Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Finnair business class Helsinki-London – Iittalaglas og multebærlikør

I lufthavnen

Jeg var kun i transit i Helsinki og havde fået boardingkort allerede i afrejselufthavnen. Eftersom Storbritannien ikke er med i Schengen-samarbejdet var det nødvendigt at passere lufthavnens paskontrol. Paskontrollen gik hurtigt takket være de automatisk paskontroller hvor man har mulighed for selv at scanne sit pas hvis man har et biometrisk EU-pas.

Non-Schengendelen af terminalen kaldes populært “Asienterminalen” og er en separat terminalbygning der er sammenkoblet med Schengenterminalen ved hjælp af en gangbro. Egentligt er navnet Asienterminalen lidt misvisende da terminalen anvendes til meget mere end Asien, eksempelvis flyvninger til USA, Rusland og Storbritannien, Finnair er dog meget stærke på Asien deraf navnet.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Asienterminalen på Helsinki Vantaa

Jeg havde endnu en time til afgang og havde derfor tid til et besøgt i Finnairs non-Schengelougne. Loungen er meget moderne med et lyst interiør og større dele af indretningen i hvidt og lysegråt. Til trods for at loungen er betydeligt større end den i Schengenterminalen var loungen velfyldt, hvilket primært skyldes de mange afgange til Asien sidst på eftermiddagen.

Boarding og førstehåndsindtryk

Ombordstigning begyndte 20 minutter før afgang fra gate 17C hvilket viste sig at være en bus-gate i kælderen – næsten alle gater i Asienterminalen var optaget med langdistancefly. Normalt er der rigtig priority boarding ved gaterne i Asienterminalen, tydeligt markeret med permanent skiltning ovenfor podiet, men da dette var en busgate var der en fælles kø for allen. Gaten var proppet og det var ikke svært at regne ud at afgangen var helt fuldbooket.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Finnairs Airbus A321

Det var en Airbus A321 der skulle fragte os til London, parkeret ved siden af en af de store hangarer en kort bustur fra terminalen. Jeg havde plads 03C ombord, en gangplads på tredje og sidste række i business class. Ved siden af mig på plads 03A havde jeg en kinesisk mand. Som forventet var flyet fuldt til sidste plads, dog dukkede passagererne på 03D og 03F aldrig op. Efter “boarding completede” var blevet annonceret spurgte jeg om det var okay at flytte, hvilket det naturligvis var. Meget bekvemt at få en række helt selv på en relativt lang flyvning som Helsinki-London.

Før afgang blev der tilbudt aviser i business class, primært aviser på finsk og engelsk men også svensksprogede Hufvudstadsbladet fandtes. Efter start er det muligt at købe aviserne på økonomiklasse til 3 euro.

Puschback 10 minutter efter tidstabel efterfulgt af den sædvanlige sikkerhedsdemonstration, dog var der ingen gennemgang på svensk på denne flyvning. Flyvetiden til London var beregnet til tre timer.

Sædet

Finnairs Airbus A321 rummer 196 sæder fordelt på 34 rækker. På denne flyvning var de tre første rækker indrettet med business class og økonomiklasse startede så på række 4. På business class er midtersædet altid tomt og der står “Complimentary Seat, Enjoy!” på nakkestøtte, dette indebærer en 2-2 konfiguration på business class mod 3-3 på økonomiklasse.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Ledigt midtersæde i business class

Hele kabinen var indrettet i gråt, inklusive sædet der var beklædt med et ganske behageligt gråt stof. Benpladsen var standard for flyvninger i Europa, jeg havde fint med plads til benene. Med ledigt midtersædet (og i mit tilfælde en hel række) får man således en del plads at brede sig på.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Finnair Business Class i Europa

Underholdningssytem

I stolelommen var der et informationsark der fortalte at der var mulighed for at låne tablets ombord. Disse tablets skulle være gratis at låne for passagere på business class og kunne så lånes mod en afgift på økonomiklasse. Der stod også at de var tilgængelige på fly af typen Airbus A321 med sharklets, hvilket passede.

Jeg blev naturligvis interesseret og spurgte en stewardesse da hun passerede. Hun tjekkede med en kollega, men desværre var jeg uheldig. Det var rigtigt at de skulle have været ombord, men netop denne dag var de indleveret til service for at få nyt indhold og nye titler. Hvis jeg havde været afsted et par dage tidligere eller et par dage senere havde jeg kunnet låne en. Dårlig timing.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Info om Finnairs underholdningssystem

Systemet der tilbydes er en Galaxy Tab 3 tablet med video, musik og spil. Istedet måtte jeg nøjes med at se film på min egen computer og læse de aviser der blev tilbudt.

Måltider

Efter start blev serveringen indledt med et varmt håndklæde og derefter blev menuerne delt ud. Der blev delt tæpper og puder ud samt taget bestillinger af cocktails. Jeg bestilte en gin & tonic og et glas vand der blev serveret sammen med en pose nødder.

Drikkevarerne blev serveret i de elegante Iittalaglas, et signatur element i Finnairs businessclasskoncept. Glasserien der hedder Ultima Thule blev lanceret i år 1968 og har været anvendt ombord hos Finnair siden 1969. Det er en sand fornøjelse at drikke af glassene og de er med til at løfte oplevelsen til noget der føles lidt luksuriøst – noget der langt fra altid er tilfældet på business class i Europa i dag. Glassene findes i en høj model, der ofte anvendes, og i en lav model der anvendes hvis man vil have noget stækt til kaffen. Det eneste der savnes er et decideret vinglas.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Menuen

Hele måltidet var beskrivet i menukortet, der blev delt ud efter start, med tekst på finsk, engelsk og svensk. I dag er det ikke ofte at man får et menukort på business class i Europa. Som en del af menuen var der også en vinliste og en liste over den spirtus der blev serveret ombord. Finnair har fornylig fået ny champagne ombord og serverer i dag Nicolas Feuillate (den samme som SAS tidligere har serveret i Europa) efter at have serveret i Joseph Perrier i en del år. Hvidvinen ombord var Domaine du Château d’Eau Chardonnay og det røde alternativ var Barton & Guestier Merlot Reserve.

