Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Aeroflot Business Class indenfor Europa på Airbus A320, Stockholm-Moskva

I lufthavnen

Jeg kom til Arlanda lufthavn lige før klokken 10.00, to timer før afgang. Aeroflot benytter sig af terminal 5, og check-in ligger i den gamle afgangshal, lige overfor Aeroflots billetkontor. Tre check-in skranke var åbne for denne afgang over frokost til Moskva, to skranke for economy og en for business class.

Der var mange rejsende ved check-in og mange af dem stod i køen til business class. Flertallet af dem var ganske almindelige ferierejsende og jeg gættede på, at de egentlig var i den forkerte kø – og sådan viste det sig også at hænge sammen.

Den unge kvinde ved skranken opretholdt dog venligt men bestemt reglerne og henviste de rejsende som var i den forkerte kø til den rigtige. Skiltningen var meget tydelig, så der var ikke meget at diskutere.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Aeroflot check-in i Arlanda lufthavn

Foto: Jacob Molin

Hurtigt var det min tur. Det var handlingselskabet Menzies som var ansvarlig for check-in hos Aeroflot og det hele blev ordnet venligt og effektivt. Efter jeg fik kontrolleret mit russiske visum, fik jeg mit boardingkort til Moskva, hvor det sæde jeg havde bestilt i forvejen var markeret og den taske jeg checkede ind som bagage blev markeret med “Priority”. Jeg blev også informeret om, at jeg havde adgang til Menzies business lounge, hvilket også var noget jeg havde forventet.

Efter en hurtig sikkerhedskontrol gik jeg i retning mod loungen. Menzies business lounge er en forholdsvis kedelig lounge og ikke mindst må man sige, at udvalget af mad og drikkevarer er uspændende. På den positive side må man notere, at det var fred og ro i loungen, da den var næsten helt tom.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen er vurderet seperat fra flyvningen. Du kan se mere om loungen i den tilsvarende lounge vurdering.

Læs mere om de besøgte lounges »

Boarding og førstehåndsindtryk

Ved gate 19 var der uro i luften, economy class var overbooket, hvilket gjorde at nogle rejsende blev opgraderet til business class. Dette var noget som personalet ikke havde taget højde for tidligere, så det skabte lidt forvirring og stress da vi kom tættere på afgangstidspunktet.

20 minutter før afgang kunne vi så til sidst gå ombord. Business class- og Skyteam Elite Plus-passagerere fik lov til at gå ombord i sit eget tempo. Jeg blev varmt hilst velkommen ved indgangen og fandt hurtigt mit sæde 02F i række to, jeg vælger altid denne plads hvis den er ledig.

Før afgang blev der tilbudt noget at drikke, valget stod mellem apensinjuice, æblejuice og champagne. Jeg valgte et glas boblevand. Tidligere har Aeroflot serveret Louis Roederer ombord, men man har nu skiftet til Billecart Salmon.

Vi fik også menukortet og listen over drinks uddelt før afgang, og på mit sæde lå en plaid. Mystisk nok fik vi ikke en avis tilbudt, hverken ved gaten eller ombord på vej ind til sædet. Det er ikke normal praksis.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Menu go drikkevarelisten

Foto: Jacob Molin

Pushback fra gaten skete 10 minutter senere end planlagt og efter en video-sikkerheds demonstration begyndte vi turen mod Moskva. Vi blev informeret om, at rejsen ville være 1 time og 50 minutter.

Sædet

Ombord på denne Aeroflot Airbus A320 kunne vi glæde os over ordentlige business class-sæder foran gardinet. Dette til forskel fra de fleste andre europæiske selskaber, som normalt kun tilbyder almindelige economy class-sæder med et blokeret midtersæde i business class.

Sædet var meget behageligt at sidde i, – mørkeblåt læder og med fin plads til benene – i hvert fald mere end hvad er normalt for europæiske flyselskaber. Der var fem rækker stole i business class, konfigureret i 2-2, så der var 20 sæder alt i alt.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Aeroflot Business Class sæde på Airbus A320

Foto: Jacob Molin

Totalt var vi 14 personer i business class, det var lidt flere end normalt, men et resultat af de upgraderinger der blev foretaget ved boarding. Sædet ved siden af mit, 02D, blev ikke brugt. Det er positivt, at der blev taget hensyn til de oprindelige business class-passagerere da opgraderingerne blev fordelt i kabinen.

Måltider

Menukort og drinksliste blev delt ud allerede før afgang og stewardessen spurgte efter vores bestillinger af mad og drikke allerede da vi var på vej mod take-off i Stockholm. Dette for at vinde tid oppe i luften. Hun nåede dog ikke længere end række to, før hun skulle sætte sig ned på grund af take-off.

