mere populære

En stadig voksende trend er de såkaldte peer-to-peer-rejser, hvilket indebærer at dele af rejsen organiseres direkte mellem to privatpersoner, eksempelvis at man bor eller spiser middag hos en anden privatperson. Et velkendt eksempel på dette er siden Airbnb. I Storbritannien oplyser 10 procent af alle ferierejsende at de har booket gennem en peer-to-peer-side og for 86 procent er det sandsynligt at de vil gøre det igen. I USA er der tale om 14 procent. Indenfor rejseindustrien siger 20 procent af virksomhederne at de er blevet påvirket af stigningen i peer-to-peer-rejser.

Peer-to-peer-trenden spreder sig nu også mod måltider og middage, i særdeleshed i Europa hvor mange søger efter at spise autentisk lokal mad sammen med lokalbefolkningen. Flere websider er skudt op, eksempelvis Eatwith.com og Bookalokal, og de ventes at få god fremgang.

Ryanair stiger i anseelse

Det irske lavprisselskab Ryanair er ifølge rapporten steget i anseelse. Efter en hel del negativ publicitet introducerede man kampagnen “Always getting better” med blandt andet tildelte siddepladser ombord, yderligere et stykke håndbagage og en forbedret webside. Hele 44 procent siger at det er blevet bedre at flyve med Ryanair siden de har forbedret kunderservicen og 14 procent siger det er blevet meget bedre. Det oplyses at den største forbedring er at man nu må medbringe yderligere et stykke håndbagage.

Cykling overtager popularitet fra golf

Cykling er blevet et endnu mere populært tidsfordriv på ferien og i særdeleshed for midaldrende mænd. Tidligere var det golf der galdt, ikke mindst i USA hvor topspilleren Tiger Woods i starten af 00’erne lokkede 25 millioner amerikanere til golfbanerne. Samme tal forrige år var 19 millioner, et fald på 6 millioner over ti år.

Istedet er det cykling der tager over, antallet af cykelentusiaster i USA voksede fra 3,5 millioner i 2012 til 3,8 millioner i 2013 og man regner med at trendens vækst fortsætter. Også efterspørgslen efter cykelferier har fået et reelt opsving, visse rejsebureauer oplyser at de har set en stigning på 70 procent over de sidste fem år. Det går i høj grad hånd i hånd med ønsket om at få autentiske på ferien og gøre noget man ikke gør og ser der hjemme. Europa og Californien er de mest populære destinationer.

Trådløst internet endnu vigtigere på rejsen, og mere teknologi på vej

Teknologi og opkobling får en større påvirkning på rejsen. 19 procent af de adspurgte ferierejsende oplyser at de anvender mobiltelefonen på rejsen og mere end 40 procent opgiver at adgang til trådløst internet påvirker deres valg på rejsen – eksempelvis valg af hotel. Dette på trods af at mange mobiloperatører har sænket roamingomkostningerne i udlandet

Bærbar elektronik spås også en stor fremgang, eksempelvis ure med internetopkobling som kan tilbyde den rejsende forskellige rejserelaterede tjenester. Det kan foruden forskellige bookingtjenester indebære at give hjælp under rejsen eller komme med notifikationer om ændringer eller forsinkelser. Samme elektronik skulle eksempelvis også kunne anvendes som vejviser til et hotel, som nøgle til hotelværelset eller som boardingkort i lufthavnen. Allerede i dag finder tidlige modeller fra eksempelvis Sony, Samsung og Google men det er i 2016 man forudser det store gennembrud for det man i branchen kalder “wearable electronics”.

“Braggies” tager over fra selfies

Antallet af brugere på sociale medier fortsætter med at stige, alene i 2013 steg antallet med 18 procent til 1,7 miliarder i hele verden. Også rejseindustrien er fulgt godt med og de fleste store kæder findes i dag på sider som Facebook, Twitter og Instagram.

Fremtiden indenfor sociale medier i rejseindustrien tror man dog ligger i det der kaldes “braggies”, et billede som tages på hotellet eller feriedestinationen og som lægges op på sociale medier indenfor 10 minutter efter ankomst. Braggie (engelsk for pral) handler som navnet antyder om at prale overfor sine venner med hvor man er og hvad man oplever.

Allerede i dag har “braggies” fået en stor spredning med imponerende cifre for antallet af uploads og hotelbranchen forventes at følge med og udnytte muligheden for at få PR og opmærksomhed, eksempelvis med gratis WI-Fi og fordele eller indtjening af point til de personer som lægger billeder fra hotellet på sociale medier. Også flyselskaber og rejseoperatører forventes at drage nytte af denne nye trend.

Sportturisme stadig en stærk niche

På trods af politisk ustabilitet og heftige debatter fortsætter sportsturisme med at være en fremgangsrig niche. I Rio de Janeiro, der lige har været vært for VM i fodbold, voksede antallet af bookinger med 69 procent. Og en stor eventby fortsætter med at tiltrække besøgende efter eventet, 15 procent af de adspurgte oplyser at de er mere tilbøjelige til at besøge Rio efter VM i fodbold.

Politisk ustabilitet ser heller ikke ud til at skræmme. Trods den politiske situation i Rusland og et kontroversielt vinter-OL i Sotji oplyser 65 procent af de adspurgte sportsrejsende at de vil tage til VM i fodbold i Rusland i  2018. Et lignende resultat ses for VM i fodbold i 2022 der afholdes i Qatar, også dette er en velddebatteret beslutning blandt andet på grund af klimaet og varmen.

Rapporten og trendsne for WTM Global Trends Report 2014 og WTM 2014 Industry Report er lavet i samarbejde med virksomheden Euromonitor International.

World Travel Market Trends Report 2014

World Travel Market Trends Report 2014

Photo: World Travel Market