Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways Business Class (Premier World) Hong Kong-Bangkok – The Pride of Africa?

Baggrund

The Pride of Africa er Kenya Airways velkendte slogan, som siden 2005 også er at finde malet på selskabets maskiner. Kenya Airways har været i luften i lidt over 40 år og blev i 2010 medlem af Skyteam-netværket. Det gjorde naturligvis selskabet mere attraktivt for folk som rejser ofte og for dem som går op i bonuspoint. Kenya Airways bruger desuden også Flying Blue som bonusprogram.

En af Kenya Airways lange ruter går fra Nairobi til Hong Kong med mellemlanding i Bangkok. Dette stop undervejs har gjort det muligt at købe en billet kun til strækningen fra Bangkok til Hong Kong eller omvendt – og desuden til fornuftige penge.

Vi udnyttede denne mulighed og tog turen mellem Hong Kong og Bangkok i selskabets business class, kaldt Premier World, ombord på en Boeing 777-200ER.

I lufthavnen

Check-in var lige før frokost ved Hong Kongs udmærkede in-town check-in på Hong Kong-stationen, lige midt i centrum af byen. Denne mulighed for at checke ind er tilgængelig for de fleste større luftfartselskaber helt ned til 90 minutter før afgang, det eneste krav er at man skal rejse med lufthavnstoget Airport Express til lufthavnen og man skal kunne fremvise sin billet fra toget for at kunne komme ind i indcheckningsområdet.

Kenya Airways delte skranke med de gængse store kinesiske luftfartselskaber, blandt andet med Air China, det syntes jeg var lidt mærkeligt og ulogisk.

Min check-in var meget grundig, som det plejer at være når man har checket ind inde i byen. Manden ved skranken ville f.eks også se min returbillet, da jeg jo rejste til Bangkok på en enkeltbillet. Alle papirer var dog i sin skønneste orden, og jeg blev hurtigt checket ind, der blev sat et prioritytag på min taske og jeg fik mit boardingkort stukket i hånden (med det sæde jeg havde reserveret hjemmefra, kunne jeg notere) og en invitation til en lounge.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways check-in i det centrala Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Da jeg havde en ven som skulle flyve med et tidligere fly den samme aften, tog jeg ud til lufthavnen allerede ved 17-tiden, altså mere end 4 timer før afgang. Der var en ordentlig kø til sikkerhedskontrollen, men det gik alligevel ret tjept at komme igennem.

Kenya Airways benytter sig af Air France-loungen i Hong Kong, og det er måske ikke så mærkeligt da bonusprogrammet Flying Blue tillige er det officielle program for Kenya Airways. Loungen er en af de bedre som Air France har, ikke mindst er udvalget af mad og drikkevarer bedre end hvad vi normalt kender det fra Europa. Denne dag hvor jeg var forbi, kunne man vælge mellem sandwiches, kolde snacks, lune småretter og et stort udvalg af drikkevarer. Indretningen kender man fra de fleste Air France-lounger og man føler sig hjemme, hvis man flyver meget med Skyteam.

Jeg nåede også et visit i China Airlines-loungen, som jeg kunne besøge da selskabet jo er en del af Skyteam. Loungen har en fin indretning og venligt personale, men udvalget af mad og drikkevarer er meget mere begrænset.

Lounge: Air France Lounge, Hong Kong International (HKG)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boardingen blev påbegyndt allerede en time før afgang og den information der blev vist på skærmerne viste tydeligt, at man gerne ville komme afsted et kvarter før den officielle afgangstid kl. 21.50 – nok fordi dette ville give en mindre stresset turnaround i Bangkok, før rejsen ville gå videre mod Nairobi.

Jeg kom til gaten 30 minutter før afgang og blev mødt af en helt tom gate og blinkende skærmer med teksten ”Final Call”. Der var ikke så meget personalet kunne gøre ved det, men at komme til gaten en halv time før afgang er da bestemt ikke at være ude i sidste øjeblik – åbenbart ville de have samtlige rejsende ombord så hurtigt som muligt.

