Under højtidelige former modtog SAS og Jettime i dag om morgenen sit første ATR 72-600 fly udenfor ATRs fabrik i Toulouse Blagnac lufthavn. Totalt er der bestilt seks fly som mest vil blive anvendt på svenske indenrigsflyvninger men eventuelt også på kortere Europaruter.

Det nye fly er af modellen ATR 72-600, en opgradering af de 500-modeller som flyver i Skandinavien i dag. Flyet er ikke bare mere brænstofeffektivt men også betydeligt mere behageligt at flyve i.

Mange forbinder propelfly med larm. Med ATRs nye 600-model er lydniveauet dog sænket med imponerende 16 decibel, hvilket giver en mærkbar forskel i luften. Dette er opnået bl.a. ved at isolere bedre samt ved at udnytte propellerne anderledes og bedre.

SAS og Jettime ATR 72-600

Kabinen med 2-2 konfiguration

Sæderne er også helt nye, i behageligt mørkegråt læder til forskel fra stofsæderne som anvendes på de fleste SAS fly. Læderet er marginalt tungere men er til gengæld mere holdbart.

SAS og Jettime ATR 72-600

Den nye kabine

Den nye sædekonstruktion med stolelommerne i brysthøjde giver mere benplads og gør at benpladsen, som formelt er 30″, nærmere føles som 31″. Det er desuden muligt at lægge sædet en smule ned.

SAS og Jettime ATR 72-600

Sæderne ombord i blågråt læder

Bordene er dog ganske små og er mindre end dem der eksempelvis findes på Boeing 737-flyene. Tanken er formodentlig at man ikke behøver så meget plads, eftersom flyet for det meste skal benyttes til kortere ruter.

SAS og Jettime ATR 72-600

Bordet foran sædet

Også hattehylderne har fået en ny konstruktion som gør at de nu rummer en godkendt kabinekuffert hvilket indebærer en kuffert med maksmålene 56x45x25 cm.

SAS og Jettime ATR 72-600

Hattehylderne

På SAS ATR 72-600 er der plads til 70 passagerer, to piloter og to kabinepersonale. Det er det danske flyselskab jettime som skal flyve flyene for SAS, alle fly vil dog blive malet i SAS farver. Kabinepersonalet vil bære Jettimes uniformer men bytter oppe i luften til SAS velkendte grå forklæder.

SAS og Jettime ATR 72-600

Den nye kabine har fine lyseffekter

Efter frokost forlader flyet Toulouse for sin første flyvning i SAS farver til København, hvor det lander straks før klokken 16. BusinessClass er med ombord på premiære flyvningen til København som kommer til at tage godt tre timer og 30 minutter. flyet vil sidenhen blive stationeret i Stockholm.

SAS og Jettime ATR 72-600

ATR 72-600 flyet udenfor ATRs fabrik i Toulouse

SAS og Jettime ATR 72-600

Højtidelig indvielse og overrakkelse af nøgler i Toulouse