Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines nye regionale Business Class, Kuala Lumpur-Singapore

Baggrund

I 2009 fik Singapore Airlines leveret den første Airbus A330 med et helt nyt regionalt business class produkt ombord. De blå regionale business class-stole der i mange år blev anvendt på kortere ruter, begyndte at blive slidte og umoderne og mange bød noget nyt velkommen.

Jeg har testet det meste Singapore Airlines tilbyder af stole og produkter på business og første klasse, men det er endnu ikke lykkedes mig at prøve den regionale business class. Det var egentlig planlagt allerede for to år siden, men en ændring i flytider dagen før afrejse, satte en stopper for det. Det var derfor med en vis spænding at jeg bookede det korte hop mellem Kuala Lumpur og Singapore.

I lufthavnen

Jeg var i transit i Kuala Lumpur og var allerede blevet checket ind til mit næste fly til Singapore. Boardingkortet fik jeg ved check-in i Bangkok og tasken havde fået tags til hele vejen. Derfor var transferen i Kuala Lumpur meget enkel.

I Kuala Lumpur foregår sikkerhedskontrollen ved gaten for alle passagerer, hvilket indebærer at man som netop ankommet transferpassager, går direkte ind i terminalen uden yderligere transferformaliteter. Er man ikke blevet checket ind hele vejen er der check-in skranke i satellitfingeren og ellers er det bare at slappe af – eller som jeg gjorde, gå til loungen.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Transithallen i Kuala Lumpur

Foto: Jacob Molin

Star Alliance har to lounger i Kuala Lumpur og ligger tæt på hinanden. Det er Thai Airways Royal Silk lounge samt Singapore Airlines Silverkris lounge. Jeg havde besøgt begge tidligere, men havde læst at de begge var blevet renoveret siden seneste besøg og valgte derfor at satse på lidt lounge hopping, hvilket er ok i følge Star Alliance reglerne. Thai Airways loungen er stor med god udsigt men har begrænset med mad og drikkevarer. Singapore Airlines loungen er egentlig bare et lille rum med plads til max 30 passagerer, men mærkeligt nok var der både mere mad og drikke end i Thai loungen, selvom udbuddet stadig ikke kan sammenlignes med nogle af Asiens større lounger.

Lounge: Singapore Airlines SilverKris Lounge, Kuala Lumpur International KLIA (KUL)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Sikkerhedskontrollen foregik ved indgangen til gateområdet og var den samme for alle passagerer. Trods dette var der blot én person før mig og det hele gik meget hurtigt uden nogen problemer. På mit printede boarding card fra Bangkok, savnedes der info om min guldkortsstatus og jeg bad derfor om hjælp til dette ved serviceskranken ved siden af gaten.

En meget hjælpsom agent printede, uden nogen bemærkninger, et nyt boarding card til mig, denne gang et blåt Singapore Airlines business class boarding card hvor både min guldstatus og bonuskortnummer kunne ses tydeligt.

Efter nogle få minutters venten i gateloungen påbegyndte boardingen 15 minutter før afgang ved gate C3. Singapore Airlines tager virkelig dette med priority boarding seriøst og sætter desuden stor pris på deres passagerer i business class, hvilket blev tydeligt ved gaten. De første der fik lov at gå ombord var passagerer i business class og passagerer med PPS-status (Singapore Airlines eget bonusprogram for premium-travellers), efter dette fulgte guldkortsrejsende efterfulgt af passagerer på økonomiklassen efter sæderækkenummer.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Meget pæn og overskuelig information om ombordstigningen – vist på skiltet

Foto: Jacob Molin

Jeg var én af de første til at gå ombord via døren længst fremme og fik et meget positivt indtryk af den nye regionale business class-kabine. Dette var uden tvivl ét af de bedste regionale business class-produkter jeg har set. Jeg fandt hurtigt min plads 12K, en vinduesplads på anden række.

