British Airways Club World London-Stockholm

British Airways Business Class på Boeing 787 Dreamliner London-Stockholm

Baggrund

I løbet af den sidste del af sommeren 2013 begyndte British Airways at flyve mere regelmæssigt med de nyindkøbte
Boeing 787 Dreamliner-maskiner. Maskinerne skal først og fremmest bruges på langdistanceture til USA, men bliver i en testperiode brugt på lidt kortere ture indenfor Europa. På denne måde kan piloter og kabinepersonalet nå at lære maskinen at kende og det under lidt mere nemme og kendte forhold.

London til Stockholm var en af de ruter i Europa, hvor Dreamlinern blev testet og BusinessClass.dk fik mulighed for at komme med på en af de allerførste ture. Sæder og kabine er naturligvis tilsvarende det man vil møde på en længere tur over Atlanten, men hvor mad, drikkevarer og service vil ligne det lidt enklere koncept man møder indenfor Club Europe på ture indenfor Europa.

I lufthavnen

Jeg kom til Heathrow terminal 5 allerede klokken 10, hvilket gav mig god tid op til afgangen til Stockholm, som var planlagt til 13:40. British Airways har et separat check-in område i den sydlige del af terminal 5 for rejsende i business class, first class og for dem som har et sølv- eller guldkort. Da jeg kun rejste med håndbagage, valgte jeg at checke ind via en automat.

British Airways Club World London-Stockholm

British Airways business class check-in på Heathrow terminal 5

Foto: Jacob Molin

Som rejsende i business class har man adgang til en separat
fast track-kø ved sikkerhedskontrollen og dette sparede mig for at par minutter, i forhold til de forholdsvis lange køer jeg noterede ved den almindelige sikkerhedskontrol. Herefter gik jeg over mod loungen. British Airways business class-passagerer har adgang til de udmærkede Galleries Club-lounger i terminal 5 og der er tre at vælge mellem. Der er to i hver sin ende af hovedterminalen og desuden en lounge i B-fingeren. Da dette var en helt særlig dag, havde jeg dog fået adgang til den lidt bedre guldkort-lounge Galleries First, hvor interiør og design ligner de andre lounger, men hvor både mad og drikke er bedre: der er blandt andet en champagne-bar og der er mulighed for at bestille varme retter fra et a la carte-menukort.

Lounge: British Airways Galleries First, London Heathrow (LHR), Terminal 5

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Klokken 13 viste skærmen, at det var på tide at gå i retning mod gaten, der denne dag var i C-fingeren, hvilket betød en lille kort togtur fra den terminal jeg var i. I C-fingeren var ombordstigningen endnu ikke begyndt og da det viste sig at C-fingeren er det eneste område i terminal 5 hvor der ingen lounge var, kunne business class passagerer og statuspassagerer bestille lidt at drikke og spise hos Starbucks gratis.

Ca 20 min før afgang begyndte ombordstigningen. Business class passagerere kunne gå ombord først via den seperate kø til højre for for skranken. Jeg blev varmt budt velkommen ved indgangen og vist til min plads 02D, der var en gangplads på anden række i den forreste del af kabinen. Det første indtryk af kabinen var positivt. Club World sædet er for så vidt det samme som i ældre fly (med undtagelse af nogle smådetaljer) men kabinen føltes helt ny, moderne og luftig og havde desuden lækre lyseffekter i loftet. Kabinepersonalet behøvede slet ikke at nævne at flyet var nyt.

British Airways Club World London-Stockholm

Club World kabinen på British Airways Dreamliner

Foto: Jacob Molin

Normalt ville der have været serveret en velkomstdrink på dette fly inden afgang, men eftersom dette var en Europaflyvning manglede denne del og jeg måtte nøjes med min Starbucks kaffe.

Trods et helt fyldt plan på samtlige klasser lykkedes det os at komme afsted til tiden og efter sikkerhedsvideoen på skærmene, satte vi kurs mod Stockholm med en flyvetid på lidt over to timer.

Sædet

Ombord på British Airways Dreamliner fandtes der 35 sæder i Club World, delt op i den forreste kabine med tre rækker og den bagerste kabine, bagved servicestationen, med to rækker.
Det der udmærker Club World er at nogle af sæderne er vendt bagud, altå modsat flyveretningen. På en normal stolerække med 2-3-2 kombinationen er sæderne skiftevis rettede fremad eller bagud med fire sæder frem og tre bagud.

At flyve baglæns er en lidt speciel oplevelse hvis man ikke har prøvet det tidligere. Den størte forskel er under start når man kigger ned på jorden (hvis man sidder ved vinduet) i stedet for at kigge op mod himlen. Vel oppe i luften er det dog intet man tænker på. Fordelen ved Club World er, når man rejser to personer og vælger to sæder ved vinduet, – med et sæde i hver retning. Dermed har man mulighed for oplevelsen af at sidde overfor hinanden og dermed næsten spise naturligt sammen som på en restaurant.

