Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong – Et af Østens guldkorn,

Baggrund

Cathay Pacific er et luftfartselskab med base i Hong Kong, men markedsfører sig selv som et internationalt selskab. Man flyver ene og alene med store maskiner som Boeing 747, Boeing 777 og Airbus A330/A340, mens datterselskabet Dragonair opererer kortere ruter til Kina og destinationer i andre dele af Østasien med en blanding af mellemstore og mindre maskiner. Cathay Pacific har fået mange udmærkelser for sine premiumprodukter, der generelt bliver betragtet som nogle af de bedste på markedet. Vi besluttede os for at teste hvordan det er at flyve på 1. klasse mellem Manila og Hong Kong.

I lufthavnen

Et trafikuheld på vejen mellem den centrale del af Manila og lufthavnen var tæt på at skabe store problemer, men en dygtig og innovativ chauffør fandt en smutvej til næste afkørsel, og vi kørte så en altenativ rute. Heldigvis havda jeg beregnet rigeligt med tid til turen til lufthavnen, og vi ankom til lufthavnen, Ninoy Aquino lige før kl. 9.00, – to timer og 15 minutter til afgang.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Den mørke afgangshal i Manilas lufthavn

Foto: Jacob Molin

Cathay Pacific benytter sig af terminal 1, og dette er den ældste af de fire terminaler, og uden sammenligning, den dårligste af dem. Terminalen er lille, mørk, der er dårlig plads, den er gammel og slidt og den har flere gange vundet den tvivlsomme ære at blive udnævnt til verdens dårligste lufthavnsterminal. Der er meget langt til luksus her, og terminalen er virkelig ikke morsom at benytte sig af, men den fungerer dog. I hvert fald kom vi nogenlunde uden problemer igennem, der var ikke meget ventetid eller køer til noget.

Cathay Pacifics afdeling for check-in fandt vi helt forneden i terminalen, lige ved siden af sikkerhedskontrollen, og der var fem åbne skranke. Der var en decideret skranke for 1. klasse, og jeg belv hurtigt checket ind af en ung dame. Jeg havde allerede forudvalgt mit sæde, så hele processen gik meget hurtigt. Min taske blev tagget til Hong Kong og fik et blåt priority-tag, og jeg fik også en invitation til Cathay Pacifics lounge i transithallen.

I Filippinerne skal man stadig betale lufthavnsskatten separat i selve lufthavnen. Det koster 550 peso, det vil sige lige knap 75 kroner. Efter at have betalt og efter at have fået et stempel i passet, kunne jeg komme igennem paskontrollen og sikkerhedskontrollen – som var meget grundig, ikke mærkligt med tanke på sikkerhedssituationen på Filippinerne.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

En af de gamle tavler

Foto: Jacob Molin

Manilas terminal 1 har adskellige lounger at vælge mellem, i hvert fald rent teoretisk. I praksis handler det om en række firkantede værelser, hvor alle lounger ligner hinanden. De eneste forskelle er hvad der bydes på af mad og drikke, og farven på møblerne. Cathay Pacific har også sin egen lounge, tæt på gate 2, og der er en afdeling for businessrejsende og en for rejsende i 1. klasse, men ikke engang afdeling for 1. klasse er noget at skrive hjem om. Jo, møblerne var nok lidt pænere, der var lidt færre gæster og lidt mere at spise.

Her ved 10-tiden om formiddagen blev der tilbudt en forholdsvis simpel morgenmad og et lille udvalg af drikkevarer. Kaffen kom ikke fra en ordentlig maskine eller automat, nej, det var pulverkaffe der blev serveret. Når man så alligevel skal vælge mellem dette og hvad man ellers kan finde i transithallen er det bedre at bruge sin tid her, her er i hvert fald lidt mere fred og ro.

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila

Foto: Jacob Molin

Lounge: Cathay Pacific First Class Lounge, Manila Ninoy Aquino International (MNL), Terminal 1

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Da jeg ikke var specielt imponeret af loungen, var jeg desto mere forventningsfuld for at komme ombord, så jeg gik i retning af gaten allerede en time før afgang. Terminal 1 er lavet som et Y, og gaten til Hong Kong var beliggende helt for enden af den ene finger, en etage ned i et område der blev delt med tre andre lounger. Vores rejsedokumenter blev kontrolleret ved indgangen til gate 12, og herefter var der forskellige venteområder for business og 1. klasse.

