Air Serbia Business Class London-Belgrad

Europas største underdog-flyselskab? Air Serbia Business Class London-Beograd

Baggrund

Air Serbia, eller JAT Airways som var det gamle navn på flyselskabet, har rødder der næsten strækker sig et helt århundrede tilbage og som i flere årtier var Jugoslaviens nationale luftfartselskab. Efter Jugoslaviens opløsning blev JAT det største flyselskab i Serbien. De seneste år har flyselskabet gjort sig bemærket ved at tilbyde ganske dårlige produkter, både hvad angår udstyr og service.

D. 1. august 2013 blev det klart at Abu Dhabi-baserede Etihad, overtog 49% af ejerandelen i JAT og derudover også beslutningsretten i flyselskabet over en 5-års periode. Samtidig blev en omfattende gennemgang af selskabet indledt, omkring 300 personer blev afskediget og 100 nye stewardesser blev ansat og sendt til Abu Dhabi på uddannelse hos Etihad.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Air Serbia-maskinen i Beograd

Foto: Jacob Molin

I oktober 2013 blev det meddelt at JAT ville bytte navn til Air Serbia og en helt ny forretningsprofil blev præsenteret med et nyt design i blåt, rødt og hvidt. De eksisterende Boeing 737-fly skulle også byttes ud med nye Airbus A319, Airbus A319LR og Airbus A320. Disse ville være klar allerede fra foråret 2014. De nuværende Boeing 737-fly bliver brugt til chartertrafik, for senere at blive taget ud af trafikken. Der foreligger endda også en bestilling på 10 stk. Airbus A320 Neo der vil blive leveret mellem 2018 og 2020.

På BusinessClass blev vi meget interesserede i alle disse forandringer, især med tanke på at JAT flyver både til København og Stockholm. Vi bookede derfor en billet i deres business class fra London til Beograd.

.

I lufthavnen

Air Serbia har en daglig afgang mellem London Heathrow og Beograd med afgang kl. 13.30. Jeg landede i Heathrows terminal 4 allerede ved 10-tiden for at være på plads når check-in åbnede

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Air Serbia check-in, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Præcis tre timer før afgang åbnede check-in med i alt tre skranker, to til economy class og en til business class. Jeg blev umiddelbart checket ind ved business-skranken af en ung kvinde. Jeg ved ikke om de rent praktisk var ansatte af Air Serbia, men det virkede som om de alle talte serbisk.

Jeg rejste kun med håndbagage, to forholdsvis store tasker, men dette var ikke noget problem da det i følge reglerne netop er tilladt på business class. Begge tasker fik en rød bagagelap hvor der stod ”approved baggage”. Kvinden fik ordnet en vinduesplads på første række til mig, inden hun forklarede hvilken lounge jeg kunne benytte, – en bekræftelse på præcis det jeg havde håbet på.

Som business-passager kunne jeg gøre brug af fast track gennem security og derefter begav jeg mig mod loungen. Air Serbia bruger Etihads lounge og dette var årsagen til min tidlige ankomst til lufthavnen. Dette skulle blive mit fjerde besøg i en Etihad lounge og ud fra tidligere besøg var forventningerne høje.

Loungen lå en etage under transithallen. Ved den nydelige loungelobby tog to kvinder klædt i lyseblåt imod. Ved siden af lå der en garderobe hvor man kunne efterlade sit overtøj og større håndbagage i aflåste bagageskabe. Jeg blev spurgt om dette var mit første besøg og fik derefter en kort rundvisning inden hun ønskede mit et godt ophold i loungen.

Etihads lounge i London er virkelig fantastisk. Meget moderne og elegant indrettet og alt hvad man kan ønske sig af faciliteter, inklusive en spa med 15 minutter gratis massage, en bemandet bar, stort business center samt en à la carte restaurant med servering.

Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Det var ikke mange mennesker i loungen. En værtinde kom hurtigt forbi og spurgte om jeg ville have noget at drikke og inden for et par minutter stod der et glas champagne på bordet. Hun fortalte at de netop var ved at fjerne retterne fra morgenmaden, men at jeg havde et par minutter til at hente noget hvis jeg ville. Ved 12-tiden ville frokosten blive anrettet. Jeg havde allerede spist morgenmad så i stedet bookede jeg en omgang massage i Six Senses Spa rundt om hjørnet. Med så få passagerer var det intet problem at få en tid en halv time senere. 15 minutters ryg- og nakkemassage. Massøren var rigtig dygtig og det føltes meget professionelt hele vejen igennem.

Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Helt afslappet efter massagen og med 90 minutter tilbage begav jeg mig mod à la carte restauranten for at spise frokost. En tjener ankom hurtigt med menuen der indeholdt forret, tre slags hovedret samt dessert. Desuden var der en omfattende buffet med forskellige småretter, salat, arabisk mezze og ostetallerken. Jeg bestilte en lamb biryani efterfulgt af dessert, en rice-pudding med friske bær. Til dette fik jeg et glas rødvin. Der var her to at vælge i mellem og jeg valgte en Bordeaux. Hovedretten, Biryanin, smagte perfekt og blev serveret med en slags cremet dip og pitabrød. Der blev tilbudt yderligere påfyldning af vinen og derefter blev der serveret kaffe og dessert. Alt smagte udmærket. Buffeten rundt om hjørnet havde et stort udvalg.

 Etihad First & Business Lounge London Heathrow

Etihad First & Business Lounge, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Der kom nu væsentligt flere besøgende til loungen op til kl. 14-afgangen til Abu Dhabi. På skærmen stod der nu ”Go to gate” til Beograd men samtidig også at flyet var et par minutter forsinket. Jeg spurgte i receptionen hvornår det ville være passende at gå mod gaten, og fik svaret at jeg blot kunne sætte mig så ville de personligt sørge for, at jeg fik besked når det var tid til boarding. Til sidst valgte jeg dog at forlade loungen før tid, da jeg ville strække benene, men sikke en fin service.

Samlet set er Etihads lounge på topniveau. Den er faktisk ikke specielt stor men har alt hvad man behøver med meget høj standard og med en udmærket service hele vejen igennem. Når det gælder service og faciliteter synes jeg at den lever godt op til samme standard som fx British Airways første klasseslounger i Heathrow.

Lounge: Etihad First & Business Class Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 4

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boardingen blev påbegyndt kl. 13.15 ved gate 17, et kvarter før planlagt afgangstid, med priority boarding for business class. Til min skuffelse så jeg en hvidmalet Boeing 737 udenfor vinduet og ikke en af Air Serbias nye Airbus A319. Der var tydeligvis blevet byttet fly om morgenen.

To personer tog imod ved indgangen, en ung stewardesse samt en midaldrende mandlig purser, der hilste høfligt og tilbød at hjælpe mig med håndbagagen. Siddepladsen fandt jeg netop rundt om hjørnet, 01F, og som sædvanligt skulle alt bagage op på hattehylden da jeg sad på første række. Til min overraskelse viste det sig at selv de ældre Boeing 737-fly har rigtige business-sæder, overhovedet ikke pæne og moderne som i nye Airbus A319, men stadig langt over hvad der er standard indenfor Europa. Sæderne kan sammenlignes med dem der tilbydes på 1. klasse på mange indenrigsflyvninger i USA. Ved sædet lå der en rød pude og et ret så tykt, mørkeblåt tæppe.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Champagne og et lille fugtigt, varmt håndklæde

Foto: Jacob Molin

Kort efter kom purseren forbi for at tilbyde mig noget at drikke. Der kunne vælges mellem vand, appelsinjuice og champagne og det blev til et glas bobler. Til dette fik jeg også et varmt håndklæde på et lille fad. Champagnen der blev serveret var G.H. Mumm Cordon Rouge, ingen af de bedste og dyreste slags men stadig en meget positiv gestus at få champagne før afgang indenfor Europa. Ifølge det jeg har læst andre steder, serveres der endda også Veuve Cliquot ombord af og til. Jeg blev også tilbudt aviser og et lille udbud af magasiner. Først og fremmest britiske og serbiske. Kl. 13.45 forlod vi gaten, et kvarter efter tidsplanen. Flyvetiden til Beograd var beregnet til to timer og 25 minutter.

Sædet

Boeing 737-flyet havde på business class to rækker i en 2-2 konfiguration, hvilket betyder otte sæder i alt. På denne flyvning var vi fire personer på business class og personalet ved check-in havde gjort et godt arbejde så vi alle fik to sæder for os selv. Ombord var der rigtige business-sæder, altså ikke det der normalt plejer at være tilfældet i Europa, nemlig med tre sæder på række og et blokeret midtersæde. Sædet var betrukket med mørkegråt læder, måske ikke det mest moderne design, og kabinen føltes i det hele taget ret gammel og slidt, men sæderne var faktisk rigtig bekvemme.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Sædet i Air Serbia business class på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Sædet havde nogle centimeter mere benplads end på economy class men frem for alt var den betydeligt bredere og mere rummelig. Det kunne faktisk lænes et par centimeter bagud, men ikke betydeligt mere end hvad det normalt kan på economy class på kortdistanceflyvninger.

Naturligvis var det lidt ærgerligt at jeg ikke kom til at teste det nye sæde i Airbus A319, der er rigtig smart med de lysegrå sæder og detaljer i hvidt, rødt og blåt. Det er samme farve som i det nye logo og i personalets uniformer.

