Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansa Frankfurt-Washington – premiereflyvningen i nye Premium Economy

Baggrund

Lufthansa har som tradition at lancere noget nyt på den årlige ITB-messe i Berlin i marts. I år 2014 var det en nyhed mange havde ventet længe på, premium economy på langdistanceflyene. Det første fly med de nye sæder blev leveret til Lufthansa i slutningen af september og den 8. oktober var der premiereflyvning. Vi var med ombord på indvielsesflyvningen til Washington og var også den første premium economy passager der gik ombord.

Premium economy bliver formelt sat i trafik fra den 1. december 2014 men vil i oktober og november være at finde på udvalgte flyvninger. I den periode vil man hovedsageligt opgradere statuspassagerer der rejser på økonomiklasse samt tilbyde opgraderinger for point.

De første destinationer bliver Washington, Los Angeles og Toronto og det er fly af typen Boeing 747-8 der først bliver udrustet med premium economy, efterfulgt af Airbus A330 og Airbus A380. Det nye produkt vil være at finde på alle langdistanceflyene fra december 2015.

Lufthansas største udfordring ved produktet var finde den rette standard og balance. Økonomiklasse passagerer skal opleve at det giver en merværdi, samtdigt må produktet ikke være så godt at det konkurrere med business class. Resultatet blev en blanding af fordele, på visse punkter et premium produkt, andre et almindeligt økonomiklasse produkt.

Vi gennemgår hvad Lufthansas nye premium economy indeholder og hvad man kan forvente sig som passager.

I lufthavnen

Jeg ankom til Frankfurt lufthavn i rigtigt god tid inden flyvningen med afgang kl. 13:10. Da jeg kun havde håndbagage valgte jeg at foretage check-in i en automat. Der kom en hel del spørgsmål på skærmen, primært koblet til indrejsereglerne for USA, men i øvrigt var det enkelte og effektivt.

Som passager i Lufthansa premium economy får man visse fordele på jorden, man har eksempelvis mulighed for at medbringe et ekstra stykke bagage sammenlignet med økonomiklasse. Check-in ved business disken og fast track indgår dog ikke, men dem havde jeg adgang til takket være mit guldkort.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Afgangshallen i Terminal 1 i Frankfurt Lufthavn

Foto: Jacob Molin

Efter sikkerheds- og paskontrol havde jeg god tid til et loungebesøg. Som rejsende på Lufthansa premium economy indgår loungeadgang ikke, det er dog noget man kan tilkøbe for 25€. Man har mulighed for at købe adgang til Lufthansas business lounger ved afrejse og Lufthansa Welcome Lounge ved ankomst til Frankfurt – noget der ikke er muligt hvis man rejser på almindelig økonomiklasse.

Med guldkort valgte jeg at besøge Lufthansas Senatorlounge i den nye A-plus-finger tæt ved gate Z50, lige ved gate Z52 hvorfra mit fly skulle afgå. Loungen er rigtigt stor og er indrettet med Lufthansas nye loungedesign. Loungen var velfyldt, formentlig grundet det mange afgange til Nordamerika midt på dagen, men føltes alligevel aldrig trang – helt klart noget der kan tilskrives loungens størrelse.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge Z50, Frankfurt Am Main International (FRA)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Da det var en premiereflyvning påbegyndtes ombordstigningen ekstra tidligt, allerede 50 minutter før afgang. Som passager på premium economy får man ikke priority boarding, men går ombord med økonomiklassepassagererne.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Snart tid til at gå ombord

Foto: Jacob Molin

I dagens anledning fik premium economy-passagererne lov til at gå ombord som de allerførste. Hele produktteamet, produktchefen samt Lufthansas kommercielle chef stod med skilte og bannere i to rækker for at ønske alle passagerer en god tur. Undertegnede var faktisk den første premium economy-passager nogensinde der boardede, hvilket blev mødt med jubel og klapsalver fra de fremmødte.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas kommercielle chef byder velkommen

Foto: Jacob Molin

Man havde endnu ikke lavet skiltene ved gaten færdige så det var lidt uklart hvilken bro man skulle anvende hvis man rejste på premium economy, det var dog også i dette tilfælde den samme som economy class, den bagerste bro.

Premium economy er placeret mellem business class og economy class cirka midt i flyet. Ved sædet ventede en pude og et tæppe. Efter vi var kommet på plads blev der serveret velkomstdrik, desværre ingen champagne, men et glas koldt appelsinjuice var også okay. Man fik desuden en lille toilettaske med forskellige toiletartikler.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Kabinen i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Første indtryk af premium economy var positivt, noget der i høj grad skyldtes at flyet var så nyt og interiøret virkede friskt. I øvrigt afhænger det nok meget af hvad hvilken vinkel man har og hvad man normalt flyver på. Set på kabinestrukturen var det dog tydeligt at produktet stadig tilhører økonomiklassesegmentet, der var et rigtigt gardin mod business clas, mens afgrænsningen mod økonomiklasse var tynde skærme der hang i loftet. Der var desuden fælles toiletter for economy og premium economy.

