British Airways First Class London-Seoul

British Airways nye første klasse London-Seoul – Som at gå ombord på et rumskib

Baggrund

Dette var min første oplevelse med British Airways på 1. klasse. Jeg har tidligere testet både Club Europe og Club World (det vil sige hhv business class på korte- og langdistance), premium economy og helt almindelig økonomiklasse. Et godt introduktionstilbud, da ruten mellem London og Seoul åbnede, gjorde det muligt for mig at teste 1.klasse med flyselskabet på en langdistance-tur til Asien.

For at få den komplette oplevelse og for at optimere 1. klasse-oplevelsen på Heathrow, valgte jeg at flyve til London allerede aftenen før for at sove en nat på et af lufthavnshotellerne.

I lufthavnen

Allerede fire timer før afgang, lige efter kl. 9.00 om morgenen, kom jeg til terminal 5, som man kan kalde British Airways nye hjem i Heathrow. Rejsende på 1.klasse har adgang til en seperat check-in lobby i den sydlige del af terminalen, et afgrænset område med én serviceskranke og flere check-in skranker. Hvis man har brug for at blive i området i et stykke tid er der lænestole og sofaer.

British Airways First Class London-Seoul

Første klasse check-in i Heathrow terminal 5

Foto: Jacob Molin

Jeg blev umiddelbart vinket hen til en ledig skranke, hvor en venlig, men ikke særlig snakkesagelig kvinde tog hånd om min check-in. Jeg havde allerede forudbestilt mit sæde hjemmefra, så det hele tog ikke mange minutter. Det blev sat en gul 1. klasse-bagagetag på den taske som ikke var håndbagage – helt ifølge reglerne. Som rejsende på 1. klasse kunne jeg herefter benytte mig af den næste tomme fast track-kanal ved sikkerhedskontrollen som lå lige rundt om hjørnet. Der var stadig mere end 3 timer til boarding og denne tid valgte jeg at bruge på morgenmad i British Airways 1. klasse-lounge, “Concorde Room”, efterfulgt af lidt shopping, 15 minutters gratis massage i Elemis Spa og til sidst endnu et visit i “Concorde Room” til en let frokost. Både loungen og spa-afdelingen var fine oplevelser, men måske ikke helt på niveau med de 1. klasse-oplevelser som nogle af British Airways’ konkurrenter tilbyder i sine hjemmebane-lufthavne.
Concorde Room var helt fyldt op da jeg kom, og det var svært at finde en plads at sidde ved. Restauranten havde gode retter at vælge mellem, fra en a la carte-menu hvor der både var champagne og udmærkede vine – men selve oplevelsen var tættere på en fast-foodrestaurant end 1. klasse. For eksempel forsvandt flere af mine bestillinger et sted i restaurantens kommunikationskæde. Meget af det jeg godt kan lide ved 1. klasse, nemlig finesse og personlig opmærksomhed, ja, det oplevede jeg ikke her.

Massagebehandlingen i Elemis Spa var dog meget behaglig, selv om den muligvis var lidt for kort. Den normale massage kombineredes med en massagestol, som arbejdede med ryg og ben og massøren fokuserede på hovede og nakke.

Lounge: British Airways Concorde Room, London Heathrow (LHR), Terminal 5

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Lige før kl. 13.00 gik jeg mod gaten. Boardingen begyndte tidligt, allerede en time før planlagt afgangstid. Forklaringen var simpel da gate 10D viste sig være en busgate, hvor der skal køres med bus til maskinen og at transportere næsten 300 rejsende tager jo lidt tid. Ved gaten var der en separat kø for premium-passagerer, men bussen var den samme for alle rejsende. Det forbavsede mig, at British Airways ikke brugte en parkeringsplads ved terminalen for en maskine så stor som denne Boeing 777.

Der var en trappe op til maskinen, op til dør nummer to, så jeg skulle bare dreje til venstre for at komme til 1. klasse. Det første indtryk af kabinen var måske det bedste ved hele rejsen. I kabinen har man placeret specialbyggede vinduer foran de almindelige vinduer altså et større vindue foran to små vinduer, og det større vindue har indbygget belysning og sorte persienner som kan trækkes op eller ned. Ved ombordstigningen var alle persienner helt nede og kun effektbelysning, og ikke den i loftet, blev brugt. Den ny kabine sammen med det ny 1.klasse-sæde, med de små lamper placeret på siden, gav et fantastisk første indtryk. Det var næsten som at komme ombord på et rumskib.

