Senaste nytt

Vad händer om man missar Norwegian-flyg hem från Barcelona pga strejk i säkherhetskontrollen?

Big Birger

Medlem
Sonen är i Barcelona och har fått meddelande om att han bör vara på flygplatsen 3-4 timmar innan avgång imorgon pga en strejk i säkerhetskontrollen.

Vad skulle hända om han missade sitt flyg pga strejk i säkerhetskontrollen?

Eller är det troligaste att Norwegian håller planet tills alla med incheckade väskor är ombord för att slippa packa ur dem? Sonen har bara handbagage.

Har förstått att det går att missa flyg med andra bolag, och att de då ofta är generösa med ombokning till nästa lediga flight. Den förväntan har jag inte på Norwegian…

Postade även i trafikvarningstråden: Trafikvarningstråden
 

NotRyan

Medlem
Sonen är i Barcelona och har fått meddelande om att han bör vara på flygplatsen 3-4 timmar innan avgång imorgon pga en strejk i säkerhetskontrollen.

Vad skulle hända om han missade sitt flyg pga strejk i säkerhetskontrollen?

Eller är det troligaste att Norwegian håller planet tills alla med incheckade väskor är ombord för att slippa packa ur dem? Sonen har bara handbagage.

Har förstått att det går att missa flyg med andra bolag, och att de då ofta är generösa med ombokning till nästa lediga flight. Den förväntan har jag inte på Norwegian…

Postade även i trafikvarningstråden: Trafikvarningstråden

Dom kommer att hävda extraordinärt. Dom kommer knappast att hålla planet utan är man inte där så kommer man inte med och får köpa ny biljett (och helst då inte med Norwegian säger jag, fast det räknar dom nog med att man gör ändå)
 

fcx

Medlem
Min tolkning:

Enligt EU261/04 räknas det som "denied boarding" om man inte kommer med planet trots att passagerare "present themselves for check-in as stipulated and at the time indicated in advance and in writing (including by electronic means) by the air carrier, the tour operator or an authorised travel agent".

Vid denied boarding så utgår kontant kompensation och avbokning/ombokning till nytt flyg och, vid behov, hotell och mat. Det finns inget undantag för "extraordinära omständigheter" (det gäller enbart vid inställda eller försenade flyg).

Har man blivit ombedd att checka in 3 timmar före avgång så måste man således checka in 3 timmar före avgång, men om man har gjort det så får Norwegian stå för eventuella konsekvenser.

Detta är dock ett mål som jag inte skulle vilja driva mot något flygbolag.
 

011430121

Medlem
Checka in 3 timmar innan, borde vara att man skall vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång.
Man kan checka in 24 timmar innan på nätet enligt mig.
Men när checkar man in enligt flygbolagen?
 

NotRyan

Medlem
Min tolkning:

Enligt EU261/04 räknas det som "denied boarding" om man inte kommer med planet trots att passagerare "present themselves for check-in as stipulated and at the time indicated in advance and in writing (including by electronic means) by the air carrier, the tour operator or an authorised travel agent".

Vid denied boarding så utgår kontant kompensation och avbokning/ombokning till nytt flyg och, vid behov, hotell och mat. Det finns inget undantag för "extraordinära omständigheter" (det gäller enbart vid inställda eller försenade flyg).

Har man blivit ombedd att checka in 3 timmar före avgång så måste man således checka in 3 timmar före avgång, men om man har gjort det så får Norwegian stå för eventuella konsekvenser.

Detta är dock ett mål som jag inte skulle vilja driva mot något flygbolag.
Jo, men man måste vara vid gaten innan den stänger också....
 

fcx

Medlem
Checka in 3 timmar innan, borde vara att man skall vara på flygplatsen 3 timmar innan avgång.
Man kan checka in 24 timmar innan på nätet enligt mig.
Men när checkar man in enligt flygbolagen?

Jo, men man måste vara vid gaten innan den stänger också....

EU261 säger "present themselves for check-in as stipulated and at the time indicated in advance and in writing (including by electronic means) by the air carrier, the tour operator or an authorised travel agent". Dvs man ska fysiskt vara på plats för incheckning. Oturligt nog har man inte definierat exkat vad "check-in" innebär i förordningen, men att likställa det med att vara vid gaten vid en viss tid är inte förenligt med en gängse definition av uttrycket.

Denied boarding defineras som :"a refusal to carry passengers on a flight, although they have presented themselves for boarding under the conditions laid down in Article 3(2), except where there are reasonable grounds to deny them boarding, such as reasons of health, safety or security, or inadequate travel documentation". Uttrycket "reasonable grounds" måste rimligtvis tolkas som skäl relaterade till den individuella passageraren, och inte exempelvis en strejk i säkerhetskontrollen.
 

GOTBound

Medlem
Att skriva ut boarding korten i self service check in automat på flygplatsen (även om man checkat in online) tolkar jag som tillräckligt för att EU261 skall gälla.

EK
 
Man får ha i åtanke att bara för att man är berättigad till EU261/2004-ersättning så är det inte säkert att man får några pengar. Jag har fortfarande inte fått pengar för ett Royal Air Maroc-claim från 2014, trots att det är anmält till danska transportsstyrelsen, som har lämnat in en polisanmälan. Det är alltså skillnad mellan att ha rätt och att rätt.
 
Toppen