KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

KLM World Business Class Amsterdam-Bangkok – Med hollandske porcelænshuse og træsko

Baggrund

Dette er flyvetur nummer to med KLM i business class mellem Skandinavien og Asien. Du kan læse den første anmeldelse af rejsen mellem Stockholm og Amsterdam på denne side.

I lufthavnen

Det var nemt at skifte fly i Amsterdam. Jeg blev checket ind hele vejen i Stockholm, bagagen blev tagget til Bangkok og jeg fik boardingkort for begge flyveture allerede her. I Schiphol kunne jeg så gå igennem paskontrollen og videre til gaten. I Amsterdam er der nu automatiske sluser for dem som har et pas der kan læses maskinelt, men så meget hurtigere gik det nu ikke at komme igennem, – det lader til at mange endnu ikke ved hvordan det fungerer.

Jeg havde to timer mellem de to fly og da maskinen fra Stockholm landede, var der god tid for et besøg i KLMs Crown Lounge i non-Schengenområdet. En meget stor og forholdsvis flot lounge, men som på trods af sin størrelse var fyldt op til sidste plads, og personalet kunne ikke helt nå at rydde bordene og fylde buffeten op.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Boeing 777-flyet ved gaten i Amsterdam

Foto: Jacob Molin

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Sikkerhedskontrollen var ved gaten, hvor der heldigvis fandtes en særlig kø for Sky Priority. Den kunne jeg benytte mig af, da jeg rejste i business class. Selve kontrollen var den samme som for resten af passagererne, men som premium-rejsende kunne man i hvert fald være fri for en pæn del af den forholdsvis lange kø.

Efter nogle minutters ventetid ved gaten startede ombordstigningen 35 minutter før afgangstid, med priority boarding for rejsende med brug for assistance og herefter kunne rejsende i business class gå ombord.Der var kun en bro i brug, til dør nummer to, så for at komme til business class-kabinen skulle man dreje til venstre.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Business class-kabinen

Foto: Jacob Molin

Kabinen gav et fint første indtryk, hele interiøret var i marineblåt. Min sidste rejse med KLM på business class var i en Boeing 747, og på den ældste version af business class-produktet, og den oplevelse var let oldnordisk. Det fly jeg befandt mig på nu, var ikke den allerseneste version af business class-produktet, som KLM er i fuld sving med at rulle ud, men dette føltes i hvert fald som en meget mere moderne og ny oplevelse.

Før afgang blev der tilbudt en toilettaske, en fin model men med et ganske ordinært indhold og så fik vi en velkomstdrink hvor man kunne vælge mellem vand, apelsinjuice eller champagne.

Der var aviser ved indgangen til maskinen og der var blade til låns fra en sektion helt tilbage i kabinen. Før afgang fik vi serveret en lille kanapé i form af en lille hollandsk pølse, men for at kunne spise pølsen fik vi ikke en tandstikker eller lignende, men et lille hollandsk flag. En lidt anderledes måde at gøre tingene på.

Der var pushback til tiden, dvs kl. 17.50. En sikkerhedsvideo blev vist, den var på engelsk men havde franske undertekster, og kort herefter tog vi afsted i retning mod Thailand med en beregnet flyvetid på 10 timer til Bangkok.

Sædet

Business class-produktet ombord var en slags mellemting, ikke den ældste version men heller ikke den nyeste. Den helt gamle stol har den ikke så behagelige egenskab, at den ikke tilbyder afskærmning bagud. Så når man læner sædet ned og drejer hovedet, kigger man ud i resten af kabinen med andre sæder og sovende mennesker. Jeg er glad for, at dette sæde nu er på vej væk. Det nyeste business class-sæde lanceredes i foråret 2013 og de første sæder blev installeret i juli 2013.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

