KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

En eftermiddagstur med KLM Business Class indenfor Europa

I lufthavnen

Jeg kom til Arlanda 90 minutter før afgang til Amterdam. KLM har nu til huse i terminal 2 sammen med andre flyselskaber fra Skyteam og One World. Der var fire åbne skranker i det fælles område for Air France & KLM og på trods af at der var tidlige eftermiddagsafgange til både Paris og Amsterdam, var der ikke et øje i området.

Jeg blev meget hurtigt tjekket ind ved business class-skranken, som helt korrekt var blevet markeret med røde Sky Priority-skilte. En glad og venlig kvinde hilste mig velkommen og hele proceduren ved skranken var en meget behagelig oplevelse. Der blev sat en gul priority-tag på min taske og jeg fik boardingkort både for rejsen til Amsterdam og rejsen videre med det næste fly. Det lader til at KLM nu gør lige som SAS, i hvert fald her i Arlanda, hvor man skriver begge fly på det samme boardingkort. Til sidst blev jeg informeret om, at jeg var velkommen til at besøge Menzies-loungen og blev så til sidst ønsket en rigtig god rejse.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Air France & KLM check-in i Arlanda lufthavn

Foto: Jacob Molin

Ved sikkerhedskontrollen var der en prioritetskø som jeg kunne have benyttet mig af, men det var ikke nødvendigt, da der næsten var helt tomt. Den unge sikkerhedsvagt som mødte mig ved kontrollen spurgte venligt om mit bælte plejede at bippe i metaldetektoren og da jeg fortalte ham at det gjorde det normalt ikke her i Arlanda, var det ikke nødvendigt at køre det igennem maskinen. Måske kunne han genkende mig.

Jeg nåede lige 30 minutter i den meget hyggelige Aurora-lounge, hvor vi denne tidlige eftermiddag kunne nyde en kold buffet med pasta, kylling, forskellige grøntsager og brød med pålæg.

Lounge: Menzies Aurora Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 2

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boardingen begyndte allerede 35 minutter før afgang ved gate 64. KLM har virkelig gjort en indsats for at få priority boarding til at fungere optimalt og det kan jeg bekræfte at den gjorde.
Sky Priority-passagere, hvilket også inkluderer business class og Flying Blue guld- og platinmedlemmar, kunne benytte sig af en separat kø til venstre for skranken og denne kø var dem som kunne gå ombord først. Foruden at det blev kommunikeret via et skilt, så blev det også sagt ud via mikrofonen af personalet og i det hele taget godt gennemført. På trods af at jeg sandsynligvis var en af de sidste til at komme til gaten, var jeg en af de første til at stige ombord.

Purseren mødte os ved indgangen og jeg blev hurtigt tilbudt mit sæde i række to, sæde 02F. Før afgang blev der tilbudt aviser på engelsk og hollandsk, men desværre ingen på svensk.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Business Class kabinen på Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Da vi var kommet ombord ret tidligt, kom vi afsted allerede et par minutter før afgang, med en beregnet tid i luften til Amsterdam på 1 time og 50 minutter.

Sædet

Ombord på denne Boeing 737-800 var der fire rækker i business class. Lige som hos de fleste flyselskaber, indenfor Europa, er gardinet mellem economy og business class mulig at justere, efter hvor mange som har bestilt den pågældende bookingklasse. Dog har sæderne i de ti første rækker i maskinen normalt lidt mere benplads, i hvert fald i forhold til de sidste rækker i maskinen.
I business class er midtersædet altid blokeret med et skilt, der siger ”Reserved for your personal space” så rent praktisk betyder det en 2-2 konfiguration.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class side

Foto: Jacob Molin

En dejlig praktisk og meget funktionel detalje når man flyver med KLM i en Boeing 737-maskine er, at der er stikkontakter ombord som kan bruges til at oplade den bærbare eller mobilen. Der var også en kontakt ved mit sæde, men desværre fungerede kontakterne ikke helt som de skulle i række to, i hvert fald kunne jeg ikke få det til at fungere med min pc.

Måltider

På turen til Amsterdam blev der serveret en sen frokost i business class. Serveringen startede med at hver passager fik et glas vand og en pose med nødder og herefter gik der et lille stykke tid før vognen blev rullet ud og den egentlige servering kunne starte.

Der var to hovedretter at vælge mellem og det må man sige var positivt, ikke alle selskaber tilbyder dette ved rejser i business class indenfor Europa. Denne dag kunne man vælge mellem
tortellini eller kylling. Jeg var den sidste af de tre rejsende i business class til at kunne vælge og det viste sig at mit valg, tortellinien, var slut. Stewardessen lod til at være oprigtigt ked af det, men da jeg nok havde valgt kyllingen alligevel, kom hun i bedre humør. Det føltes også som om hun prøvede at kompensere for den manglende pastaret ved at give mig ekstra opmærksomhed resten af turen.

