Air France nye business class Boeing 777 Paris-New York

Air France nye business class, indvielsesflyvningen Paris-New York

Baggrund

I løbet af foråret 2014 offentliggjorde Air France deres nye langdistancesæder, endelig var det tid til fully-flat i business class for Air France. I anden halvdel af juni blev det første fly med de nye sæder sat i trafik på en af de daglige afgange mellem Paris og New York.

BusinessClass.dk var med på den officielle præmiereflyvning til New York, aftenflyvningen AF8 som i dagens anledning havde fået lidt ekstra festligheder, både i lufthaven og i luften. Med på flyvningen var dessuden Air France og KLMs administrerende direktør Alexandre de Juniac og Air France administrerende direktør Frédéric Gagey.

I lufthavnen

Jeg ankom til Paris med fly fra Skandinavien kort før klokken 16. Flyet ankom til Terminal 2F mens mit fly til New York afgik fra Terminal 2E der anvendes til alle Air France non-Schengenflyvninger. Terminal 2E består af tre bygninger som har fået navnene K, L og M. Flyet til New York skulle afgå fra K-fingeren som også er den oprindelige terminalbygning.

Flyskift i Charles-de-Gaulle lufthavnen er blevet ganske enkelt, i hvert fald så længe man skifter mellem to Air France fly eller mellem Air France og et andet selskab i Skyteam. Gennem de senere år har der været gange der forbinder Terminal 2F med både K- og L-fingeren i Terminal 2E. Det er vældigt enkelt. Den eneste formalitet undervejs er paskontrollen som alle skal passere, der forøvrigt var helt tom og hvor der også findes fast track (Accès No 1) som jeg kunne anvende som guldkunde og med business class billet. Med de nye gange mellem terminalerne behøver man ikke længere passere en sikkerhedskontrol når ma har forbindelse udenfor Schengen-området.

Air France nya business class Paris-New York

Air France Business Lounge, Paris CDG Terminal 2E

Et kvarter efter landing var jeg på plads i loungen i K-fingeren. Air France lounger er genrelt dejlige at besøge, de har en god indretning og ofte champagne og gode vine. På den anden side kunne man godt ønske et lidt stærre udbud af mad og ligeså var det denne gang. Det mest mad-agtige på buffeten var frugtsalat, yoghurt samt brød og ost.

Lounge: Air France Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2E, K-piren

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Ombordstigning påbegyndtes 30 minutter før afgang med en kort gåtur fra loungen. Ved gaten blev jeg valgt ud til en ekstra kontrol, hvilket indebar en hurtig kropsvisitation samt en kontrol af håndbagagen. Personalets attitude var venlig og respektfuld, det var der ikke noget at udsætte på.

Ved gangen ud til flyet blev vi mødt af de første tegn på at der var tale om en indvielsesflyvning. I gangen stod en lang række med smilende Air France ansatte med hver deres skilt med en flyinspireret tekst og ønskede alle der passerede en god rejse.

Air France nye business class Boeing 777 Paris-New York

Sådan skulle det altid være at gå ombord på et fly…

Jeg blev budt varmt velkommen ved indgangen og fandt hurtigt min plads 07L, en vinduesplads på sidste række i den forreste businessclasskabine. Kabinen gjorde et rigtigt godt første indtryk med interiør næsten helt i hvidt (eller muligvis en meget lys grå). Dette var som sagt den officielle indvielsesflyvning (i praksis den niende kommercielle flyvning med den nye kabine) og alt mærkedes naturlivis friskt og moderne. Flyet var næsten helt udsolgt i samtlige klasser.

Ved sædet ventede en pude, et tæppe samt en bøjle til hvis man have en frakke eller en habitjakke op at hænge. Al håndbagage skal placeres i hattehylderne da der ikke er plads under sædet foran, i praksis får de fleste dog en hattehylde for dem selv da kabinen er i en 1-2-1 konfiguration.

Air France nya business class Paris-New York

Air France nye business class

Da alle var kommet på plads blev der serveret velkomstdrik, valget stod mellem champagne, juice eller vand. Med et fransk flyselskab faldt valget naturligvis på et glas champagne.

Pushback var nogle få minutter efter tidsplanen kl. 19:10 med den sædvanelige sikkerhedsvideo på engelsk og fransk. Flyvetiden til New York var beregnet til 7 timer og 30 minutter.

