Senaste nytt

Widerøe lägger ner 25 flyglinjer i Norge

mha321

Medlem
[QUOTE="Valley, post: 870176, member: 2533"
Har för mig att jag någonstans läst om en 80,- i skatt för en stol. Men är det oavsett stolen är tom?
Det var opprinnelig 80,- per passasjer.(ikke stol) Er nå endret 75,- per passasjer innen Europa og 200,- utenom.[/QUOTE]Det betyder alltså att skatten på de linjer som woderøe lägger ner har *minskat* och inte ökat? Intressant...
 

M.K

Medlem
Enligt Widerøe har bördan tvärtom ökat då andra avgifter höjts mer tills i år än denna femma. 65kr lägre skatter och avgifter per biljett var det som krävdes för att undgå denna kraftiga neddragning enligt dem.

Jag tror verkligen inte att någon annan aktör kommer in heller om inte den norska staten går in och subventionerar någon linje. Det kan dock hända.
 

WF789

Medlem
Enligt Widerøe har bördan tvärtom ökat då andra avgifter höjts mer tills i år än denna femma. 65kr lägre skatter och avgifter per biljett var det som krävdes för att undgå denna kraftiga neddragning enligt dem.

Totalt sett har skattene økt, selv om enkelte skatter er senket. MVA-en økte blant annet fra 10%-12% i 2018 (og fra 8-10% i 2016)
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Så med andra ord en populistisk skensänkning av själva flygskatten samtidigt som det tas tillbaka med andra handen plus lite till. Norge lider inte av flygskam och distrikten är starkare än i Sverige vet jag, så intressant att se vad som händer nu. T ex Hurtigrutten är säkert trevlig, men ett väldigt tidskrävande alternativ för folk.

Tror du norska regeringen går in och subventionerar? Vissa statliga verk ligger väl dessutom i de berörda orterna?
 
Last edited:

WF789

Medlem
Noen få ruter kan kanskje bli subsidiert. For eksempel Evenes-Bodø.
Tviler på at det blir subsidier på rutene fra Oslo-Helgeland. (Her kan SAS og Norwegian tjene noe på nedleggelsene da man tvinges til å reise via Trondheim eller Bodø og bytte til en av dem.)

Ellers er det ikke umulig at det kommer nye krav til nåværende anbudsruter i neste periode. Dette kan være strengere krav til antall avganger og tid for avganger, her kom det mange klager når nåværende periode ble innført. Og mer fleksibelt med mellomlandinger, slik at de for eksempel kan fly 2 fly TRD-BNN-SSJ-BOO fremfor ett via hver flyplass.
Men nå er jeg inne på ren spekulasjon fra eget hode.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Valley

Medlem
Då verkar det som man faktiskt kan utgå från att det inte är flygskatten per passagerare i sig som är orsaken.
Men det är bra att skylla på.
Samma hördes från Norwegian (och även från vissa politiker, har jag för mig) som skäl till att lägga ner lite avgångar från Karlstad-metropolen.
 

Hachans

Medlem
Då verkar det som man faktiskt kan utgå från att det inte är flygskatten per passagerare i sig som är orsaken.
Men det är bra att skylla på.
Samma hördes från Norwegian (och även från vissa politiker, har jag för mig) som skäl till att lägga ner lite avgångar från Karlstad-metropolen.

Det är väl alltid skönare för ett bolag att skylla på någon annan så man slipper ta ansvar för att ens affärsmodell inte funkar.
 

Scanwing

Medlem
Widerøe är andra största bolaget i antal flygningar i Europa samtidigt som SAS tog bronspengen


92E4FF26-4111-4851-B597-C4FE380DA2DA.jpeg
 
Toppen