Air Serbia Business Class Airbus A319

Air Serbias nye Business Class på Airbus A319

Foto: Air Serbia

Underholdningssytem

På flyvninger over to timer er der på business class mulighed for at låne en iPad med fire film, 20 Tv-programmer, 50 musikalbum og 12 forskellige spil. Denne får man udleveret sammen med støjreducerende høretelefoner. Jeg testede dog ikke dette alternativ på flyvningen.

I øvrigt var der aviser og magasiner på business class samt Air Serbias flymagasin, en interessant udgave med et interview med den 25-årige der havde udviklet selskabets helt nye brand, samt et besøg på den serbiske vingård der producerer nogle af de vine der serveres ombord.

Måltider

Air Serbia har fire forskellige måltids koncepter på business class afhængig af tid i luften. På flyvninger op til en time serveres kanapéer og drikkevarer. På flyvninger mellem en og tre timer tilbydes ”à la carte dining” med et mere omfattende udbud på flyvninger over to timer. Endelig er der på flyvninger over tre timer mulighed for at vælge mellem tre forskellige hovedretter.

Mad og drikke blev beskrevet i en hvid og rød menu der var placeret i stolelommen og indeholdt beskrivelse på både engelsk og serbisk. På flyvningen til Beograd blev der serveret en tre-retters frokost indeholdende en cocktail og nødder, forret, valg af to forskellige hovedret samt dessert.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Menukortet i business class

Foto: Jacob Molin

Drinksmenuen var også ganske god for en flyvning indenfor Europa med champagne, to hvidvine, to rødvine, serbiske og internationale ølmærker samt forskellige spritmærker, bland andet serbisk cognac. Vinmenuen bestod af en serbisk vin og en international vin i hver af de respektive farver. Naturligvis var der også et standardudbud af sodavand og juicer.
Efter take-off påbegyndte serveringen med en cocktail og jeg bestilte en gin & tonic. For at få mere plads blev bordet ved siden af brugt og det blev dækket med en hvid dug inden aperitiffen blev serveret sammen med en skål varme nødder.

Nogle minutter senere var purseren tilbage, tog menuen frem og spurgte om jeg havde besluttet mig for hvad jeg ville have at spise. Jeg havde lidt svært ved at bestemme mig for hvilken af hovedretterne jeg skulle vælge, men inden jeg overhovedet havde nået at svare imødekom han mig helt spontant med ”vi kan fixe det, så du kan prøve dem begge hvis du vil?”. Noget overrumplet over forslaget takkede jeg ja tak til tilbuddet.

En hvid dug blev også lagt på mit bord og derefter kom måltidstallerkenen ind med den første hovedret. Forretten var en rejecocktail der også indeholdt et par bidder røget laks og på tallerkenen lå der desuden to skiver brød. Hovedretten bestod af ”Punjene paprika” en specialitet i mange lande på Balkan og i det østlige Europa og består af fyldte peberfrugter, i dette tilfælde med hakket oksekød og lammefars i en dildsovs. Denne ret smagte superbt og faldt lige i min smag. Trods det at jeg havde en hel del mad tilbage at teste spiste jeg næsten alt op på tallerkenen.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Hovedret nr 1: Punjabe paprike

Foto: Jacob Molin

Til hovedretten bestilte jeg et glas rødvin. Jeg havde indledningsvis tænkt mig at smage den serbiske vin, nu da vi var på et serbisk fly, men purseren gjorde mig opmærksom på at den serbiske vin var ret sød og anbefalede i stedet at jeg skulle vælge den chilenske vin der passede bedre til hovedretten. Jeg valgte at følge hans anbefaling.

Tallerkenen blev samlet ind og et par minutter efter kom hovedret nr. to, kylling med kartoffelpuré og svampesauce. Den smagte også rigtig godt, også selvom det nu mere mindede om traditionel flymad.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Hovedret nr 2: Kylling med kartoffelpure

Foto: Jacob Molin

Mere brød blev delt rundt efterfulgt af påfyldning af vinglasset. Purseren spurgte om jeg også ville teste den serbiske vin og gav mig en lille vinsmagning. Det var helt rigtigt hvad han tidligere havde fortalt, den serbiske vin var betydelig sødere og passede klart bedre som en dessertvin. Glasset blev fjernet og vi blev enige om at jeg skulle få et glas til desserten i stedet.

