Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansa Economy Class Barcelona-München

Baggrund

En tur på to timer med Lufthansa, og en beskrivelse af hvad der bliver tilbudt på economy på en mellemlang flyrejse indenfor Europa.

I lufthavnen

Jeg kom til Barcelonas lufthavn El Prat de Llobregat en time og 15 minutter før afgang. Lufthansa havde sit eget check-indområde i terminal 1 med fem skranke: tre for economy, en for businesss class og en for 1. klasse og rejsende med
Star Alliance med guldkort-status. Desuden var der mange maskiner til at checke ind. Jeg rejste denne dag kun med håndbagage og en maskinel check-ind havde vel i og for sig været nok, men da jeg ville spørge om adgang til loungen, valgte jeg at gå til en skranke. Der var to minutters ventetid ved skranken for 1. klasse, men så blev jeg checket ind på en hurtig men venlig måde af en middelaldrende mand.

Jeg fik mine boardingkort i hånden og en beskrivelse af hvordan jeg fandt til den tredjepartslounge som Lufthansa benytter sig af i Barcelona.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansas premiuminchekning i  Barcelona

Foto: Jacob Molin

Ved sikkerhedskontrollen var der en separat fast-track kø, men for at benytte sig af denne skulle man have et slags abonnement, en billet til business class eller guldkort var ikke nok. På trods af mange mennesker gik den normale kø gennem security hurtigt, og jeg var igennem i løbet af et par minutter.

Det var lang tid siden jeg sidst havde besøgt Barcelona og jeg blev derfor meget positivt overrasket over den meget moderne, lyse og rummelige terminal 1, der er den terminal som alle fuldservice-selskaber benytter sig af. Det er en kæmpe forskel i forhold til det gamle terminalområde der nu hedder terminal 2. Den del af lufthavnen bliver primært benyttet af lavprisselskaber.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Transithallen i Barcelonas terminal 1

Foto: Jacob Molin

Som rejsende med guldkort med Lufthansa havde jeg adgang til den lounge der hedder Sala VIP Pau Cassals, en tredjepartslounge der også er den eneste lounge i Schengenområdet. Det betyder så naturligvis, at samtlige selskaber som flyver til destinationer indenfor Schengen benytter sig af denne lounge. Der findes i øvrigt også en lounge i non-Schengenområdet, samt en lounge der bliver benyttet af folk som pendler mellem Barcelona og Madrid.

Loungen var meget hyggelig, moderne indrettet, men på trods af god plads var loungen næsten helt fyldt op. Der var fint udvalg af mad og drikkevarer, f.eks var der en fryser med fløde-is og nogle lækre croissanter med ost og skinke.

Lounge: Sala Pau Casals, Barcelona El Prat International (BCN)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boardingen blev påbegyndt 25 minutter før afgang ved gate C74, som på trods af det høje tal lå tæt på centralhallen og loungen. Boardingen var allerede i fuld sving, så jeg ved ikke om der var en særlig prioritetsboarding for premiumpassagerer.

Ved indgangen til maskinen var der tyske og spanske aviser og et lille udvalg af aviser på engelsk, jeg så f.eks at man kunne fange en Herald Tribune. Maskinen var godt fyldt op og det var svært at finde plads til håndbagagen oppe på hattehylden. For de passagere der kom senere ombord, var det endnu sværere eller tæt på håbløst.

Der var pushback til tiden kl. 12.15 og vi fik at vide, at vi havde en beregnet tid i luften på en time og 45 minutter. Sikkerhedsgennemgangen var på engelsk og tysk, og blev fulgt af en forudindspillet gennemgang på spansk. Efter dette tog vi afsted med retning mod Tyskland.

Sædet

Denne maskine til München var en Airbus A321, og var næsten helt fyldt op. Business class var fem rækker og economy startede på række seks med en 3-3 konfiguration. Jeg havde fået sæde nummer 11F, lige ved nødudgangen og kom til at sidde ved siden af et meget venligt amerikansk ægtepar på vej til Newark via München.

