Yotel Amsterdam Schiphol

Yotel Amsterdam Schiphol Hotel – komprimeret overnatning

Generel info og beliggenhed

Yotel Schiphol Airport ligger i non-Schengen-delen af transithallen og er kun tilgængelig for rejsende der enten allerede har checket ind eller befinder sig i transit i lufthavnen.
Indgangen ligger på 1. etage, tæt på D-fingeren, og paskontrollen til Schengen-området. Hvis du skal skifte mellem to fly indenfor Schengen, er der ingen ben i at benytte sig af hotellet, i hvert fald ikke som EU-borger. Du skal dog have dit pas med dig og også meget gerne kunne fremvise din næste flybillet eller dit reservationsnummer ved paskontrollen.

Hvis du starter din rejse i Amsterdam og har tænkt på at bruge hotellet natten før dit tidlige fly, er det en god idé at tjekke med dit flyselskab om du kan tjekke ind og måske endda aflevere din bagage allerede aftenen før du flyver. Du kan nemlig ikke komme forbi paskontrollen til hotellet uden et boardingkort, fysisk eller elektronisk.

Værelset

Der er tre forskellige værelser – eller skulle vi kalde dem for kabiner. Standardkabinen er på 7 m2, premium-kabinen er på 10m2 og en større premium-kabine med en dobbeltseng og en køjeseng – det vil sige plads til op til fire personer.

Jeg havde bestilt en standardkabine, den mest simple form for indkvartering. Standardkabinerne ligger forskudt af hinanden i et zik-zak formet mønster, hvilket betyder, at man skiftevis skal op ad en trappe og ned ad en anden for at komme til døren. Dette for at udnytte hotel-arealet maksimalt.

Kabinen kan nok ikke beskrives som stor, men forbavsende gennemtænkt. Til venstre er der et toilet og en brusekabine, med en glasvæg som afskærmer brusebadet fra resten af kabinen. Til højre befinder sengen sig og måler 2 x 1 meter og kan vel nærmest beskrives som en lille køje. Sengen bliver i markedsføringen beskrevet som en dobbeltseng med plads til to personer. Jo, man kan nok få plads to personer i sengen men så er der heller ikke mere plads at tale om. Indenfor i “køjen”, i fodenden, finder man et lille fladkærms-TV med et godt udvalg af kanaler.

Resten af kabinen, ja, altså de få kvadratmeter som er tilbage, er uden møbler. Der er dog hængt et bord på væggen som kan foldes ud hvis man vil arbejde eller spise i kabinen, ligesom der også er en stol – som også kan foldes sammen. For at få plads til at skifte tøj, pakke sin taske eller noget andet som kræver lidt plads, så skal bordet op på væggen igen. Der er flere godt placerede stikkontakter i kabinen, så det er nemt at bruge eller oplade den bærbare eller mobilen i kabinen.

Mad og drikke

Man kan købe enklere måltider i receptionen, blandt andet sandwiches, små lune ting, chokolade og snacks. Der er desuden øl og vin, miniflasker med spiritus, kaffe, te og alkoholfrie drikkevarer. Lige udenfor indgangen ligger der dog en stor food court samt en McDonald’s, så man kan sagtens få noget at spise, i hvert så længe der er afgange fra terminalen.

Internet opkobling

Gratis trådløst internet på hele hotellet, din adgangskode er den samme som dit reservationsnummer og det hele aktiveres ganske automatisk ved check-ind.

Service og bonusfordele

Check-ind kan enten klares via den døgnbemandede reception eller ved hjælp af en automat, hvis du har betalt med kreditkort. Personalet var meget venlige og høflige og talte desuden et superfint engelsk, som de fleste jo gør i Holland.

Personalet i receptionen har de fleste personalefunktioner på hotellet, med alt fra check-ind, oprydning og rengøring samt salg af varer i receptionen.

Bedømmelse

Simpel men OK til prisen-overnatning, hvis du kun skal have lidt søvn mellem to fly. På trods af at kabinerne er meget små, er der alt hvad man skal bruge og kabinernes areal udnyttes maksimalt og på en gennemtænkt måde. Kabinen er måske ikke noget for dig, hvis du er en person som skal bruge lidt mere plads eller hvis du lider af klaustrofobi. Men for en hurtig overnatning fungerer dette hotel ganske udmærket og så giver prisen mulighed for at du kan bruge dine penge på sjovere ting end at sove.

1
Most popular / latest

  1. Johan Rebel den

    Jag brukar undvika Yotel till varje pris, men eftersom Mercure Terminal West har stängt i ett par månader (Schiphol bygger om nattetid), så hade jag inget alternativ för ett par veckor sedan.

    På grund av dåliga erfarenheter med överbokning ringde jag upp dem på morgonen innan jag ankom till Schiphol för att försäkra mig att jag inte skulle råka ut för liknande problem. Ingen aning om det har med saken att göra, men jag fick i alla fall rum #1, som är anpassat för rullstolsbundna gäster. Rummet var nästan lika stort som ett vanligt hotellrum, och badrummet var enormt. Trevligt att jag fick ett rum som jag kunde röra mig i.

    Check-in maskinerna som syns på översta bilden hade av någon anledning försvunnit, bara hål i väggen kvar.

    Yotel är ett riktigt high-tech hotel, rummen har hur många knappar som helst som man kan trycka på. Jag blev därför förvånad när receptionisten frågade om jag önskade väckning, och sedan tog fram en väckarklocka. Denna ställde hon personligen in på önskad tid. Jag blev ännu mer förvånad när jag vaknade, 24 minuter efter önskad tid! Inte ett ljud från väckarklockan. Jag hade 6 minuter på mig att lämna rummet. Tur att det fanns en KLM lounge i närheten med dusch osv.

    WiFi var gratis, och fungerade utmärkt.

    €132 för 8 timmar är för övrigt hutlöst, det är 30% mer än vad Mercure tar för 13 timmar.

    Johan

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×