Boardingen blev påbegyndt 30 minutter før afgang, med prioritet for passagerer med brug for assistance, fulgt af 1. klasse og businessrejsende. Via en bro ankom vi til maskinens anden dør, hvor en stewardesse hilste velkommen. I det øjeblik hun så mit boardingkort med den røde markering for 1. klasse, fik hun tilkaldt en kollega som lynhurtigt fik mig eskorteret gennem den forreste afdeling for businessclass og op til 1. klasse, der var placeret helt foran i maskinen. Jeg havde ikke en jakke der skulle hænges på plads, men jeg fik hjælp med håndbagagen. Da der ikke eksisterer hattehylder på 1. klasse blev håndbagagen placeret under ottomanen foran sædet.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics kabine i første klasse på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Kabinen gav et fint første indtryk. Designet var meget sympatisk med varme nuancer, og en behagelig og harmonisk atmosfære. Interiøret er forholdsvis minimalistisk, og det er noget jeg personligt godt kan lide. Mens boardingen pågik var desuden lyseffekterne i loftet slået til.

Efter at jeg havde fundet min plads, blev jeg tilbudt et varmt håndklæde efterfulgt af noget at drikke, jeg valgte et glas champagne, og det der kom i glasset var en Amour De Deutz Brut 2002. Starten af turen var ellers let kaotisk, personalet løb stressede rundt i kabinen for at få alle forberedelser færdige op til afgang, og det blev i hvert fald ikke den varme og afslappede oplevelse som plejer at være det man møder i det første stykke tid af en rejse i 1. klasse. Personalet var dog venligt, og der blev flere gange tilbudt opfyldning af champagneglasset, men tid til lidt small-talk var der ikke.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Champagne og varmt håndklæde før afgang

Foto: Jacob Molin

Yderligere to passagerer ankom til vores del af kabinen lige før dørren lukkede, en kinesisk herre med destination sæde 02A og en australsk gentleman til 02D. Der var pushback fem minutter før tid, men efter dette skulle vi vente i ualmindeligt lang tid på at komme i luften. På trods af, at der kun var fire maskiner før os, skulle vi vente på virkelig mange indkommende maskiner, som fik lov til at lande før det var vores tur. Det tog næsten 45 minutter, og denne søde ventetid blev yderligere lang ved hjælp af al den champagne vi havde fået serveret før afgang. Jeg var ikke den eneste som meget hurtigt rejste sig og næsten løb i retning mod toilettet da “Fasten Seatbelts”-skiltet til sidst blev slukket. Tiden i luften med retning Hong Kong blev beregnet til en time og 40 minutter.

Sædet

Dette var ikke min allerførste rejse med Cathay Pacifics på 1. klasse men dog min allerførste oplevelse med selskabet ombord i en Boeing 777. Kabinen i denne Boeing 777-300ER havde to rækker med en imponerende 1-1-1 konfiguration, hvilket så gav en total på kun seks sæder. Dette må være en af de mest eksklusive konfigurationer overhovedet, de fleste selskaber har normalt 1-2-1 med fire sæder ved siden af hinanden på første klasse.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics sæde i første klasse

Foto: Jacob Molin

Området ved sædet havde masser af plads, det ville i hvert fald være forkert at sige, at vi sad tæt op af hinanden. Benpladsen var på hele 81 tommer, og sædet var bredt, hele 33 tommer, man kunne uden problemer have både aviser og blade ved siden af sig selv i sædet uden at det gjorde noget. Sædet var faktisk delt op i to dele, en hoveddel og en siddedel, begge med separat betjening. Det vil sige, det var muligt at læne sædet tilbage, men beholde siddedelen i oprejst position. Meget praktisk hvis man f.eks ville beholde denne del af sædet som opbevaringsplads. Langs med vinduet var der et langt, mørkebrunt panel, og ved siden af sædet godt med opbevaringsplads for aviser, høretelefoner eller andet habengut. Ved sædet, lige ved siden af skærmen, var der desuden personlig garderobe. Meget praktisk når du flyver om natten og vil skifte til pyjamas.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Betjening af sæde og underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

I det hele taget kan jeg godt lide sædet på 1. klasse hos Cathay Pacific. Sædet er elegant, rummeligt og lige præcis tilpas privat. Der er ly i forhold til resten af kabinen og de øvrige passagerer, men uden at man føler sig lukket inde. Når sædet er foldet ned bliver sædet helt  fladt, og giver en god soveoplevelse. Området vi sad i var i øvrigt præcis det samme som det jeg tidligere har oplevet i en Boeing 747. Hvilken stil man bedst kan lide er nok individuelt, sådan helt personligt er jeg større fan af Boeing 747, da kabinen ligger længere foran i “næsen” af maskinen. Dette gør kabinen større, giver mere plads og også fordi der desuden findes et lille bord i midten, hvor der ligger aviser og blade. Dette bord kan også bruges til en tag-selv buffet mellem måltiderne på længere flyveture.