Så blev det tid til dessert. Her var der to slags at vælge i mellem. En chokoladedessert og en citronmousse og af ukendte årsager fik jeg begge på mit bord. Der er ikke andet at sige end; udsøgt! Som aftalt fik jeg et glas serbisk rødvin. Til sidst bestilte jeg en kop sort kaffe der blev serveret sammen med et lille stykke chokolade. Jeg havde desuden set i drinksmenuen at de havde Chivas Regal whisky ombord, så jeg fik et sådan glas for at runde et superbt måltid af. Senere blev jeg tilbudt påfyldning af både kaffe og whisky.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Desserter

Foto: Jacob Molin

Sammenlagt var serveringen fuldt tilfredsstillende med dejlig mad og drikke og en aldeles udmærket koordinering. Alle vine m.m. blev desuden skænket op fra store flasker, i de fleste tilfælde på en bakke ved mit sæde. Også dette fortjener en thumbs up.

Service

Servicen ombord kan ikke beskrives som andet en fantastisk og frem for alt var det den mandlige purser der gjorde indtryk. Venlig og imødekommende, men korrekt og høfligt blev jeg hele vejen igennem tiltalt Sir (dog ikke ved navn). Purseren talte også rigtig godt engelsk, og det var muligt at konversere på et ganske højt niveau uden nogle som helst problemer.

Den unge kvinde der også serverede på business class brugte mere af sin tid i galleyet med at forberede maden. Hun var også meget venlig og høflig men lidt mere stille da hun senere hjalp til med at servere drikkevarer

Servicen indeholdt alt det som jeg sætter stor pris på ved et godt premium produkt – elegance, finesse og fokus på detaljer og engagement. Det føltes som Etihad havde haft en finger med i spillet i at udvikle det nye servicekoncept. Der var nogle momenter som jeg genkendte fra mine seneste flyvninger med Etihad bare to måneder tidligere og det er tydeligt at Etihad har hjulpet til med at uddanne kabinepersonalet. Engagementet og spontaniteten var der som sagt intet i vejen med, det blev næsten lidt for entusiastisk en gang i mellem.

Jeg ved ikke om jeg bare var heldig med personalet, men hvis ikke det er tilfældet, har Etihad gjort underværker med det gamle JAT, et luftfartselskab som mange tidligere har frarådet mig at flyve med. Det her var tværtimod én af mine bedste business class oplevelser indenfor Europa i mange år. Rejsen foregik i øvrigt inkognito uden at personalet havde nogen kendskab til at dette var en test.

Ankomst

Lige før kl. 17.00 begyndte indflyvningen til Beograd. Under indflyvningen blev der budt et glas vand og et varmt håndklæde på samme specielle træfad som tidligere. Før landing kom purseren forbi for at sige farvel og takke alle passagerer i business class.

Kl. 17.15 landede vi i Beograds Nikola Tesla lufthavn, trods en noget sen afgang fra London landede vi kun fem minutter efter planlagt ankomst. Efter flyet var parkeret gik en af stewardesserne ud i kabinen og stillede sig i midtergangen mellem business og economy, så vi på business class kunne samle vores ejendele sammen og forlade flyet som de første, meget professionelt. Ved døren blev jeg endnu en gang takket af den entusiastiske purser.

Air Serbia Business Class London-Belgrad

Beograd lufthavn

Foto: Jacob Molin

Jeg havde et fly jeg skulle med senere på aftenen. Blot at skifte fly i Beograd er enkelt, men lufthavnen er deprimerende kedelig, dog er der i det mindste en businesslounge der er ganske hyggelig.

Bedømmelse

En af de bedste business oplevelser indenfor Europa jeg har haft i mange år. Jeg ved ikke om jeg var heldig, men hvis ikke så har Etihad gjort underværker med gamle JAT. Rigtigt godt hele vejen igennem, lige fra  mad og drikke til service. Havde det dog bare været en Airbus A319 som det var planlagt. At JAT anvender Etihads lounger er desuden en velkommen bonus..

11
Most popular / latest

  1. KNA den

    Smidigt i Belgrad , liten flygplats och säkerhetskontroll i gaten

  2. palmen den
    airaris

    verkar vi hade inte så mycket tur när vi flög med airserbia två gånger i business class
    jätte besviken och riktig lädsen
    alldrig mer ingen med den bolaget

    Vad var det som inte var bra?

  3. airaris den

    verkar vi hade inte så mycket tur när vi flög med airserbia två gånger i business class
    jätte besviken och riktig lädsen
    alldrig mer ingen med den bolaget

  4. Cockney den

    Tack för rapporten! Om man ska vara ärlig, den serbiska flygbolaget har, några decenier sen, varit en av dom "hippest" flygbolagen i Europa. Deras besättning brukade att fastställa normer när det gäller uniformer.Dom var första med Boing 737 i luften, hade top catering, flog till New York, Sydney, Johannesburg, Karachi, Damaskus, Kuala Lumpur, LA, Montreal, Singapore…. Var en av första att landa i Dubai… En av Europas äldsta flygbolag. Hoppas att se dom uppe i luften i många år framåt!!!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×