Senaste nytt

Turkish Airlines vägrar boka om en flexibel biljett - Vad göra?!

staff

Medlem
Generellt brukar det vara att om man ändrar biljetten efter utresa så gäller "historic pricing", dvs. de priser som gällde vid biljettering. Innan avgång är det prisändring dock
Nar du sager "generellt brukar det vara..", star det isafall angivet i fare rules?

Det kanns ju som att man gar miste om fordelarna med en fullt flexibel biljett om priset pa bokningsklassen har teoretiskt sett kan oka med 100%.
 

agehall

Medlem
Det står i vår bokningsbekräftelse att vi är ombokade till biljettklass S.
I och med detta så är våra biljetter fortfarande i den dyraste bokningsklassen.
S är nästan aldrig den dyraste ekonomiklassen. Och läser man fare rules för S så ser man att det är €50 change fee + fare difference som gäller.
 

Smuffe

Medlem
S är nästan aldrig den dyraste ekonomiklassen. Och läser man fare rules för S så ser man att det är €50 change fee + fare difference som gäller.

Absolut, nu gör det det. Men vi bokade deras full flexible på thy.com och valde den biljetten just med anledning av att vi behöver boka om 1-2 gånger när vi bor är på heltid.
När biljetterna var bekräftade fick vi S.
I augusti ställdes nya biljetter ut då vi bokade om till den 15 juni 2017 och tillsammans med medarbetaren på biljettkontoret på flygplatsen så betalade vi inte någonting extra och kunde boka om igen.
Nu 7 månader senare visar det sig att S inte längre är full flexible... utan det är H som är det.
I min mening har Turkish #%!(¤$\at oss och lurar oss på pengar.
Jag tänker inte betala mer för en full flexible när de har ändrat reglerna för deras biljettklass och att dessutom att ha mage att begära någonstans mellan 2200-2500 Euro för uppgradering till business class på flygplatsen i Istanbul är ett hån.

Nä, det kommer bli mina sista flighter med Turkarna, hur trevlig loungen än är...

Men har någon ett tips på hur jag kan bevisa att det var en full flexible?
Hur får jag reda på fare construction osv på mitt och min kollegas bokningsnummer och biljettnummer?
När jag söker på thy.com och en massa olika siter så står det bara att bokningsreferens och biljettnummer ej går att söka på.
 

Avgeek

Medlem
Absolut, nu gör det det. Men vi bokade deras full flexible på thy.com och valde den biljetten just med anledning av att vi behöver boka om 1-2 gånger när vi bor är på heltid.
När biljetterna var bekräftade fick vi S.
I augusti ställdes nya biljetter ut då vi bokade om till den 15 juni 2017 och tillsammans med medarbetaren på biljettkontoret på flygplatsen så betalade vi inte någonting extra och kunde boka om igen.
Nu 7 månader senare visar det sig att S inte längre är full flexible... utan det är H som är det.
I min mening har Turkish #%!(¤$\at oss och lurar oss på pengar.
Jag tänker inte betala mer för en full flexible när de har ändrat reglerna för deras biljettklass och att dessutom att ha mage att begära någonstans mellan 2200-2500 Euro för uppgradering till business class på flygplatsen i Istanbul är ett hån.

Nä, det kommer bli mina sista flighter med Turkarna, hur trevlig loungen än är...

Men har någon ett tips på hur jag kan bevisa att det var en full flexible?
Hur får jag reda på fare construction osv på mitt och min kollegas bokningsnummer och biljettnummer?
När jag söker på thy.com och en massa olika siter så står det bara att bokningsreferens och biljettnummer ej går att söka på.
Alltså sidan kan kalla det mer eller mindre vad som helst, det är det som står i fare conditions som är relevant. Om du har biljetteringsdatum och liknande kan du söka historic fares på Expertflyer och få upp gamla priser ett år bak i tiden, och på så sätt kan du läsa villkoren som står i fare conditions
 

olo

Medlem
Mycket snack om bokningsklass, men vilken fare basis är ni bokade på?
Det kan vara så att vi var bokade på en, men vid ombokningen blev det en annan i och med ny biljettering. Vilken fare basis blev det då/

Sen, är det en returresa det gäller? Kan det spela roll, att flexibiliteten minskar efter utresan?
 

Smuffe

Medlem
Mycket snack om bokningsklass, men vilken fare basis är ni bokade på?
Det kan vara så att vi var bokade på en, men vid ombokningen blev det en annan i och med ny biljettering. Vilken fare basis blev det då/

Sen, är det en returresa det gäller? Kan det spela roll, att flexibiliteten minskar efter utresan?

Vi bokade och fick S.
När vi bokade om hade vi fortfarande S.
Fare basis ska väl inte ändras när vi bokar in ett nytt datum?

Det gäller returen.
 
Toppen