Senaste nytt

Turkish Airlines vägrar boka om en flexibel biljett - Vad göra?!

ticcen

Ny medlem
Det kan jag köpa. Men när de säger att det inte går. Utan endast man kan annullera detta.
Sedan ska de ha både serviceavgift samt faredifference.

Men frågan är varför de inte gjorde återbetalning av mellanskillnaden när vi bokade om returbiljetten första gången. Från en dyrare till en billigare.
Men ja, Vi ska prata med Turkish här på plats.
 

Canadien

Medlem
Men frågan är varför de inte gjorde återbetalning av mellanskillnaden när vi bokade om returbiljetten första gången. Från en dyrare till en billigare.
Men ja, Vi ska prata med Turkish här på plats.
Kan ni vid detta tillfälle ha blivit ombokade till en billigare icke-flexibel biljett?
Så gör jag själv ibland, bokar en flexibel fully-refundable, sedan när resan närmar sig och det i princip är 100% klart att jag kan åka, så bokar jag om den till en icke-återbetalningsbar för mindre pengar, och får tillbaka mellanskillnaden.
 

ticcen

Ny medlem
Det kan jag inte svara på. Men då har de på Turkish här i Manila gjort väldigt fel. Då vi flyttade fram datumet till nära sista dagen för att kunna boka om hemresan tidigare.Men det ska vi kolla upp.
 

Avgeek

Medlem
Det kan jag inte svara på. Men då har de på Turkish här i Manila gjort väldigt fel. Då vi flyttade fram datumet till nära sista dagen för att kunna boka om hemresan tidigare.Men det ska vi kolla upp.
Turkish tar en serviceavgift på typ 20 EUR (även när det är 100% återbzetalningsbart, skumt i min åsikt), så det är inget konstigt. Om det är fria ombokningar så är det inom samma bokningsklass, annars betalar du skillnaden som de andra sagt. Kolla Expertflyer och försök byta till ett flyg som finns i samma bokningsklass som ni är bokade i för att undvika kostnaden
 

Smuffe

Medlem
Det är inte så att det är fare difference de vill ha av er? Om det bara finns dyrare bokningsklasser kvar nu så blir inte ombokningen helt kostnadsfri.

När det står att ombokning/avbokning är kostnadsfri så brukar de nämligen mena att du inte behöver betala en avgift för just operationen att ändra bokningen. Däremot kan du mycket väl behöva betala en mellanskillnad till en dyrare biljett.

Det kan mycket väl stämma men som jag har förstått det hela så är bokningsklass S den högsta bokningsklassen för flexibla economybiljetter som Turkish säljer.
Visserligen kan priset ha ökat sedan vi bokade biljetterna förra året men det är ändå märkligt att vi måste bli de debiterade för den dyraste bokningsklassen. Men vad vet jag.
Jag har skickat ett email till biljettkontoret här i Manila för att se om de kan hjälpa oss.


Kan ni vid detta tillfälle ha blivit ombokade till en billigare icke-flexibel biljett?
Så gör jag själv ibland, bokar en flexibel fully-refundable, sedan när resan närmar sig och det i princip är 100% klart att jag kan åka, så bokar jag om den till en icke-återbetalningsbar för mindre pengar, och får tillbaka mellanskillnaden.

Det står i vår bokningsbekräftelse att vi är ombokade till biljettklass S.
I och med detta så är våra biljetter fortfarande i den dyraste bokningsklassen.
Skulle de ha nedgraderat bokningsklassen bör vi ha blivit informerade om detta samt fått pengar tillbaka för mellanskillnaden.

Som @ticcen skriver så meddelade vi våra planer och informerade om att vi har flyttat till Manila för att arbeta och behöver därför flytta fram avresedatumet så långt fram som det går för att ha en möjlighet att boka om biljetten till ett datum som vi vet att vi behöver resa.
Detta var inte några problem. Den avgift som hon ville ha var $50 per person om vi inte hade våra pass med oss.
När hon fick kopia på passen så behövde vi inte betala någonting extra.
Biljetter bokades om till den 15 juni i år så att vi skulle ha gott om tid att hinna boka om biljetterna till ett datum som passar.
Nu står vi där vi står, Turkish vägrar eller hänvisar till avgifter, tillägg och så vidare.

Ännu en av anledningarna till varför man inte bokar och reser med Turkish... o_O

Tack för all input! Just have to say one word about it... SWEET! :)
 

AABack2ARN

Medlem
På sträckan Stockholm-Manila t/r med Turkish ser prisklasserna ut så här (+skatt)

