Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha, – professionelt hele vejen igennem

Baggrund

Dette er den 5. omgang af hvad der er blevet til en nærmest fast institution her på businessclass.dk, det vi kalder for Sommerrejsen. Denne gang gik turen mellem Bangkok og Doha og i business-class i en Boeing 777-300ER.

I lufthavnen

Jeg ankom til Bangkoks lufthavn Suvarnabhumi lufthavn kl. 07.40 om morgenen, ca. halvanden time før afgang, og fandt hurtigt Qatar Airways skranke i check-inområdet. Der var seks åbne skranker, hvor to var reserverede for business-class og statuspassagerer. Området var næsten helt tomt, jeg gætter på at de fleste rejsende allerede havde checket ind.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways check-in i Bangkok

Foto: Jacob Molin

En ung dame klarede alle formaliteter og hun var lige som resten af personalet iklædt Qatar Airways let genkendelige bordeauxfarvede uniform. Hun var meget venlig og opmærksom, men var ikke helt god til engelsk, så samtalen blev ikke så avanceret igen. Bagagen blev tagget hele vejen til min endelige destination og da jeg skulle afslutte rejsen med en tur på 1. klasse til Doha, fik jeg også et priorty-tag med “1st Class” på tasken. Hun printede desuden mine boardingkort for de to kommende rejser, og tillige en invitation til Thai Airways-loungen i transithallen.

Til sidst fik jeg transferproceduren i Doha forklaret. Allerede ved check-in i afgangslufthavnen bliver man sorteret i en af de fire passagerkategorier, der alle har hver sin farve. Hvis Doha er den endelige destination, er man grøn, har man et tilsluttende fly er man gul. Hvis tilslutningen er i business-class eller på 1. klasse er man lilla, og endelig er man også grøn hvis tilslutningen er til satellitterminalen i Doha. Afhængig af passagertype, får man et tag til håndbagagen og en boardingkortfolder i matchende farve.

Jeg fik også en invitation til at benytte mig af fast-track security kontrollen, og gik herefter i retning mod loungen, Thai Airways Royal Orchid Lounge, hvor jeg fik en kop kaffe og en hurtig omgang let morgenmad. Loungen i E-fingeren var den der var tættest på, og var næsten tom denne morgen, med kun få andre rejsende.

Lounge: Thai Airways Royal Orchid Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), E-piren

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Allerede ved check-in blev jeg fortalt, at boardingen ville begynde tidligt, så derfor forlod jeg loungen allerede 45 minutter før afgang. Det var en kort spadseretur til gate D7, hvor afgangsskiltet var markeret med et Qatar Airways-logotype.

Helt som forventet startede boardingen allerede 40 minutter før afgang. Nu skete så det mærkelige, at det var økonomiklassepassagererne der først blev budt velkommen ombord, hvor vi rejsende i business-class skulle stå og vente. Efter næsten et kvarter, fik vi til sidst OK på at gå ombord. En forklaring til dette fik vi aldrig.

Der blev kun brugt en dør til maskinen, nemlig dør nummer to, så for at komme up til business-class skulle vi dreje til venstre. En meget venlig indisk stewardesse bød mig velkommen, og viste mig til mit sæde, 03K, hvor jeg fik hjælp med min håndbagage.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Aviser deles ud i business class

Foto: Jacob Molin

Det første indtryk af kabinen var meget positivt. Dette var en af Qatar Airways nye Boeing 777-300ER-maskiner, og man kunne tydeligt fornemme, at dette var en ny maskine. Alt var desuden pedantisk rent, pænt og nydeligt, og i løbet af boardingen blev der brugt et lyseblåt neonlys, for at skabe en afslappet og behagelig stemning.

Før afgang blev der tilbudt vand eller appelsinjuice, og ikke champagne, hvilket nok kan være grundet tidspunktet for afgangen. Klokken var trods alt kun ni om morgenen, så jeg syntes det var helt fint at få et glas friskpresset appelsinjuice, som desuden blev serveret med en skive appelsin i. Før start blev der også tilbudt aviser, lune håndklæder og en lille toilettaske fra Salvatore Ferragamo. Toilettasken var bedre end normalt for at være i business-clas, med flere forskellige cremer og en after shave.

Dørene blev lukket til tiden kl. 09:20, og efter en sikkerhedsgennemgang via skærmene satte vi kurs mod Qatar. Tiden i luften blev beregnet til seks timer.

Sædet

Det var som sagt en ny maskine, en Boeing 777-300ER der skulle flyve os fra Thailand til Qatar. Der var syv rækker i business-class, i en 2-2-2 konfiguration. Kabinen var opdelt i en større business-class afdeling mellem de to forreste døre med fire rækker, og en mindre afdeling med tre rækker bagom dør nummer to – d.v.s. alt i alt var der 42 business-class sæder ombord.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Sædet i business class på Qatar Airways Boeing 777

Foto: Jacob Molin

At der kun er fire rækker mellem de to døre er ambitiøst for at være business-class i en Boeing 777, og dette kan også ses på de officielle tal. Benpladsen hos os var på 78 tommer, hvilket er er meget tæt på  hvad mange selskaber tilbyder af benplads på 1. klasse.