Efter nogle minutter passerede vognen med måltidsbakkerne. På vognen var der også yderligere drikkevarer og en kurv med brød. Måltidet var komponeret af Tomi Björck, køkkenchef på restauranterne Farang og Gaijin i Helsinki – og som navnene antyder var maden asiatisk inspireret.

Forretten var lakse sashimi med yuzusauce, hovedretten var Thai curry med græskar og kokosmælk serveret med jasminris. Til sidst serveredes desserten der var en hvid chokolademousse med hindbær. Forretten var et ganske traditionelt stykke laks med en japanskinspireret sovs. Hovedretten var stærk og fuld af smag, men jeg savnede en -‘hovedingrediens’, måske nogle stykker kylling. Jeg bestilite en flask champagne at drikke samt et glas vand og blev senere tilbudt påfyldning af glassene og mere brød til maden.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Maden på Finnair business class

Desserten var rigtigt god, en chokolademousse med makroner der havde hindbærmousse i bunden. Der blev serveret kaffe og the til desserten inden bakken blev fjernet. Jeg bestilte en kop kaffe som blev serveret med et stykke chokolade. Jeg så i menuen at der fandtes “cloudberry liqueur”, hvilket burde være – noget jeg ikke tidligere har smagt. Min nysgerrighed fik mig til at bestille en og stewardessen lyste helt op da hun modtog bestillingen, det var tydeligvis en personlig favorit. Likøren blev også serveret i et Iittalaglas, dennge gang et lavt, med is. Den var faktisk rigtigt god.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Champagne, kaffe och multebærlikør

Under resten af flyvningen blev der løbende tilbudt flere drikkevarer.

Service

Servicen var venlig og kabinepersonalet var høflige, det var primært en mand i 30’erne der tog hånd om serveringen på business class. Kommunikationen foregik på engelsk på denne flyvning. På flyvninger til og fra Sverige er der normalt svensktalende personale i kabinen, men ellers er det ret varierende. De der taler svensk har et svensk flag på navneskiltet.

Selve serveringen var stilfuld og elegant, alle drikkevarer blev serveret fra en bakke og der var stil over den måde hvorpå de forskellige ting blev præsenteret, noget jeg altid sætter pris på. Og som tidligere nævnt er jeg meget begejstret for Iittalaglassene.

Ankomst

Landing i London Heathrow plejer at være synonym med 10 minutters “holding” et sted over London, 3-4 runder i venteposition inden man kan forsætte indflyvningen. Jeg blev således noget overrasket da der ingen ventetid var, på trods af at klokken var lidt over 17 hvilket plejer at være ensbetydende med meget trafik i luften. Vi fortsatte derfor direkte mod lufthavnen.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsingfors-London

Flot indflyvning over det centrale London

Der var skyer omkring London, men der var stadig en fin udsigt over centrum da indflyvningen var fra øst. Punktlig landing klokken 17:30. Finnair anvender terminal 3 på Heatrow og der var næsten helt tomt i paskontrollen. Da jeg kun havde håndbagage med var jeg på toget mod centrum få minutter efter landing.

Bedømmelse

Overordnet en god oplevelse der har et godt niveau for at være business class i Europa. God mad og drikke samt venlig og elegant service. Og som sagt, glassene er en fornøjelse at drikke af.

7
Most popular / latest

  1. Jacob den
    Bibinski

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

    Det heter Lakka, eller Lapponia Lakka. När jag flög Finnair business class senast (i april) hade de missat att skriva med den i drinklistan men som bättre vetande frågade jag och visst fanns den fortfarande kvar ombord. Den är riktigt god faktiskt och man kan gärna ha lite is i.

    Gjorde en snabb sökning på Systembolagets webbsida men den hittar bara Lakka hjortronvin, inte likören.

    Men så här ser den ut på helflaska:
    Lapponia Cloudberry (Lakka) liqueur ABV 21% 500ml

  2. Bibinski den

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

  3. Glenn E den

    Kul att läsa detta när jag har en bokning i Finnair Business Class framför mig.
    Hur är benutrymmet på plats 1A på Finnair A321 samt A320?

  4. Biggles den

    Bra rapport. Jag tycker också Finnair businessprodukt håller mkt god klass. Åkt till Kina bl.a. men senast var det från Manchester till Helsinki i december 2013. En Embraer 170 med mycket god service och god mat. Det var ofrivilligt pga dimma på LHR. Annars brukar jag åkt BA med detta var bättre. Ittala är trevliga men passar ej till alla drycker. Hjortronlikör är gott i lämpliga mängder men prova också Mesimarja (Åkerbärslikör) -mmmmm. Nu var vi bara två i business så servicen blev extra uppmärksam och den andra personen var ngn slags Revenue Manager på Finnair och jag passade på att göra lite PR för detta exklusiva sällskap.

  5. joelflight den

    Trevlig läsning, tack! I menyn står det "vitchokladhallonmousse", enligt bilderna såg de ut att vara "vanlig" chokladmousse?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×