VN2XPC

TK V Round-Trip 2340(SEK) E V / 12M
c.png

LN2XPB TK L Round-Trip 2940(SEK) E V / 12M
c.png

TN2XPB TK T Round-Trip 3490(SEK) E V / 12M
c.png

QN2PX TK Q Round-Trip 4040(SEK) E -- / 12M
c.png

EN2PX TK E Round-Trip 4680(SEK) E -- / 12M
c.png

ON2PX TK O Round-Trip 5450(SEK) E -- / 12M
c.png

SN2PX TK S Round-Trip 6320(SEK) E -- / 12M
c.png

HN2XEX TK H Round-Trip 7350(SEK) E -- / 12M
c.png

AN2XEX TK A Round-Trip 8540(SEK) E -- / 12M
c.png

MN2XEX TK M Round-Trip 9940(SEK) E -- / 12M
c.png

BNRT TK B Round-Trip 11560(SEK) E -- / 12M
c.png

YNRT TK Y Round-Trip 13450(SEK) E -- / 12M
c.png

JN1BX TK J Round-Trip 16880(SEK) B -- / 12M
c.png

KN1BX TK K Round-Trip 19590(SEK) B -- / 12M
c.png

ZN1BX TK Z Round-Trip 23850(SEK) B -- / 12M
c.png

DNRT TK D Round-Trip 29040(SEK) B -- / 12M
c.png

YIF YY Y Round-Trip 33230(SEK) E
c.png

CNRT TK C Round-Trip 35370(SEK) B -- / 12M
c.png

YIF YY Y Round-Trip 44060(SEK) E
c.png

CIF YY C Round-Trip 58351(SEK) B
c.png

CIF YY C Round-Trip 78453(SEK) B
c.png

WIF YY W Round-Trip 78453(SEK) PE
c.png

FIF YY F Round-Trip 80302(SEK) F
c.png

FIF YY F Round-Trip 106342(SEK) F


TK85 den 15 juni har följande tillgänglighet: C4 D4 Z4 K4 J4 I2 R0 Y7 B7 M7 A7 H7 S7 O4 E7 Q7 T7 L7 V7 P7 W7 U7 X7 N6 G0 så just tillgänglighet torde inte vara något problem. Det känns som om det är något annat som skapar oredan?

P.S. För övrigt är flygplanstypen satt till 404. Vad är det?
 

Smuffe

Medlem
På sträckan Stockholm-Manila t/r med Turkish ser prisklasserna ut så här (+skatt)

VN2XPC

TK V Round-Trip 2340(SEK) E V / 12M
c.png

LN2XPB TK L Round-Trip 2940(SEK) E V / 12M
c.png

TN2XPB TK T Round-Trip 3490(SEK) E V / 12M
c.png

QN2PX TK Q Round-Trip 4040(SEK) E -- / 12M
c.png

EN2PX TK E Round-Trip 4680(SEK) E -- / 12M
c.png

ON2PX TK O Round-Trip 5450(SEK) E -- / 12M
c.png

SN2PX TK S Round-Trip 6320(SEK) E -- / 12M
c.png

HN2XEX TK H Round-Trip 7350(SEK) E -- / 12M
c.png

AN2XEX TK A Round-Trip 8540(SEK) E -- / 12M
c.png

MN2XEX TK M Round-Trip 9940(SEK) E -- / 12M
c.png

BNRT TK B Round-Trip 11560(SEK) E -- / 12M
c.png

YNRT TK Y Round-Trip 13450(SEK) E -- / 12M
c.png

JN1BX TK J Round-Trip 16880(SEK) B -- / 12M
c.png

KN1BX TK K Round-Trip 19590(SEK) B -- / 12M
c.png

ZN1BX TK Z Round-Trip 23850(SEK) B -- / 12M
c.png

DNRT TK D Round-Trip 29040(SEK) B -- / 12M
c.png

YIF YY Y Round-Trip 33230(SEK) E
c.png

CNRT TK C Round-Trip 35370(SEK) B -- / 12M
c.png

YIF YY Y Round-Trip 44060(SEK) E
c.png

CIF YY C Round-Trip 58351(SEK) B
c.png

CIF YY C Round-Trip 78453(SEK) B
c.png

WIF YY W Round-Trip 78453(SEK) PE
c.png

FIF YY F Round-Trip 80302(SEK) F
c.png

FIF YY F Round-Trip 106342(SEK) F


TK85 den 15 juni har följande tillgänglighet: C4 D4 Z4 K4 J4 I2 R0 Y7 B7 M7 A7 H7 S7 O4 E7 Q7 T7 L7 V7 P7 W7 U7 X7 N6 G0 så just tillgänglighet torde inte vara något problem. Det känns som om det är något annat som skapar oredan?

P.S. För övrigt är flygplanstypen satt till 404. Vad är det?

Fantastisk information. Den kommer från Expert Flyer misstänker jag.
Jag pratade med @NotRyan nu ikväll som berättade att H är fully flexible efter att ha kikat I EF. Därmed har jag en magkänsla att TK har ändrat sin bokningsklass under hösten där S var fully flexible när vi bokade och betalade och i augusti bokade om men sedermera ändrat till H och därmed ser det ut i deras system som att den är semi flexible med fees och penalty vid ombokning.

Går man in och gör en dummy bokning och väljer full flexible så kostar billigaste strax över 11000 med skatter och avgifter på runt 3600kr.
Enligt EF är denna numera klass H, vilket var klass S när vi bokade.
 

staff

Medlem
På tal om fare difference, gäller det endast om ursprunglig bokningsklass inte finns tillgänglig, eller måste man även betala fare difference om ursprunglig bokningsklass finns men har ökat i pris sedan man bokade?
 

Avgeek

Medlem
På tal om fare difference, gäller det endast om ursprunglig bokningsklass inte finns tillgänglig, eller måste man även betala fare difference om ursprunglig bokningsklass finns men har ökat i pris sedan man bokade?
Generellt brukar det vara att om man ändrar biljetten efter utresa så gäller "historic pricing", dvs. de priser som gällde vid biljettering. Innan avgång är det prisändring dock
 
Toppen