Air France La Première Jakarta-Singapore

Eksklusivt på BusinessClass: Første test af Air France nye første klasse La Première – A designer suite

Baggrund

I maj 2014 offentliggjorde Air France sit nye produkt i første klasse – La Première, et produkt man selv har valgt at kalde “A designer suite”. Vi fik mulighed for at se den nye suite under Air France Expo i juni og den gjorde et stort indtryk. Den 29. september blev den nye suite sat i trafik på ruten Paris-Singapore-Jakarta ombord på et fly af typen Boeing 777-300ER. Efter en hel del efterforskning lykkedes det os at finde ud af hvilke flyvninger der skulle udføres af netop dette fly og kunde således foretage en booking.

I dag kan vi som det formentlig første medie i verden publicere en test af Air France nye La Première.

I lufthavnen

Jeg var kun i transit i Jarkarta og med tre timer mellem flyene havde jeg i forvejen meddelt Air France om dette for, forhåbentligt, at kunne få lidt hjælp hvis der skulle opstå forsinkelser. Dette viste sig at være et smart træk da jeg allerede ved ankomstgaten blev mødt af en personlig assistent fra det groundhandling selskab som Air France anvender i Jakarta, en mand i trediverne der havde en mappe med alle oplysninger om min booking.

Desværre viste det sig at det ikke var muligt at foretage en normal international transfer i Jakarta, istedet behøvede jeg at gå ind i Indonesien for at checke-ind som normalt i afgangshallen. Min assistent ordnede visum uden jeg behøvede at stå i kø og derefter kunne vi anvende diplomatkøen da vi skulle igennem paskontrollen. Det hele tog mindre end fem minutter. Han tog også sin radio frem og kontaktede bagagehåndteringen for at sikre at min bagage blev korrekt lastet om.

I afgangshallen havde Air France sit eget check-inområde med en separat disk til La Première uden nogen som helst kø. Jeg blev hurtigt checket-ind af en ung kvinde og Air France stationschef kom også forbi for at hilse på. Han fortalte at jeg takket være Skyteams loungeregler kunne anvende Garudas førsteklasselounge i lufthavnen, hvilket var en stor og meget positiv overraskelse. Boardingkortet fik jeg i en rød La Première-folder.

Også ved den efterfølgende paskontrol kunne vi anvende en specialdisk uden kø og assistenten klarede al snak og papirarbejde mens jeg stod stille og ventede. Til slut eskorterede han mig til Garudas lounge.

Personalet ved loungen var tydeligvis forberedte på min ankomst, vi kunne gå lige ind uden at vise boardingkort ved receptionen og videre til den afspærrede rulletrappe som fører ned til førsteklasseloungen i kælderen. Jeg havde set billeder af loungen tidligere, men den gjorde alligevel et suverænt første indtryk. Indretningen var i perfekt preussisk stand, lige fra hvordan puderne var placeret i lænestolene til hvordan servietterne var foldet i restaurantdelen. Loungen var helt tom da jeg kom hvilket måske ikke var så overraskende med tanke på at de fleste af Garudas afgange med første klasse afgår sent på aftenen. Assistenten fortalte at han ville hente den loungeansvarlige og han derefter ville komme igen cirka 30 minutter før afgang for at eskortere mig til gaten.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Loungechefen kom ganske hurtigt for at byde mig velkommen til loungen og introducere faciliteterne. Han tændte det selvspillende flygel og hentede derefter menuen og drinkslisten. Jeg bestilte et glas Billecart Salmon champagne, en Club Sandwich og en tallerken med frugt. Champagnen blev serveret ved mine lænestol sammen med en flaske vand. Godt et kvarter senere fik jeg fortalt at bordet var dækket go klar i restauranten.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Der var en hel del varm mad man kunne bestille, men med en stor frokost og forestående middag nøjedes jeg med en snack. Champagneglasset blev påfyldt to gange og til slut bestilte jeg en kop kaffe. Under hele besøget var jeg alene i loungen og servicen var, naturligvis, den bedste tænkbare og ligeså maden. Der var mindst to kokke i køkkenet bagved loungen og alt blev lavet på bestilling. Det eneste negative var loungepersonalets engelskkundskaber der var noget begrænsede. Det gik udemærket at diskutere ‘relevante’ ting såsom mad og drikke, men mere dybdegående samtaler blev hurtigt en udfordring.

