Air France Business Class Singapore-Paris CDG

Air France Business Class Singapore-Paris – Air France à la carte

I lufthavnen

Den ordinære check-in ved Changi-lufthavnen i Singapore åbnede tre timer før afgang og med en afgangstid sat til kl. 23.00 ville det betyde check-in ved 20:00. Jeg havde dog læst på lufthavnens website, at det ville være muligt at checke ind tidligere hos Air France.

Efter en lang dag på arbejde, kom jeg til Changi lige efter kl. 18.00.
Og helt korrekt, der var en early check-in for Air France og KLM der åbnede kl. 18.30. Der var en bemandet skranke for dette, dog med det krav, at man allerede havde checket ind via internet eller via en automat i lufthavnen. Jeg fandt en automat et stenkast fra skranken, så jeg gennemgik instruktionerne på skærmen, fik printet mine to boardingkort og stillede mig herefter i kø for at få min taske tagget.

Der var ingen særlig premium-følelse at som rejsende i business class, ikke kunne få alt dette klaret direkte ved skranken, jeg havde jo allerede forbestilt mit sæde og tasken skulle jo alligevel checkes in – men reglerne var tydelige og ikke til diskussion og jeg var i det mindste glad for at komme af med min taske. Det var en ung dame bag skranken, hun printede et bagagetag, fik sat et Sky Priority-klistermærke på mit boardingkort og fortalte herefter om vejen til loungen.

Skyview Loungen

Skyview Loungen

Foto: Jacob Molin

I Singapore sker sikkerhedskontrollen ved gaten, så det var kun paskontrollen jeg skulle igennem nu. Air France benytter sig af Skyview Loungen i terminal 1, en lounge som i princippet bliver brugt af samtlige Skyteam- og One Worldflyselskaber som flyver fra terminalen. Loungen er sådan helt formelt en tredjepartslounge, men indretningen er meget inspireret af Cathay Pacifics farver etc. og har de fleste indretningsdetaljer du vil finde i en Cathay Pacific-lounge.

Da jeg havde god tid op til afgang benyttede jeg mig af lejligheden at besøge nogle flere lounger ved hjælp af mit Priority Pass-kort. Jeg fik to overraskelser: SATS Rainforest Lounge i terminal 1, med en meget regnskovsinspireret indretning som ikke ligner noget jeg har besøgt tidligere og The Green Market i terminal 2, som i virkeligheden er en restaurant i japansk stil, hvor du får et japansk måltid inkluderet i entreafgiften.

Loungen anmeldes separat fra flyvningen. Du kan læse mere om loungen i vores anmeldelse. Læs mere om den besøgte lounge »

Lounge: Skyview Lounge, Singapore Changi (SIN), Terminal 1

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Lige efter klokken 22 bevægede jeg mig i retning af gate C34, hvor ombordstigningen allerede var igang. Der var obligatorisk sikkerhedskontrol, som der nu altid er i Singapore og efter dette kunne jeg gå lige gennem den tomme gatelounge og så ombord.

Jeg havde allerede i forvejen valgt sæde 09A, en vinduesplads på 5. række i en for dagen, ret stor business class-kabine. På det tidspunkt jeg bestilte billetten var der ikke så mange pladser at vælge mellem, men jeg var i det mindste glad for at kunne sikre mig en vinduesplads – det er noget jeg foretrækker når jeg skal flyve langt i premiumkabiner, da det giver en smule mere privatliv, når man skal til at sove.

Maskinen var allerede godt fyldt op da jeg kom ombord og blev ­til sidst fyldt op til sidste plads i business class (og sandsynligvis i resten af maskinen).

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Business-Class kabinen

Foto: Jacob Molin

Ved sædet ventede en pude, en plaid og en krog hvis man ville have hængt noget tøj op. Der var aviser ved indgangen, men ellers skete der ikke så meget­ før ombordstigningen var bragt til ende og servicen i kabinen blev påbegyndt. Da kabinedørene var blevet lukkede, blev der tilbudt en velkomstdrinks, man kunne vælge mellem champagne, vand og apelsinjuice, der blev uddelt toilettasker og aviser til dem der ikke havde opdaget dem på vej ind.

