Senaste nytt

United flyttar till Arlanda Terminal 2

AABack2ARN

Medlem
Noterade på Arlandas hemsida att United från och med idag använder sig av Terminal 2 på Arlanda. Säsongens första flyg ankommer i morgon tror jag. Jag har inte sett att det rapporterats tidigare men jag utgår från att det inte hittades på just igår.

Jag antar att Uniteds premium-passagerare (och alla Star Gold) därmed kommer nyttja Aurora-loungen som således kommer betjäna alla tre allianser. För det finns väl ingen annan lounge i T2 som skulle kunna vara aktuell?

Funderar också över logiken i att flytta ut ett Star-bolag från Terminal 5 med tanke på att övriga Star-bolag fortfarande använder Terminal 5. Dock kanske United inte har så mycket anslutande internationella passagerare på Arlanda så att det spelar någon större roll.

Ser också att Aeroflot och Air Baltic verka ha flyttat till Terminal 2 men det kanske skedde i samband med övergången till sommartabellen?
 

fcx

Medlem
Man undrar verkligen varför. Ett (litet) flyg om dagen gör väl knappast till eller från avseende volymerna på T5? Anslutningar lär absolut finnas, så då blir det till att åka buss/tåg till T4/5.

Står inget på Uniteds hemsida om att man har tillgång till loungen på T2.
 

mha321

Medlem
Man undrar verkligen varför. Ett (litet) flyg om dagen gör väl knappast till eller från avseende volymerna på T5? Anslutningar lär absolut finnas, så då blir det till att åka buss/tåg till T4/5.

Står inget på Uniteds hemsida om att man har tillgång till loungen på T2.
Kan det handla om volymen i pass kontrollen kanske?
 

fcx

Medlem
Kan det handla om volymen i pass kontrollen kanske?

Kan vara. På T5 landar på morgonen:

Bangkok 07:00
New York 07:15
Chicago 07:20

United landar 07:35, så då borde väl de mesta köerna vara borta kan man tycka? Dessutom så är det den enda flighten som landar på T2 som behöver passkontroll på morgonen. Nästa är London vid 10:30...
 

AABack2ARN

Medlem
Addis Abeba 06:40 och Doha 07:15 anländer också T5 på morgonen.

Kan inte påminna mig att ha sett United på F-piren utan snarare alltid vid gaterna ytterst i B-piren (18, 19)? Men den passkontrollen kanske är borta och i så fall kanske det blir lite väl många plan ute på F i kombination med att man bygger om plattan där.

Det är ju främst internationella anslutningar till SAS/Star som drabbas. Inrikes - som jag antar är vanligare - blir ju i stort sett desamma eftersom de behöver byta terminal oavsett.

Att Aeroflot flyttat till T2 kan ju ha att göra med samlokalisering med övriga SkyTeam-flyg alternativt att få en jämnare spridning i passkontrollerna.
 

SK989

Medlem
Funderar också över logiken i att flytta ut ett Star-bolag från Terminal 5 med tanke på att övriga Star-bolag fortfarande använder Terminal 5

Croatia Airlines (OU) använder också terminal 2 på Arlanda. Kanske massa anslutningar från United till Zagreb? :) Så nu finns det två Star Alliance-bolag på terminal 2 så att OU slipper vara ensamma...
 

AABack2ARN

Medlem
Croatia Airlines (OU) använder också terminal 2 på Arlanda. Kanske massa anslutningar från United till Zagreb? :) Så nu finns det två Star Alliance-bolag på terminal 2 så att OU slipper vara ensamma...

Det var ju omtänksamt av Swedavia.

Det verkar som om det är ett antal bolag som nu flyttat över till T2:

United, Aeroflot, Croatia, Air Baltic (varav de tre första alla kräver passkontroll) så det känns som om detta är ett försök till kökontroll.

Än så länge borde det inte medföra att T2 blir överbelastad men det finns ju inte hur mycket plats som helst airside och kan vara ganska trångt redan idag om flera avgångar råkar sammanfalla.
 
Toppen