Background and Introduction

Efter nu ikke at have været i USA i et par år, synes jeg at det var tid til at komme afsted igen. Jeg havde længe tænkt på at ville tage en tur til Californien, og selvom rejsen af forskellige årsager ikke ville kunne blive så lang som jeg først havde planlagt, valgte jeg alligevel at tage afsted. Så nu var næste skridt at finde billetter til et fly…

Efter igennem nogen tid at have fulgt med her på sitet var jeg blevet klar over at der kunne være gode mulighed for at finde en Star Alliance business class billet til en ganske god pris i sommerferie-sæsonen. Der var mange muligheder for valg af rejserute, men valget faldt på ruten København-München-Houston-Santa Ana/Los Angeles og retur med United Airlines. Dette valg blev truffet ud fra en kombination af pris, ønsket om at komme afsted så tidligt som muligt så jeg også kunne være fremme så tidligt som muligt, optjening af flest mulige bonuspoint og valg af flytype.

Turen startede med en tidlig morgenflyvning fra København til München med SAS i Plus (afgang 6:40). Denne flyvning var som flyvninger i SAS Plus er flest, så den vil jeg ikke beskrive her.

At the Airport

Vel ankommet til Franz Josef Strauss lufthavnen havde jeg ca. 5 kvarter inden jeg skulle videre med det næste fly, så efter at være kommet gennem paskontrollen, blev der også lige tid til et kort stop i Lufthansa’s Business Lounge. Herefter gik turen ud i den anden ende af lufthavnen, hvorfra flyet til Houston skulle afgå. Dette indebærer en ekstra sikkerhedskontrol, men det var nu ikke noget der tog specielt lang tid at komme igennem. Alt i alt synes jeg at det var rimelig problemløst at komme igennem denne lufthavn, selvom der da var lidt kø til paskontrollen.

Lounge: Lufthansa Business Lounge, München Franz Josef Strauss (MUC), Terminal 2, Schengen

The lounge is reviewed separately from the flight. You can more about the lounge in the corresponding lounge review.

Read more about the visited lounge »

Boarding and First Impressions

Boarding skete fra gate H01, der som sagt ligger helt ude i den ene ende af terminalen. Der var opdeling af passagerer i henholdvis Business og Economy, og som rejsende på Business kom jeg ret hurtigt ombord. Her blev jeg budt velkommen af personalet og fik tilbudt at få min jakke hængt op i garderoben. Personalet virkede generelt smilende og imødekommende, og hurtigt fandt jeg mig til rette på plads 3D.

Konfigurationen i Business class på United’s Boeing 767-400ER er 2-1-2, og jeg havde valgt et sæde i midten. Man kan godt se at det ikke er sidste nye model og indretning, men ellers virkede alt nu til at være i ret god stand. Farverne i kabinen er noget mørke og generelt holdt i United’s blå farver.

Før afgang blev der budt på en drink efter eget valg, og afgang skete kun et par minutter efter planlagt afgangstid kl. 09:30. Ved sædet er der på forhånd lagt et tæppe, en pude og et amenity kit indholdende de mest almindelige ting.

The Seat and Entertainment System

Sædet er ikke af nyeste dato, og det viste sig også at der var en funktionsfejl på det indbyggede bord, som gjorde at det ikke sådan bare lige kunne foldes ud uden brug af lidt magt. Men det gik endda, og personalet noterede sig også denne fejl. Ellers fungerede sædet fint og var også OK komfortabelt. Sædet er af typen som kan lægges ned helt fladt.

Underholdningssystemet fungerede fint, med et okay udvalg af musik, film og spil. Skærmen er tilpas stor og med et okay billede. Udvalget af film var vel som en reduceret udgave af Netflix. Ikke det nyeste men okay. Jeg brugte det dog ikke ret meget på turen, da jeg gerne ville hvile mig på turen.

Internet Onboard

Ingen internetadgang ombord på denne flytype.