Da jeg havde fundet mit sæde blev jeg budt på en velkomstdrik. Ingen champagne denne gang, hvilket jeg antager har med den korte flyvning at gøre, i stedet kunne jeg vælge mellem appelsinjuice eller en alkoholfri cocktail med ananasjuice og ginger ale. Jeg tog den sidstnævnte somg smagte rigtig dejligt. En vogn rullede også gennem kabinen med et meget omfattende udbud af aviser og magasiner og samtidig blev hver eneste passager tiltalt ved navn af stewardessen.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Kabinen i Singapore Airlines nye regionale business class

Foto: Jacob Molin

Punktligt pushback kl. 20.30 og en sikkerhedsvideo blev vist på skærmene mens vi taxiede ud til startbanen. Noget der aldrig blev delt ud inden afgang var landing cards til Singapore, en obligatorisk formular man skal udfylde for at rejse ind i landet. Med en kort og intensiv flyvetid spurgte jeg derfor stewardessen da hun gik forbi, og hun nåede at finde en formular frem til mig inden afgang. Jeg gætter på at de fleste andre har fået deres formular ved check-in. Jeg mindes det sådan fra tidligere – det er nok ikke så almindeligt at skifte til et Singapore Airlines fly i Kuala Lumpur.

Sædet

I 2009 fik Singapore Airlines leveret sit første Airbus A330 fly med det nye regionale business class-produkt og i de følgende fire år er de fleste Airbus A330 fly bygget om. Et flertal Boeing 777 fly bliver desuden udrustet med dette nye produkt.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines nye regionale business class-sæde

Foto: Jacob Molin

Sædet var en meget positiv overraskelse, et af de bedste business class-sæder jeg har siddet i. Det anvendes først og fremmest på kortere flyvninger indenfor Asien, men fx også på det syv timer lange stræk Singapore-Tokyo samt på nogle ruter til Australien. Personligt kunne jeg ikke se noget til hinder for at sidde i dette sæde selv på en længere interkontinental flyvning, men jeg mistænker Singapore Airlines for at de vil tilbyde noget bedre på nogle af sine vigtigere langruter.

I Airbus A330 flyet fandtes der totalt 30 sæder, fem rækker i en 2-2-2 konfiguration. 19 sæder besat på denne flyvning hvilket giver en belægning på mere end 60%. Sædet var både bredt (24 tommer bredt, hvilket er ganske meget) og havde god benplads (60 tommer) og der fandtes gode opbevaringsmuligheder. Sædet blev i udfoldet stilling lie-flat, eller rettere angle-flat, dvs. fladt men med en lille hældning. Sædet blev justeret ved hjælp af en stor avanceret sædekontrol, der var godt gemt under det ene armlæn.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

God plads til opbevaring

Foto: Jacob Molin

Sædet havde også gode opbevaringsmuligheder med opbevaring til sko, rum til en flaske vand samt to rum med låg til personlige ejendele lige under skærmen. Det eneste jeg oplevede som et problem med sædet var at knapperne i loftet ikke var korrekt afmærkede, det fremgik ikke hvilken knap der skulle tændte lyset i lampen og hvilken knap som var beregnet til at kalde på kabinepersonalet, hvilket også resulterede i fejltryk.

Selv toilettet gjorde et godt indtryk. Samme moderne design som på første klasse og Suites, med små lamper rundt om det store spejl samt et mindre make-up spejl fastgjort ved siden af. Det føltes mere som et omklædningsrum på et teater end et flytoilet.

Underholdningssytem

Ombord på Singapore Airlines var det meget omfattende underholdningssystem KrisWorld. Endda den mest moderne version, der også findes på fx Airbus A380 og de nye Boeing 777, med et helt andet design og struktur end det underholdningssystem der findes på ældre fly.Omfattende udbud med over 100 film, 170 TV-shows, 740 musikalbums og 80 3-D spil. På denne flyvning nåede jeg ikke meget mere end at kigge på flykortet. Skærmen havde en fin størrelse med en god opløsning, – intet at klage over.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Singapore Airlines Krisworld underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

Måltider

Flyvetiden til Singapore var beregnet til lidt over 35 minutter hvilket indebar at serveringen blev påbegyndt umiddelbart efter vi var kommet i luften. På flyvningen serveredes en snack bestående af enten en kyllingecroissant eller en sandwich. Jeg tog kyllingecroissanten der var overraskende god og mættende.