Sædet

Air France nye businesssæde er i grunden samme sæde som Cathay Pacific anvender, et sæde jeg testede første gang da den var helt ny for tre år siden og et sædet jeg er meget begejstret for. Af alle de typer af sæder jeg har testet er dette en af mine helt klare favoritter. Ifølge Air France produktchef er deres variant dog mere avanceret end eksempelvis Cathay Pacifics, da de har købt flere tilvalg. Sædet er produceret af Zodiac og modellen hedder Cirrus.

Air France nya business class Paris-New York

Det nye sæde i Air France Affaires

Ombord på denne Boeing 777-200 er der ti rækker med business class, syv rækker i hovedkabinen og tre rækker i en mindre kabine bagved galleyet. Kabinekonfigurationen er 1-2-1, hvor sæderne er drejet så alle passagerer er drejet væk fra midtergangen, enten ud mod vinduet, eller ind mod kabinens midte. Hvis man sidder i et af sæderne i midten og ikke kender sin nabo findes der en skærm. Den største fordel ved 1-2-1 kabinekonfigurationen er at alle passagererne har direkte adgang til midtergangen og derfor ikke behøver at kravle over en anden passager for at komme ud.

For Air France indbærer den nye kabinekonfiguration at der bliver færre sæder ombord, på Boeing 777 reduceres antallet af busines classsæder fra 47 til 40 sæder.

Det nye sæder går forøvrigt under “de 3 F’er” Fully flat, Full acces og Full privacy.

Underholdningssytem

Det er en ren fornøjelse at anvende det ny underholdningssystem, det har et godt design og de heftige menuer giver et friskt indtryk. Det gamle (og på de øvrige fly, nuværende) system er ganskevist okay, men det er gammeldags i sin udformning og fremforalt er skærmene ganske små.

Air France nya business class Paris-New York

Rigtigt friskt underholdningssystem

Underholdningssystemet kommer fra Panasonic og har mere end 1000 timers underholdning og menuer på ikke mindre end 12 sprog! Skærmen er som sagt markant større, 16 tommer mod tidligere 10,4 tommer, og den er også trykfølsom, dsv. man kan navigere gennem menuerne ved at trykke direkte på skærmen.

Fjerbetjeningen er også ny og fæstet i en holder i væggen. Den er opbygget som en smartphon med et display hvor dele af menuen vises, det er naturligvis muligt at trykke på menuerne på fjernbetjeningen. Der er således mulighed for at navigerer i underholdningsystemet på tre forskellige måder, enten vha. fjernbetjeningens knapper, alternativt fjernbetjeningens display og så naturligvis den trykfølsomme skærm.

Air France nya business class Paris-New York

Skab til høretelefoner og personlige ting

De støjreducerende høretelefoner opbevares i skabet ved siden af sædet, hvor der også er opbevaringsmulighed.

En sjov detalje i underholdningssystemet er den chatfunktion som er indbygget og giver mulighed for at chatte med en valgfri passager på flyet.

Air France nya business class Paris-New York

Fjernbetjeningen til underholdningssystemet

Internet ombord

Internet blev ikke tilbudt ombord. Air France har Wifi som test på, men det er endnu ikke instaleret på flere fly og der er ikke taget en beslutning om hvornår eller hvis dette skal ske.

Måltider

Efter start blev der delt menuer ud der også indeholdte drinkslisten, derefter kom en lille overraskelse. Air France har fornyeligt indledt et samarbejde med The Ritz Hotel i Paris og deres Bar Hemmingway. Det indebærer at der i godt et år fremover vil blive tilbudt cocktails der er komponeret på The Ritz, hvis man desuden er ekstra heldig får man lejlighed til at møde chefbartenderen i egen høje person ombord og så heldig var jeg.

Colin Peter Field har været chefbartender siden 1994 og er tre gange blev udnævnt til verdens bedste bartender af Forbes. Han havde til denne flyvning sammensat en speciel cocktailliste man kunne bestille fra. Som apéritif anbefalede han Serendipity, også kaldet “France in a glass”, som han selv har skabt, den indeholder champagne, æblejuice, calvados og mynte. De fleste fulgte hans anbefalinger og cocktailen var udsøgt. Til cocktailen blev der serveret nødder og en amuse bouche på en ske, bestående af en reje med thaikrydrede grønsager.

