Senaste nytt

Uber olagligt i Thailand

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som att Uber är ut med leken i Sydostasien.
Bangkok Post skrev:
As Uber bows out, Grab is the only choice
27 Mar 2018 at 00:13

A mix of concern and disappointment met Uber Technologies Inc's deal to sell its Southeast Asian business to bigger regional rival Grab, as drivers and users of the ride-hailing firms took in the prospect of sharply reduced competition.
As Uber bows out, Grab is the only choice | Bangkok Post: news


The Jakarta Post skrev:
Following Singapore-based Grab's acquisition of Uber's operations in Southeast Asia, users in Indonesia will be able to order Uber services through the Grab mobile application starting April 9.
.
.
Ride-hailing and logistics service company Grab announced on Monday that it had acquired Uber's Southeast Asian operations, effectively taking over the US-based firm's activities in Malaysia, Indonesia, Singapore, Philippines, Thailand, Vietnam, Cambodia and Myanmar.
Grab to offer Uber services from April 9 in Southeast Asia - Science & Tech - The Jakarta Post
 

Dr. Miles

Expert
Föredrar Grab framför Uber. Det är nästan alltid billigare och att man kan betala cash är ett plus.
Det har blivit dyrare att åka med Grab i Bangkok nu än med Uber för i tiden.
En bilfärd av ca 10 km skulle kosta ca 250 THB med Grab (taxivariant av Grab. Inte med fina bilar) och vanlig taxi fixade samma resa under 100 THB...
 

Hachans

Medlem
Det har blivit dyrare att åka med Grab i Bangkok nu än med Uber för i tiden.
En bilfärd av ca 10 km skulle kosta ca 250 THB med Grab (taxivariant av Grab. Inte med fina bilar) och vanlig taxi fixade samma resa under 100 THB...

Ja, det är det klassiska som händer på marknader med monopol. Vare sig det gäller taxi, flygbolag eller hotell.
 

Joakim

Medlem
Ja det var väl inte helt oväntat att något drastiskt skulle komma i den regionen.
När jag var 2 veckor i Phnom Penh, Kambodja, i feb/mars så betalade jag i princip ingenting för taxiresorna med Uber/Grab.
Kampanjerna avlöste varandra på bägge bolagen, man fick nästan obegränsat med (oftast) fria resor.
Rabatten var 2-3 US, till och med vid något tillfälle 4 US per resa, en resa inom centrala PP kostade normalt 2-3 US.
Då var Uber normalt lite billigare än Grab.
Ska bli intressant att se om priset går upp nu med Uber borta.
 

Thornado

Medlem
Kommer vara några dagar i Bangkok om ett par veckor och då jag förstått att Uber inte finns där längre, så tänkte jag installera Grab. Det funkar bra att installera appen och skapa ett konto, men när jag går till Payment och klickar på knappen "ADD CREDIT/DEBIT CARD" så får jag bara ett felmeddelande som säger "Sorry, our server reported an error (Bad Input.). Please try again later.". Det har varit så sen början av veckan.

Är det någon som har skapat ett Grab-konto nyligen utan problem, eller någon som redan använder Grab som kan starta appen och se om det funkar för er att lägga till ett nytt kort (ni behöver inte gå hela vägen, testa bara att välja att ni vill lägga till ett kort och se om ni får felmeddelande direkt eller möjligheten att skriva in kortnummer) så att jag vet om det är något allmänt fel eller bara mig det krånglar för....
 

Delayed

Medlem
Är det någon som har skapat ett Grab-konto nyligen utan problem, eller någon som redan använder Grab som kan starta appen och se om det funkar för er att lägga till ett nytt kort
Jag har använt Grab många gånger tidigare och betalat med inlagt Amex utan problem. För några månader sedan försökte jag dock byta kort (nytt kortnummer) och får exakt samma fel som du. Sedan dess har jag provat minst fem gånger med veckors mellanrum och det fungerar inte så du är inte ensam. Testade precis nu med samma tråkiga felmeddelande.

Jag läste någonstans en teori att man behövde vara i ett "grabland" för att kunna byta kort. Jag har ingen aning om det stämmer och minns heller inte var jag var när ja la in det förra kortet.

Får du eller någon annan till det är jag intresserad av lösningen! För närvarande är min enda plan att vänta tills jag befinner mig på en plats där jag faktiskt ska nyttja appen. I övrigt har Grab fungerat bra även om jag tycker "variationen" av förare är betydligt större än vad jag upplever med Uber i "västvärlden".
 

Thornado

Medlem
Jag läste någonstans en teori att man behövde vara i ett "grabland" för att kunna byta kort. Jag har ingen aning om det stämmer och minns heller inte var jag var när ja la in det förra kortet.

Testade nu att köra med VPN så att det skulle se ut som att jag är i Thailand, och det funkade iaf inte.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen