At rejser er måske godt for sjælen men ofte ret anstrengende for kroppen.

Hvis du er en af dem, som ofte rejser langt og mellem flere tidszoner, ja så ved du hvordan jetlag fungerer, og hvor tung og træt både krop og hoved kan føles. Jetlag påvirker hele din organisme og forstyrrer din naturlige rytme, hvilket ofte betyder, at den første eller sågar de første dage i USA, Kina eller et andet sted langt væk føles meget lange at komme igennem. Men heldigvis er der strategier der virker!

Tara Swart er hjerneforsker og er en del af det team som luksushotellet Corinthia i London bruger for at give sine gæster den optimale oplevelse af hotellet – det inkluderer disse tips fra doktor Swart så gæsterne ankommer med mindre jetlag til London.

“At rejse er generelt godt nyt for hjernen som får nye impulser og indtryk” siger hun. “Og hvis man bruger tiden i luften til at slappe af og sove, og måske giver sig selv en digital detox ved at slukke for mobilen og den bærbare i nogle timer, ja så er der gode muligheder for at ankomme forholdsvis frisk og udhvilet. Men lad os kigge på hvad forskningen siger: en studie som kom fra universitetet Berkeley i Californien for ikke så lang tid siden, påviste at rejser over flere tidszoner kraftigt forstyrrer vores indre ur og har effekter på vores hukommelse, indlæringsevne og faktisk hele hjernens signalanatomi – og det er effekter som kan blive hængende i forholdsvis lang tid efter rejsen” fortæller doktor Swart.

Her er doktor Swarts ti tips til hvordan du oplever mindre jetlag – både før, i løbet af og efter rejsen.

1. Se om du ikke kan snyde kroppen lidt ved at ændre din døgnrytme en smule. Hvis du skal rejse vestpå – gå i seng lidt senere end hvad du plejer og stå også senere op – ja hvis du altså har mulighed for det. Hvis rejsen går østpå gælder det omvendte: gå i seng tidligere og stå tidligere op.

2. Sovetabletter kan hjælpe men skal helst ikke bruges mere end to døgn før eller efter rejsen. Efter to døgn sker en tilvænning og kroppen får ikke hjælp til at omstille sig.

3. Prøv at lade være med at spise noget før det er tid til morgenmad på din “nye destination” – selv om klokken for dig måske er 19 om aftenen eller 04 om morgenen. Det hjælper kroppen forstå, at efter en periode uden mad starter nu en ny dag.

4. Drik en halv liter vand for hver 15 kilo du vejer. Den tørre luft i kabinen udtørrer dig mere end hvad du tror. Så vejer du 75 kilo = 5 liter.

5. Det kan lyde som en uoverstigelig opgave når kroppen er tung og stiv efter rejsen, men motion er en mirakelmedicin mod jetlag. En let løbetur eller bare lidt gymnastik på værelset er fint – alt tæller.

6. Se til, at få så meget lys du kan – og det skal være dagslys.

7. Se om du ikke kan komme ind i en “normal” rytme igen. Selv om ikke er træt ved 23:30 (eller hvad som er din normale sengetid) – gå i seng! Hormonet melatonin fungerer som kroppens naturlige sovemedicin, og hormonet produceres nemlig når det bliver mørkt.

8. Selv om det kan føles fristende at bunde et par øller eller en stiv whisky er det ikke en god idé. Den søvn du får med alkohol i blodet er som vi alle ved ikke effektiv og god søvn, og kombinationen av både jetlag og tømmermænd er ikke sjov.

9. Drik ikke kaffe eller te efter 14:00. Det kan lyde af tidligt, men koffein bliver hængende i kroppen længere end hvad man tror.

10. Lige som tips nummer 7, handler dette om lys. Lad være med at se TV eller bruge mobilen, sluk i hvert fald en time før du skal gå i seng. Det blå lys fra fjernsyn og mobiler signalerer nemlig til hjernen at dagen er i fuld sving, og hæmmer produktionen af melatonin.

Nu ved du lige præcis, hvad du skal næste gang du skal ud at rejse langt, så du kan starte din ferie eller forretningsrejse på den bedst tænkelige måde. Hvis du vil deltage i en af de forelæsninger som Tara Swart holder skal du bestille et ophold på Corinthia i London. Her fortæller hun jævnligt om hvordan hjerne fungerer og hvordan man selv kan booste og forbedre sin egen hjernekapacitet.
Bestil et ophold på Corinthia i London her