Lounge: Garuda First Class Lounge, Jakarta Soekarno-Hatta International (CGK)

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Punktligt 30 minutter før afgang kl. 19:30 kom assistenten for at hente mig. Det blev en lang gåtur fra lounge til gaten som lå i D-fingeren i den anden ende af transithallen. Hurtig sikkerhedskontrol og derefter direkte til gaten hvor han, selvfølgelig, havde timet det sådan at jeg kunne gå direkte ombord uden nogen form for venten. Det var længe siden jeg havde været så spændt på at gå ombord på et fly.

Purseren bød mig velkommen ved den forreste dør og en stewardesse viste mig vejen til min siddeplads 01L. Efter at have set et antal billeder af kabinen og endda en model af sædet var forventningerne enorme, grænsende til at jeg var nervøs for at blive skuffet. Sådan gik det dog ikke. Kabinen gav et nærmest magisk første indtryk. Der var helt mørkt uden for hvor regnen silede ned, men i kabinen havde besætningen tændt alle belysningseffekterne hvilket også inkluderede lamperne ved hver enkelt sæde. Det var ikke som at gå ombord på et fly, det var som at komme ind i en luksuriøs stue en fredag aften.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Et magisk første indtryk i det nye La Première

Foto: Jacob Molin

Efter jeg var kommet på plads blev min jakke taget og hængt ind i den personlige garderobe bagved sædet. Det er bestemt en ganske lille og smal garderobe, men alligevel praktisk på natflyvninger hvor man skifter til pyjamas og kan hænge sit almindelige tøj ordentligt så det ikke bliver krøllet.

Både den unge stewardesse og den midaldrende purser kom frem for at hilse på og småsnakke – jeg fortalte at dette var en flyvning jeg længe havde set frem til. Da kabinen endnu ikke havde været i luften en måned var det også en speciel flyvning for besætningen. Som jeg forstod det var det også deres første flyvning i den nye kabine og de var meget spændte på at høre hvad jeg syntes. Kaptajnen kom også forbi for at hilse på og småsnakke.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Kun fire sæder på første klasse – og champagnekøleren er klar

Foto: Jacob Molin

Jeg blev tilbudt en velkomstdrink og valget faldt naturligvis på et glas champagne, på bordet mellem de to midtersæder var der allerede en champagnekøler klar. Champagnen der blev serveret ombord var Bollinger 2004 “La Grande Année”, det store år, hvilket skal være en af de absolut bedste årgange i Bollingers produktion de sidste mange år. Champagnen var udsøgt, serveret på en sølvbakke med en pakke salte kiks. Lige det med kiksene er dog en af de få ting jeg kan anmærke, det havde været på sin plads med en skål på første klasse.

Air France anvender i øvrigt lave og brede glas til vin og champagne, noget der har affødt en del diskussioner. Kendere mener at de bredere glas fremhæver smagene bedre mens andre mener det er brud på etiketten ikke at have rigtige vin- og champagneglas – i særdeleshed på første klasse. Personligt synes jeg det fungerer fint med de lave glas, og der er sikkert noget om det med smagene.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Et glas Bollinger 2004 før afgang

Foto: Jacob Molin

Aviser blev tilbudt far en vogn efterfulgt af magasiner på engelsk og fransk. På trods af den korte flyvetid på kun to timer blev der tilbudt både pyjamas og toilettaske i La Premiére. Den nye pyjamas fra Christian La Croix er i en stilfuld marineblå og toilettasken var fra Givenchy med et antal forskellige cremer i en smukt designet æske med forskellige rum. Selvom det aldrig var aktuelt at anvende nogen af disse under flyvningen var det en dejlig overraskelse der fulgte med hjem til senere brug. Der blev også tilbudt tøfler. Skoene kunne jeg samme  med de andre ting placere i skuffen under ottomanen – samme finesse findes også i det gamle sæde. Indersiden af skuffen er dog denne gang i Air France karakteristiske røde farve og med indbygget belysning. Meget stilfuldt.