Pushback var til tiden, faktisk lige på minuttet ifølge tidstabellen. Der blev vist en sikkerhedsvideo på engelsk og fransk, hvorefter purseren hilste os velkommen ombord og meddelte en flyvetid på 12 timer og 28 minutter. Klokken 23:15 tog vi afsted i retning mod den Bengalske Bugt og Europa.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Foto: Jacob Molin

Sædet

Det var en Boeing 777-300ER-maskine der skulle flyve den lange strækning fra Singapore til Paris. Ombord var der fire klasser: economy class, premium economy, business class (Affaires) og 1. klasse (La Première). Business class var på denne maskine ti rækker i en 2-3-2 konfiguration, opdelt i en mindre kabine, med to rækker lige efter 1. klasse og en større kabine lige efter dør nummer to og business gallyet med otte rækker. Alt i alt var der 67 sæder i business class og alle var besat denne aften.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Business Class sædet

Foto: Jacob Molin

Dette sæde har jeg testet tidligere og det er et fuldt ud godkendt business class-sæde med lige over 60 tommers benplads (og det er sådan ca. standard for business class på langdistancefly) og et angle-flat design, som bliver nogenlunde fladt når det er foldet ned og ud, men dog med en lille vinkel, måske 170 grader.

Det er måske ikke det helt nye eller mest hotte på markedet, men heller ikke noget at klage over. Funktionaliteten var nem at forstå og bruge, ved hjælp af kontrollen som var at finde på armlænet.

Underholdningssytem

Godt underholdningssystem med et fint udvalg af film, både franske og internationelle, nye og gamle film og det man kalder for world cinema fra klodens alle hjørner. Der var desuden flere interessante dokumentarer, diverse spil og et udvalg af flere sjove dokumentarfilm om Air France som jeg med stor interesse så i løbet af morgenmaden – flere af dem handlede om selskabets historie, og havde ret unikke arkivbilleder.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

Den eneste ulempe ved underholdningssystemet i business class var skærmen, som var ganske lille og høretelefonerne som var af den enklere slags. De havde ikke nogen støjreducerende funktion, så man var nødt til at skrue op for lyden i de perioder hvor der var larm i kabinen.

Måltider

I luften blev der serveret champagne fra en bakke og herefter blev menukortet delt ud – menukortet indeholdt tilmed drinkslisten. Middagen var planlagt til lige efter afgang og morgenmad før landing i Paris. Menukortet var meget flot designet, med gamle Air France-billeder på omslaget for at gøre opmærksom på, at Air France i år fejrer 80-års fødselsdag.

Vinlisten havde en champagne(Lanson Black Label Brut), en hvidvin og to forskellige rødvine. Samtlige vine var franske, naturligvis. Der var også et stort udvalg af spiritus med flere forskellige apéritifs (til at drikke før maden) og digestifs (til at drikke efter maden) og man må sige at både udvalget og dette specifikke produkt er anderledes tænkt end et flyselskab fra nordeuropa havde gjort det – og dette er absolut ikke ment som noget negativt! Af apéritifs kan nævnes Aniselikør og Vermouth, af digestifs var der f.eks Calvados, Armagnac, Eau-de-vie og Chartreuse. Naturligvis var der også et standardudvalg af alkoholfrie drikkevarer, kaffe, samt ikke mindst forskellige te fra Fauchon i Paris.

Klokken var allerede mange og hurtigt blev middagen serveret.
Hvide duge blev lagt på bordene og så kom forretten: en gourmetforret med gåselever, pære- og ferskenkompot og marineret laks med dild og tomat. Gåselever lader til at være en signaturret hos Air France, jeg har spist det både i business class og i 1.klasse tidligere. Heldigvis kan jeg godt lide gåselever og alt smagte meget fint.

Til forretten kom der en skål med salt samt brød – og man kunne vælge mellem lyse og møke rundstykker. Jeg bestilte også et glas hvidvin, som i aften var en Chablis fra Bourgognedistriktet i Frankrig.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Forret

Foto: Jacob Molin

Der var tre forskellige hovedretter at vælge i mellem – og desuden en dagens specialmiddag. De tre retter var bøf med ostepolenta og svampe, havaborre med bagt kartoffel og grøntsager og så linguine med aubergine, asparges, soltørrede tomater og shiitakesvamp. Dagens specialmiddag, som blev beskrevet på et løst stykke papir i menkortet, var en asiatisk ret: andebryst med østersauce, sesamris og bok choy.

Alle alternativer var meget fristende, men da jeg er glad for and blev den asiatiske ret mit valg. Den var god men ikke spektakulær, jeg kunne bedre lide forretten. Jeg spurgte efter et glas rødvin til hovedretten og havde til at starte med tænkt at bede om vinen fra Rhône. Stewardessen spurgte dog om jeg ikke ville smage begge to rødvine og det viste sig at den lidt tungere Bordeauxvin fra Médoc også var en udmærket vin. Det med vin, det har Air France i hvert fald tjek på.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Hovedretten

Foto: Jacob Molin

Sammen med hovedretten kom der mere brød og et stykke ost på en tallerken, jeg tror det var en Camembert.