Og ja, der var god plads ombord, med god personlig “luft”, og det hele blev ikke dårligere af, at kabinen kun var halvt fyldt. Det er ikke en suite på 1. klasse vi taler om, men et forholdsvis normalt business-class sæde, hvis vi skal kigge på designet.

Mellem sæderne var der et smalt bord, der fungerede både som cocktailbord, sted at ligge ting på og som afskærmning. Dette bord har eksisteret som en del af selskabets sæde- og kabinedesign, men er nu blevet forlænget, og på denne måde er der nu også plads til en lomme, hvor menukortet og drinkslisten var at finde.

Sædets funktionalitet blev reguleret ved hjælp af et kontrolpanel ved armlænet, som var meget nem at betjene. Ved sædet var der også et el-stik, hvis man nu ville oplade sin mobil eller den bærbare pc.

Underholdningssytem

Qatar Airways underholdningssystem har fået navnet Oryx og indeholder et stort udvalg af film, tv-serier, dokumentarfilm, musik, spil og naturligvis information om rejsen, lufthavnen i Doha og selve selskabet.

Ifølge Qatar Airways’ website indeholder Oryx 770 forskellige titler og i filmsektionen er der mange film fra de lande som selskabet flyver til. Blandt andet fandt jeg to svenske film, “Stockholm Östra” og “Vejen til Antibes” med den svenske skuespiller Sven-Bertil Taube i hovedrollen.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways underholdningssystem oryx

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystemet kunne nydes på en 15,4-tommer skærm med fint billede. Der blev også uddelt støjreducerende høretelefoner til os i business-class. For at kunne navigere mellem menuerne i systemet brugte man fjernbetjeningen ved sædet, der havde piletaster til at vælge på skærmen, næsten som med en mus til en pc.

Måltider

På denne rejse til Qatar blev der serveret morgenmad efter start, og 90 minutter før landing kunne man bestille det man ønskede at spise fra Indulgence-menukortet med flere forskellige snacks alternativer. Menukortet og drinkslisten kunne man kigge i allerede fra start, da de var placeret ved sædet. De lå i en brun lædermappe i den specielle lomme, det så meget elegant ud, specielt da lommen havde indbygget belysning.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Menuen i menuholderen ved sædet

Foto: Jacob Molin

Ombord kunne man vælge mellem et meget stort udvalg af drikkevarer, beskrevet i drinkslisten i mappen. Udvalget inkluderede tre hvidvine: en fransk Chardonnay fra Meursault, en Sauvignon Blanc fra Marlborough, New Zealand og en Riesling fra Moseldalen i Tyskland. De røde vine var en Bordeaux vin fra St Emilion, en Shiraz fra Australien og en italiener fra Toscana. Champagnen på dagen var en Lanson Brut 1998, og desuden kunne man få portvin. Der blev også tilbudt diverse aperitifs, whisky, likører, øl og alkoholfrie alternativer.

Lige efter take-off blev jeg tilbudt en forfriskende smoothie, en banana energizer, og lige efter kom stewardessen tilbage for at spørge hvad jeg kunne tænke mig at spise til morgenmad. Der kom hvid dug på bordet, og herefter blev glas, bestik og andet porcelæn placeret. Der blev ikke brugt bakker ombord, alt blev serveret individuelt og uden brug af vogne. Dette er ret sjældent i business-class, og noget man ellers kun oplever på 1. klasse.

Morgenmaden blev indledt med en tallerken med diverse småretter. På min tallerken var der laks, æg, ost og grøntsager. Der kom en fin lille kurv med brød på mit bord med blandt andet toastbrød, croissanter og muffins. Jeg fik også en lille skål med smør, og kunne vælge hvilken marmelade jeg ville have, fra en kurv.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Arabis morgenmad

Foto: Jacob Molin

Herefter kom morgenmadens hovedanretning. Jeg kan godt lide at prøve lokale retter når jeg rejser, og blev naturligvis fristet af tilbuddet, at spise arabisk morgenmad. Den var stor og fyldig, med flere forskellige små-retter, saucer, dips og grøntsager. Da indholdet ikke var beskrevet i menukortet, er det dog svært at beskrive alle ingredienser korrekt.

Sammen med morgenmaden blev der serveret en arabisk ratatouille med et godt krydret arabisk pitabrød. Det smagte rigtig dejligt, og denne arabiske morgenmad var lige min stil, selvom jeg blev meget, meget mæt…

Morgenmaden blev afsluttet med yoghurt og frisk frugt. Der blev tilbudt kaffe og te, og jeg valgte naturligvis en stor kop kaffe, der også senere kom mere af.

