Den 20. august kl. 15:30 klippede SAS Koncernchef Rickard Gustafson højtideligt båndet for SAS måske mest spektakulære flyrute i årtier, den nye såkaldte “olierute” Stavanger-Houston med en Boeing 737 med kun business class ombord.  

All-business class med kun 44 sæder ombord

Boeing 737-flyet har 44 sæder ombord, 11 rækker i en 2-2 konfiguration. Sæderne er såkaldte angle flat businesssæder.

SAS Privatair Boeing 737 the seat

Sædet i SAS og Privatairs Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Flyet mangler et traditionelt underholdningssystem, istedet tilbydes alle passagerer en iPad med mere end 35 film, dokumentarer, TV-programmer, samt flere timers musik og en anti-stresskanal “Meditainment”. Alle sæder har desuden egen stikkontakt.

SAS Privatair Boeing 737 med sædet lagt ned

SAS Privatair Boeing 737 med sædet lagt ned

Foto: Jacob Molin

Sædet har i alt fem knapper. To til at hæve og sænke sædet, en til bordet, en til lampen og en til lumbar support (lændestøtte). At lægge sædet ned fungerer fint, men tager lidt tid. Den bedste sovekomfort opnåes ved ikke at lægge sædet helt ned, da man så får  bedre støtte til benene. Med sædet lagt helt ned risikerer man at “glide ned”, der findes dog en fodstøtte som man kan slå ud for at undgå dette.

SAS Privatair Boeing 737 cabin

SAS Privatair Boeing 737 kabinen

Foto: Jacob Molin

En spændende detalje, indvielsesflyvningen på ruten Stavanger-Houston bliver også præmiereflyvning for samarbejdet med Hästens, hvor SAS fremover vil have dyne og pude fra Hästens til alle passagerer på SAS Business. Dog bliver dette ikke introduceret på de øvrige langdistanceruter før i 2015.

Stolskontrollen SAS Privatair Boeing 737

Sædekontrollen på SAS Privatair Boeing 737

Foto: Jacob Molin

Service ombord

Servicekonceptet består af champagne, vand eller juice før afgang. Efter start serveres der cocktails efterfulgt af en treretters menu hvor der er tre hovedretter at vælge imellem. På flyvningen mellem Houston og Stavanger findes der også et koldt alternativ at vælge. Før landing serveres der et koldt måltid inden landing i Houston og morgenmad inden landing i Stavanger. Mellem måltiderne findes der sandwicher, frugt, snacks samt kolde og varme drikkevarer. Serveringe sker fra et rullende som der dækkes med en dug, her har man mulighed for at se alle valgmulighederne samt de forskellige drikkevarer der serveres.

Ny lounge på Stavanger Sola

Længst ude i non-Schengendelen af transithallen på Stavanger Sola er der et gateområde, gate 8, som SAS disponere over alle de dage hvor linjen til Houston trafikeres. SAS har disposition over området fra to timer før afgang til to timer efter afgang. I gateområdet findes der bløde sofaer og lænestole samt enklere forfriskninger såsom øl, vin, kaffe og the, alkoholfrie drikkevarer samt snacks.

SAS minilounge på Stavanger Sola

SAS minilounge på Stavanger Sola

Foto: Jacob Molin

Seks afgange om ugen

Ruten trafikeres alle ugens dage med undtagelse af lørdag. Fra stavanger afgår flyet kl. 16:00 med ankomst i Houston kl. 19:40. I modsat retning er der afgang kl. 21:35 med ankomst i Stavanger kl. 14:20. Der findes videreforbindelser til  og fra Oslo, Bergen, København og Aberdeen. Flyvetiden bliver 10 timer og 40 minutter til USA og 9 timer og 45 minutter tilbage til Stanvanger. Afgangene er de sidste der tilbydes hver dag i begge retninger, hvilket giver mulighed for at have en hel dag i enten Stavanger eller Houston inden afgang. Også fra mange andre Skandinaviske byer er der en tidsbesparelse.

Indlejet fly fra schweiziske Privatair

Flyet lejes af Schweiziske Privatair men er iøvrigt malet i SAS egnen farver. Kabinepersonalet kommer hovedsageligt fra Privatair, men tanken er at der skal være et besætningsmedlem ombord der taler et af de skandinaviske sprog på alle flyvninger. På indvielsesflyvningen var der eksempelvis en svensk steward fra Privatair.

SAS Privatair cabin crew

Glad kabinebesætning fra SAS och Privatair

Foto: Jacob Molin

På alle flyvninger er der to piltoer samt fire besætningsmedlemmer i kabinen. På indvielsesturen var der desuden et femte besætningsmedlem i kabinen fra SAS for at give lidt ekstra service.

Privatair cabin service director

Privatair cabin service director

Foto: Jacob Molin

Findes der et marked?

SAS tror at der findes et stort marked for denne rute. 424 firmaer i Stavangerregionen blev spurgt, heraf 47% i olie og gas industrien. Houston var øverst på listen med ønskedestinationer fra Stavanger, 44% af firmaerne opgav at de rejser til Houston. Blandt de store firmaer forventer 35% af firmaerne at øge deres rejseaktiviteter med mellem 5 og 25% de nærmeste år igennem øget international aktivitet og flere store projekter. Vi spurgte Eivind Roald, SAS Vice President Marketing & Sales, om hvordan det var gået og han var tilfreds. Under den kommende oliemesse, der finder sted om nogle dage er alle afgange fuldt bookede. På indvielsesturen var 34 ud af de i alt 44 sæder optagede.

Flyets nye navn

Der findes en person der mere end nogen anden har drevet udviklingen af denne rute, SAS Vice President Marketing & Sales, Eivind Roald. Om morgenen fik han en lille overraskelse da kollegaerne i SAS i al hemmelighed havde døbt det nye fly Eivind Viking. Han blev meget rørt.

SAS Boeing 737 Eivind Viking

Det er ikke alle der får et fly opkaldt efter sig

Foto: Jacob Molin

BusinessClass.dk fik også tid til et interview med Eivind Roald om den nye rute, resultatet af de forandringer der er gjort det seneste år eksepelvis i EuroBonus og i servicekonceptet og det der kommer til at ske i resten af 2014 og 2015.

Rickard Gustafsson ribbon cutting Stavanger Sola

SAS Koncernchef Richard Gustafson klipper båndet

Foto: Jacob Molin