Til sidst kom dessertvognen gennem kabinen. Der blev tilbudt en aflang desserttallerken med tre forskellige desserter: en frugtkage, en chokoladekage og to småkager. Herudover var der små skåle med sorbet, man kunne vælge mellem hindbær og mango. Alt smagte udmærket. Der var også mulighed for en kop kaffe eller te men jeg takkede pænt nej tak, da jeg gerne ville gå i seng direkte efter middagen. Dog valgte jeg at afslutte middagen med en lille whisky og det blev til en Glenlivet, den (gode) whisky som Air France serverer i øjeblikket.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Desserter og sorbet

Foto: Jacob Molin

Hele middagen smagte meget fint, med mange interessante valgmuligheder og fine vine. Air France kan virkelig noget når det kommer til mad ombord og dette er noget jeg flere gange har bemærket og været glad for på langdistancefly med dem. Middagen havde også den perfekte længde. Jeg kunne spise mig igennem hele menuen og nyde et glas vin til hver ret uden stress, men serveringer var heller ikke så langsom, at jeg skulle sidde og vente eller kede mig. Hele middagen var færdig indenfor to timer efter start fra Singapore.

To timer før landing blev blev lamperne tændt i kabinen. Der blev tilbudt varme håndklæder, forskellige slags juice og herefter kom morgenmaden på en bakke, ens for alle. På bakken var der en skål med frisk frugt, lidt youghurt med müsli og marmelade. Personalet tilbød brød og croissanter og så kom der kaffe, te og mere juice. Der var to ting at vælge mellem af lune morgenmadsalternativer: traditionel engelsk morgenmad med scrambled eggs, pølser og braskartofler – eller french toast med æbler og figner. Jeg valgte det sidste alternativ. For den der ville, kunne man også få en kold tallerken med oste og pålæg. Der var refill af kaffe og te før bakkerne blev samlet ind.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Morgenmad med arme riddere

Foto: Jacob Molin

Morgenmaden var lidt mindre sådan rent volumenmæssigt i forhold til hvad mange flyselskaber serverer (også søsterselskabet KLM) – og dette er jo også helt i linie med den franske livsstil, hvor morgenmad ikke er det vigtigste måltid! Alt smagte dog fint og lige som ved middagen var tempoet tæt på optimalt.

Service

Servicen ombord var venlig og professionel af den kvindelige purser og hendes kollegaer som serverede i business class. Jeg taler flydende fransk og det gør naturligvis det hele lidt nemmere når man er ombord hos Air France. Dette er vel egentlig ikke så meget et spørgsmål om sprogproblemer (personalet kunne naturligvis både konversere og servere på engelsk) nej, det er nok mere forskellen i kultur, hvordan serveringen sker og servicen fungerer – og her er der forskelle mellem den franske og nordeuropæiske stil og engelsksproglige verden.

Jeg vil gerne give en applaus til personalet for den gode servering og koordineringen, alt var perfekt både i længden og som koncept. Netop koordineringen og tempoet er noget jeg virkelig lægger mærke til, en for langsom servering – eller en alt for hurtig! – kan ødelægge oplevelsen ombord. Det er også kedeligt, når en middagsservering bliver alt for komprimeret ved en sen aftenafgang, der må gerne findes en expressmenu som alternativ (og det kunne man også få på denne afgang). Der var ingen som tiltalte mig med navn, heller ikke på det tidspunkt hvor purserne gik rundt i kabinen med passagerlisten. Jeg oplevede heller ikke at der blev gjort noget specielt for mig som indhaver af et Air France guldkort. Servicen ombord var venlig og korrekt men uden noget smalltalk. Her er det nok tale om en kulturel forskel, hvor fokus ligger på at give professionel service (og gerne på en elegant måde) men ikke på at blive alt for personlig.

Søvn

Efter middagen skiftede jeg tøj til pyjamas (som jeg plejer) og lænede stolen tilbage. Da vi skulle være i luften i 12 og en halv time, var der på trods af servering af to måltider (middag og morgenmad) tid til otte timers søvn og jeg sov forbavsende godt ombord på dette fly.

Det var dog ret varmt i kabinen. Ved ombordstigningen var der en flaske vand ved sædet, men med både en varm kabine og med lidt vin til maden, fortalte min krop mig at den var lidt dehydreret og jeg var nødt til at få fyldt depoterne op.

