Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Aeroflots nye business class på Boeing 777 Moskva-New York

Baggrund

I begyndelsen af 2013 fik Aeroflot leveret sit fly af typen Boeing 777-300ER, en opgradering af deres langdistance flåde, der i dag mest består af typerne Airbus A330 og Boeing 767. Det er dog ikke kun flyet der er nyt, selve indretningen og kabineprodukterne er lavet om. Længst fremme i flyet er der nu et helt ny business class produkt med helt horisonelle eller udstrakte flysæder og lige bagved tilbydes der for første gang premium economy, en klasse man her har valgt at kalde Comfort Class.

Dette fly er blevet sat ind på flyvningen mellem Moskva og New York, mens efterfølgende nye fly vil blive anvendt på ruter til Asien, bla. til destinationer som Hong Kong, Bangkok og Shanghai. I alt er der bestilt 16 fly fra Boeing.

Vi satte kurs mod Moskva for at prøve Aeroflots nye business class produkt på en flyvning mellem Moskva og New York.

I lufthavnen

Med Moskvas tunge og til tider uberegnelige trafik, var det hurtigst og enklest – og sandsynligvis også det billigste, at tage lufthavnstoget, Sheremetyevo Express, fra Moskva centrum til lufthavnen. Toget afgår fra Belorussky-stationen og tager blot 35 minuter. Desuden er der gratis trådløst internet til rådighed, hvilket altid er prisværdigt.

Jeg kom til Sheremetyevo lufthavnen lige efter kl. 13.00, to timer inden afgang. Flyet til New York skulle afgå fra den nybyggede terminal D, en betydelig forbedring for både den generelle service og for passgerkomforten, i forhold til den gamle terminal F (tidligere Sheremetyevo-2) der blev åbnet i forbindelse med OL i Moskva tilbage i 1980.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Aeroflots business class check-in i terminal D

Foto: Jacob Molin

For business class og Skyteam Elite Plus passagerer findes der en seperat check-in i den ene ende af afgangshallen, helt efter Sky Priority konceptet. Der var overhovedet ingen kø til de fire åbne check-in skranker og jeg blev hurtigt chekket ind af en ung kvinde. At rejse til USA kan kræve en del ekstra administration, men check-in gik helt uden problemer. Jeg fik et boarding card med mit forbookede sædevalg, en indbydelse til Aeroflots lounge og på min taske blev der sat et gult priority-mærke.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Fast track sluse gennem pas- og sikkerhedskontrol

Foto: Jacob Molin

Efter check-in var der en separat sluse til paskontrol for business class passagere, helt uden kø, efterfulgt af en seperat sikkerhedskontrol. Den sidstnævnte var dog af ukendt årsag lukket ved 13-tiden, men der var under alle omstændigheder ikke mange mennesker i den almindelig kø.

Jeg kiggede hurtigt forbi i Aeroflots Blues lounge for at få en sandwich og en kop kaffe. En anderledes lounge som mere minder om en bar en lufthavnslounge i Rusland. Loungen var temmelig fyldt med passagerer, der skulle afsted på eftermiddagsafgangene til USA.

Lounge: Aeroflot Blues Lounge, Moskva Sheremetyevo (SVO), Terminal D

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Boarding begyndte 30 minutter før take off ved gate 26. Der var ingen særskilt kø for business class passagerer, men jeg kom alligevel ombord som en af de første. Der var kun en passagerbro til flyet, til den anden dør, hvilket betød et venstesving for at komme til business class.

Den nye business class kabine på Boeing 777 gav et meget positivt første indtryk. En stilfuld og moderne indretning i beige og mørkegrå nuancer, sæder i marine blåt samt store og moderne skærme.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Velkomstskærmen

Foto: Jacob Molin

Da jeg havde indtaget mit sæde, 04A, blev jeg tilbudt et glas champagne der elegant blev serveret på en sølvbakke ved min plads. Det var dog et andet mærke champagne, der blev serveret end der stod i drinkslisten og som blev serveret senere i luften. Det viste sig at være Brut d’Argent Blanc de Blancs fra Jura bjergene i det østlige Frankrig, så ikke en egentlig champagne, men en fransk mousserende vin. Før take off blev der desuden tilbudt en toilettaske og aviser fra en vogn. Aeroflot er dårlige på dagsaviser og som ikke-russisktalende måtte jeg nøjes med Moscow News. Det havde været prisværdigt med noget internationalt som fx Financial Times.

Pushback 15 minuter efter planlagt tid og efter en manuel sikkerhedsdemonstration, satte vi kurs mod New York med en beregnet flyvetid på ni timer og 20 minutter.