Vores sæder kom fra firmaet Recaro og af den tynde og smalle model som flere og flere selskaber i Europa benytter sig af, da de både vejer mindre og ikke mindst ikke bruger så meget plads ombord. Disse sæder er lidt hårdere end de tidligere lidt mere tykke sæder, men jeg synes de fungerer fint på en kort eller middellang tur i luften. Det er en fordel at sæderne er tyndere da det giver bedre benplads, på trods af at selve den fysiske plads mellem sæderne ikke er forøget. Desuden har stolelommen fået en ny placering og sidder her højere op – og det giver også lidt mere benplads.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Lufthansas Recarosæder

Foto: Jacob Molin

Måltider

På denne tur til München blev der serveret en sandwich i economy med mozzarella, zuccini og aubergine. Der var intet galt med denne sandwich, men heller ikke noget som jeg vil huske i lang tid. Til denne sandwich blev der tilbudt diverse drikkevarer som øl, vin, mousserende vin (tysk sekt), juice, sodavand, kaffe og te. Jeg valgte et glas rødvin, et glas vand og en kop kaffe.

Lufthansa Economy Class Airbus A321 Barcelona-München

Eftermiddagssncak i economy class

Foto: Jacob Molin

Service

Venlig og effektiv service på det niveau man kan forvente fra en rejse på economy og ikke mindst i en maskine som næsten var helt fyldt op. Min status som rejsende med guldkort blev ikke bemærket på nogen måde.

Ankomst

Fint vejr i luften på denne rejse som gik langs den franske riviera og byer som Marseille, Nice og Torino og efter disse drejede vi nordpå i retning mod Milano og Innsbruck. Dette var en lidt mærkrlig route syntes jeg, det føltes som en omvej men måske blev denne route valgt for at få en sikker passage over Alperne.

Vi landede i et regnfyldt og tåget München fem minutter før planlagt tid. På trods af, at det ikke er mange år siden den ny Star Alliance-terminal (terminal 2) åbnede, har man allerede kapacitetsproblemer og vi blev henvist til en parkeringsplads ved hangaren og blev transporteret med bus ind til terminalen.

Det er ikke optimalt, når en næsten helt fyldt Airbus A321-maskine lander med folk, som i mange tilfælde har tilsluttende fly at tage hensyn til og måske ikke så meget tid. Det tog lidt tid, før alle passagere var ude af flyveren og inde i bussen, som så kunne rulle over til terminalen. Den ny finger der er ved at blive bygget i München er der hårdt brug for.

Bedømmelse

En effektiv men ret almindelig economy-rejse indenfor Europa. Det er dog fint, at man får noget at spise og et glas vin eller en øl, også her på economy – det er ikke noget man længere kan tage for givet hos alle selskaber på de korte distancer.

 

2
Most popular / latest

  1. storsteffe den

    Trevligt att Lufthansa ännu inte gott med i LCC gänget utan bjuder på nått att äta och dricka även i eco.

  2. Mattias Edstrom den

    Trevlig läsning. Flög själv MUN-BCN förra veckan med Lufthansa. Samma typ utav smörgås fick vi också. Måste säga att jag gillar Lufthansa. Inga problem att t ex. få mousserande som i mitt fall t o m serverades i riktiga glas. Extra smörgås fick jag också utan problem. Fick dock argumentera med en incheckningsdam modell äldre om att jag ville kreditera min flygning till mitt EB kort och använda mig utav A3´s förmåner såsom priotaggat bagage etc. Hon satte motvilligt på en priotagg på mina tre väskor. Dessa taggar var borta när jag hämtade ut väskorna på Arlanda. Antar att det var slumpen, men mycket ska väl till att dessa stickers ska lossna från bagagetaggen Förutom hennes uppförande levererade Lufthansa en klockren produkt.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×