Ved business class-galleyt lige ved siden af dør nummer to var der en tag-selv buffet med diverse drikkevarer, inklusive champagne, sodavand, juice og naturligvis vand.

Det var nemt at hente en ny flaske vand, eller få fyldt den eksisterende op. Ved buffeten var der også en bakke med sandwiches og desserter og man kunne også bestille en skål med kviknudler hvis sulten meldte sig.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Tag-selv buffet

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Turen til Frankrig gik over store dele af Asien. Fra Singapore og langs Malaysias kyst, Indien, Afghanistan, Aserbajdsjan og videre mod Europa over Bulgarien og Østrig.

Kl. 05.30 fransk tid påbegyndte vi indflyvningen mod Paris. Før landing gik purseren en tur gennem kabinen for personligt at sige farvel til hver gæst – det var en fin gestus.

Kl. 05.55 landede vi i Charles-de-Gaulle, 15 minutter før planlagt tid, vi parkerede ved terminal 2E og lufthavnens nyeste finger som har fået betegnelsen M. Det var min første visit i denne del af lufthavnen, og alt føltes meget flot, moderne og velorganiseret.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Oversigtskort

Foto: Jacob Molin

Et førerløst transittog transporterede os til hovedbygningen i
terminal 2E, hvor det var tydeligt skiltet hvordan man skulle gå. Charles-de-Gaulle bliver nok aldrig min favoritlufthavn, men det er imponerende så store forandringer Air France og ADP (Aéroports de Paris) har gjort de seneste to år. Mellem terminal 2E (som bliver benyttet til langdistancefly) og terminal 2F (som bliver benyttet til de fleste fly med destination indenfor Europa) er der nu en gang, som betyder at transferpassagere kan forblive airside når de skal skifte fly og ved paskontrollen er der en fast track(Accès no 1) som rejsende i business class kan benytte sig af. Det er en ret stor forskel, i forhold til hvordan det var for bare nogle år siden.

Air France Business Class Boeing 777 Singapore-Paris CDG

Transferområdet i den nye M-finger i terminal 2E

Foto: Jacob Molin

Bedømmelse

Mad og drikke er helt klart Air France´s stærke side, med god kvalitet og interessante valgmuligheder. Selve serveringen af maden var også fint koordineret med et optimalt tempo. Servicen ombord var venlig og korrekt men der blev opretholdt en lille professionel afstand. Sædet fungerede fint at sidde og sove i, selv om der er mere moderne alternativer på markedet. I det heke taget gjorde Air France et fint stykke arbejde og jeg vil ikke tøve at flyve med dem igen.

BusinessClass anbefaler

For at få mere privatliv og for at få kortere vej både til toiletter og buffet, kan man prøve at få et sæde i den lidt mindre business class-kabine som kun har to rækker. Denne kabine findes på de Boeing 777-maskiner, hvor Air France også har 1. klasse. I resten af flyene finder man business class i hele den forreste sektion af maskinen, det vil sige mellem dør nummer et og to.

5
Most popular / latest

  1. Air France/KLM den

    Vänlig, professionell och elegant.. ja tack, det vill vi gärna upplevas som!! 🙂

  2. Jacob den
    Mattias Edstrom

    Trevlig rapport. Du skriver :

    "Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

    Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?

    Precis som i citatet ovan tycker jag inte man ska lägga så stor vikt på det där med språket. I synnerhet på interkontinentala flygningar är personalen vana vid engelskspråkiga passagerare och att spendera mycket tid i andra länder. De lär säkerligen uppskatta ett försök till några ord på franska men kommer inte bry sig om konversationen hålls på engelska.

    Jag skulle beskriva servicen och bemötandet som vänlig, professionell och i många fall ganska elegant. Och det är nog ungefär så jag gissar att Air France själva vill bli beskrivna. Däremot är det inte den familjära atmosfär som kan finnas hos t.ex. SAS, man håller en respektfull distans ombord, åt båda håll, lite som på en del asiatiska flygbolag.

    Bästa sättet att njuta av en långflygning med Air France är att gå ombord med öppna sinnen. Fransmännen är stolta över sin mat och dryck och lite intresse och nyfikenhet hjälper nog en hel del.

  3. Mattias Edstrom den

    Trevlig rapport. Du skriver :

    "Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

    Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?

  4. famhanssons den

    Är det verkligen gåslever dom serverar??? Jag skulle gissa att det var anklever (canard)

  5. Gubben den

    Bra skrivit.
    Blir riktigt sugen att göra en provtur med AF.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×