British Airways First Class London-Seoul

Første klasse kabinen

Foto: Jacob Molin

En steward viste sig hurtigt og hilste mig velkommen ombord. Min jakke blev hængt op, og herefter blev der tilbudt aviser, en toilettaske, hjemmesko og en pyjamas, alt pænt vist frem og præsenteret ved mit sæde. Det eneste der manglede var magasiner. Herefter blev jeg tilbudt noget at drikke, man kunne vælge mellem champagne, vand eller apelsinjuice. Det blev til et glas boblevand. Den champagne som serveres i British Airways 1. klasse er Laurrent Perriers Grand Siècle og denne champagne blev hos os på BusinessClass i februar 2013 kåret til at være verdens bedste champagne i luften. Vi nåede sågar en refill på jorden før take-off.

British Airways First Class London-Seoul

Champagne, toilettaske og pyjamas

Foto: Jacob Molin

Der var pushback, næsten, til tiden, lige knap 10 minutter efter planlagt afgangstid. Der blev vist en sikkerhedsvideo og 20 minutter senere forlod vi Heathrow med retning mod Sydkorea og en beregnet tid i luften på 10 timer og 45 minutter. Det er en forholdsvis lang tur, som var længere end normalt grundet kraftig modvind, men denne information gjorde mig ikke ked af det, tværtimod. En interessant detalje var at persiennerne i 1. klasse aldrig blev trukket op, men det kunne man selv justere ved at trykke på en knap.

Sædet

I kabinen var der 14 sæder i 1. klasse i en 1-2-1 konfiguration. Fire rækker ved vinduerne og tre rækker i midten mellem de to midtergange. Sæderne 03K og 04K, de to sidste pladser ved vinduet til højre, blev brugt af personalet, så alt i alt var der 12 sæder til passagerere. Alle sæder var bookede på denne tur.

British Airways nye sæde i 1. klasse er en væsentlig opgradering af det tidligere sæde og designet er flot og tiltalende. Funktionen og komforten er god, men der er faktisk nogle muligheder til forbedring. Kontrolfunktionen er nem, der er en lille dims man drejer på, for at få stolen op eller ned.

British Airways First Class London-Seoul

Første klass sædet

Foto: Jacob Molin

Ved siden af stolen var der en garderobe, hvor man kunne opbevare sit tøj i nattetimerne. Min garderobe havde dog ikke så meget plads, så jeg kunne få både bukser, skjorte og en trøje ind uden at tøjet blev krøllet. I garderoben var der også en slags netlomme for personlige ting. Min nabo på den anden side af midtergangen havde en meget større garderobe – og med indbygget belysning.

Underholdningssytem

Underholdningssystemet ombord, Highlife Entertainment, var ok men udvalget var ikke spektakulært. Skærmen havde dog et fint billede (den blev foldet ud fra væggen) og lyden blev udmærket ved hjælp af de støjreducerende høretelefoner som vi fik uddelt. Den lille lampe ved stolen fik skabt en meget behagelig atmosfære når øvrige lamper var slukkede og persiennerne var trukket ned. Det var hyggeligt at sidde og se film, med en plaid om kroppen og noget godt at drikke i glasset.

British Airways First Class London-Seoul

Underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

Jeg kiggede på en dokumentarfilm om underjordiske rum i London, efterfulgt af filmen Being Julia. En fin lille funktion gjorde at man kunne se oversigtskortet over turen i et lille separat vindue på skærmen.

Måltider

Oppe i luften kom Inflight Directoren forbi. Han hilste hver rejsende på 1. klasse personligt velkommen ved navn og ved at give hånd. Han havde også fået informationer fra British Airways Executive Club, så han vidste at dette var min første tur på 1. klasse – og han håbede, at jeg havde fundet mig godt tilrette ombord. Det var en fin gestus.

Et par dage før rejsen havde jeg fået en e-mail fra Executive Club med informationer om hvad jeg kunne forvente mig af oplevelsen ombord. Den slags initiativer synes jeg godt om.

Lidt senere blev der tilbudt et lunt håndklæde og en cocktail. Jeg bestilte yderligere et glas champagne, som kom sammen med en skål peanuts, det var den perfekte opstart og jeg sad og nipsede til champagnen imens jeg besluttede mig for hvad jeg skulle spise og drikke til middag.

British Airways First Class London-Seoul

Menuen

Foto: Jacob Molin

I det mørkeblå menukort var der foruden de forskellige måltidsalternativer også en drinkmenu, som så virkelig god ud. Listen over vine indeholdt champagne, tre hvidvine, tre rødvine, dessertvin og portvin. Herudover var der godt udvalg af spiritus med flere fine mærker og naturligvis et udvalg af drikkevarer uden alkohol. For dem som er glade for te, ja, så var der otte forskellige slags at vælge mellem.