Der blev tilbudt påfyldning af champagneglasset inden det, punktligt, var tid til at lukke dørene og sætte kursen mod Singapore og Paris.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Skuffen med pyjamas, toilettakse og opbevaring af sko

Foto: Jacob Molin

Sædet

Den nye suite er designet af designeren Priestmangoode i samarbejde med designbureauet Brandiage. Suiten er 230 cm lang og optager et areal på godt tre kvadratmeter. En stor ændring i forhold til den game kabine er af antallet sæder der er blevet reduceret fra otte til fire, nu findes der kun én række med fire sæder i en 1-2-1-konfiguration. Dette skaber en lille og meget eksklusiv kabine.

Den måske største forskel er ellers indretningen der er i helt andre farver end tidligere. Den beige træindretning er borte og er nu erstattet af bløde nuancer af lysegråt og isblåt med detaljer i Air France karakteristiske røde farve. Jeg var lidt nervøs for at alt det hvide og grå ville gøre kabinen for lys og steril, men farverne fungerer faktisk rigtigt godt. Da jeg mødte den ansvarlige for La Premiére i juni fortalte hun at meget inspiration er hentet fra hotelmiljøer og at design og farvevalg skal afspejle fransk elegance.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Den nye suite i Air France La Première

Foto: Jacob Molin

Foran sædet er der en ottoman som kan anvendes som siddeplads for en besøgende og i den er der en skuffe til personlige ejendele. Ved siden af sædet findes en låge hvor høretelefonerne og fjernbetjeningen til underholdningssystemet opbevares. Der er også plads til mindre personlige ejendele. Hver suite har en holder til aviser og magasiner. Bag hver enkelt sæde er der en egen garderobe.

Sædet styres med et panel ved siden af som består af to dele, en del med hurtig-knapper som man altid kan nå og en del med knapper der styrer enkelte dele af sædet som man ser hvis man åbner lågen.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Sædebetjeningen

Foto: Jacob Molin

Underholdningssytem

Underholdningssystemet er Air France nye model fra Panasonic som jeg tidligere har testet på business class og det er en klar forbedring mod tidligere, i særdeleshed de flotte menuer. Fjernbetjeningerne er også de samme som på business class, designet som en smartphone med touch screen-funktionalitet hvor en stor del af menuen vises i et display på fjernbetjeningen hvor man siden kan gå videre ved at trykke direkte på skærmen. Ifølge Air France er der omkring 1000 timers underholdning i systemet og menuer på 12 sprog.

Air France La Première Jakarta-Singapore

24-tommer HD-skærm

Foto: Jacob Molin

Den relativt lille skærm der tidligere fandtes i La Premiére og ikke var specielt førsteklasse-agtig er også borte, den er nu erstattet med hvad der i praksis er et 24 tommers HD-TV ophængt på væggen foran sædet. Igen en detalje der får kabinen til at minde mere om en stue end en flykabine.

Støjreducerende høretelefoner findes bag lågen ved siden af sædet. Både lyd- og billedekvalitet var fuldt ud tilfredsstillende.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Fjernbetjeningen med touch-screen

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menu og drinksliste blev delt ud før start, menuen i hvidt og vin- og drinkslisten i rødt. Menuen indeholdt både den fulde menu der serveres mellem Singapore og Paris og det mindre måltid der serveres mellem Jakarta og Singapore.

Vinlisten i Air France La Premiére er lidt anderledes sammenlignet med andre flyselskabers førsteklasser. Mens mange andre satser på et ganske stort udvalg på første klasse med ikke sjældent både fire røde og fire hvide har man hos Air France istedet valgt at reducere udvalget og gøre det endnu bedre – ikke overraskende er alle vinene franske. Den nuværende vinliste er sammensat af Paolo Basso som blev udset til at være verdens bedste sommelier i år 2013.

Vinlisten indeholdt en champagne (Bollinger La Grande Année 2004), to rødvine (Châteauneuf-du-pape 2010 og en Bordeaux, Margaux Château Cantenac-Brown 2008), en hvidvin (Chablis 1er Cru Vaillons 2011 Joseph Drouhin) og en sød dessertvin (Rivesaltes Ambré 2001 Domaine Cazes). Derudover fandtes der adskillige aperitifs og digestifs, her med et lidt større fokus på eksempelvis frugtlikører, cognac og armagnac end hvad man ville finde i Nordeuropa.