Air France nya business class Paris-New York

Velkomstcocktail – Serendipity

Den ordinære drinksliste bestod af en champagne (Ayala Brut Majeur), en hvidvin, en rosévin og to rødvine – naturligvis alle franske. Der var også et omfattende udvalg af spiritus med blandt andet flere forskellgie apéritfis og digestifs. Som apéritifs kan Anislikør og Vermouth nævnes og som digestifs Calvados, Armagnac, Eau-de-vie og Chartreuse. En lidt anderledes drinksliste end hvad man ser hos nordeuropæiske flyselskaber. Der var naturligvis også et standardudvalg af alkoholfrie drikkevarer, kaffe og the fra Fauchon i Paris.

Med afgang fra Paris kl. 19 blev der serveret middag ombord. En hvid du blev lagt på bordet (dere 25% større end tidligere) og måltidsbakken med “gourmetforretten” blev delt ud. På bakken var Air France signaturret, foie gras samt kammuslinger og til dette en speciel pastasalat, der var også en skål med grøn salat. Stewardessen tilbød to slags vinaigrette samt brød fra en kurv. Der blev også tilbudt drikkevarer og jeg bestilte et glas Bourgognevin. Jeg har aldrig været specielt begejstret for muslinger, men foie gras spiser jeg hellere end gerne.

Air France nya business class Paris-New York

Forretten

Der fandtes fire hovedretter at vælge i mellem, beskrevet i et løst menublad med rubrikken “Dagens Forslag”. De fire valgmuligheder var,  bøf med maximkartoffel og bernaise sovs,  torsk med polenta og italiensk ost, kylling med honnning- og soyasovs, samt til slut ris med zucchini, aubagine, karry og revet parmesan.

Det meste lød tiltalende men bøffen virkede som et enkelt valg og den smagte udsøgt med den speciellet kartoffel. Jeg bestilte et glas rødvin til hovedretten og havde valget mellem en Rhône og en en Bordeaux, jeg valgte sidstnævnte. Samtidigt blev der tilbudt mere brød.

Air France nya business class Paris-New York

Hovedretten

Bordet blev ryddet af og der blev tilbudt en lille ostetallerken med petit chèvre og camembert, hertil brød samt lidt mere vin.

Air France nya business class Paris-New York

Kabinen under middagsserveringen

Til slut var det tid til dessert. En dessertvogn blev kørt igennem kabinen med tre forskellig slags is og sorbet, frugtsalat samt Air France signaturdessert “trio de desserts” som denne gang bestod af ananas og mandelkage, minichokoladekage samt en hindbærmacaron. Til dette blev der serveret forskellige likører og digestifs, men da jeg endnu havde en del arbejde at færdiggøre nøjedes jeg med en kop kaffe.

Air France nya business class Paris-New York

Dessertvognen

Jeg var meget tilfreds med middagen der bød på både udsøgt mad og gode vine. Indenfor Europa kan maden i business class variere en del fra helt okay til ubemærkelsesværdig, men på langdistanceruterne har jeg altid været meget tilfreds med maden i business class.

Godt 90 minutter før landing i New York blev der serveret en snack bestående af et kyllingespyd, en sandwich, yoghurt samt en skål med frugt. Til dette blev der serveret fuldt drikkevarer sortiment samt kaffe og the.

Air France nya business class Paris-New York

Snack 90 minutter før landing

Mellem måltiderne var der en buffet med drikkevarer og enklere snacks ved galleyet mellem de to businessclasskabiner. Det er samme buffet der har været tidligere og som fortsat vil være at finde når opgraderingen af kabinen er færdiggjort på alle fly.

Også bartenderen Colin var til stede under flyvningen. Ud på de små timer hvor de fleste havde lagt sig og jeg selv var færdig med arbejdet, begav jeg mig til det forreste galley hvor han arbejdede og var der i næsten en time. Han lavede yderligere to cocktails mens han engageret fortalte om hvordan han arbejdede med forskellige smage og hvordan forskellige ingredienser påvirker forskellige dele af kroppen samt hvordan man med den viden kan skabe effektive cocktails. En af de mest inspirerende bartendere jeg har mødt. Colin havde nået to returrejser før denne, blandt andet en tur til Tokyo.

Air France nya business class Paris-New York

Colin Peter Field – Verdens bedste bartender

Service

På trods af en fuld kabine holdt servicen et udemærket niveau uden en eneste misser. Personalet ombord var venlige og opmærksomme og udtrykte den finesse og elegance jeg sætter pris på. På den anden side ville alt andet være underligt med tanke på at det var en officiel indvielsesflyvning og den administrerende direktør var med ombord.