Den forreste indgang blev brugt til rejsende i business class og jeg fandt hurtigt mit sæde 02L, et sæde ved vinduet i række to. Mit første indtryk af kabinen var lidt blandet, det her var en af selskabets nyere Boeing 777-200ER, der helt sikkert var mere “fresh og funky” end de billeder jeg har set af de ældre langdistancefly, som primært er af typen Boeing 767. Men det var ikke en kabine som gjorde det helt store indtryk på mig.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kenya Airways Premier World-kabinen

Foto: Jacob Molin

Snart kom en stewardesse til mit sæde for at hilse mig velkommen og for at tilbyde en velkomstdrink, man kunne vælge mellem vand, apelsinjuice og champagne. Jeg valgte det sidste. Der blev også tilbudt aviser og så fik vi menukortet og landning card for Bangkok.

Der var ikke pushback før tid, men dog til tiden, da vi rullede tilbage kl. 21.50. Efter en sikkerhedsvideo lettede Kenya Airways KQ 861 et par minutter senere i retning mod Bangkok med en forventet tid i luften på to timer og 20 minutter.

Sædet

Ombord på Kenya Airways Boeing 777 var der fire rækker business class i en 2-3-2 konfiguration, hvilket så gav 28 sæder i alt. Sædet var en af de nyere versioner fra Kenya Airways og der var god plads, benpladsen var på hele 75 tommer (190 cm) og når sædet var foldet helt ned og ud blev det næsten helt fladt, med kun en lille svag hældning.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Sædet på Kenya Airways business class

Foto: Jacob Molin

På trods af en forholdsvis ny maskine og et rummelig og behageligt sæde at sidde i, føltes kabinen ældre end hvad den sandsynligvis var. Både layoutet af kabinen og sædets udseende oplevede jeg som gammeldags, med de mørkerøde sæder og de små skærme som sad monteret på sædet foran. Man må også sige at kontrollen af sædet var meget simpel. Der var kun fire knapper, to til at regulere ryglænet og to til fodstøtten.

10 af de 28 sæder var besat på denne rejse til Bangkok, så der var god plads. Alle som ville, kunne få sin egen række.

Underholdningssytem

Kenya Airways underholdningssystem bestod af et mindre udvalg af film, TV-serier, musik og spil. Der var også det gængse kort over turen med flyinformationer. Skærmen var monteret på sædet foran og var ret lille i forhold til de nyere underholdningssystemer som findes på markedet idag. Både lyd og billede holdt en forholdsvis lav kvalitet, så jeg brugte ikke underholdningssystemet meget i løbet af turen.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menukortet blev delt ud allerede før afgang og havde en fin forside med et billede af et glas hvidvin og en fint dekoreret tallerken med nudelsalat. Menukortet var både på engelsk og på mandarin og foruden en liste over de mulige drikkevarer var der også en kort beskrivelse af de forskellige vine.

Til Bangkok blev der serveret et enklere varmt måltid, bestående af tre retter og en dessert, dog ikke nogen forret. De tre hovedretter var en vesterlandsk (bøf med pasta og grøntsager), en afrikansk (kylling Murg Rogan med basmatiris) og en kinesisk ret (Hock Kien-nudler med grøntsager).

Drinkslisten bestod af en champagne (Moët & Chandon), to hvidvine, to rødvine og et standardudvalg af spiritus og alkoholfrie drikkevarer. Listen havde i princip alt man kunne ønske sig og der var vel intet der manglede, men der var heller ikke noget som gjorde udvalget ekstra spændende eller noget man ville huske efter turen.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Menu og drinksliste

Foto: Jacob Molin

Bestillingen af mad og drikke blev klaret allerede før afgang og da vi var oppe i luften, gik der ikke mange minutter før der kom en hvid dug på bordet og vores bakker med mad og drikke blev serveret. Hele måltidet kom på en gang på den samme bakke og som sagt blev der ikke serveret forret. Jeg havde valgt den afrikanske kyllingeret og et glas champagne. Til maden blev der tilbudt brød. Kyllingen smagte meget fint og også selve præsentationen af maden og drikkevarerne på bakken så fin ud, – det var flot anrettet. Lidt senere blev der tilbudt mere brød og en refill af champagneglasset.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Let middag i business class

Foto: Jacob Molin

Efterretten var en lækker chokolademouse med hindbær og så var der kaffe eller te samtidigt med at bakken blev fjernet. Jeg bestilte en kop sort kaffe og en whisky, der blev serveret med en Kenya Airways drinkspind.