Efter start kom en lille overraskelse, de havde tydeligvis en vinvogn ombord, tilpasset til udvalget med plads til fire vinflasker og to flasker vand, med og uden kulsyre. Stewardessen præsenterede de forskellige vine og fortalte lidt om deres oprindelse og karakter. Meget stilfuldt. Jeg bestemte mig for at satse på Châteaueuf-du-pape denne gang, en vin jeg altid sætter pris på. Samtidigt blev jeg tilbudt et varmt håndklæde.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Vinvognen med vinudvalget

Foto: Jacob Molin

Så småt kom stewardessen ud med en hvid dug og slog bordet, der opbevares i panelet ved vinduet, ud. Bordet er betydeligt større end i det gamle La Premiére og det bør ikke være et problem for to personer at spise sammen hvis ottomanen anvendes som sæde til den besøgende.

En peberkværn, smør, forskellige slags sennep og naturligvis bestik i en hvid serviet med rødt bånd om blev placeret på bordet inden den varme ret blev serveret. Retten bestod af ravioli med grøntsager, smagte aldeles udemærket og var ganske mættende. På længere flyvninger findes der normalt flere valgmuligheder blandt forretter og hovedretter men på denne korte flyvning var der kun en hovedret. Jeg blev tilbudt påfyldning af vinglasset samt brød fra en kurv.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Elegant borddækning med ravioli til hovedret

Foto: Jacob Molin

Efter hovedretten blev der serveret en ostetallerken med tre slags os og tilbehør fulgt af mere brød. Jeg bestemte mig for at teste dessertvinen til ostene, vinen var ganske sød og meget frugtig.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Ost og dessertvin

Foto: Jacob Molin

Afslutningsvis blev der serveret en skål med frugt og til dette en æske med turkish delight. Jeg valgte at afslutte måltidet med yderligere et glas champagne og fik også, på eget ansvar, lov til at beholde glasset under landingen for at kunne drikke ud i ro og fred.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Frugt og turkish delight

Foto: Jacob Molin

Service

Det var ingen hemmelighed for personalet at dette var en flyvning jeg havde set frem imod og til min glæde fik jeg også en besætning som leverede en så komplet La Premère-oplevelse som man nu kan på en kortere flyvning i Asien. Suiten og kabinen blev demonstreret rigtigt og jeg fik eksempelvis demonstreret gardinerne som man trækker for om natten når man vil sove. At få pyjamas og toilettaske på en flyvning af denne længde var naturligvis også en stor bonus.

Måltidsserveringen var også meget imponerende. Eksempelvis stod vinvognen parkeret skråt foran mit sæde under hele serveringen, utroligt elegant og et koncept jeg ikke tidligere har set.

Kun superlativer kan bruges til at beskrive personalet der var totalt dedikerede til at yde en god service, at jeg var alene i første klasse gjorde selvfølgelig kun tingene enklere. Purseren passerede flere gange for at kontrollere at alt var tilfredsstillende og for at høre hvad jeg syntes om det nye produkt. Den eneste mangel fra personalets side var at de glemte at give mig et landing card til immigrationen i Singapore, noget jeg måtte påminde om kort før landing. Det var lidt stressende at udfylde formularen inden det var tid til at gå af.

Søvn

Da dette kun var en kortere aftenflyvning var det aldrig aktuelt at sove ombord, men når sædet lægges ned bliver det fuldstændig horisontalt fladt (fully flat) og redes derefter med madras, dyne og pude. Jeg kan derfor ikke give en bedømmelse af sovekomforten, men sædet, der var af tekstil, var meget behageligt at sidde i.

Det specielle ved denne suite er ellers de gardiner som findes ved hver enkelt sæde. Et koncept Air France er ene om. Gardinerne sidder fast ved væggene men kan løsnes og trækkes for så de skærmer hele suiten fra midtergangen. Til forskel fra de flyselskaber der har døre i deres suiter, hvilket gør at suiten allerede fra begyndelsen af bliver mere indelukket, får man her en helt åben planløsning, men samtidigt mulighed for at skabe totalt privatliv om natten.