Jeg er forøvrigt meget begejstret for Air France kvindelige sommeruniform i lyseblåt med rødt bånd. Meget elegant! Men det kræver nok at man har en ganske smal kropsform for at det skal se godt ud.

Søvn

Med ankomst i New York kl. 21 (kl. 03 centraleuropæisk tid) forsøgte de fleste at få et par timers søvn under flyvningen.

Det nye businesssæde bliver når det lægges ned helt horisontalt fladt (fully flat). Totalt bliover det en seng på 196 cm med en bredde på 68 cm. Længst inde i sædekonstruktionen, under skærmen, findes en lille hylde som bliver en forlængelse af  sædet hjælper med til at lave sengen.

Air France nya business class Paris-New York

Sædet i business class lagt helt ned

Jeg synes sædet var behageligt at sove og hvile i. Det var tilpas blød, med et bekvemt tæppe og tilpas pude. Sædet føltes også meget privat med rigtig god afskærmning fra resten af kabinen. Rundt i sæderyggen findes en rundet skærm og armlænet mod midtergange kan justeres op og ned. I normalposition er det ned og mærkes ikke, men med et tryk på en knap kan man køre det godt 30 cm op hvilket giver yderligere afskærmning.

Sædet kontrolleres ved hjælp af de knapper der findes ved siden af aflægningsbordet.

Air France nya business class Paris-New York

Overordnet en behagelig soveoplevelse

Der blev delt en toilettaske ud, disse findes i fire forskellige farver, rød, blå, beige og sort. Ifølge Air France er det en model lignende den der anvendtes da Air France fløj med Concorde.

Ankomst

Punktlig landing i New York JFK lufthavnen nogle minutter efter kl. 21 lokal tid. Fordelen ved denne sene afgang er at man har mulighed for at nå en fuld arbejdsdag i Europa og stadig nå en transatlantisk flyvning samme dag, men det er lidt hårdt at lande så sent.

Fordelen ved den sene ankomst var dog at der var næsten tomt ved paskontrollen og da jeg kun havde håndbagage med var jeg hurtigt igennem ankomsthallen.

Samtlige passagerer ombord fik før landing et certifikat hvor det stod at vi havde været med på premiereflyvningen, signere af Jean Philippe Barat, ansvarlig for Air France langdistanceflåde.

Bedømmelse

Helt klart en opgradering for Air France, de nuværende businesssæder begynder at føles ganske gamle. Det nye sæde har jeg syntes om lige siden jeg testede det for første gang for tre år siden. God soveoplevelse, godt med plads til opbevaring og tilpas privat. Air France nye underholdningsystem var også rigtigt godt.

Mad og drikke plejer jeg altid at sætte pris på hos Air France på deres langdistanceruter, hvilket jeg også har skrevet i en tidligere test af Air France business class.

Servicen på denne flyvning var den bedste tænkelige, men det var også en speciel flyvning, formentlig også for personalet ombord der sikkert leverede deres yderste. Skønt og ikke mindst værdsat, men jeg lader nok tidligere tests af Air France give et mere nuanceret og retvisende billede af service og imødekommenhed ombord.

BusinessClass anbefaler

Vinduesplads (A eller L) hvis man rejser alene eller midterplads (E og F) hvis man rejser med selskab. Vinduespladserne er markeret som “Preferred” hos Air France og kan kun forbookes hvis man har højere status i Flying Blue. Vinduespladserne bliver dog tilgængelige for alle når check-in åbner.

4
Most popular / latest

  1. Johan Rebel den

    "samma stol som Cathay Pacific använder, en stol jag testade redan för tre år sedan när den var helt ny och gillade skarpt."

    Lustigt så olika man kan tycka. Jag har aldrig gillat CX's stol, och kommer aldrig att göra det heller.

    Johan

  2. GOTATH den

    Très bien Jacob!

  3. rvarttinen den

    Trevlig läsning och bra bilder – som vanligt!

    Förutom alla nyheter, en del som redan har skrivits om här på BC, så kan jag notera att kartan i IFE:n numera tycks ha en slags "flight display". Kul detalj!

    Ser fram emot nästa flygning med AF med de nya stolarna …

  4. Martin Björnström den

    Kul att läsa – fina bilder!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×