Senaste nytt

Vad ska vi göra efter Corona ?

fcx

Medlem
Själv vill jag till Italien för att kolla så att allt finns kvar, kanske musslor och vitt vin i södra Italien.:)

Vill dock ställa några allvarliga frågor om hur branschen ser ut Post-corona, (borde kanske vara en egen tråd?).

1. Kommer efterfrågan att vara så stor att planen fylls direkt eller kommer det att bli stora kampanjer med billiga resor?
2. Kommer marknaden att se ut på samma sätt när krutröken lagt sig? Jag gissar att flygbolagen inte kommer att ha särskilt bråttom att återuppta trafik på sträckor som inte bedöms lönsamma, man kanske tar chansen att kapa kostnaderna rejält?
3. Vilka flygbolag finns kvar? Om några gått i konkurs minskas utbudet pga. deras bortfall, och priserna höjs - Kan lågpriseran vara över? Inte helt otroligt heller att protektionismen åter slår igenom med nationella licenser och minskad konkurrens som följd.

Men jag är positiv och tror starkt att det sker en återgång till det normala under maj månad.;)

Min högst personliga teori om vad som händer i Europa.

1. Bolagen kommer att tävla med varandra för att rea ut platserna ombord när de väl börjar flyga igen.
2. Man kommer knappast att starta upp 100% av linjenätet från dag ett. Beroende på hur välfyllda planen blir så kommer man att hålla igen på att sätta in stolar på en specifik linje. Det beror också på vilka bolag som går i KK i närtid, då bara de lönsamma linjerna kommer att tas över av konkurrenterna.
3. Jag tror att vi på kort sikt kommer att se låga priser, men att de förluster som nu byggs upp kommer att leda till konsolideringar och höjda biljettpriser de kommande åren. På kort sikt kommer olika länder att agera protektionistiskt, men relativt snabbt inse att det är en för stor kostnad att driva "nationella" flygbolag.

Jag tror att påskhelgen kommer att bli en brytperiod, för då finns det så många stora ekonomiska intressen av att återgå till en normaliserad värld. Huruvida det är möjligt att göra får framtiden utvisa.
 

Amund1967

Medlem
Min högst personliga teori om vad som händer i Europa.

1. Bolagen kommer att tävla med varandra för att rea ut platserna ombord när de väl börjar flyga igen.
2. Man kommer knappast att starta upp 100% av linjenätet från dag ett. Beroende på hur välfyllda planen blir så kommer man att hålla igen på att sätta in stolar på en specifik linje. Det beror också på vilka bolag som går i KK i närtid, då bara de lönsamma linjerna kommer att tas över av konkurrenterna.
3. Jag tror att vi på kort sikt kommer att se låga priser, men att de förluster som nu byggs upp kommer att leda till konsolideringar och höjda biljettpriser de kommande åren. På kort sikt kommer olika länder att agera protektionistiskt, men relativt snabbt inse att det är en för stor kostnad att driva "nationella" flygbolag.

Jag tror att påskhelgen kommer att bli en brytperiod, för då finns det så många stora ekonomiska intressen av att återgå till en normaliserad värld. Huruvida det är möjligt att göra får framtiden utvisa.

Tycker din spåkula verkar mycket trovärdig.
 

LindaMa

Medlem
Vi hoppas ända in i det sista att vår resa till Peking och Seoul i slutet av maj blir av, och i september blir det Chicago/Detroit :) Ser fram emot att gå på 2 olika bröllop, ett i Seoul och ett i Gladwin /Michigan.
 
Har en Award bokad till LA i slutet av maj. Men tror inte den blir av. Men bokar om den till senare och ser till att njuta extra då. Tar nog en del weekends istället och ska se Liverpool ta hem titeln istället.
 

Gru

Medlem
Ringa SAS be dom skippa mina bokningar behåll pengarna ge mig Diamant direkt som kompensation för 2020 bokningar. Att jag kan jag kan koncentrera mig på nästa period.
Jag gillar att resa och sitta i l SAS-loungen även om maten inte är direkt rolig, Tuff skit! att SAS fick Corona, So what!, inte Sas fel.
Jag gillar Sas även är personalen har dåliga dagar och det har jag varit med om. Men SAS är bara människor som mig när jag är på dåligt humör.
SAS ni gör ett bra jobb!
 

Kimmen00

Medlem
Vi ska ju till Malaysia i juli, KL och sen ut mot östkusten, Redang eller Perenthian Besar etc.
Nu börjar man ju undra om världen kommer hinna nyktra till tills dessa. Påskskidåkningen i Colorado gick ju åt fanders så det får bli vintern 21 istället.
Dessutom har vi bokat Malaysia på höstlovet oxå, men då till Langkawi eller Pinang på västkusten.
 
Toppen