SAS Plus CRJ900 København – Trondheim

En morgenflyvning i SAS Plus København-Trondheim

I lufthavnen

Jeg ankom til lufthavnen med metroen og kom hurtigt igennem check-in området i Terminal 3, her findes dedikerede skranker for både Plus, Business, Star Alliance Gold og EuroBonus Gold & Diamond. Jeg havde allerede checket ind hjemmefra og rejste kun med håndbagage så jeg kunne gå direkte mod SAS Fast Track sikkerhedskontrol. SAS Fast Track kan benyttes af passagerere med enten EuroBonus Guld eller Diamantkort eller billet i SAS Plus eller SAS Business. Denne morgen var der i modsætning til den almindelige sikkerhedskontrol ingen kø og det tog præcis 2 minutter fra Fast Track til SAS Lounge.

SAS Lounge Københavns Lufthavn Kastrup, (CPH)

SAS Lounge i Københavns Lufthavn

Foto: Christian Røygaard

Der var ganske roligt i SAS Lounge denne morgen og det nemt at få en siddeplads. I Loungen var der forskellige slags brød og boller, pålæg, morgenmadsproduktet, mælk og juice – ikke noget luksuriøst, men tilstrækkeligt udvalg til at få stillet den værste morgenmadssult.

Lounge: SAS Lounge, København Kastrup (CPH)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Dagens morgenafgang til Trondheim afgik fra gate B6 – 5-7 minutters roligt gang fra SAS Lounger. Lufthavnen var godt fyldt med ferierejsende og der var en ganske god stemning i transithallen.

Ombordstigning blev annonceret ca. 20 minutter før afgangstid. Denne gang blev der ikke annonceret prioriteret ombordstigning for rejsende med Star Alliance guldkort eller billet i SAS Plus, men med tanke på flyets størrelse og den relativt lave belægning var det ikke et problem og jeg kom ombord som en af de første. Da CRJ’en som nævnt er et ganske lille fly skal større håndbagage afleveres på en lille vogn ved flyet. Dette kan umiddelbart virke lidt omstændigt, men da flyet er så lavt at det ikke er muligt at benytte broen til ombordstigning skal man alligevel ud på asfalten via en lille trappe for at komme ombord, så i praksis fungerer det ganske godt.

Sædet

Kabinen i CRJ’en består af 24 rækker med en 2-2 konfiguration, række 1 og 2 findes dog kun i flyets venstre side – i alt 88 sæder. Både sædebredden og benpladsen er som på de fleste af SAS’ andre fly – sædebredden er måske lidt til den smalle side, dette er dog ikke et problem for personer af normal størrelse. Sæderne i den forreste del af kabinen har en anelse mere benplads end de øvrige sæder.

SAS Plus CRJ900 København - Trondheim

Sæderne i SAS CRJ900

Foto: Christian Røygaard

Sæderne er generelt ganske friske og meget behagelige at sidde i. De er svagt skålformede ala sportssæder og giver derfor rigtig god støtte til både lænden og resten af ryggen.

Sæderne 1AC og 3DF der er forreste række på henholdsvis venstre og højre side af flyet har lidt mere benplads end de øvrige sæder, ulempen ved dem er dog at bordet findes i armlænet. Dette gør dels at bordet er lidt mindre end normalt og samtidigt er sædet en anelse smallere. Det heller ikke muligt at have håndbagage ved fødderne under start og landing.

Måltider

På denne morgenflyvning blev der i SAS Plus serveret den klassiske “morgenmadsæske”, derudover var der mulighed for at vælge blandt resten af cafévognens udvalg. Morgenmadsæsken bestod i dag af en skive kalkunpålæg, et stykke ost, en økologisk yoghurt, en appelsinjuice og økologisk smør, hertil blev der serveret friskbagt brød, kaffe og the. Siden testflyvningen blev foretaget er der sket lidt  småændringer i sortimentet, nu finder der også en lille pose müesli i morgenmadsæsken.

SAS Plus CRJ900 København - Trondheim

Morgenmadsæsken i SAS Plus

Foto: Christian Røygaard

Morgenmadsæsken er et ganske godt bud på et klassisk Skandinavis morgenmåltid og med et par friskbagte boller til er den også ganske mættende. Pålægget var velsmagende og yoghurten rigtigt god. Der var et udvalg af forskellige boller, heriblandt forskellige grovere varianter. Juicen var udemærket uden at være nogen kulinarisk oplevelse – som det meste juice fra koncentrat.

SAS Plus CRJ900 København - Trondheim

Muffins fra SAS Cafésortiment

Foto: Christian Røygaaard

Udover morgenmadsæsken er der også mulighed for at vælge fra cafévognens sortiment. Dette indholder udover drikkevarer også snacks, nødder og et mindre udvalg af kager. Da jeg spurgte til udvalget af muffins blev jeg præsenteret for to forskellige og opfordret til at prøve begge. Muffinerne er færdige pakkede og af typen der holder et stykke tid – men de er absolut i den gode ende hvad angår færdigpakkede muffins.

Både muffinen med chokolade og muffinen med blåbær var velsmagende. Den med chokolade have en tilpas mængde chokoladestykker og en tilpas saftig krumme. Muffinen med blåbær var også velsmagende og tilpas saftig, den indeholdt en del blåbær og havde en fornuftig balance mellem de sure og det søde.

Cafévognens udvalg justeres løbende og pt. findes der blandt andet smoothies – noget der ikke var på menuen ved testflyvningen.

Service

Service ombord var meget venlig og hurtig – uden på nogen måde at være forhastet. Det var tydeligt at mange gerne ville spise, for derefter at læne sædet tilbage og slappe af. Der blev uopfordret tilbudt mere juice, kaffe eller the.

Ved et tryk på knappen i loftet kom et besætningsmedlem prompte og jeg fik hurtigt en flaske vand.

I løbet af den sidste tredjedel af flyvningen hvor kabinebesætningen ikke havde så travlt kom de rundt i Pluskabinen og småsnakkede lidt med de passagerer der var vågne og havde lyst – et efter min overbevisning godt eksempel på klassisk Skandinavisk venlighed.

Ankomst

Planmæssig ankomst til Trondheim Værnes lufthavn. Grundet flyets lave profil bruges flyets indbyggede trappe til at gå af. Håndbagagen der var mærket med “Delivery at Aircraft”-tags var opstillet på en bagagevogn udenfor flyet og kunne nemt hentes på vej mod terminalbygningen.

SAS Plus CRJ900 København - Trondheim

Parkeret i Trondheim Værnes lufthavn

Foto: Christian Røygaard

Bedømmelse

En rigtig fin morgenflyvning i SAS Plus. Smidig afgang og smidig ankomst samt en besætning der leverede rigtig fin og ikke mindst meget venlig service. Morgenmadsæsken, evt. suppleret med cafévognens øvrige udvalg, er et fint alternativ til at spise morgenmad i loungen hvis man vil skære ned på den tid der bruges i lufthavnen før afgang.

BusinessClass anbefaler

Den forreste del af kabinen på dennr lille regional jet er ganske stille – næsten som de forreste rækker på de nu forgangne MD-80’ere. Sæde 1A og 3F er klar de bedste sæder med mest benplads, man har dog ikke mulighed for at have håndbagage ved fødderne under start og landing. De førreste 3-4-5 rækker virker til at have lidt mere benplads end end de øvrige rækker.

Sæderne 1C, 2C og 3CD bør undgås da man kommer til at sidde ved gangen lige ved toilettet hvor der kan være en del trafik.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×