Underholdningssytem

Cathay Pacifics underholdningssystem hedder Studio CX og er hvad man kalder et AVOD-system (Audio Video On-Demand) med et fint udvalg af film, TV-serier, musik, spil og naturligvis info om selve rejsen og luftfartselskabet. Både lyd og billede fungerede fint, og der blev tilbudt højkvalitets-noise-cancelling høretelefoner til os på 1. klasse. I løbet af tiden ombord nåede jeg at se to afsnit af Friends.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Cathay Pacifics underholdningssystem Studio CX

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menukortet blev delt ud allerede før start, og det var en stor, næsten A4-formet folder med et fint udformet, ja, næsten et kunstfærdigt cover. Der kom også en separat liste over drikkevarer, formatet var det samme, men på coveret var der et billede af et champagneglas. På denne tur til Hong Kong blev der serveret “refreshments” der rent faktisk viste sig være en treretters frokost med valg mellem tre forskellige hovedretter. Mulighederne for drikkevarer var lige så omfattende som på langdistanceflyene, med champagne, to hvidvine, tre rødvine, portvin, øl, to “signature drinks” og en meget lang liste over aperitifs, cocktails, whiskies og likører. Naturligvis var der også alt hvad man kunne forvente sig af diverse sodavand, juice, kaffe og otte forskellige slags te!

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Velkomstkort fra personalet

Foto: Jacob Molin

Grundet den forholdsvis korte tid i luften blev der modtaget bestilling af mad og drikke allerede på jorden, og så snart skiltet med “Fasten Seatbealts” var blevet slukket begyndte serveringen ganske hurtigt. Det store bord blev foldet ud, og så blev der elegant dækket bord på en stor hvid dug. Cathay Pacific holder meget høj klasse på præsentationen af maden, niveauet er som på en fin restaurant, for eksempel bliver brødet serveret i en rigtig brødkurv med en stofserviet.

En anden fin lille detalje, er det velkomstkort der bliver placeret på bordet, kortet er signeret af personalet der arbejder på 1. klasse, og på kortet bliver gæsten ønsket et behageligt ophold ombord. Denne dag hed “vores” to stewardesser Viola og Carol. Dette er måske bare en lille parentes i det store billede, men det er alligevel en fin detalje der ikke mindst gør oplevelsen ombord anderledes i forhold til andre selskaber.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Meget elegant borddækning

Foto: Jacob Molin

Forretten var et fad med frisk frugt, blandt andet med ananas og melon. Dette er et koncept jeg tidligere har oplevet hos luftfartselskaber i Asien, enten netop som forret eller til dessert. Jeg bestilte også et glas rødvin, der var tre at vælge mellem og jeg endte med at bestille en meget velsmagende italiener fra Toscana, Castello di Gabbiano Alleanza 2008.

Der var tre muligheder for hovedret: lammekotelet med ristede kartofler og grøntsager, braisserede rejer med bambuskud og jasminris, og til sidst tortellini med tomat og spinat.

Jeg valgte alternativ nummer et, lam, og det viste sig være et pletskud. Det smagte fantastisk, måltidet var perfekt tilberedt og desuden flot serveret. Ved siden af den store tallerken kom der desuden en lille skål med pebersauce der gav retten yderligere smag. Jeg blev tilbudt refill af den gode vin og ekstra brød.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Hovedretten – lam

Foto: Jacob Molin

Herefter blev bordet dækket af og desserten blev serveret, en abrikos- og mandelkage med pisket fløde. Godt, men en anelse bastant. Jeg spurgte også efter en kop kaffe, og den blev serveret sammen med en lille skål med chokoladepraliner. Kaffen var stærk og fyldig, lige som jeg vil have den. Til sidst noterede jeg mig, at det var muligt at bestille Johnnie Walker Blue Label, og da det er en af mine favorit-whiskies bestilte jeg et lille glas til kaffen. Efter denne gode, men måske lidt store frokost var det skønt, bare læne sig tilbage, give maven en lille pause og nyde tiden ombord. Lidt senere blev jeg tilbudt refill af både kaffe og whisky.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Kaffe, dessert og chokladepraliner