Vi kørte fra gaten til tiden, nogle få minutter efter klokken 13 og havde 8 timers flyvning til Washington foran os. En premiereflyvning er i øvrigt altid lidt speciel, også for personalet ombord der gjorde opmærksom på det flere gange.

Sædet

Premium economy består af fire rækker i en 2-4-2 konfiguration, dvs. otte sæder i bredden, til sammenligning har almindelig økonomiklasse 3-4-3 konfiguration og 10 sæder i bredden. Sædet er noget bredere og har en del mere benplads end på økonomiklasse. Benpladsen er på 38 tommer (økonomiklasse 31-32) og sædebredden er på 18-19 tommer (økonomiklasse 17-18).

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Sædet i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

De andre forskelle er den enklere toilettaske, samt en flaske vand ved sædet – noget der ikke findes på økonomiklasse. Sædet har desuden både stikkontakt og USB-stik, praktisk hvis man vil anvende en bærbar computer eller lade eksempelvis en telefon op.

Sædet var meget meget behageligt at sidde i, noget de fleste ombord var enige om. Sædet tilbyder ingen overflod af plads og hverken kan eller skal sammenlignes med business class, men det var ikke på nogen måde trangt, hverken set til bredden eller mængden af benplads. Den største ulempe var faktisk at sædet kunne lænes for langt tilbage. Det fungerer formentligt fint på natflyvninger hvor alle vil sove, men på en dagsflyvning er det næsten umuligt at sidde og arbejde når sædet foran er lænet helt tilbage. Det blev også meget trangt hvis man ville rejse sig, personligt ville jeg foretrække hvis Lufthansa mindskede muligheden for at læne sædet tilbage en lille smule.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Sædet i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Underholdningssytem

Underholdningssystemet er det samme på hele flyet. Det er ganske moderne og tilbyder AVOD (Audio Video On Demand). I premium economy har man en skærm på mellem 11 og 12 tommer, lidt større end den 9-tommer skærm man har på økonomiklasse.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

Systemet kan styres enten ved at trykke dirkte på skærmen eller ved at benytte fjernbetjeningen der er placeret ved armlænet. Skærmen er justerbar og kan trækkes lidt ud.

Udvalget rummer en del film, TV-programmer, dokumentarer, musikalbum og spil, men imponerer ikke rigtigt ligesom visse andre flyselskaber med meget omfattende underholdningssystemer. I systemet findes der også information om Lufthansa, to cockpitkameraer samt en kort hvor man kan følge flyvningen.

Internet ombord

På flyvningen var der trådløst internetadgang gennem FlyNet som man kunne anvende mod en afgift. Det var muligt at bruge FlyNet fra vi havde nået marchhøjde frem til cirka 20 minutter før landing i Washington. Hastigheden når naturligvis aldrig op et niveau som på jorden og der var også problemer med systemet i starten så personalet måtte genstarte det, herefter fungerede det dog helt okay. Det er rigtigt praktisk med internetadgang så man kan arbejde under flyvningen.

Måltider

I løbet af flyvningen blev der serveret frokost efter start og et enklere måltid inden ankomst til USA. Servicen blev indledt med at menuen blev delt ud, herefter varme håndklæder og en cocktailservering med nødder. Jeg fik en gin & tonic. I drikkevarerudvalget fandtes en rød- og en hvidvin, øl, lidt spiritus, samt en mængde alkoholfrie drikkevarer. Der var ingen champagne i premium economy, derimod var der en mousserende vin. Udvalget af spiritus bestod af de sædvanelige dvs. gin, vodka, cognac og whisky.

Et kvarter efter cocktailserveringen passerede vognen endnu en gang, denne gang med maden. Frokosten bestod af en salat med rejer og yougurtdressing, to valgmuligheder til hovedret, oksekød i chillisovs med ris eller vegetarisk pasta bolognese. Til dessert var der en brownie med flødeskum. Alt blev serveret samtidigt på samme bakke. Der blev tilbudt brød fra en kurv og på vognen var der øl og vin.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lunch i Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Den største forskel mod økonomiklasse er at maden serveres på rigtigt porcelæn og drikkevarerne i rigtige glas, dette er med til at gøre oplevelsen lidt mere hyggelig oplevelse. Maden var okay uden på nogen måde at være noget ekstraordinært, den største udfordring var portionsstørrelserne der var ganske små og absolut til den lille side for en flyvning på otte timer.

Der blev tilbudt flere drikkevarer og herefter kaffe, the cognac og baileys. Vinen blev serveret i rigtige glas, blev cocktails og avec samt juice og vand mellem måltiderne serveret i plastglas.

Under resten af flyvningen passerede stewardesserne cirka en gang i timen med appelsinjuice og vand på en bakke. Man havde formentligt kunnet bestille noget andet hvis man ønskede det. I øvrigt blev der ikke serveret nogle snacks mellem måltiderne, i hvert fald ikke noget organiseret.

