Senaste nytt

Utlandssvenskars, utanför EES, körkort kan inte längre förnyas efter 1 maj 2017

JonW

Medlem
Vad är fördelarna med att ha ett svenskt kökort om man inte bor i Sverige? Jag menar, man kan väl bara skaffa ett nytt när/om man flyttar hem.
Finns inga fördelar alls.
Svensk polis är mycket mer benägen att dra in svenska körkort än utländska.
Och har man ett svenskt körkort indraget har man inte rätt att köra på ett utländskt.
(Om man däremot får ett utländskt kort omhändertaget i Sverige, kan man lugnt köra vidare på ett annat utländskt..)
 

marbe166

Medlem
Jag som innehavare av svenskt körkort boende i Tyskland riskerar inte att få s.k. punkter på mitt körkort (Flensburg-Punkten) förrän jag byter ut mitt svenska körkort mot ett tyskt. Tyvärr går mitt svenska körkort ut i december, så bytet måste ske i år.
 
Jag som innehavare av svenskt körkort boende i Tyskland riskerar inte att få s.k. punkter på mitt körkort (Flensburg-Punkten) förrän jag byter ut mitt svenska körkort mot ett tyskt.

Nog kan man väl få Flensburger Punkte med utländskt körkort också?

Tyvärr går mitt svenska körkort ut i december, så bytet måste ske i år.

Jag har också tyskt körkort, från när jag bodde där. En trevlig sak med det är att det inte har något sista giltighetsdatum.
 
Hur skulle det gå till? Punkte-systemet finns ju inte på svenska körkort.
Du antecknas i registret i Flensburg, samma som med tyskt körkort. Om det var så att punkterna förr antecknades fysiskt på papperskörkorten (vet inte, före min tid), så görs det inte längre. Nya tyska körkort är plastkort enligt EU-standarden och liknar svenska.
 

RobHK

Medlem
Har diskuterat det lite ytterligare, kan vara så att jag kan konvertera till HK körkort och använda det i Sverige därefter. Något oklart dock om jag kan förnya mitt HK körkort när mitt svenska körkort har gått ut. Det blir alltså beroende på land till land där man bor utanför EU, om de vill ge dig nytt körkort utan bevis på att ha kört upp i landet.

Roligt hur oseriöst ett Hongkong körkort ser ut, ungefär som ett inplastat bibliotekskort ifrån 1989: File:HK driving licesnse.png - Wikipedia
 

LarsCph

Medlem
Jag som innehavare av svenskt körkort boende i Tyskland riskerar inte att få s.k. punkter på mitt körkort (Flensburg-Punkten) förrän jag byter ut mitt svenska körkort mot ett tyskt. Tyvärr går mitt svenska körkort ut i december, så bytet måste ske i år.

Jeg har byttet fra dansk til svensk kørekort i år (for at komme smidigst muligt gennem ID kontrollerne på bron) - og så ekstra "bonus" kan jeg heller ikke længere få "klip" i Danmark. Og det er langt nemmere at købe bilforsikring i Sverige når man har svensk kørekort som selskaberne kan se hos Transportstyrelsen.

Er der ikke det samme i andre lande mon at en del ting blivere nemmere hvis man skaffer sig et lokal kørekort.
 

obs

Medlem
Jeg har byttet fra dansk til svensk kørekort i år (for at komme smidigst muligt gennem ID kontrollerne på bron) - og så ekstra "bonus" kan jeg heller ikke længere få "klip" i Danmark. Og det er langt nemmere at købe bilforsikring i Sverige når man har svensk kørekort som selskaberne kan se hos Transportstyrelsen.

Er der ikke det samme i andre lande mon at en del ting blivere nemmere hvis man skaffer sig et lokal kørekort.

Har du oplevet at det har været mere besværligt at komme over broen med et dansk kort? Jeg har været over et par gange inden for de seneste måneder og der har de kun kastet et ganske kort blik på kortet og så sagt tak for det.

Men det er meget muligt at det gør det billigere at få en bilforsikring, det har jeg endnu ikke prøvet at søge. Det vil selvfølgelig også være en fordel at ikke kunne få "klip i kortet" når man kommer til Danmark. Omvendt vil jeg ikke længere have et kort som først udløber når jeg fylder 70, hvis jeg valgte at bytte til et svensk kort.
 
Toppen