KLM World Business Class-sædet

Foto: Jacob Molin

Dette sæde var et helt OK business class-sæde, ikke lige så godt som de seneste sæder som markedet tilbyder, men der var heller ikke noget galt med det. I denne Boeing 777 var business class placeret mellem de to døre, i alt fem rækker i en 2-3-2 konfiguration, så alt i alt var der plads for 35 passagerere. Samtlige sæder var besat til Bangkok og hele maskinen var i øvrigt fyldt op. Benpladsen var 150 cm, hvilket er lige over middel for business class. Sædet var en lie-flat model. I liggende position blev det forholdsvis fladt, men dog stadig med en let skråning, sådan ca 170 grader så det er jo ikke langt fra at være helt horisontelt. Funktionaliteten var nem at regulere med kontrollen og man kunne f.eks kontrollere sædets længde, fodskammelen dens længde.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Goda opbevaringsmuligheter

Foto: Jacob Molin

En ting som jeg dog ikke var så glad for var bordet, som var for lavt placeret. Et par centimeter højere oppe ville gøre en kæmpe forskel.

Underholdningssytem

Godt underholdningssystem, der lige som sædet var en klar forbedring i forhold til det ældre business class-produkt.

Stor billedskærm med fin opløsning og ikke mindst god lyd ved hjælp af de støjreducerende høretelefoner som vi fik uddelt. Udvalget af film og musik var helt OK, med film, TV-serier og musik. Mange af filmene og TV-serierne kunne fås på forskellige sprog eller med passende undertekster.

Jeg så et afsnit af Friends og efter dette filmen Night Train to Lissabon, instrueret af Bille August.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

En sjov funktion var desuden, at hele menukortet og drinksmenuen i business class kunne studeres i systemet og det vi kunne læse om var også det som serveredes. Der var også billeder af de forskellige retter og fin information om de vine som var tilgængelige.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Den kommende forret

Foto: Jacob Molin

Måltider

Oppe i luften startede serveringen med lune håndklæder efterfulgt af drinksservice med diverse peanuts til. Jeg bestilte en gin & tonic. På dette tidspunkt kom purseren gennem kabinen for personligt at hilse på alle passagerer i business class.

KLM er, som flere andre luftfartselskaber, begyndt at benytte sig af iPads ombord og de bliver brugt til at have informationer omkring passagererne, specialmåltider og andet med ombord.

Purseren havde noteret, at jeg tog billeder og spurgte om der var en særlig grund til det. Da jeg fortalte hvorfor, blev dette meget positivt modtaget og lidt overraskende blev jeg herefter inviteret til gallyet for at se de forskellige retter som var på vej til at blive serveret i de forskellige bookingklasser.

Senere rullede serveringsvognen ud i kabinen, en hvid dug kom på bordet og forretten blev serveret: en hollandsk rejetartelet med tilbehør. Purseren havde nævnt, at ikke alle rejsende er så begejstrede for denne tartelet, da hollandske rejer har en stærk smag, men jeg syntes det smagte godt. Til forretten kunne man få brød fra en kurv og på serveringsvognen kunne man også vælge olie som et alternativ til smør. Jeg bestilte et glas hvidvin til forretten og testede her det hollandske alternativ De Kleine Schorre Schouwen-Druiveland 2012.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Forret

Foto: Jacob Molin

Hvis man ikke ville have et fuldt måltid, kunne man vælge en Express Option-menu som indeholdte forret, suppe (som denne dag var en svampesuppe) og dessert. Dette er en nyhed hos KLM og det var første gang, at personalet fik mulighed for at servere dette koncept ombord, blev jeg fortalt.

Af drikkevarer var der en hel del at vælge mellem, og samtlige alternativer var beskrevet i menukortet. Der var champagne (Billecart-Salmon), to hvidvine, to rødvine, en specialvin (en sydafrikansk rosé), to portvine, en dessertvin og et udvalg af spiritus, sodavand, juice og naturligvis kaffe og te.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

De tre hovedretter fotograferet i galleyet

Foto: Jacob Molin

Efter forretten kom hovedretten og man kunne vælge mellem tre forskellige retter: marineret kylling med gnocchi og grøntsager, stegt søtunge med risotto eller brasseret bøf med kartoffelmos og grøntsager. Jeg valgte bøffen, og det smagte udmærket men var ikke en ret, jeg vil huske ret længe. Til hovedretten bestilte jeg et glas af den sydafrikanske rødvin.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Hovedretten

Foto: Jacob Molin

På måltidsbakken opdagede jeg nogle fine detaljer. Både på korte og længere ture (men kun i business class) har KLM valgt at udskifte de traditionelle saltbøsser og peberkværne med et par hollandske træsko, indholdende hhv. salt og peber. En anderledes og sjov detalje.

