Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi – Et produkt som overraskede

I lufthavnen

Jeg kom til Bangkok Suvarnabhumi-lufthavn to timer før afgang kl. 10.15, efter en hurtig taxitur fra den centrale del af Bangkok sammen med en meget hyggelig og snakkesalig taxachauffør.

Vietnam Airlines benyttede sig af check-in område L, hvor der var seperate skranker for business og economy class og mærkeligt nok også med separate skranker for afgangene til Hanoi og Ho Chi Minh City på trods af, at de kun havde en time mellem sig. Skranken for Hanoi var optaget, så jeg blev vinket frem til den anden skranke lige ved siden af – hvor man så også kunne checke ind til Hanoi.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Vietnam Airlines Business Class check-in

Foto: Jacob Molin

Det var Thai Airways som tog sig af Vietnam Airlines og jeg blev mødt af en midaldrende kvinde som hilste mig velkommen. Jeg spurgte efter vinduespladser for de to kommende fly, hvilket jeg fik på det første fly men ikke på det næste videre fra Hanoi. Efter jeg havde påpeget fejlen blev dette dog korrigeret uden problemer. Med både en billet på business class og et Skyteam Elite Plus-kort fik jeg ikke kun en prioritetstagg på min taske, mene hele to prioritetstags.

Jeg fik også en invitation til Louis Tavern-loungen. Jeg spurgte om der var en særlig lounge jeg skulle benytte mig af, da Louis Tavern forestår seks lounges i lufthavnen. Kvinden forstod ikke helt spørgsmålet, men fik hurtigt tilføjet, at jeg naturligvis også kunne benytte mig af Sky Lounge, en lounge som de fleste selskaber indenfor Skyteam benytter sig af.

Ved check-in fik jeg desuden et fast track-kort og turen gennem pas- og sikkerhedskontrollen gik meget hurtigt. Der var ingen kø overhovedet og jeg var igennem på under fem minutter.

Af de forskellige Louis Tavern-lounger jeg kunne vælge mellem, valgte jeg at besøge den som ligger i G-fingeren, den kendte jeg fra tidligere og jeg vidste den var et besøg værd. Dette er uden sammenligning en af de hyggeligste lounger i Bangkok, og måske endda en af de mest hyggelige tredjepartslounger i verden. Dette er også en af de få lounger, der er opdelt i to etager, og har en rulletrappe midt i loungen.

Godt udvalg af drikkevarer, sandwiches og kolde snacks. Til forskel fra Thai Aiways egne lounger er der desuden vin at finde, både rødvin og hvidvin. Jeg fandt desuden et eksemplar af Dagens Industri i avishylden – tre dage gammel, men alligevel! En anden sjov facilitet i loungen er en minigolfbane, hvor man kan træne sin putting.

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), G-piren (Gate 2)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boardingen begyndte 20 minutter før afgang ved gate F6 med prioritet for rejsende i business class eller for dem med Skyteam Elite Plus-status (eller tilsvarende status i Vietnam Airlines bonusprogram).

Det første indtryk var meget positivt, maskinen føltes ny og interiøret var i perfekt stand. Ved indgangen til maskinen kunne man snuppe en avis og da alle var kommet ombord, kom en af stewardesserne forbi med en velkomstdrinks og et koldt håndklæde. Af drikkevarer kunne man vælge mellem appelsinjuice, æblejuice eller champagne. Herefter kunne man vælge mellem flere aviser, primært thailandske, på thai eller engelsk.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Business class kabinen

Foto: Jacob Molin

Pushback var til tiden og herefter blev en sikkerhedsvideo vist. De fleste sikkerhedsinformationer og andre ting som blev sagt over højtalersystemet var på forindspillet vietnamesisk og et godt engelsk. Kl. 12.30 tog vi af sted fra Bangkok og med en beregnet tid i luften til Hanoi på en time og 35 minutter.

Sædet

Sædet var måske den største overraskelse på hele flyveturen. Ikke fordi sædet var spektakulært på nogen måde, det var et ganske ordinært business class-sæde for at være en kortere tur i luften. Men det hele var bare godt og gennemført, velplejet, rent og med et meget moderne touch. Kabinen var ganske enkelt i virkelig god stand. Det var ikke det jeg havde forventet mig, på ingen måde.

