Japan Airlines har som flere andre flyselskaber forskellige business class-produkter som varierer mellem de forskellige slags fly man bruger i øjeblikket. I de Boeing 787 man opererer med har man frem til nu haft sædet Shell Flat NEO, men det er et sæde som i ærlighedens navn føles gammeldags og ikke specielt meget 2017 – standarden er langt under de flotte og komfortable Sky Suites man også har, og som undertegnet har testet på rejser mellem Europa og Japan.

JAL+Shell+Flat+NEO

Japan Airlines har både 787-8 og den lidt større 787-9 i sin flåde, og opgraderingen til Sky Suite III gælder først og fremmest 787-9-modellen. 787-8 har for det meste NEO-produktet, men også nogle maskiner med førstegenerationen af Sky Suite, hvor alle rejsende har direkte adkomst til midtergangen ved hjælp af en smart opstilling af modulerne i kabinen.

05ed851fd70b8765c16cb68995c8e4871d6bfe28

1500,1500-594b9378e69c4ba0be346c56dd799acd-jal-skysuite-iii-920a

NEO har for det første ikke et produkt som er helt fladt. De står i en vinkel som ligger omtrent ved 170 grader, så her glider man stille og roligt nedad og det er svært at koble af og sove. Desuden har opstillingen den ulempe, at det er står at komme ud til midtergangen uden at forstyrre sin nabo hvis man sidder ved et vindue. Med Sky Suite III bliver opstillingen 1-2-1 og med ca. de samme afstande i kabinen som hos Cathay Pacific, hvor pladserne ved vinduerne er rettede skråt ud mod vinduerne, og de to pladser i midten har en let skråning ud mod hver sin gang. Effekten bliver, at alle rejsende nemt kan komme ud til en gang.