På vognen var der desuden vand, te og kaffe. Jeg vidste at de ikke tilbød alkoholiske drikke som vin og champagne på denne korte rute, men tog en vild chance og spurgte om det kunne lade sig gore at få en øl. Noget der er enklere at håndtere og ikke kræver åbning af flasker. Og satsningen bar frugt, – jeg kunne vælge mellem en lokal Tiger Beer eller en Fosters.
Senere blev der tilbudt påfyldning af drikkevarer, kaffe og te og derefter blev tallerknerne samlet ind i takt med at alle blev færdige.
.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Aften-snack og en øl

Foto: Jacob Molin

Jeg vekslede et par ord med den unge steward der serverede ved min midtergang og forsøgte at give en opløftende kommentar om at de virkelig måtte løbe stærkt på denne korte rute. Han smilte lidt og fortalte at der er endnu mere travlt når der er medvind hele vejen og kabinen samtidig er helt fyldt, – da gælder det om at løbe rigtig stærkt. Er der desuden turbulens under flyvningen sker det nogle gange at der slet ikke bliver nogen servering, hvilket personalet jo ikke kan gøre noget ved. På denne flyvning var der dog ingen problemer. Der var ingen generende vind, vi fik en lang indflyvning til Singapore og belægningen var på lidt over 60%.

Service

Fantastisk personale ombord, meget imødekommende og professionelle. Det var imponerende hvor meget de nåede på denne korte flyvning, inklusive mindst én gang at tiltale hver enkelt person ved navn.

Ankomst

Det var roligt vejr hele vejen ned til Singapore og vi fik en lang indflyvning over de indonesiske øer Batam og Bintan inden vi kunne påbegynde indflyvningen fra syd. Dette gjorde at den beregnede tid i luften på 35 minutter snarere blev 50-55 minutter, hvilket jeg dog ikke havde noget som helst imod.

Smuk indflyvning mod Changi over de mange både der ligger for anker udenfor Singapore. En af de heftigste indflyvninger i verden, især om aftenen. Kl. 21.30 landede vi i Changi Lufthavn, helt i følge tidsplanen.

Singapore Airlines gør brug af to terminaler i Changi, terminal 2 og terminal 3. For afgående fly findes der en tydelig logik for hvilken terminal der bruges til hvilke destinationer, men for ankommende fly er det ulogisk og til tider virker det helt tilfældigt. Denne aften var det terminal 3 der blev brugt til ankomsten fra Kuala Lumpur, på trods af at det er terminal 2 der anvendes til afgående fly til alle lande i Sydøstasien, hvilket selvfølgelig også inkluderer Malaysia.

Singapore Airlines nya regionala business class Kuala Lumpur-Singapore

Den eksotiske ankomsthal i Singapore Changi terminal 3

Foto: Jacob Molin

Hurtigt gennem paskontrollen. Bagagen tog længere tid end det plejer (selv efter Changi-standard) men da bagagebåndet begyndte at rulle var min priority-taggede kuffert absolut først på båndet. I Asien er man god til dette. Mindre end en time efter landing havde jeg checket ind på hotellet i det centrale Singapore.

Bedømmelse

En rigtig god oplevelse, fantastisk at se hvor meget Singapore Airlines faktisk lykkedes med på så kort en flyvetur. Et godt sæde og kabine, dejlig og mættende snak, omfattende udbud af aviser og magasiner og jeg blev til og med tiltalt ved navn inden afgang.

Jeg har tilhørt den gruppe af folk der historisk set har opfattet Singapore Airlines kabinepersonale som noget stive og firkantede, alt er så ordentligt og poleret og regelret at der ikke findes meget plads tilbage til en mere menneskelig og personlig betjening. Men på denne flyvning var der intet af dette – personalet var eksemplariske til deres job under hele flyvningen og endda med både stor varme og effektivitet.

3
Most popular / latest

  1. swede77 den

    Trevlig rapport, tackar!

  2. Ootto den

    Wow, en a330 på en 35 minuters sträcka, tänk om sas gjorde det ;)!

  3. Pushback den

    Jacob, tack för intressant rapport!

    Än så länge bara testat SIA i First på Short Haul sträckor men har nog haft tur med crew som varit väldigt varm och trevlig men jag har hört mycket talas om att de ofta är stela och robot-liknande…

    Ett önskemål!
    Finns det möjlighet för Er att inkludera Avgångstid, Ankomsttid och Duration bland flygfakta. Businesstraveller kompletterade sina Tried & Tested med detta för en tid sedan och det har givit en tydligare överblick för läsaren avs när på dygnet flygningen genomfördes, hur serveringen står sig i relation till flygtid etc..

    Tack.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×