Sædet

Det nye business class sæde var behageligt at sidde i og bliver i yderste position helt horisontalt, eller ”fully flat”, som positionen beskrives i flyindustrien. Sædet havde også gode opbevaringsrum, både ved siden af sædet (i mit tilfælde mellem sædet og vinduet) samt skråt bagved sædet, hvor der også var lavet plads til en vandflaske. Pudsigt nok passede denne ikke til de flasker der blev delt ud ombord.

Sædet kunne reguleres via sædekontrolen, der var placeret ved siden af armlænet, med otte knapper. Enkel og lige til at betjene.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Det nye business class side på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

I alt var der 30 sæder i business class, fem rækker i en 2-2-2 kombination. De fleste flyselskaber plejer at have en 2-3-2 kombination på business class i sine Boeing 777 fly, dvs yderligere et sæde mere, så her føltes kabinen noget mere rummelig end den ellers plejer at gøre. En anden grund var at sæderne var placeret lidt på sned, endnu en innovativ løsning for at kunne tilbyde flade senge uden for meget spildplads i kabinen. Sæderne var altså placeret skråt i forhold til hinanden og mit sæde vendte således mod vinduet.

Underholdningssytem

Underholdningssystemet ombord var af det mærke der hedder Thales TopSeries. Det mærkværdige med dette system, og hvordan det er installeret i business class, er hvordan hele menuen er blevet flyttet fra skærmen til fjernbetjeningen. I stedet for at bruge netop fjernbetjeningen til at navigere på skærmen, kommer hele menuen direkte op på fjernbetjeningen på en lille skærm man så kan trykke på – præcis som på en moderne smartphone.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Fjernkonstrolen til underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

Dette system oplever jeg som en klar forbedring i forhold til de systemer som Aeroflot tidligere har benyttet sig af, i særdeleshed i forhold til hvad der tidligere blev brugt ombord på Boeing 767-maskinerne, hvor der blev uddelt bærbare medieafspillere i business class, men også i forhold til det mere simple system som bliver benyttet på Airbus A330-maskinerne. Jeg brugte lidt tid på at forstå hvordan systemet fungerede, og hvordan man skulle trykke og fra tid til anden var responsen fra systemet lidt langsom.

Men generelt var systemet en positiv oplevelse, godt udvalg af film og TV-serier og 15-tommerskærmen leverede et godt billede med fin opløsning. Det eneste jeg manglede af film og TV var nogle dokumentarer eller dokumentarfilm.

Internet ombord

Der findes tråløst internet ombord, hvilket jeg testede. Internet opkoblingen kan kort beskrives som dyr – men velfungerende. 9 MB kostede 22 USD (ca. 140 kr) Forbrug af MB derudover skulle man betale ekstra for. Nok ikke noget man vælger blot til fornøjelses surfing. Man kunne dog logge af og på flere gange og dermed bruge den resterende tid senere på flyvningen.

Måltider

Menuen og drikkevarelisten blev delt ud allerede på jorden og nogle minutter senere kunne jeg afgive min bestilling, af første drinks til efter take off, til stewardessen der bød mig velkommen og tiltalte mig ved mit navn. Jeg bestilte en gin & tonic, der oppe i luften, blev serveret med en skøn og fint præsenteret amuse bouche bestående af laks og philadelphiaost.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Amuse bouche

Foto: Jacob Molin

Derefter passerede en dekoreret vogn gennem kabinen. En hvid dug blev lagt på bordet, bestik og porcelæn blev placeret og til sidst blev en orange rose lagt ud på bordet. Borddækningen så meget elegant ud og jeg sætter pris på at der ikke gøres brug og bakker ombord.

Så blev forretten serveret. Det var blæksprutte med kartoffel, soltørrede tomater og en pestosovs. Hertil serveredes brød fra en kurv. Jeg har generelt svært ved skaldyr, men må sige at det smagte godt. Jeg bestilte et glas hvidvin hertil og valgte den italienske Rivo al Poggio som også blev anbefalet i menuen.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Forret

Foto: Jacob Molin

Herefter blev der serveret en ganske traditionel salat med mozzarellaost efterfulgt af en suppe emd agurk, bulgur og dild. Salaten smagte godt men suppen var lidt vandet. Jeg havde personligt foretrukket noget tungere som for eksempel kartoffel suppe. Flere gange blev der budt på påfyldning af vin og vand samt yderligere brød.

Der var mulighed for tre forskellige slags hovedret; en bøfgryde med polenta, havaborre med dampede grøntsager eller kylling med quinoa. Jeg valgte fiskeretten der smagte rigtig dejligt, specielt med den appelsinsauce den blev servered med. Den italienske hvidvin passede også rigtig fint til hovedretten.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Hovedret

Foto: Jacob Molin

Til sidst blev der tilbudt to forskellgie desserter, enten en pæretærte med cola-sauce eller vanille is garneret med appelsin. Jeg valge pæretærten der var rigtig god og fik desuden en kop kaffe der blev serveret med en bid chokolade.