Da alle måltidsbakker var væk fra bordene, kom dessertvognen forbi med forskellige muligheder for at afslutte måltidet. På vognen var der f.eks små æbletærter, makroner, et udvalg af oste og frisk frugt. Jeg bestilte frugt (som kom på et spyd) en portion æbletærte og et glas portvin. Der blev tilbudt kaffe og te, men da jeg gerne skulle sove lige efter maden sagde jeg høfligt nej tak. Til sidst fik jeg et lille glas whisky – der var tre forskellige slags ombord: Chivas Regal, Highland Park samt Jim Bean.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Dessert

Foto: Jacob Molin

Efter middagen blev der delt smørrebrødssedler ud, hvor man kunne krydse af hvad man ønskede til morgenmad, f.eks hvilken slags yoghurt, pålæg, marmelade eller hvilken en “lun” morgenmad man ønskede.

Morgenmaden blev serveret 1 time og 45 minutter før landing. Den startede med servering af juice efterfulgt af lune håndklæder. Herefter kom bakken med den bestilte morgenmad. Jeg havde ønsket frugt-yoghurt, cornflakes med mælk, laks med tilbehør og som lunt alternativ, scrambled egg med en slags rösti til. Til alt dette kom brød og croissanter fra en kurv efterfulgt af kaffe, te og mere juice.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Omfattende morgenmad

Foto: Jacob Molin

Alt smagte fint og man må sige at morgenmaden var af den store slags. Det var skønt selv at kunne komponere sin morgenmad, dog savnede jeg frisk frugt på menukortet. Frisk frugt er noget jeg gerne bestiller når jeg er ude at rejse. Der var mulighed for at få ekstra kaffe, te og juice før morgenmadsbakken blev fjernet.

Service

Serveringen af middagen var hyggelig, men langtrukken, det tog alt for lang tid. Fra det tidspunkt hvor vi fløj fra Amsterdam til middagen var overstået var der gået lidt over tre timer.

Selv om dette var en langdistance-flyvning med afgang tidlig aften var middagen en alt for langsom historie, det kunne have været meget bedre planlagt. Det var heller ikke sådan, at ventetiden blev brugt til f.eks påfyldning af vinglasset eller kaffekoppen, nej det blev til en del ventetid med tomme glas og tallerkener på bordet.

Personalet var en blandet størrelse. Højdepunktet ombord var den entusiastiske purser, der virkelig tog sig af mig og som flere gange kom forbi for en lille snak eller et hurtigt spørgsmål om alt var OK eller smagte godt. Hun var desuden oprigtigt interesseret i at vide hvad jeg syntes om forskellige ting ombord – med tanke på hvor jeg kom fra.

Denne purser skal KLM holde fast i. Jeg havde jo også fornøjelsen af en lige så entusiastisk purser på turen fra Stockholm til Amsterdam, så man må sige at der findes nogle guldkorn blandt KLMs personale.

Men de to i kabinen som arbejdede i business class og ikke mindst stewardessen som var ansvarlig for “min” række har en del at forbedre eller skal vi sige, arbejde med. Der var ikke mange smil eller small talk fra deres side og jeg kunne ikke fornemme nogen som helst proaktivitet eller interesse, hverken spontant eller professionelt, overfor os gæster i kabinen.

Søvn

Sædet fungerede fint til at sove i og det var nemt at regulere funktionaliteten med kontrollen. Det kunne lænes 170 grader, så det blev næsten helt horisontel. Jeg fik sovet ca. 4-5 timer, men den tid kunne være blevet forlænget hvis middagen var blevet afviklet mere effektivt.