Ankomst

Landing i Singapore Changi lufthavn nogle minutter før planlagt, flyvningen gik alt for hurtigt. Purseren kom forbi en sidste gang for at sige farvel inden det var tid til at gå af. Air France anvender Terminal 1 i Singapore.

Udenfor døren ventede en ny personlig assistent og inde i terminalbygningen stod en golfbil og ventede. Nu var der ikke overdrevet langt til paskontrollen, men det er alligevel en ganske behagelig måde at ankomme på. Med sig havde hun også en velkomstkuvert fra Air France hvori der stod beskrevet hvilket fordele og faciliteter jeg havde adgang til ved afrejse fra Singapore. Der var en del ting jeg ikke kendte til som jeg senere fik nytte af.

Den kvindelige assistent tog hånd om alt det praktiske ved paskontrollen og hentede derefter en bagagevogn til den indcheckede bagage der indenfor nogle få minutter kom som nummer tre på båndet. Det havde selvfølgelig være federe hvis den enlige førsteklasse-taske kom absolut først (den havde fået en vinrød La Première-prioritetstag i Jakarta) men det må alligevel anses som godkendt.

Til sidst fik jeg hjælp med bagagen gennem tolden og hele vejen til taxien for videre færd mod hotellet. En utrolig smidig måde at ankommet på, alt-i-alt brugte jeg nok ikke mere end 20 minutter.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Fremme i Singapore

Foto: Jacob Molin

Bedømmelse

Det nye La Première er uden tvivl det flotteste og lækreste jeg har testet når det kommer til fly. Jeg elskede designet med de bløde farver og den heftige belysning skabte en atmosfære som denne aften næsten kunne beskrive som magisk med den silende regn på den anden side af vinduet. Det hele var enormt stilfuldt uden på nogen måde at blive overdådigt. Flyvningen i øvrigt var lidt kort for at få den fulde førsteklasse-oplevelse, men besætningen udnyttede tiden bedst muligt og både mad og drikke holdt et højt niveau. Jeg håber jeg snart får mulighed for at gøre det igen!

30
Most popular / latest

  1. Dr. Miles den
    Senator

    Ok, kanske dags att ge "Air France a second chance" 🙂 Min resa 2005 i F var utan tvekan, min sämste F upplevelse all-time, men det var innan nya faciliteter i Paris och dyl..

    Jag ser att BOS är ca 7 000kr dyrare med AF än vad BA/AA och LX/LH/UA tar men när stolen kommer på CDG-JFK rutten är det kanske dags att prova..

    Om du reser ifrån Köpenhamn, kan du t ex kombinera First class dit och Business class hem för ca 18.600 DKK inkl. skatter (ca 23.100 SEK).

    First class fare basis: F2SFDK
    Business class fare basis: ZP2DK (infon finns här: http://www.businessclass.se/forum/t…skyteam-jv-från-9-300-dkk-inkl-skatter.19079/ )

    Vis vedhæftning 29080

    Sista sträckan mellan New York och Boston är på Delta i Economy class.
    Det är en lagom rehabilitering för First class syndrome. 😉

  2. Karin Forss den

    Sluta spela så tuff – jag vet att du innerst inne såå sugen på att prova! 🙂 Välkommen ombord!

  3. Karin Forss den

    Tack Jacob för, som alltid välskrivet, välformulerat och väl avvägt reportage.
    Vi är såklart väldigt stolta över vår nya kabin och ditt höga betyg!
    "Ok, kanske dags att ge "Air France a second chance" – bättre beröm går nog inte att få 🙂
    Trevlig helg! Karin

  4. ChabbeT den

    @Jacob TACK!!!
    Min fru vet fortfarande inte vad hon ska köp till mig i 30 årspresent (fyllde för 1 mån sen)
    Nu vet jag!!!

  5. flying den
    Jacob

    Jag anlände faktiskt i Japan Airlines first class från Tokyo (dessutom betald första klass), hjälpte ändå inte.

    Precis som jag skrev, beror val helt enkelt pa hur viktig man ar.. 🙂

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×