Serveringen af vores måltid var hurtig og effektiv og alt var afsluttet indenfor en time efter take-off fra Hong Kong. Klokken havde allerede passeret 22.00 og mange ville nu bruge tiden til at få hvilet lidt. Måltidet blev ej heller markedsført som middag, men som et ”Hot, light meal”.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Kaffe og whisky

Foto: Jacob Molin

Service

Det pudsige med denne tur var at næsten al personale ombord var asiater, på nær to personer som kom fra selskabets hjemland Kenya. Dette var vel i og for sig ikke et problem og personer fra Sydøstasien er bestemt dygtige på service, men følelsen af at være ombord hos et afrikansk flyselskab fik jeg ikke.

Al personale var meget venlige og serviceminded. Selve serveringen af måltidet var hurtig og hvis man senere i løbet af turen ville have mere at drikke var det blot at trykke på knappen, så kom en person til sædet indenfor få sekunder.

Der blev ikke gjort nogle forsøg på tiltale mig ved navn og min status som guldmedlem i Flying Blue blev ikke bemærket.

Søvn

Da dette jo var en kort aftentur, kunne jeg ikke helt teste hvordan det var at sove ombord, men sådan lidt for sjov testede jeg at folde sædet helt ned. Det blev OK fladt og blev næsten helt vandret – dog med en lille skråning. Sædet var behageligt at hvile i og jeg vil tro at jeg havde sovet fint ombord. Der var en pude og en plaid ved sædet, som lå der da vi steg ombord.

Kenya Airways Business Class Hong Kong-Bangkok

Sædet når det er lagt ner

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Da vi jo havde lettet til tiden fra Hong Kong, landede vi i Bangkok et par minutter før planlagt tid. I business class fik samtlige os som skulle afslutte rejsen i Bangkok, et fast track-kort for at komme hurtigere gennem paskontrollen. Køen var dog på det nærmeste ikke-eksisterende og kortet blev ikke brugt – det er ikke normale omstændigheder i Bangkok.

Min bagage viste sig hurtigt på båndet og prioritytaggen fungerede fint.

Bedømmelse

Det samlede indtryk var lidt af en blandet landhandel. Der var ikke noget ved turen der var direkte dårligt – der var god mad med fine alternativer et rummeligt og bekvemt sæde og venligt personale, men der var heller ikke noget der skilte sig ud og imponerede.

Billettens pris var dog meget overkommelig og med tanke på dette ville jeg ikke tøve med at vælge Kenya Airways igen. Næste gang vil jeg dog gerne teste flyselskabet på en lidt længere linje og med en kenyansk besætning.

3
Most popular / latest

  1. rvarttinen den

    Tack för ett intressant och givande reportage – har undrat lite över KQ i och med att jag inte åkt med dem ännu.

  2. swede77 den

    Trevlig rapport. Min erfarenhet av KQ som i folkmun även kallas "the shame of Africa" Är att deras hårda produkt i C är ok men inte mer. Riktiga Businessclass stolar i C är ett plus. Men sträckorna i Afrika är ju generellt långa. Har råkat ut för driftstörningar i KQ och då har allt fallit som ett korthus. Ingen kompensation i någon form osv vid långa förseningar, otrevlig personal, m.m.

  3. pep den

    Du har ret i at KQ (næsten) ikke prioriterer Skyteam Guld kort. Man bliver behandlet ens og skal selv gøre opmærksom på ret til Lounge access etc. I Nairobi blev jeg forleden nægtet adgang med den begrundelse at loungen var for lille….

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×