KLM Business Class Boeing 737 Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class indenfor Europa, Stockholm-Amsterdam

Baggrund

Dette var den første af tre flyvninger med Skyteam fra Stockholm til Asien og dermed en chance for at teste KLM’s service på business class indenfor Europa.

I lufthavnen

Jeg ankom til Arlanda lufthavn kl. 15.45, en time og 30 minutter før afgang kl. 17.15. Nu flyver både Air France og KLM fra terminal 2 i Arlanda, men denne rejse foregik inden dette og derfor skulle jeg bevæge mig til den gamle terminal 5 for at checke ind.

KLM Business Class Boeing 737 Stockholm-Amsterdam

KLM check-in i Stockholm Arlanda lufthavn

Foto: Jacob Molin

Jeg havde kun håndbaggage og valgte derfor at checke ind via en automat. KLM anvender Swedavias almindelige hvide automater, der håndterer en række forskellige flyselskaber. Automaten fungerer helt fint og efter et par hurtige tryk på skærmen, spyttede den boarding kort ud til samtlige tre flyvninger på denne rejse. Det eneste jeg ikke er så glad for, er det meget tynde papir der bruges i disse automater. Det har en tendens til at gå i stykker i tasken, – der er det meget bedre med det pap-lignende papir man får ved de almindelige check in-skranker.

Sikkerhedskontrollen ved B-fingeren var den nærmeste og havde desuden en meget lille kø, – jeg var igennem på under 5 minutter og fortsatte derefter til den mere fyldte Menzies Business Lounge, nabo til SAS-loungen i terminal 5, for at få en kop kaffe.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

30 minutter før take off forlod jeg loungen og gik til gate 12, der anvendes til aftenflyvningen til Amsterdam. Her var boadingen netop påbegyndt. Business class passagere og passagere med forskellige bonus kort kunne anvende en seperat kø til højre for skranken, hvilket også stod tydeligt på et skilt ved denne.
Belægningen ombord var god, især på economy class der begyndte på række 5, mens business class kun var halvt fyldt. Efter alle passagere var kommet ombord blev der delt aviser ud på business class, der var endda svenske aviser blandt udbuddet og jeg fik Expressen til at bladre i under flyvningen.

KLM Business Class Boeing 737 Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Pushback var lige til tiden kl. 17.15 og ti minutter senere lettede vi fra bane 19R og satte kurs mod Amsterdam.

Sædet

Ombord på Boeing 737-800 flyet var der fire rækker på business class. Præcis som hos de fleste flyselskaber indenfor Europa, er opdelingen mellem economy og business class hos KLM justerbar og anpasses efter antal af bookede passagere på business class. Dog har sæderne på de første 10 rækker normalt lidt mere benplads end længere tilbage i flyet. På business class er midtersædet altid spærret, hvilket giver en 2-2 kombination ombord.

Interiøret ombord var holdt helt i blåt for at matche KLM’s logo og kabinepersonalets uniformer. Ikke ret svært at regne ud til hvilket flyselskab dette fly tilhørte.

En positiv og meget funktionel feature i KLM’s Boeing 737 fly er at der findes stikkontakter ombord så man kan oplade sin computer eller mobil under flyvningen. Jeg kender ikke til andre flyselskaber, der tilbyder dette i sin kortdistanceflåde indenfor Europa.

Måltider

På aftenflyvningen til Amsterdam blev der tilbudt middag på business class. Vel oppe i luften blev der uddelt varme håndklæder og efter nogen ventetid kom vognen endelig ud i kabinen og serveringen kunne begynde.

Middagen var ganske omfattende for en kortflyvning i Europa. Den bestod af en forret som var en lakse mousse samt en skål salat med mozarella og balsamico. Derefter var der valg mellem to hovedretter – kylling masala med basmati ris eller pangafisk med kartoffelmos og en æblekompot. Tilsidst, dessert der var en chokolade mousse. Alt var beskrevet på et aflangt menukort der lå på bakken og havde et fint rødt motiv på forsiden.

Da vognen kom frem til mig, viste det sig at fisken var det eneste alternativ der var tilbage, hvilket dog heldigvis var hvad jeg havde tænkt mig at bestille. Varmt brød blev serveret fra en kurv og jeg blev endda spurgt hvad jeg ville have at drikke. Jeg spurgte om de havde champagne, men viste sig at de blot havde Cava, altså en spansk mousserende vin. Det virker som om, det er blevet en trend, at flere flyselskaber fjerner champagnen på flyvninger indenfor Europa.

KLM Business Class Boeing 737 Stockholm-Amsterdam

Måltidsbakken på Business Class

Foto: Jacob Molin

Maden smagte rigtig dejligt og var meget mættende. Præsentationen vinder dog nok ingen priser, det hele så ret rodet ud. Dog var der et par detaljer der tilgengæld var ret fine, som salt- og pepperkar formet som to små orange træsko.

Mere brød blev serveret efterfulgt af mere at drikke og tilsidst blev der serveret kaffe og te. Kaffen blev serveret på en seperat, sort bakke hvilket var en fin lille gestus. På måltidsbakken var der desuden en lille papiræske med eddike og en bid chokolade til kaffen.

Som standard serverer KLM altid hollandske småkager på economy class og vi på business class fik endda tilbudt en småkage hvis vi ville, hvilket var endnu et kompliment til kaffen. Senere under flyvningen bestilte jeg en gin & tonic der blev mixet af personalet ude bagved og blev serveret med citron, is og en drinkspind. De fleste flyselskaber lader passagererne selv gøre dette.

Service

Servicen ombord var venlig og serveringen var effektiv uden at føles stresset. I forbindelse med måltidsserveringen blev jeg endda tiltalt ved navn, hvilket var rigtig fint, det føltes som om personalet gjorde et oprigtigt forsøg på at behandle mig som en guldkortrejsende.

Eneste undtagelse var en af stewardesserne, der delvist hjalp til på business class. Hun havde tilsyneladende en dårlig dag og gav et dårligt indtryk. Lige før landing blev en person, to rækker længere fremme, nærmest skældt ud af hende, da han ikke fik pakket sin computer tilstrækkeligt hurtigt sammen.

Ankomst

Netop som jeg havde drukket min drink påbegyndte vi indflyvningen til Schiphol, der var kølig denne aften. Vi landede 20 minutter før planlagt tid nemlig kl. 19:05 og slap gudskelov for den berygtede Polderbaan-landningsbane, der ligger i betragtelig afstand fra terminalerne.

Knap ti minutter efter landingen parkerede vi ved gate D77. Jeg var en af de første til at forlade flyet og blev desuden tiltalt ved navn af personalet på vej ud.

KLM Business Class Boeing 737 Stockholm-Amsterdam

Boeing 737 flyet i Amsterdam Schiphol

Foto: Jacob Molin

Bedømmelse

KLM bød på et omfattende og mættende måltid mad på den relative korte rute indenfor Europa. Behagelig service og el-stikket ved sædet satte jeg stor pris på.

3
Most popular / latest

  1. Stefan Sandström den
    Jacob
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

    Stämmer bra.
    Det är bara de första 5raderna på KL738 10rader på KL739 och inga på KL737 om jag inte missminner mig helt galet. (Var ju endå ett tag sedan jag jobbade för dem)

  2. Jacob den
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

  3. jonw den

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×