Meals and Service

Overordnet set vil jeg betegne servicen som værende af god, solid amerikansk standard. Ikke noget luksuriøst, som man måske ville finde det andre steder, men helt okay. Personalet var generelt meget servicemindede og imødekommende på vanlig amerikansk vis, og jeg følte mig nu ganske godt behandlet.

Der var to serveringer undervejs på turen til Houston. Før afgang fik jeg udleveret et menukort, hvor man kunne vælge hovedretten. Der var et valg mellem 5 forskellige hovedretter, men jeg valgte dog at springe over hovedretten, da vi jo ikke engang havde passeret kl. 12 endnu, og jeg fortsat havde en lang tur med flere måltider forude.

Hovedserveringen bestod af en to-delt forret, en hovedret,  dessert med is og ostebord, samt kaffe og te. Forretten bestod først af en lille tallerken med peber-marineret tun og herefter en blandet salat med valg af dressing eller vinaigrette og brød til. Det hele var velsmagende og friskt. Jeg valgte at drikke et glas champagne til, som var frisk og med en let sødme. Ellers var der også mulighed for at vælge mellem flere rød- og hvidvine.

Af gode grunde kan jeg ikke kommentere på hovedretten, så springer denne over. Efter hovedretten blev desserten serveret, som bestod af Sundae Icecream med valg af forskellige toppings. Altid godt med lidt sødt til at runde måltidet af med. Ostebordet sprang jeg også over, men der var da med et udvalg af flere forskellige slags og med brød og kiks til. Til slut blev også serveret kaffe og te.

Ca. halvanden time inden landing blev serveret et måltid bestående af en varm kalkunsandwich med en lille skål salat og en skål med blandet frugt. I modsætning til de øvrige måltider vil jeg sige at denne ikke var noget at skrive hjem om, og efter min mening noget der ikke rigtigt hører hjemme på Business class. Men måske var det bare noget typisk amerikansk…? 🙂

Sleep

Efter serveringen af hovedmåltidet var overstået blev kabinen mørkelagt, så der var mulighed for lidt hvile eller søvn på den 11 timer lange flyvning. Jeg sov ikke undervejs, men det var nu rart nok at kunne hvile sig lidt.

Arrival

Ankomsten til George Bush Intercontinental Airport forløb uden problemer og jeg var hurtigt ude af flyet. Vejen gennem immigrationskontrollen forløb også ret hurtigt (i forhold til hvad jeg ellers har oplevet andre steder på tidligere rejser) og uden problemer. Derimod løb jeg ind i problemer da jeg skulle have min bagage ud for at kunne tage den med igennem tolden inden jeg skulle videre med det næste fly. Der var tilsyneladende et problem med bagagesystemet, hvilket gjorde at jeg ikke nåede det fly som jeg skulle have været med, og derfor måtte ombookes til næste afgang (ventetid 2 timer 30 minutter) til Santa Ana/Orange County, Californien.

Your Verdict

Til prisen var jeg egentlig ganske godt tilfreds med turen. Der var ikke noget ekstraordinært eller luksuriøst over den, men generelt forløb det hele uden problemer, og de små ting der ikke fungerede, var nu ikke noget som generelt ødelagde oplevelsen.

Ville jeg flyve United Business class igen? Hvis prisen er i orden, så bestemt ja. Jeg følte mig i hvert fald ikke skuffet på denne tur. Man får ikke ekstravagant luksus, men en udmærket service af god amerikansk standard. Dette beror selvfølgelig også på personalet, som i hvert fald på denne tur var med til at give passagererne en god oplevelse.

Turen den anden vej var stort set en identisk kopi af udturen, så den er der faktisk ikke rigtigt behov for at anmelde særskilt. Personalet på hjemturen var dog ikke helt på samme niveau som på udturen, men ellers var der ikke noget der adskilte de to flyvninger. Menukortet var dog ændret hvad angår valg af hovedret, så man kan godt vælge at tage den samme rute ud og hjem uden at få serveret præcis det samme begge veje.