Derudover var der ingen stor forskel på Club World på Dreamlineren og på sædet der også har været på andre flytyper. Produkt og kombination er det samme og ved servicestationen er der en self-service bar hvor man kan hente drikkevare og lidt små snacks mellem måltiderne på langdistanceflyvninger. I Club World skal alt håndbagage desuden placeres på hylderne ovenfor, under take off og landing. Dog manglede der hylder på første række, da denne plads bliver brugt til besætningens hvilerum der ligger lige overfor. Ved sædet findes der i stedet en skuffe hvor man kan opbevare mindre, personlige ejendele som sko og læsestof men altså ingen plads til tasker.

British Airways Club World London-Stockholm

Club World sædet

Foto: Jacob Molin

Underholdningssytem

British Airways underholdningssytem hedder High Life Entertainment og tilbyder blandt andet film, TV-serier og musik. I Club World kan underholdningssytemet ses på en moderne 12″-skærm.

Eftersom dette var en kort flyvning indenfor Europa blev underholdningssytemet aldrig tilsluttet og skærmene anvendtes kun til sikkerhedsdemontrationen.

British Airways Club World London-Stockholm

British Airways sikkerhedsdemonstration

Foto: Jacob Molin

Måltider

Oppe i luften begyndte serveringen med et varmt håndklæde efterfulgt af et udvalg af cocktails og nødder. Jeg bestilte en gin & tonic mens flere af mine medpassagerer benyttede muligheden for at nyde at glas champagne. På flygninger indenfor Europa er det Pommery der serveres, mens man på langdistanceflyvninger tilbyder Taittinger.

Ca. en halv time senere var det tid til måltidsserveringen med valget mellem to hovedretter, der på denne flyvning bestod af fisk eller kylling. Jeg valgte kyllingen, der viste sig at være tandoori kylling med couscous og salat. Til dette blev der serveret brød fra en kurv samt yderligere drikkevarer og jeg bestilte en flaske sydafrikansk rødvin. Kyllingen var dog noget tør i det, men smagte i øvrigt ganske godt.

Vi fik budt mere brød og til sidst kaffe og te. Til dessert var der en mousse på bakken. Jeg afrundede desuden måltidet med en whiskey. British Airways er et af de få selskaber der tilbyder single malt indenfor Europa, -Glenlivet er den variant man finder ombord.

British Airways Club World London-Stockholm

Frokost i Club Europe

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen var venlig og opmærksom, den var endda lidt mere afslappet end normalt indenfor Europa, hvor kabinepersonalet plejer at skulle nå det hele på kortere tid. Dette var nok på grund af at besætningen normalt arbejder på langdistance flyvninger og er vant til en mere langtrukken servering.

Søvn

Eftersom dette var en kort dagsflyvning indenfor Europa, der blev fyldt op af måltidservirenen, var der ikke noget behov for at sove. Men Club World sædet kan lægges helt ned og foran sædet er der en puff, der foldes ned og bliver en forlængning af sædet og en del af sengen.

Jeg har testet Club World sædet tidligere på en langdistanceflyvning og den er bekvem at sove i. Eneste kommentar var at sædet kunne føles lidt afskærmet og klaustrofobisk (hvis man har valgt vinduesplads eller midtergangen) og lidt for åbent mod kabinen og forbipasserende (hvis man har valgt gangpladsen). Det havde været bedre hvis man havde fundet en mellemvej som fungerer for alle sæder.

Ankomst

Efter landing helt til tiden i Arlanda parkerede vi ved terminal 2. Eftersom dette var et større fly end terminal 2 er bygget til at håndtere, parkerede vi ved siden af terminalen og alle passagerer måtte tage bussen det sidste stykke.

Bedømmelse

En fin flyvning med British Airways der gik alt for hurtigt. Den nye Dreamliner gjorde et godt første indtryk, fremfor alt føltes flyet nyt, moderne og meget rummeligt. Nævneværdigt er også det lave støjniveau i kabinen. Lydniveauet oppe i luften var ikke mærkbart anderledes end på jorden. Boeing har gjort et udmærket stykke arbejde med at afskærme larmen fra motorerne.

BusinessClass anbefaler

De bedste sæder for alene rejsende er 3E og 7E da disse er afskærmet og desuden er placeret så man ikke skal kravle over andre passagerer, når man skal ud til midtergangen. Første række mangler hylder ovenfor og bør derfor undgås hvis man rejser med meget håndbagage.

5
Most popular / latest

  1. Fru_Jensen den

    Spændende, det skal jeg da huske, med sæde valget, har aldrig fløjet med dem, men det skal da helt sikkert prøves.

  2. gillarattflyga den

    Trevligt reportage och verkligen superfina bilder som vanligt! 😀

  3. drw den

    3A där jag satt var också mycket trevli plats om man åker ensam ffa. Behöver inte heller där kliva över någon. Känslan av egen kupé var påtaglig. Jag tycker det är trevligt att sitta snett mot varandra när man är två som åker dock kunde skiljeväggen kunna få gå ner mer.
    Trevligt reportage och fina bilder! Känns lite konstigt att man var där!

  4. concorde den

    Kan inte varit något annat eftersom han åkte samma flight som vi. Känner igen besättningen från bilderna.

  5. agehall den

    Bra sammanfattning av upplevelsen. När tog du bilderna Jacob? Det var inte på turen till Cardiff eller?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×