Senaste nytt

Vad händer vid inställt flyg utan ersättningsflyg?

KRYSS

Medlem
Hej,

jag har en fråga som kanske är lite udda. Jag försökte söka men hittade lite om inställda flyg och då blir man oftast påputtad på nästkommande. Men vad händer om Qatar ställer in alla flyg till destinationen?

Vi har bokat resa från ARN via DOH till ICN oktober 2018. Bokade med Qatars 20års promo och kan således inte avboka utan att bli av med alla pengar.

I dagsläget är det relativt lugnt, och det är snart vinter-os i Korea. Men man vet ju inte vad som händer till oktober. Så vad händer om det blir krig och Qatar ställer in flyget helt och inte flyger nå mer till ICN?

Får man då tillbaka pengarna för resan? För hela resan? För resan mellan DOH - ICN? Vi har betalat med Handelsbanken Platinum och där finns inget att hämta om det blir krig, strejk osv. Inte heller hemförsäkringen täcker något sånt.
 

jsn

Medlem
Du får tillbaka pengarna för hela resan.
Om ombokningen/avbokningen sker tillräckligt tidigt så får du inte mer än biljettpengarna, är det nära inpå avresa så kan även viss extrakompensation ingå.
 

AABack2ARN

Medlem
Ställer Qatar in flyget får du pengarna tillbaka. Men jag tycker det värsta som kan inträffa är att det blir krig/allvarliga oroligheter och att Qatar INTE ställer in flyget - då lär det bli svårt med kompensation.
 

jsn

Medlem
De diskussioner som många gånger förts på detta forum, (typ "operatören har ställt in ett leg / bokat om ett leg i min flight - vad har jag för rättigheter?) att om en operatör ändrar eller ställer in en bokad resa i tillräckligt god tid så behöver operatören inte göra mer, medans om det är tillräckligt nära inpå avgången (är det 14 dagar??) så följer ett större ansvar att lösa situationen till resenärens tillfredsställelse.
 

agehall

Medlem
De diskussioner som många gånger förts på detta forum, (typ "operatören har ställt in ett leg / bokat om ett leg i min flight - vad har jag för rättigheter?) att om en operatör ändrar eller ställer in en bokad resa i tillräckligt god tid så behöver operatören inte göra mer, medans om det är tillräckligt nära inpå avgången (är det 14 dagar??) så följer ett större ansvar att lösa situationen till resenärens tillfredsställelse.
De flesta sådana diskussioner landar i EU261/2004 och det lär inte vara applicerbart på en flight DOH-ICN med QR. När vi har ett bolag från mellanöstern inblandat skulle jag säga att det är otroligt svårt att förutsäga någonting, även om det nog kan antas vara rimligt att man kan få pengarna tillbaka. Men mer än så ska man absolut inte räkna med.
 

mjulven

Medlem
Krig faller rimligtvis inom någon form av force majeure. Jag skulle verkligen inte vara säker på att ni får pengarnas tillbaka då. Om kriget är i Korea skulle jag anta att sannolikheten är större att ni får pengarna tillbaka än om Saudiarabien intar Qatar.

Väljer Qatar av någon annan anledning att sluta flyga dit borde det vara rimligt att anta att ni kommer bli ombokade med annat bolag.

Men som tidigare nämnt, innan det händer är det svårt att veta med Mellanöstern bolagen.
 
Toppen