Aftensmaden bestod af en forret, hovedret og en dessert. Forretten kunne være en af fire muligheder: laks med salat og tilbehør, en meze-tallerken, en gulerod- og appelsinsuppe eller en grøn salat med to valg af dressing.

Det som føltes lidt mærkelig var, at det blev forventet at man valgte én af disse forretter. Hos de fleste selskaber plejer forret, suppe og salat at være separate retter på menuen og en naturlig del af en lidt længere frokost eller aftensmad. Måske havde det været muligt at bestille flere retter, jeg spurgte ikke, men jeg har en mistanke om, at det havde været muligt.

Hovedretten kunne også være en af fire muligheder – ”British Airways Classics” som var bøf med kartofler og grøntsager, koreansk bibambap med oksekød, kylling med koreansk sauce og søtunge med couscous. Til sidst kunne man få diverse oste, frisk frugt og to slags dessert.

Efter et par minutter kom stewarden tilbage for at spørge efter vores valg af mad. Desværre viste det sig, at det jeg helst ville have, den koreanske kylling, var udsolgt, og at jeg var nødt til at vælge noget andet. Tillige mit valg af forret var lidt problematisk, da jeg nævnte meze-tallerken vred han lidt på sig og sagde at han var nødt til at tjekke det – det gik så alligevel til sidst. I hvert fald synes jeg, det er bemærkelsesværdigt at man i 1. klasse ikke kan få den hovedret man vil have og at mit valg af forret næsten også fik skabt problemer.

Det tog ret lang tid før serveringen startede. I mellemtiden kunne jeg nyde yderligere et glas champagne mens nogle gamle bekendte passerede udenfor vinduet, blandt andet den centrale del af København, Kalmar og broen over til Øland og Gotland. Skandinaviens sommer viste sig fra sin pæneste side og på trods af at vi fløj i 10.000 meters højde, kunne man uden besvær se smådetaljer nede på landjorden.

British Airways First Class London-Seoul

København set fra oven

Foto: Jacob Molin

Sådan ca. over Gotland blev serveringen påbegyndt. Selve set-uppet var meget elegant, alt mit porcelæn kom på en separat bakke og blev lagt ud på den hvide dug på bordet. Bordet var lidt smalt, men på den anden side ganske bredt, så der var plads til det hele uden problemer.

British Airways First Class London-Seoul

Forret: Mezetallerken

Foto: Jacob Molin

Første ret var så en meze-tallerken, en helt igennem udsøgt forret. Jeg kan godt forstå, at den er populær blandt dem som flyver ofte! Der blev tilbudt brød fra en kurv og jeg valgte to skiver hvidløgsbrød. Til forretten bestilte jeg et glad rødvin, og det endlige valg blev en australier, en Kilikanoon Parable Shiraz 2011.

Og så kom hovedretten. Jeg ved ikke hvordan den koreanske kylling, som jeg aldrig fik, så ud, men det viste sig ikke være så vigtigt. Den ret jeg valgte i stedet, den engelske bøf eller ”British Airways Classics”, viste sig være aldeles udmærket og overgik faktisk det jeg havde forestillet mig. Mit vinglas blev også fyldt op.

British Airways First Class London-Seoul

Hovedretten: British Airways Classics

Foto: Jacob Molin

Til sidst blev jeg tilbudt ost eller dessert – og jeg blev forbavset over at det var “eller” og ikke “både og”, ost plejer at blive tilbudt som en separat ret, før desserten, til dem der ønsker. Jag valgte dog at vælge osten fra og i stedet for, rette min opmærksomhed mod desserten. Der var to valg: sommerbudding med mascarpone eller citronkage med citrusfrugter og vanillesauce. Jeg valgte buddingen.

Der blev tilbudt kaffe og te, men da jeg havde lyst til at gå forholdsvis hurtigt i seng, valgte jeg en kop te og et glas whisky. Der var tre forskellige slags whisky at vælge mellem, blandt andet Johnnie Walker Blue Label. Min te blev meget elegant serveret i en hvid kop med tilhørende underkop og der kom mælk og sukker i separate skåle.

British Airways First Class London-Seoul

Dessert

Foto: Jacob Molin

Tet serverades mycket elegant i en vit teservis med mjölk och socker i separata skålar.

Alt i alt smagte alle retter og alle drikkevarer godt. Måske kan man sige at maden var lidt almindelig og at kun tre retter er lidt lidt i forhold til hvad de fleste luftfartselskaber serverer på 1. klasse. Serveringen var også forholdsvis langsom, i forhold til det antal retter som blev serveret.