Foto: Jacob Molin

Service

Jeg giver næsten altid høje karakterer til Cathay Pacifics personale og serviceniveauet ombord. Det man som rejsende bliver tilbudt, er korrekt og høfligt og selve serveringen er oftest velkoordineret, men det som virkelig skiller, Cathay Pacific fra mange andre selskaber i Asien, er attituden, altså varmen og opmærksomheden fra personalet. Som passager får man virkelig en følelse af at personalet har en ægte interesse i at man skal have det godt og trives ombord, og oftest er der også plads til lidt smalltalk. De fleste af personalet ved desuden hvordan man skal klare denne opgave, hvordan man får en samtale til at være naturlig, uden at det føles “kunstigt” eller for personligt.

På denne tur var det den korte tid i luften som gav lidt problemer med at nå det hele. Personalet var naturligvis venligt og professionelt, men man kunne mærke at fokus var på at nå alt det praktiske før og i løbet af turen. Det var egentlig ikke før serveringen var overstået at personalet kunne geare lidt ned, og havde mulighed for at skabe den personlige og afslappede atmosfære man ellers møder.

I øvrigt var det nok så godt som det overhovedet kunne være, omstændinghederne taget i betragtning, og selve serveringen var fint gennemført og koordineret. Reellt var tiden i luften blot 1 time og 40 minutter, men på trods af dette kunne jeg nyde hele måltidet i et behageligt tempo. Tempoet var effektivt uden at man følte sig stresset, men for at få den perfekte oplevelse af første klasse skal man naturligvis vælge en meget længere rejse.

Ankomst

Da vi fløj ind mod Hong Kong blev der både vist ankomstinfo og gater for aktuelle tilslutningsfly på alle skærme i kabinen. Mange ombord skulle videre, ikke bare indenfor Asien, men også til Europa og USA.

Cathay Pacific First Class Manila-Hong Kong

Indflyvning mod Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Klokken 13:20 landede vi i Hong Kong, helt som planlagt. Som rejsende på 1. klasse kunne jeg forlade maskinen via den forreste dør, og var derfor en af de første til at komme ud. Der var forholdsvis lang kø til paskontrollen, hvor der desværre ikke var en fast-lane for premiumpassagerer, uanset luftfartselskab.

Prioritetsbagagen var den første til at vise sig på båndet, dog uden forskel mellem business og 1. klasse.

Efter at have fået min bagage besøgte jeg for allerførste gang Cathay Pacifics ankomstlounge der helt kort og godt hedder “The Arrival”. Dette er en lidt skjult lounge, beliggende ikke langt fra lufthavnstoget. De fleste ved nok ikke at den overhovedet eksisterer, og går bare forbi, men loungen er absolut et besøg værd. Den er lille men har hyggeligt personale, en fin tag-selv buffet og et forbavsende godt à la carte-menukort med mulighed for at bestille diverse varme retter. Efter min store frokost ombord var det dog tilstrækkeligt med lidt frugt og en kop kaffe.

Bedømmelse

Cathay Pacifics 1. klasse er en af de bedste indenfor luftfartsindustrien. Udmærket mad og drikkevarer, der desuden er flot præsenteret, og venlig, opmærksom service – selvom vi på denne tur ikke helt kunne nyde det niveau og servicekoncept man ville møde på en længere tur. I øvrigt skal nævnes den flotte kabine, og et sæde der er tilpas privat. Så selvom dette var en lidt kortere tur, og ikke helt den spektakulære oplevelse man får på en langdistancetur, ja, så var jeg en meget tilfreds passager, da jeg forlod maskinen.

6
Most popular / latest

  1. micsjo den

    Deutz Amour? Jag skulle flyga Cathay enbart för det. Galet bra champagne! Hela huset Deutz har fantastiska champagner men Amour är grymt.

  2. swede77 den

    klockrent reportage

  3. matsson den

    Trevlig recension, känns bra attöverföra USDM till Oneworld och utnyttja CX First !!!

  4. johisco den

    Grym recension!

    Kanske bara är jag iofs men vinnörd som jag är så skulle det vara kul om vinlistan fotades/alt skrevs ner. Är grymt nyfiken på vilka viner olika bolag kör.

  5. senator den

    Tyvärr höll inte Cathay måttet i mina ögon på min resa i februari. Jag håller på sammanställa min resa snart..

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×