Maskinen, en Airbus A321, havde fire rækker med business class i en 2-2 konfiguration – så det betyder alt i alt 16 sæder. Jeg har ikke kunnet finde et eksakt tal for benpladsen, men jeg vil tro det var 38-39 tommer og det er sådan omtrent standard for det man kan kalde “ægte” business class-sæder i kortdistancefly.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Sædet i business class

Foto: Jacob Molin

Sædets funktionalitet var pneumatisk og blev kontrolleret ved hjælp af fire knapper på armlænet. To af dem blev brugt til at kunne læne selve sædet og fodstøtten op eller ned og to til at kontrollere henholdsvis sædets fasthed og støtten i rygdelen af sædet.

Måltider

Lige efter vi var i luften, kom en stewardesse forbi for at tage min bestilling af mad og drikkevarer. Der var ingen menukort, men dog to hovedretter at vælge mellem: bøf med ris eller kylling med nudler. Jeg valgte kyllingen og bestilte også et glas champagne og vand. Samtidig blev der også spurgt ind til om jeg ville have kaffe eller te efter maden.

Der kom en fin damaskdug i lysegult på mit bord og herefter kom bakken med alle retter på en gang, sammen med de bestilte drikkevarer. Forretten var laks med sennep, grøntsager og noget slags skinke, hovedretten var som sagt kylling med nudler og til dessert frisk frugt. Stewardessen tilbød også lunt brød fra en kurv. Alt smagte fint og måltidet var meget fornuftigt for at være til en tur på 90 minutter – dette var langt mere end hvad man normalt får på en tilsvarende tur i Skandinavien.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Frokost i business class

Foto: Jacob Molin

Jeg blev også tilbudt refill af champagne og vand og lidt senere kom også den kop kaffe, jeg havde bestilt. Jeg spurgte stewardessen hvilken champagne der blev serveret ombord og hun hentede flasken så jeg kunne se at det var Heidsieck Blue Monopole.

Service

Servicen ombord var god og hyggelig. Personalet talte OK engelsk, måske lidt simpelt eller nybegynderengelsk, men der var aldrig nogle problemer med kommunikationen. Personalet kom også flere gange gennem kabinen for at tilbyde mere at drikke og for at fjerne brugte glas.

Der blev dog ikke gjort nogle forsøg på at hilse mig ved navn og min status som Elite Plus-rejsende, det allerhøjeste niveau hos Skyteam, blev heller ikke noteret fra personalets side.

Ankomst

Ved 13.30-tiden påbegyndte vi landningen i Hanoi. Der blev uddelt lune håndklæder og et glas vand til samtlige rejsende. Den kvindelige piratkaptajn Viet Nam Hook kom med information over højtalersystemet – på perfekt engelsk, viste det sig.

Kl. 13.50 landede vi i Hanois Nobai-lufthavn, vi brugte runway 11R og gennem vinduet kunne jeg se tåge og det var kun 15 grader, en kæmpe forskel mod det varme og fugtige vejr i Bangkok.

Efter maskinen var blevet parkeret, stillede en af stewardesserne sig i midtergangen mellem business og economy class, så vi i ro og orden kunne forlade vores sæder uden at resten af passagerne blokerede pladsen. Det var godt tænkt.

Vietnam Airlines Business Class Bangkok-Hanoi

Hanoi Nobai Lufthavn

Foto: Jacob Molin

Terminalen i Hanoi er meget lille, på trods af at bygningen kun er et par år gammel, og må være en af de allermindste terminaler jeg har besøgt i en internationel lufthavn i en hovedstad. At skifte fly var dog nemt og alle formaliteter lige ud af landevejen. Der var tydelige skilte at følge, der fandtes en transferskranke for Vietnam Airlines for dem der ikke havde fået boardingkort til det næste fly, og alt jeg skulle var at tage rulletrappen op til næste etage og passere sikkerhedskontrollen.

Bedømmelse

Denne tur var en positiv overraskelse. En forbavsende moderne maskine med ny indretning, fin servering af mad og drikkevarer for at være en tur på 90 minutter og venlig service fra personalets side. Lidt bedre end hvad jeg havde forventet

2
Most popular / latest

  1. pep den

    Indenrigs – business class med VN er næsten lige så god for blot 50-100 usd ekstra: man får bagage, loungeaccess, og business sæde (som det afbildede) med sandwich-snacks. 2-3 forskellige ølmærker og af og til lokal rødvin tilbydes

  2. pep den

    Interessant, jeg tror du var lidt heldig. VN er for mig præcision, meget konservativ decor i kabinen, flypersonale noget kedelige, meget lidt interaktive, men so helhed man ved, hvad man får…Er den nye lufthavn og landingsbaner i Hanoi allerede i brug??

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×