Yderligere et måltid blev tilbudt senere på flyvningen. Denne blev serveret tre timer inden landing i New York, hvilket var lidt for tidligt når man tænker på den lange og meget omfattende frokostservering, der helt sikkert ikke efterlod nogen sultne. Jeg ville have fortrukket at det sidste måltid ombord var blevet serveret mindst en time senere. Denne gang var det en enklere snack, der blev serveret. En sandwich med roastbeaf og brieost, en varm anretning bestående af en skål med kylling og ris, samt vindruer og to franske macaronkager til dessert. Jeg drak et glas appelsinjuice til maden og bestilte en kop kaffe bagefter.

Service

Serveringen ombord var klart positiv. I min række var det først og fremmest en stewardess der hed Valentina som serverede, bakket op af kollegerne Yury og Elena. Måltidsserveringen var meget elegangt og velkoordineret og jeg blev flere gange tiltalt ved navn.
Jeg har for det meste været tilfreds med servicen på Aeroflots business class, men det føltes som om at at servicekonceptet var blev strammet lidt op sammen med lanceringen af det nye fly og de nye kabineklasser. Der var flere ting ombord som jeg ikke tidligere har set hos Aeroflot, efter nok nærmest et dusin flyvninger med dem på business class, eksempelvis de sølvbakker der hele tiden blev anvendt til at servere drikkevarer på.

Belægningen ombord var dog ganske lav, med kun 10 personer på business class, hvilket selvfølgelig skaber yderligere bedre forudsætninger for mere opmærksomhed til den enkelte passager.

Søvn

Efter det første, lange måltid valgte jeg at lægge sædet ned for at hvile lidt. Sædet blev, som tidligere nævnt, helt udstrakt og fladt i yderste position og var bekvem og kanske rummelig at sove i. Jeg savnede dog et ordentligt tæppe, da der blot blev uddelt tynde plaider på business class.

Aeroflot Business Class Boeing 777 Moskva-New York

Sædet nedfældet til en seng

Foto: Jacob Molin

Ankomst

Der var megen indkommnde trafik til New York og JFK, men det lykkedes alligevel at lande blot et par minutter efter planlagt tid. Før landing fik vi tilbudt en gave på business class, i form af en pakke med te, noget jeg faktisk ikke har prøvet tidligere.

I New York var det diset og det regnede. Aeroflot anvender terminal 1 i JFK-lufthavnen, en alt for lille terminal til alle de store fly der kommer ind i terminalen. Dette betød også at der måtte bestilles en pushback-bil for at trække flyet helt på plads ved gaten og ikke samtidig komme for nær flyet ved siden af.
Eftersom jeg sad et stenkast fra døren, kunne jeg gå først fra borde og kom hurtigt til paskontrollen, der ellers kan være et sandt mareridt i USA. Desværre var det ikke til megen nytte, da bagage leveringen tog tid og priotiterings-mærket på min taske tilsyneladende ikke gjorde nogen som helst forskel. Lidt kedelig afslutning på en ellers dejlig flyvning.

 

Bedømmelse

En ordentlig opgradering af både service og komfort. Det nye business class sæde holder en rigtig fin standard og serveringen ombord var god. Jeg kunne især godt lide den elegante servering. Aeroflot skal blot forsøge at få en bedre internet opkobling, lidt internationale aviser og tidsskrifter og så endelig et bedre og ordentligt tæppe.

9
Most popular / latest

  1. gillarattflyga den

    På bilderna såg det ut som att stolen var lite ''plastig''? Annars en mycket bra recension Jacob, har dock alltid varit lite skeptisk för Aeroflot.

  2. swede77 den

    Härlig rapport! Ska gärna testa Aeroflot's nya produkt.

  3. najk den

    Trevlig rapport, känns som att Aeroflot har en riktigt bra produkt!
    Jag kanske ska ta genvägen via Ryssland nästa gång jag ska till USA 🙂

  4. Jacob den
    pep

    Fin rapport. Hvorfor bruger du ikke den nye Galaktica lounge i E pieren? Jazz og Blues er mørke og har ingen vinduer?

    Jag spenderade mindre än 30 minuter i loungen så det var inte meningsfullt att gå till någon annan terminal.

  5. Jacob den
    FDN

    Hej,
    Vad är det för kamera du använder? Bilderna ser så bra ut.

    Tack. Det är en Canon IXUS systemkamera jag använder för det mesta.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×