I det hele taget en imponerende morgenmad. Maden smagte virkelig godt, alt var af god kvalitet og flot serveret. Absolut en de bedste morgenmåltider jeg har spist på business-class.

Lidt mere end halvanden time før landing kom “min” indiske stewardesse forbi og spurgte ind til om jeg ønskede noget yderligere at spise. På den sidste side af Indulgence-menukortet var der et udvalg af enklere retter og snacks at vælge mellem, og jeg endte med at bestille en panini med roastbeef og mozzarella. Paninien var god, men måske lidt uspændende af at være på business-class. På den anden side var jeg ikke specielt sulten efter den store morgenmad, og jeg er sikker på at man kunne have fået to eller flere små-retter fra menukortet hvis man havde været ekstra sulten på dette tidspunkt.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Snack inden landing

Foto: Jacob Molin

Til sidst bestilte jeg en kop sort kaffe, der blev serveret sammen med en shortbread kage. Der var refill af kaffen, før mit bord til sidst blev dækket af.

Service

Det som imponerede mest ombord var den individuelle service. I løbet af måltiderne blev alt serveret individuelt, uden bakker eller vogne, og i den rytme den individuelle rejsende holdt. Alt dette uanset hvad resten af passagerne havde bestilt at spise, eller hvor langt de var kommet i forløbet.

Alle stewardesser var pænt klædt på i Qatar Airways typiske uniform, der er bordeauxfarvet eller blommefarvet. Uniformen giver en følelse af orden og måske seriøsitet, muligvis kunne man i løbet af turen have brugt noget lidt mere let tøj. Alle ombord var venlige og professionelle, og der blev holdt en god, respektfuld distance til de rejsende.

Søvn

Efter morgenmaden begyndte jeg at kunne mærke, at jeg havde haft en meget tidlig start på dagen. Jeg blev meget træt, og valgte at læne sædet helt tilbage, og fandt også en pude og en plaid frem. Sædet kom helt ned i liggende position, 180 grader, og var behagelig at sove i. Det lange bord der var placeret mellem sæderne, gav lidt ekstra privatliv i forhold til midtergangen og min nabo og det var desuden muligt at folde yderligere en skærm ned mellem sæderne.

Jeg fik faktisk to timer på øjet, og jeg var meget tilfreds med både sovekomforten og hele oplevelsen. Plaiden og puden var af god kvalitet skal lige nævnes.

Ankomst

Efter at have passeret den bengalske bugt, Indien og det arabiske hav kom vi ind over den arabiske halvø i højde med Oman, og efter at have fløjet forbi Dubai og Emiraterne, påbegyndte vi indflyvningen til Qatar. De indvendige skodder, der havde været nede under størsteparten af rejsen, blev nu trukket op og kabinen blev gjort klar til landing. Der blev vist en video på skærmen med informationer om lufthavnen i Doha, og hvad der ville ske efter landingen.

Kl. 11:27 landede vi i Dohas lufthavn på landingsbane 33, over en halv time før planlagt tid. I Qatar var det varmt: kabinepersonalet fortalte at temperaturen var 42 grader.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Doha Lufthavn

Foto: Jacob Molin

Doha mangler helt passagerbroer, hvilket betyder at alle maskiner parkerer ude i området mellem landingsbanerne og terminalerne, og at den videre transport ind sker med bus.

Rejsende i business-class fik lov til at forlade maskinen som de første, og udenfor ventede en separat business-class bus, resten af passagerne fik lov til at vente til vi var taget af sted. Bussen havde to planlagte stop, første stop var ved Premium terminalen for rejsende med et tilsluttende fly i Doha, og næste stop var for dem der havde Doha som endelig destination.

Bedømmelse

Alt i alt en meget fin rejse. Qatar Airways leverede varen med et fint business-class sæde, en næsten pinligt ren og nydelig kabine og et fint menukort med tilhørende drinksliste, hvor der var masser at vælge mellem.

Også servicen ombord holdt et højt niveau, alle i personalet jeg havde kontakt med i løbet af turen, var professionelle, opmærksomme, og meget nøjagtige i alt hvad de gjorde, – alt var by the book. Jeg kunne virkelig godt lide de små detaljer, som at der hverken blev brugt bakker eller vogne, at alle bord blev dækket manuelt og ikke mindst at alle måltider blev gennemført i et tempo tilpasset den individuelle passager. Naturligvis var dette nemmere at gennemføre i en halvfyldt kabine, men alligevel imponerende.

Alt i alt må jeg sige, at jeg var helt klart positivt stemt da jeg afsluttede denne del af rejsen – dog med undtagelse af boardingen i Bangkok.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×