Ankomst

Før landing blev der tilbudt en farvelgave, den traditionelle KLM-gave – et hollandsk hus i porcelæn – og huset indholder desuden genever, den hollandske spiritus som smager i retning af gin. Der findes 94 (!) forskellige huse, alle unikt designede og med et specifikt hus i Amsterdam som forbillede. Hus nummer 94 var lige netop blevet lanceret og jeg spurgte om de havde dette hus ombord – og det havde de. Hvis man rejser ofte med KLM i business class på langdistance og har lyst til at samle samtlige huse, er der en app til smartphones, så man kan have styr på hvad for nogle huse man mangler. Man kan i øvrigt købe manglende huse i KLMs webshop. Hvis man er heldig og tålmodig nok til at få samlet samtlige 94 huse har man til sidst en hel gade i Amsterdam i miniatyrformat derhjemme. Hele kollektionen kan også ses i KLMs lounger på Schiphol.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

KLM hus nr 94

Foto: Jacob Molin

Vi landede 20 minutter før planlagt tid i Bangkok klokken 09:15. Kl. 9.00 om morgenen lader til at være et forholdsvis roligt tidspunkt på Suvarnabhumi, og KLM delte ikke Fast Track-kort ud til paskontrollen. Mange flyselskaber gør dette, men det var heller ikke nødvendigt, da paskontrollen var helt tom, der var ikke et eneste menneske før mig i køen – dette har jeg aldrig tidligere oplevet i Bangkok.

Den priority-taggede bagage var den første til at vise sig og netop min taske var nummer 20 på båndet. Det er godkendt.

KLM World Business Class Boeing 777 Amsterdam-Bangkok

Ankomsthallen på Bangkok Suvarnabhumi lufthavn

Foto: Jacob Molin

Bedømmelse

En blandet oplevelse. Kabinen var et godt indtryk og sædet var fint at sidde og sove i. Mad og drikke smagte fint uden at det kan beskrives som noget spektakulært, dog må morgenmaden siges at være af den omfattende slags. Middagen var alt for langtrukken. Men den entusiastiske og opmærksomme purser skal have stor ros.

5
Most popular / latest

  1. Stefan Sandström den
    Kricka
    simontemplar

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

    Om det inte är för att kunna "bocka av" flygning med MD-11 så är
    det inte stort nöje att flyga med dessa gamla kärror. Servicen
    ombord, när jag flög t/r Panama med MD:n, lämnade också en hel att önska.

    Nu är ju service och produkt lite olika.
    Service beror ju på hur personalen var ombord och ska inte reflektera MD11.

    Produkten MD11 för KLM är ingen höjdare. Precis som majoriteten av deras Businessclass så är den riktigt illa.

    Du har nog oturen att få en dålig cabin crew för tycker personligen KLM har väldigt bra service men en dålig produkt.

  2. Kricka den
    simontemplar

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

    Om det inte är för att kunna "bocka av" flygning med MD-11 så är
    det inte stort nöje att flyga med dessa gamla kärror. Servicen
    ombord, när jag flög t/r Panama med MD:n, lämnade också en hel att önska.

  3. staff den

    Bra recension som vanligt! Önskar dock att någon hade kunnat korrläsa texten — alla särskrivningar går mig på nerverna!

  4. simontemplar den

    Trevligt! Nu är KLM avklarat, fast hade hoppats på deras MD-11 som de fortfarande flyger med 😉

  5. moco den

    Bra artikel. Reste senast AMS-GRU t/r i business med KL och upplevder produkten som acceptabel, men mer likt premium economy än bra business. Inga tidningar erbjöds, dålig städning, stolen är inte överdrivtet komfortabel och servicen är ganska opersonlig och ibland smått nonchalant – ibland retar jag mig på att det finns en plockbar i Economy mellan måltiderna, medan det i Business inte finns något att tillgå om man inte tjatar om det. Dessutom visades nu senast säkerhetsvideon, både till och från GRU, för en A330 när det var (i princip alltid är) är en 777. Porslinshusen är dock en trevlig tvist.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×