Morgenmaden blev serveret 2 timer før landing, men jeg spurgte om det var muligt at få den lidt senere, kun 90 minutter før landing for at kunne få lidt mere søvn og det var der ingen problemer i.

Lamperne i kabinen blev tændt to timer før landing, men jeg kunne så ligge og hvile yderligere en halv time. Som aftalt, kom så stewarden forbi 90 minuter før landing for at sige god morgen og for at spørge hvad jeg ønskede til morgenmad. Han gav mig også et lunt håndklæde. Morgenmaden havde, lige som aftensmaden, et a la carte-koncept med flere alternativer som f.eks yoghurt, müsli, frisk frugt og tre forskellige lune retter.

Jeg startede min morgenmad med en frugttallerken, lidt yughurt og en frugtsmoothie. Der blev tilbudt croissanter og lune wienerbrød fra en kurv.

British Airways First Class London-Seoul

Morgenmad

Foto: Jacob Molin

Der var tre ting at vælge i mellem af lune ting: traditionel engelsk morgenmad, Arnold Bennett-omelet og pandekager med pecannødder og blåbærkompot. Da jeg jo rejste med et britisk luftfartselskab, føltes den engelske morgenmad som det naturlige valg. Generelt synes jeg nok at en engelsk morgenmad er lidt for meget og lidt for tungt, men denne morgenmad smagte meget fint og var over forventning. Der blev også serveret
toast, mere brød og croissanter. Jeg bestilte en kop kaffe og et glas apelsinjuice og blev også tilbudt refill af begge dele. Hele morgenmaden varede ca. en time.

Service

Servicen ombord var både hyggelig og elegant. I min række var det primært en ung mand i treidverne der serverede – han viste sig være af polsk afstamning. Hans engelsk var dog så perfekt og med en skøn brittisk accent, så det eneste der afslørede hvor han oprindelig kom fra, var hans navneskilt. Manden gjorde et fantastisk stykke arbejde og hans måde at servere på og hans måde at imødekomme mig på, med stor opmærksomhed og proaktivitet, var fantastisk. Han udførte sit arbejde med al den korrekthed man kan forvente sig af en steward i 1. klasse.

Mit navn blev brugt så snart der var mulighed for det og da han tiltalte mig første gang, blev der også spurgt om hans udtale var korrekt. Hvert visit ved mit sæde blev afsluttet med ”Is there anything else, I can do for you?”, og det føltes faktisk helt genuint og ærligt. Måden han var på, gjorde dog at stemningen trods alt ikke blev mere formel, end at der var plads til lidt snikke-snak og måske endda en lille joke.

British Airways First Class London-Seoul

Første klasse under middagsserveringen

Foto: Jacob Molin

Bagsiden ved serviceniveauet var dog det store antal passagerer vi var på 1. klasse. Vi var 12 passagere, som blev betjent af to personer, så det betyder 6 passagere pr. steward/esse. Det er forholdsvis mange i sammenligning med andre selskaber og det betyder en stor forskel i graden af personlig opmærksomhed i forhold til de gange, hvor vi har været 6-7 passagerer i 1. klasse.

Personalet i kabinen gjorde et udmærket stykke arbejde, men med flere passagere at betjene, gik der ganske enkelt længere tid mellem hver passager, om det så var for at fjerne noget, tilbyde mere at drikke eller for at servere den næste ret.

Søvn

Efter jeg havde nydt min te efter aftensmaden spurgte jeg stewarden, om han kunne forberede mit sæde mens jeg skiftede til pyjamas. Sædet blev lænet ned til en helt flad seng og puden, dynen og madrassen blev tryllet frem fra hattehylden. Der blev spurgt om de måtte vække mig lidt før morgenmaden og det bekræftede jeg.

British Airways First Class London-Seoul

Sengen redt til natten

Foto: Jacob Molin

Sædet var fint at sove i og pyjamasen meget behaqelig, men med en tyk dyne og en forholdsvis varm kabine, blev det lidt for varmt til sidst. Det jeg nok savnede mest, var lidt mere privatliv. Når sædet var foldet helt ned, lå jeg og kiggede lidt ud i midtergangen. Sædet burde konstrueres så ansigtet bliver skærmet af fra midtergangen. Det ville gøre en kæmpe forskel. Selv med kun et par tændte, små lamper i kabinen var jeg nødt til at bruge sovebrillerne fra toilettasken, for ikke at blive forstyrret af lyset.

