Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Indenrigs med Lufthansa i Tyskland

I lufthavnen

Mit besøg i lufthavnen i München var ene og alene i transitområdet og da jeg allerede havde mit boardingkort til mit næste fly var der ingen formaliteter at tage hensyn til, før jeg skulle stige ombord på næste fly. Der var 90 minutter mellem mine fly, så der var god tid til at tage den med ro i lufthavnen.

München er generelt en hyggelig lufthavn og Star Alliance-terminalen, terminal 2, er nem at finde rundt i.

Alle non-Schengenafgange er fra den øverste etage og alle Schengenafgange fra den nederste. Desværre er terminalen på vej til at nå sin maksimale kapacitet, så oftere og oftere skal man køre med bus til eller fra terminalen og det ødelægger jo en del af den effektivitet som man var så stolt af da terminalen åbnede. Heldigvis er man i fuld sving med at bygge en ny finger skråt overfor den nuværende terminal, og når den er færdigt giver det forhåbentligt lidt luft.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Transithallen i Münchens lufthavns Terminal 2

Foto: Jacob Molin

Tiden i lufthavnen blev hovedsageligt brugt i Lufthansas Senatorlounge, der var den første lounge der åbnede i terminalen. Loungen ligger skråt overfor gate G19. Nu er der yderligere en Senatorlounge, den ligger ved gate G28 og så er der også en Senatorcafé, hvor man kan få kaffe og snacks. Senatorcaféen er dog kun åben på hverdage.

Loungen var velbesøgt, men det lykkedes mig dog at finde en siddeplads. Jeg var ikke specielt sulten, så jeg stillede mig tilfreds med at snuppe en dessert fra buffeten, hvor der både var blåbærkage og mango-cheesecake. Jeg besøgte også for første gang Lufthansas business lounge, der deler indgang med Senatorloungen, men den ligger dog en etage op. Det var en forbavsende flot og hyggelig lounge, der desuden havde en traditionel tysk bierstube
midt i loungen, komplet med træbænke og traditionelle bayerske dekorationer.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge, München Franz Josef Strauss (MUC), Terminal 2, Gate G19 (Schengen)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boarding blev påbegyndt 20 minutter før afgang ved gate G26. Priority boarding blev tilbudt på en meget struktureret og velorganiseret måde: rejsende i business class eller med Senator, Hon Circle eller Star Alliance-guldkort blev budt velkommen ombord som de første ved den bemandede skranke ved gaten. Alle
boardingkort blev nøje kontrolleret af den kvindelige medarbejder, således at kun dem der måtte gå ombord nu, var dem der rent faktisk gjorde det.

Da dette var klaret, blev de to automatiske døre åbnet, hvorfra resten af passagererne så kunne boarde, ved at selv scanne sine boardingkort. Hele forløbet var meget professionelt klaret af Lufthansa og noget lignende at svært forestille sig ske, bare nogle få år tilbage.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Gråt og regnfuldt i München

Foto: Jacob Molin

Jeg var den allerførste til at komme ombord og jeg fandt hurtigt min plads 04A, som var beliggende på den første række i økonomiklasse. Det var en Airbus A320 der skulle flyve os til Düsseldorf, og jeg skønner belæggningen til at have været på de 70%. Afrejsen blev lidt forsinket grundet dårligt vejr i München, da lufthaven blev nødt til at give ankommende og afgående maskiner mere plads fra hinanden i luften. Tiden i luften til Düsseldorf blev beregnet til 50 minutter.

Sædet

Vores sæder kom fra firmaet Recaro og er af den tynde og smalle model som flere og flere selskaber i Europa benytter sig af, da de både vejer mindre og ikke mindst bruger mindre plads ombord. Disse sæder er lidt hårdere end de tidligere lidt tykkere sæder, men jeg synes de fungerer fint på en kort eller mellemlang tur i luften. Det er en fordel at sæderne er tyndere da det giver bedre benplads, på trods af at selve den fysiske plads mellem sæderne ikke er forøget. Desuden har stolelommen fået en ny placering og sidder her højere op – og det giver også lidt mere benplads.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Recarosæderne ombord på Lufthansas Airbus A320

Foto: Jacob Molin

Når man flyver med Lufthansa indenfor Europa og er Star Alliance guldmedlem, forsøger selskabet at lade midtersædet være ledigt – hvis det er muligt. Dette er ikke en officiel fordel, men noget man prøver overholde så vidt muligt.

Det betyder så, at sædet ved siden af en rejsende med guldkort skal være et af de allersidste der kan vælges – i hvert fald er det intentionen og når alt fungerer. På denne rejse fungerede systemet – på trods af en fornuftig belæggning var sædet ved siden af mig, 04B, tomt, men jeg bemærkede at de andre midtersæder bagved var fyldt op.

 

Måltider

Oppe i luften kom serveringsvognen hurtigt ud at køre og da jeg jo sad på 1. række, var jeg den allerførste til at blive serviceret. På denne tur til Düsseldorf blev der tilbudt Müslibar, samt drikkevarer, her i economy class, med bl.a. øl, vin, juice, sodavand, kaffe og te. Dette er det samme koncept som Lufthansa har haft på sine indenrigsmaskiner i de sidste mange år, dog har udvalget af drikkevarer med alkohol fra tid til anden været begrænset til kun at omfatte øl.

Hvis dette havde været en international flyvning med samme distance, var vi sandsynligvis blevet tilbudt noget med lidt mere gods i, måske en sandwich, et større stykke kage eller måske en pizzaslice. Müslibaren smagte dog fint og til denne fik jeg en Warsteiner-øl.

Lufthansa Economy Class München-Düsseldorf

Snack på økonomiklasse

Foto: Jacob Molin

Service

Venlig service af kabinepersonalet, sådan ca. som man kan forvente sig på en tur på 50 minutter i economy class.

Ankomst

På trods af en let forsinket afrejse fra München ankom vi til tiden og landede i Düsseldorf kl. 17:00 og parkerede ved terminal A. Terminal A bliver brugt af alle Lufthansa- og Star Alliance-flyvninger til og fra Düsseldorf.

Bedømmelse

En hurtig flyvetur med venlig service. En oplevelse som jeg ikke kan sætte en finger på, men heller ikke noget jeg vil huske som noget særligt. Flot håndtering af boardingen i München, sådan skulle og burde det altid fungere.

1
Most popular / latest

  1. jsm den

    "På Lufthansas flygningar inom Europa får man som Star Alliance guldmedlem i mån av plats även ett ledigt mittsäte. Det är ingen officiell förmån men något flygbolaget försöker tillgodose så långt det går. "

    Hmm det har du rätt i. Har inte tänkt på det men senast igår satt jag långt fram i kabinen utan att få någon bredvid mig på mittensätet.

    Tack för insikten!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×