Anden servering begyndte omkring 90 minutter før landing i Washington og virkede lidt mere business class end økonomiklasse, det kunne være noget der blev serveret på en kortere flyvning i business class i Europa. Det var en tallerken med tre slags ost, salami og en bayersk creme. Ved siden fandtes en skål med frugtsalat og kabinepersonalet serverede brød fra en kurv samt øl, vin, alkoholfrie drikkevarer, kaffe og the fra vognen. Også denne gang blev serveringen indledt med et varmt håndklæde.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Andet måltid inden landing

Foto: Jacob Molin

Det andet måltid fejlede heller ikke noget, men det var ikke specielt meget mad for en otte timer lang flyvning, der med boarding, paskontrol og andre formaliteter før og efter flyvningen nærmere er 10-11 timer. Før landing blev der i premium economy også serveret et stykke chokolade.

Service

En indvielsesflyvning medfører altid en anderledes oplevelse, mange måneder eller måske års planlægning og forberedelser gør det til en speciel dag for alle involverede. Ombord på selve flyvningen var også produktchefen for premium economy samt Lufthansas kommercielle chef, dette gør naturligvis at kabinepersonalet er ekstra meget på tæerne.

Servicen var venlig og høflig, dog blev der aldrig anvendt navne når passagerene blev tiltalt og jeg mærkede heller ingen ekstra opmærksomhed som guldkortshaver.

Det er svært at afgøre om dette er den normale standard da det som nævnt var en indvielsesflyvning.

Søvn

Det var nemt at vile sig i sædet der kunne lænes tilbage til ca 130 grader, men man bør kigge om personen bagved er klar inden man læner sædet tilbage, da det kan blive ganske besværligt for vedkommende hvis personen ikke er forberedt og eksempelvis sidder og arbejder.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Sædet lænet tilbage

Foto: Jacob Molin

Da dette var en dagsflyvning blev det aldrig aktuelt med mere end lidt hvile. Sovekomforten kan ikke sammenlignes med business class, hvor man med det nye produkt får et sæde der bliver fully-flat, men komforten og mængden af plads var en hel del bedre end på almindelig økonomiklasse.

Ankomst

Punktlig ankomst i Washington Dulles lufthavn kort før klokken 16 lokal tid. Lufthavnen er “berygtet” for paskontrollen, hvor der ofte er en lang og sej kø der kan tage timer at passere, denne eftermiddag var der dog ganske god fart på.

Da jeg kun havde håndbagage var jeg hurtigt klar til at forlade lufthavnen.

Bedømmelse

Det nye premium economy-sæde er både behageligt og rummeligt, ligeledes virker den nye kabine meget moderne. Det er skønt med rigtigt porcelæn og rigtige glas til måltiderne men portionerne var for små til en flyvning på otte timer. Hvad man generelt synes om produktet handler i høj grad om de forventninger man har og hvad man er vant til på lange flyvninger. Det er absolut ikke business class, men helt klart en noget mere behagelig oplevelse end økonomiklasse.

Lufthansa nævner at antallet af bookinger har overgået deres forventninger, vi må se hvordan det ender når produktet for alvor er kommet i luften.

BusinessClass anbefaler

At vælge en plads på forreste række har mange fordele. Det er enklere at komme op af sædet uden at besvære personen ved siden af (hvis man altså ikke sidder ved gangen) og det er det åbenlyse valg hvis man vil arbejde under flyvningen da der ikke er nogen foran som kan læne sædet tilbage.

Ulempen med forreste rækker er som sædvanligt at man skal placere al håndbagage i hattehylden under start og landing.

12
Most popular / latest

  1. Whiskey den

    Känns billigt att sälja uppgraderingar i luften. Det var bättre förr.

  2. henke12 den

    Inget benstöd på rad 1 i PE. (A380)

    Åkte LAX-FRA i somras..

  3. rstenelo den

    Testat den nu två gånger den senaste veckan FRA – SIN med en A380, gillar att det är en separat kabin längst fram på A380 med två toaletter enbart för PE. Sätena var bra med en bra recline, men servicen tycker jag är sämre än SAS – får jag valet skulle jag välja SAS istället, särskilt med nya kabinen. Servicen var inte imponerande, extremt opersonlig. Efter push-back ropades det ut vid båda flygningarna att man kunde uppgradera från eco till – PE för 349 € – på hemresan var det två personer som gjorde det men de klagade enormt och fick pengarna tillbaka efter nån timma…. och flyttade tillbaka till Eco…

  4. Longreach den
    Jacob

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

    Inte om man ska flyga idag… Tycker Sas nuvarande är helt ok. Är lufthansas nya mycket bättre än Sas nuvarande?

  5. Jacob den
    andyroos

    Hur är stolen jämfört med SAS Eco extra?

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×