Ankomst

Før landing skiftede jeg tilbage til mit normale tøj og i mellemtiden blev sengetøjet og morgenmadstingene fjernet fra min plads. Også serveringen af morgenmaden blev afsluttet med ”Is there anything else, I can do for you?” – og det er da en meget behagelig sætning at høre. Det sidste stykke tid ombord brugte jeg på at se en dokumentarfilm om en mand som havde sat sig for at løbe 20 marathonløb i Sydafrika i Mandelas fodspor.

Indflyvningen til Seoul var ikke lige på men via en ordentlig omvej, sandsynligvis for ikke at flyve ind over Nordkorea. Før landing blev kabinen grundigt kontrolleret. Flere passagere havde ikke taget sine sko på, men det blev de bedt om at gøre, da gulvet skulle være tomt af sikkerhedsgrunde.

Vi var 15 minutter forsinkede ved landing i Incheon-lufthavnen og forsinkelsen var grundet den kraftige modvind vi havde haft. Til forskal fra Heathrow blev begge to døre benyttet og vi rejsende i 1. klasse kunne benytte os af den forreste dør. Håndteringen af bagagen var ikke optimal. På trods af en gul priority-tag, nåede over 50 tasker at vise sig før min taske kom på bagagebåndet.

British Airways First Class London-Seoul

Boeing 777-flyet efter landing i Seoul

Foto: Jacob Molin

Bedømmelse

British Airways nye 1. klasse-produkt er en soleklar forbedring af det gamle produkt. Kabinen er hyggelig og behagelig og sædet er fint, men der findes en del ting at forbedre hvis man skal klare den knivskarpe konkurrence på dette segment.

Den komprimerede aftensmad med kun tre retter, hovedretten som der ikke var nok af, en forholdsvis langsom servering grundet mange passagere og til at starte med en overfyldt lounge…alt dette er tegn på, at man måske har skåret lidt for meget ned på udgifterne og samtidigt måske maksimeret antal passagere lidt for meget.
På den anden side må vi nævne en meget lækker kabine, som gjorde et fantastisk første indtryk på mig. Den polske steward som serverede for mig var også helt suveræn og outstanding i sin service. Det var også flot, at det blev observeret at dette var min første tur med British Airways på 1. klasse. Tillige må vi give thumbs up til både pyjamas, toilettaske og drinksmenuen. Det er eksempler på detaljer, hvor British Airways gør det virkelig godt

16
Most popular / latest

  1. skyraider den

    Har åkt gamla BA First ett antal gånger men aldrig varit särskilt imponerad. När de serverade de viner som blivit över efter att man slutade flyga Concorde var de dock kanske världsledande på det området. Annars är det som en bättre C. Nya stolen ser dock bra ut.

  2. Stefan62 den

    Jag är nu på väg att boka BA F för resa under 2015.

    Du skriver att det var val mellan ost "eller" dessert – vad är Din bedömning…hade de fixat båda om Du frågat?

    Ibland kan man läsa om att flyger man F så kan man välja själv när och hur samt i vilken takt serveringen ska ske – är det inte så på BA?

  3. 011430121 den

    Jacob, du skriver så (ursäkta) jä..a bra!
    Kommer förmodligen att boka F till BOS under våren.
    Väljer mellan LH och BA, är redan Guld på SAS och kommer att ha det i minst ett år till.
    @doc sa att jag borde satsa på BA, men där är jag status lös ännu, skulle väl förmodligen komma upp i silver med två legg i F eller?
    Har åk med BA First för 10 år sedan, men aldrig provat LH/LX.
    Motivera inte, LH eller BA vilket skall jag välja?

  4. Jacob den

    Mycket kommentarer. Kul!

    Jag betvivlar inte att man säkert kan få fler rätter att äta, alternativet är ju att maten slängs, men det är fortfarande skillnad att få det i mån av tillgänglighet (efter alla andra beställt) och ha det som en del av menyn. De flesta flygbolag brukar köra aptitretare, förrätt, soppa, sallad, huvudrätt, ost och dessert (med möjlighet att hoppa någon rätt, så klart) i interkontinental första klass.

    Jag har gjort drygt 40 flygningar i First och detta är den enda gången (vad jag kan minnas) som en rätt på menyn inte funnits tillgänglig.

    Några undrar om ranking. Detta är något som kommer till våren. Nu har vi även vår betygsfunktion igång vilket öppnar upp för många spännande möjligheter.

  5. traveller den

    Flög med BA i F för en månad sedan. Då var det med en 777. Men även jag blev väldigt förvånad för även då bussades vi från 10 ut till plattan. Det förtar verkligen en del av F känslan att dom gör så. Klokt vore ju att dom minst hämtade i Concorde room eller minst körde från gaten.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×