Senaste nytt

Två Iberia-flyg från Madrid på Arlanda idag - kan någon förklara?

Samosaguas

Medlem
Var på Arlanda terminal 2 idag lördag eftermiddag och såg att två olika Iberia-flyg var på väg att ankomma från Madrid.

IMG_4642.JPG


IB3314 är väl den dagliga förbindelsen från Madrid, men vad är IB2886 för flyg?

Såg också att Norwegians flyg från Madrid till Stockholm var inställt, men det borde väl inte ha något med detta att göra.

Någon som kan förklara detta för mig? Tack!
 

011430121

Medlem
Så skulle det ju absolut kunna vara. Spanjorer som åker till Sverige på semester. Tänkte inte på den möjligheten.
Det är förmodligen passagerare till ett kryssningsfartyg.
Under sommaren har det varit många udda flyg för att vara Arlanda, finns en bild här på BC med Air Canada maskiner, vid ett tillfälle såg jag två Vargin maskiner en var 747:a från SFO.
 

Berglund

Medlem
Kryssningspassagerare är en tung besöksgrupp i Stockholm under sommarmånaderna. Nästan dagligdags ligger det ett nytt stort kryssningsfartyg nere vid Stadsgårdskajen eller så är fartygen så stora att de får ankra vid de särskilt utlagda bojarna mitt ut i vattnet och därefter köra i land sina passagerare till de väntande turistbussarna med livbåtarna. Stockholm används också av flera av kryssningsrederierna som av- och påstigningsort så det är många som påbörjar eller avslutar sin kryssning här. Att det då förstärks med specialinsatta flyg är ganska vanligt.
 

011430121

Medlem
Kryssningspassagerare är en tung besöksgrupp i Stockholm under sommarmånaderna. Nästan dagligdags ligger det ett nytt stort kryssningsfartyg nere vid Stadsgårdskajen eller så är fartygen så stora att de får ankra vid de särskilt utlagda bojarna mitt ut i vattnet och därefter köra i land sina passagerare till de väntande turistbussarna med livbåtarna. Stockholm används också av flera av kryssningsrederierna som av- och påstigningsort så det är många som påbörjar eller avslutar sin kryssning här. Att det då förstärks med specialinsatta flyg är ganska vanligt.
Ligger oftast två kryssningsfartyg även i frihamnen, på morgonen så är det ca 20 turistbussar som skall serva passagerarna, detta ger många jobb till svenska turistnäringen.
 
Toppen