På bakken var der også en skål med salat, hvilket var forret og en dessert som denne dag var mousse af pecannød, meget god men også lidt tung i det. Hovedretten var som sagt kylling, som kom med kartoffelmos og ærtepuré. Jeg blev tilbudt brød fra en kurv, og bestilte rødvin. jeg kunne vælge mellem to forskellige, det endelige valg blev en australier, en shiraz.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Frokost i KLM Business Class

Foto: Jacob Molin

Hovedretten smagte ok, men kyllingen havde været bedre hvis den havde smagt af lidt mere. Lidt senere blev jeg tilbudt mere brød, og stewardessen kom også forbi med mere vin. Det viste sig, at alle os tre i business class havde valgt rødvin og desuden den samme vin. Hun spurgte på et tidspunkt om alt smagte godt og ikke mindst om hovedretten var tilstrækkeligt varm. Hun sagde at hun syntes det var vigtigt, at temperaturen blev rigtig og at hun sagtens kunne varme min hovedret yderligere hvis det var nødvendigt.

Til sidst kom der kaffe og te og stewardessen kom forbi endnu en gang med en ny bakke, denne gang med diverse likører og spiritus. Jeg havde egentlig tænkt at holde lidt tilbage med de stærke varer, da jeg jo skulle videre på en langdistanceflyvning, men med en så god og opmærksom service ombord var der stemning for at afslutte med en Baileys til kaffen. Lidt senere kom der også en refill af kaffen.

På min bakke var der nogle andre små fine detaljer. På både kort- og langdistance har KLM valgt at udskifte de traditionelle salt- og peberbøsser i business class med salt og peber som et par hollandska træsko. En anderledes og lidt morsom detalje. Desuden var der en trekantet æske med mintpastiller på bakken, så man kunne afslutte turen med frisk ånde. Det er en lille detalje, men det er de små detaljer der gør, at man husker de forkellige selskaber.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Salt- og peberbøsser

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen ombord var meget fin, stewardessen, som var i fyrrene (og også fungerede som purser) gjorde et godt stykke arbjde hos os i business class. Turen startede måske lidt langsomt, men da vi var oppe i luften må man sige, at det hele fungerede som det skulle. Jeg blev flere gange tiltalt ved navn og servicen indeholdt alt det jeg godt kan lide: finesse, opmærksomhed og personlig engagement.

Purseren forsøgte virkelig at fange hvad det var jeg ønskede og der manglede aldrig noget at drikke på mit bord. Hun spurgte også lidt ind til min rejse og prøvede også at få lavet mere plads på mit bord ved at få hældt det sidste fra vinflasken op i mit glas.

Ankomst

Med tidlig afgang fra Arlanda blev det også en tidlig ankomst i Schiphol, faktisk hele 20 minutter før planlagt tid. Fem minutter senere parkerede vi ved C-fingeren. Jeg havde god til til mit næste fly, men var godt tilfreds med at få mere tid i lufthavnen.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM fly på Amsterdam Schiphol lufthavn

Foto: Jacob Molin

Også da vi forlod maskinen blev jag tiltalt ved navn og ønsket en fortsat god rejse.

Bedømmelse

En virkelig god tur, mest grundet den fantastiske service. Man må også sige, at mad og drikke var på et højt niveau, for at være en tur på 2 timer indenfor Europa.

6
Most popular / latest

  1. Johan Rebel den

    På Europaflygningar har KLM fler måltider ombord än beräknat antal pax i business class. Serveras man sist, så finns det inget att välja på, om inte någon annan pax har tackat nej.

    Jag blev en gång ombokad CPH-AMS. Avgången var överbokad med 4 pax, så jag erbjöd mig att ta flyget innan. Som belöning fick jag veta av pursern att han inte hade någon middag till mig. Jag kunde dock få en gammal macka som hade blivit över från lunchen.

    Johan

  2. rvarttinen den

    Skulle vara '… till AMS och sedan vidare med tåg …' där. 'AMS' föll bort …

  3. rvarttinen den

    Trevligt! Alltid lika kul att läsa dina reportage – ser fram emot fortsättningen.
    Åker imorgon bitti till och sedan vidare med tåg. Nästa år är det en längre resa inbokad med KL (första gången med dem till SFO, annars mest AF) – så jag läser gärna din recension om KL på längre flygning i affärsklass ….

  4. Kristofer den

    Bra reportage!

  5. Jacob den
    Fredrik Bodin

    Trevligt! Läser gärna om ditt nästa ben på samma resa också.

    Det kommer en fortsättning med test av KLMs business class produkt på långlinjer.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×