I business class til Moskva blev der serveret en tre-retters menu med forret, tre valg af hovedret og til sidst dessert. Herudover var der en omfattende drinksliste med champagne, to hvide vine og to røde, diverse spiritus, sodavand og andre alkoholfrie drikkevarer. Dette er faktisk den samme drinksliste som bliver tilbudt på Aeroflots langdistancefly.

Måltidet blev indledt med et lille varmt håndklæde på en lille tallerken. Derefter blev der lagt en hvid dug på bordet og middagsbakken blev delt ud. Forretten bestod af røget laks og rødspættefilet som serveredes med grønsager.
Især laksen var rigtig frisk. På bakken var der desuden en skål med nødder og kabinepersonalet tilbød lunt brød fra en kurv. Jeg havde bestil en gin og tonic til at indlede med og som også stod klar på bakken, med is og citron og præcis som jeg havde ønsket den.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Måltidsbakken med forretten

Foto: Jacob Molin

Hovedretten bestod af tre valg – lam, havbas eller kylling. Jeg valgte lammet, der blev serveret med quinoa og grønsager samt brun sovs i et seperat bæger. Til at drikke bestilte jeg et glas rødvin og valgte at følge menuens anbefaling – Cabernet Sauvignon Finca La Linda. Alle retter i Aeroflots menu har en anbefaling af vin der passer til maden. Derudover findes oplysninger om antal gram/kcal proteiner, fedt, kulhydrat og kalorier pr. ret. Lammet smagte i øvrigt rigtig dejligt, selvom jeg personligt havde foretrukket noget andet end quinoa som tilbehør.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Hovedretten

Foto: Jacob Molin

Måltidsbakken blev fjernet og derefter serveredes desserten, der bestod af en lime og hindbær moussé med lidt sovs. Desserten var fantastisk god – Aeroflot virker generelt til at være dygtige til at lave desserter. Jeg bestilte desuden en kop kaffe der blev serveret med en bid chokolade.

Senere under flyvningen blev der yderligere serveret drikkevare i kabinen.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Desserten

Foto: Jacob Molin

Service

To personer tog sig af serveringen på business class; purseren Roman og en kvindelig stewardesse ved navn Ekaterina. Begge var meget venlige og servicen ombord var høflig og opmærksom med god koordinering af måltidserveringen med optimal tid mellem de forskellige retter. Jeg har aldrig oplevet rigtig dårlig service i Aeroflots business class, dog kan man stadig støde på ansatte fra de kommunistiske dage, med totalt pokeransigt og som ikke rør en mine under hele flyvningen. Denne gang var der smil hele vejen igennem – hvilket gør flyvningen så meget mere hyggelig.

Med 14 passagerer og en tre retters menu, der skulle serveres på en to timers flyvning, måtter personalet dog arbejde hurtigt.

Ankomst

Der var meget indkommende trafik til Moskva og med den noget senere afgang fra Stockholm landede vi 25 minutter efter planlagt tid kl. 16.15 i Sheremetyevo og parkerede ved den nye terminal D.

Denne gang havde jeg ingen connection i Sheremetyevo så jeg begav mig i stedet direkte til paskontrollen. Som business class passagerer findes der en seperat paskontrol længst til højre. For at benytte denne behøver man et kreditkortslignende, blåt fast-track kort som normalt udleveres af kabinepersonalet.

Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva

Terminal D i Sheremetyevo lufthavn

Foto: Jacob Molin

Dette var mit første besøg i Rusland og jeg havde forventet en sej og omstændig process ved paskontrollen. Jeg blev derfor klart positivt overrasket, da det hele tog mindre end et minut, uden nogen som helst form for spørgsmål og med en forbavsende venlig ung kvinde bag ved lugen.

Den ind-chekkede bagage kom hurtigt men ikke i nogen bestemt priority orden.

Bedømmelse

En rigtig god business class flyvning. Imponerende hvor meget der kunne nås på en time og 50 minutter med en tre-retters menu og et komplet drikkevare sortiment. God stole komfort og fin service selvom kabinepersonalet skulle arbejde hurtigt med 14 passagerer.

3
Most popular / latest

  1. maba den

    Tack för en välskriven recension. Tycker att Aeroflot är ett klart underskattat bolag som fortfarande skrämmer många p.g.a. av deras tidigare rykte.

  2. Fredrik Bodin den

    Kul att se att det fortfarande finns bolag som serverar varm mat inom Europa och inte bara en torr smörgås!

  3. perhall den

    Har precis gjort samma flight. Ca 8 passagearare i BC. Håller med om allt som skrivs. Men ganska dåligt benutrymme. Vore kanske bättre att ha fem i bredd på BC och mer benutrymme inom ramen för de 20 platserna.
    /Per

Kommentarerne er lukkede.
BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×